Vítejte na znalostním webu odboru Hlavního architekta eGovernmentu (OHA). OHA organizačně spadá pod Digitální a informační agenturu, má nadresortní působnost a je pověřen koordinací a vedením rozvoje digitalizace veřejné správy. Tento web byl vytvořen za účelem podpory zvyšování digitálních schopností jednotlivých orgánů veřejné správy prostřednictvím vyhledávání a sdílení osvědčené praxe.
Pro lepší orientaci jsme definovali klíčové oblasti architektury eGovernmentu, díky kterým získáte základní informace a potřebné odkazy pro správné pořizování, vytváření, správu a provozování informačních systémů veřejné správy. Najdete zde také kompletní národní architektonické dokumenty v aktuálním znění a získáte informace ke schvalování ICT projektů eGovernmentu. Velmi oceníme vaše příspěvky do diskusí, které jsou uvedeny na konci každé stránky nebo v samostatné diskuzní sekci. Své náměty a připomínky nám můžete sdělit také skrze email archi@dia.gov.cz.
Než se pustíte do celé struktury Národní architektury eGovernmentu, možná vám pomohou často kladené dotazy (FAQ):
Národní architektonické dokumenty vznikly na základě usnesení vlády ČR ze dne 3. října 2018 č. 629 k programu „Digitální Česko“ a návrhu změn Statutu Rady vlády pro informační společnost. Ministerstvo vnitra v souladu s usnesením zajistilo vydání a uveřejnění dokumentů k Informační koncepci ČR (dále jen „IKČR“) na internetových stránkách. Od 1.4.2023 převzala správu Národních architektonických dokumentů Digitální a informační agentura. Tyto dokumenty, které jsou souhrnně označovány jako navazující dokumenty IKČR, tvoří:
Povinnost zveřejnit tyto materiály do konce září 2019 byla splněna spuštěním této internetové stránky https://archi.gov.cz.
Navazující dokumenty IKČR rozvíjí a dále rozpracovávají principy a cíle, které stanovila IKČR. Ministerstvo vnitra a následně Digitální a informační agentura se rozhodla zvolit pro publikaci navazujících dokumentů IKČR formu propojených a vzájemně odkazujících internetových stránek, které společně tvoří a popisují Národní architekturu eGovernmentu. Tato forma zveřejnění je pro informace, které mají navazující dokumenty IKČR popisovat, mnohem účelnější a efektivnější a odpovídá požadavkům moderní informační společnosti, tím, že podporuje vyhledávání nad celou znalostní bází navazujících dokumentů IKČR, správu jednotlivých částí/stránek, historii změn, odběr změnových notifikací a další funkcionality, které klasické zveřejnění formou listinných či digitálních dokumentů neumožňuje. Pro umožnění čtení navazujících dokumentů IKČR, tzv. offline, tedy bez připojení k síti internet, je umožněna i klasická forma digitálních dokumentů, kterou si může uživatel vygenerovat dle své vůle sám na každé jednotlivé stránce.
Po uskutečněném meziresortním připomínkovém řízení, se správa Národních architektonických dokumentů, a tedy celé znalostní báze řídí dle usnesení vlády ČR ze dne ze dne 15. února 2021 č. 159.
Pro více informací klikněte zde
Při pořizování, vytváření, správě a provozování informačních systémů veřejné správy je nutné dodržovat právní předpisy a národní architekturu eGovernmentu. Pro lepší orientaci jsme definovali 10 oblastí s krátkým popisem, díky čemuž získáte přehled o klíčových pojmech a souvislostech.
Pro více informací klikněte zde
Ze zákona č. 365/2000 Sb. a z usnesení vlády ze dne 27. 1. 2020 č. 86 ve změně dle usnesení vlády ze dne 5. 10. 2022 č. 8311), případně projektů čerpající prostředky z evropských investičních fondů typu IROP, plynou úřadům povinnosti předkládat odboru Hlavního architekta eGovernmentu (OHA) dokumentace programů, investiční záměry, projekty určených informačních systémů a provozní dokumentace určených informačních systémů. K podání žádosti o stanovisko OHA musí úřady využít aktuálně platné formuláře a vyplněné je zaslat na datovou schránku DIA číslo yukd8p7 k rukám OHA. OHA ve většině případů vydá stanovisko do 30 dnů. V případě potřeby, je možné využít předběžnou konzultaci k žádosti před jejím oficiálním zasláním datovou schránkou. Pokračujte na bližší informace ke schvalování, kde se dozvíte zejména – kdo má povinnost žádat o stanovisko OHA, co mají úřady předkládat OHA ke schválení, jaké formuláře mají úřady pro své projekty využít a jak mají úřady žádost k projektu vyplnit.
Cílem schvalování ICT projektů odborem Hlavního architekta eGovernmentu (OHA) je mj. zefektivnění vynaložených prostředků na ICT, podchycení nekoncepčních projektů a jejich změna ještě před realizační fází, podpora využívání sdílených služeb a postupné utlumování starších IS, které ve své době nebyly koordinovány a principy eGovernmentu ani nemohly dodržovat. V rámci schvalování se OHA zaměřuje zejména na klíčové oblasti architektury eGovernmentu a soulad s národními architektonickými dokumenty, což poskytuje nástroj koordinace ICT na úrovni státu.
Seznam schvalovaných projektů či záměrů je nyní omezen na záměry posuzované OHA dle usnesení vlády č. 86/2020.
Výroční zprávy z posuzování projektů zpracovává OHA za každý rok od roku 2016.
Pro více informací klikněte zde
K vyhledávání, které se liší od integrovaného vyhledávání v textu stránek a je dostupné v horní liště, můžete využít i následující 3 stránky řadící obsah webu dle rozdílných kritérií:
Důležité dokumenty od OHA naleznete na stránce Dokumenty OHA
Přehled změn (changelog) na webu naleznete na stránce Přehled změn