Vláda dne 1. 2. 2021 svým usnesením č. 84 schválila Harmonogram a technické způsoby provedení digitalizace služeb veřejné správy na období 2021 – 2025. Protože schválený plán nebyl dostatečně ambiciózní co se týče digitalizace prostřednictvím samoobslužných portálů, uložila vláda Ministerstvu vnitra úkol, aby vytvořilo příručku pro plánování digitalizace.
Účelem digitalizační příručky je přinést stručný návod, jak má správce agendy postupovat, když má sestavit adekvátní plán digitalizace své agendy podle § 14 odst. 4 a 5 zákona č. 12/2020 Sb. (Zákona), resp. jak má postupovat digitální zmocněnec, pokud plán konsoliduje za všechny agendy úřadu a podporuje tím jednotlivé správce agend.
Z důvodu naplnění Zákona, cílů strategie Digitální Česko a účelu digitální transformace veřejné správy ČR byl pro stanovení interpretace pravidel digitalizace zvolen následující přístup:
Služby evidované v Katalogu služeb veřejné správy (VS) a jejich úkony charakteru podání (vykonávané klientem) mají být povinně dostupné v každém z těchto digitálních kanálů (§ 4 odst. 1 Zákona):
Pokud orgán veřejné moci (OVM) službu v uvedených digitálních kanálech neposkytuje nebo neplánuje poskytovat, může to být jen na základě výhrady:
Výše uvedené pravidlo začne platit nejpozději od 1. února 2025. Tuto povinnost je nutno podpořit včasným naplánováním digitalizace a následně jejím provedením.
Aby bylo možno služby a jejich úkony považovat za digitalizované v uvedených obslužných kanálech, musí splňovat sadu společných a v případě samoobslužného portálu i kanálově specifických minimálních požadavků – standardů.
Podrobné informace k sestavení plánu digitalizace najdete v plném znění příručky pro plánování digitalizace a také v prezentacích z proběhlých seminářů pro ohlašovatele zaměřených právě na plán digitalizace:
Aktualizaci harmonogramu a technických způsobů provedení digitalizace služeb veřejné správy na období 2021 – 2025 schválila vláda usnesením č. 826 dne 20. 9. 2021. Další aktualizace měla proběhnout do 15. 11. 2022, ale z rozhodnutí místopředsedy vlády pro digitalizaci k tomu dojde již v červnu 2022, aby se požadavky mohly zohlednit při přípravě rozpočtu na rok 2023 a následující. Z toho důvodu je třeba podklady zpracovat v průběhu května 2022.
Níže naleznete aplikaci, která automaticky vytvoří podklady k vytváření plánu digitalizace ke každé schválené agendě. Vyberte prosím Vaše OVM a dále specifikujte, o kterou agendu se jedná. Tlačítkem „Zprocesuj a stáhni“ následně získáte .xls soubor, který obsahuje vzorec pro vypočítání návratnosti samoobslužného portálu a také seznam všech úkonů, které vykonává klient a chybí u nich jako obslužný kanál datová schránka, elektronický podpis nebo samoobslužný portál. Podrobné instrukce naleznete v souboru, který se vám vygeneruje.