Rozdíly
Zde můžete vidět rozdíly mezi vybranou verzí a aktuální verzí dané stránky.
Obě strany předchozí revize Předchozí verze | |||
nap:mezistatni_komunikace [2024/02/22 12:29] – Tomáš Šedivec | nap:mezistatni_komunikace [2024/02/22 12:35] (aktuální) – Tomáš Šedivec | ||
---|---|---|---|
Řádek 37: | Řádek 37: | ||
===== Jednotná digitální brána (SDG) a systém pouze jednou (OOTS) ===== | ===== Jednotná digitální brána (SDG) a systém pouze jednou (OOTS) ===== | ||
- | ** Jednotná digitální brána **EU (//Single Digital Gateway//; //SDG//) dle [[https:// | + | {{page>znalostni_baze: |
- | + | ||
- | Role jednotlivých rezortů v implementaci SDG byla definována v usnesení vlády ze dne 11. května 2020 č. 525 k implementaci nařízení. Gestorem samotného nařízení je Ministerstvo průmyslu a obchodu, hlavním spolugestorem je Digitální a informační agentura, která plní roli technického garanta implementace a která tuto roli převzala po Ministerstvu vnitra. Jelikož však povinnosti dané nařízením dopadají téměř na všechny ústřední orgány státní správy, byla formálně stanovena spolugesce několika dalším nejvíce dotčených rezortům (Ministerstvo dopravy, Ministerstvo financí, Ministerstvo pro místní rozvoj, Ministerstvo práce a sociálních věcí, Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy a Ministerstvo zdravotnictví), | + | |
- | + | ||
- | Nařízení uložilo členským státům povinnost zveřejnit informace týkající se životních situací, jejichž rozsah je definován v Příloze I nařízení, | + | |
- | + | ||
- | Pokud jde o centrální rozpočet na implementaci SDG, ten byl celkově stanoven na 279,62 mil. Kč na roky 2020 až 2023. Ministerstvo průmyslu a obchodu v roce 2020 obdrželo 42 mil. Kč k přerozdělení mezi rezorty pro účely implementace. V letech 2021 až 2023 rezorty již žádaly o prostředky na implementaci SDG do svých rozpočtových kapitol samy. V rámci Národního plánu obnovy je přiděleno 237,62 mil. Kč((Tato hodnota je uváděna včetně DPH. V rámci Národního plánu obnovy jsou projekty financovány bez DPH, přičemž rozdíl (DPH) je financován ze státního rozpočtu. | + | |
- | )) na dokončení digitalizace čtyř online postupů v gesci MŠMT a MPSV, jejichž proplacení se předpokládá během roku 2024. | + | |
- | + | ||
- | <WRAP center round info 60%> | + | |
- | Důležitým milníkem pro úplnou implementaci nařízení byl 12. prosinec 2023 a spuštění systému OOTS. | + | |
- | </ | + | |
- | + | ||
- | Vzhledem k přetrvávajícímu neúplného plnění předmětných povinností a jednak vzhledem k vývoji zejména na straně Evropské komise (dále jen „Komise“ nebo „EK“), kde došlo k více než ročnímu zpoždění v přijímání prováděcího předpisu k technickému systému pro automatizovanou výměnu důkazů „pouze jednou“ („// | + | |
- | + | ||
- | ==== Popis nařízení ==== | + | |
- | + | ||
- | Cílem nařízení je vytvořit elektronický rozcestník, | + | |
- | + | ||
- | SDG vychází ze současné sítě Jednotných kontaktních míst (dále také jen „JKM“) a elektronických JKM (dále jen „eJKM“), | + | |
- | + | ||
- | V současnosti již mohou čeští i evropští uživatelé skrze SDG nalézt na portálu [[https:// | + | |
- | + | ||
- | === Informace === | + | |
- | + | ||
- | Nařízení uložilo členským státům povinnost zveřejnit informace týkající se životních událostí z Přílohy I a informací týkající se postupů z Přílohy II nařízení, | + | |
- | + | ||
- | Požadavky na kvalitu samotných informací popisuje [[https:// | + | |
- | + | ||
- | === Postupy === | + | |
- | + | ||
- | Členské státy mají současně povinnost dle [[https:// | + | |
- | + | ||
- | Postup je považován za „zcela online“ pokud splňuje následující: | + | |
- | + | ||
- | * prokazování totožnosti uživatelů, | + | |
- | * je uživatelům poskytnuto automatické potvrzení o přijetí, pokud nebyl výstup postupu doručen okamžitě; | + | |
- | * je výstup postupu doručen elektronicky, | + | |
- | * jsou uživatelé elektronicky vyrozuměni o dokončení postupu. | + | |
- | + | ||
- | Rovněž musí dle [[https:// | + | |
- | + | ||
- | * uživatelům je umožněn přístup k pokynům pro splnění postupu v úředním jazyce Unie, kterému obecně rozumí co nejvyšší počet přeshraničních uživatelů, | + | |
- | * přeshraniční uživatelé mohou předkládat požadované informace, i pokud se struktura těchto informací liší od obdobných informací v dotčeném členském státě; přeshraniční uživatelé mají možnost prokázat svou totožnost a ověřit ji, podepsat dokumenty elektronicky nebo je opatřit elektronickou pečetí podle [[https:// | + | |
- | * přeshraniční uživatelé mají možnost poskytnout důkaz o splnění platných požadavků a obdržet výsledky postupů v elektronické podobě ve všech případech, | + | |
- | * pokud splnění určitého postupu vyžaduje platbu, uživatelé mají možnost uhradit veškeré poplatky online prostřednictvím široce dostupných přeshraničních platebních služeb, aniž by došlo k diskriminaci na základě místa usazení poskytovatele služby, místa vydání platebního prostředku či umístění platebního účtu v rámci Unie. | + | |
- | + | ||
- | === Asistenční služby === | + | |
- | + | ||
- | Nařízení v neposlední řadě stanovuje požadavky na asistenční služby a služby pro řešení problémů, které jsou uvedeny v Příloze III nařízení. Patří mezi ně ty asistenční služby, které byly zřízeny závaznými akty Unie a kterými jsou: | + | |
- | + | ||
- | * jednotná kontaktní místa, | + | |
- | * kontaktní místa pro výrobky, | + | |
- | * kontaktní místa pro stavební výrobky, | + | |
- | * národní centra pomoci pro odbornou kvalifikaci, | + | |
- | * vnitrostátní kontaktní místa pro přeshraniční zdravotní péči, | + | |
- | * evropská síť služeb zaměstnanosti EURES, a | + | |
- | * řešení spotřebitelských sporů online. | + | |
- | + | ||
- | Další služby, které fungují na základě dobrovolnosti, | + | |
- | + | ||
- | === Sběr statistiky a zpětné vazby === | + | |
- | + | ||
- | Nařízení také ukládá povinnost sbírat statistiku a zpětnou vazbu o návštěvách a využití jednotlivých elektronických či asistenčních služeb, které jsou napojeny na SDG. Technické specifikace samotného sběru statistiky a zpětné vazby jsou uvedeny v prováděcím nařízením Komise (EU) [[https:// | + | |
- | + | ||
- | === Technický systém OOTS === | + | |
- | + | ||
- | Nařízení v neposlední řadě povinuje Evropskou komisi k vyvinutí a ČS k následnému napojení relevantních elektronických služeb na technický systém pro výměnu důkazů „pouze jednou“ (OOTS). Tento systém by měl uživatelům umožnit, aby při využívání jednotlivých elektronických postupů dle Přílohy II nařízení a také dle směrnic o službách, uznávání odborných kvalifikací a veřejných zakázkách mohli využít důkazy, které již orgány státní správy v souladu s [[https:// | + | |
- | + | ||
- | ==== Stav implementace dle jednotlivých částí nařízení | + | |
- | + | ||
- | Implementace nařízení je společným úkolem Evropské komise a členských států. S ohledem na to, že koordinace mezi těmito entitami je pro implementaci klíčová, byla zřízena na úrovni EU koordinační skupina pro SDG (dále jen „koordinační skupina“). | + | |
- | + | ||
- | Koordinační skupina je složená z expertů jednotlivých členských států a zástupců Komise. Jejich úkolem je podporovat jednotnou a hladkou implementaci nařízení v rámci jednotlivých členských států. Koordinační skupina slouží jako platforma pro výměnu osvědčených postupů a pro diskuze nad vývojem společných informačních a komunikačních technologií. | + | |
- | + | ||
- | Koordinace mezi národními koordinátory členských států a zástupci EK probíhá během pravidelných setkání v Bruselu, popř. online. Od zahájení implementace do konce roku 2023 proběhlo 50 setkání koordinační skupiny. V kontextu implementace a přípravy na napojení jednotlivých služeb na technický systém OOTS organizuje Evropská komise pravidelná online setkání pracovních podskupin, které jsou tematicky zaměřené na jednotlivé dílčí aspekty problematiky OOTS. ČS tak s EK pravidelně diskutují nad otázkami k mapování důkazů, specifikacím samotného OOTS, operačního řízení, bezpečnosti, | + | |
- | + | ||
- | Evropská komise současně pravidelně aktualizuje jednotlivé dokumenty, které popisují funkční, technické a systematické požadavky na interoperabilitu pro implementaci Jednotné digitální brány. Tyto dokumenty jsou dostupné na [[https:// | + | |
- | + | ||
- | Za účelem zajištění efektivní a včasné implementace probíhá koordinace také na národní úrovni mezi gestorem nařízení MPO a gestorem eGovernmentu DIA, ve které DIA plní roli technického garanta implementace. Konkrétní rozsah spolugesce dalších resortů nad jednotlivými částmi nařízení je v části [[# | + | |
- | + | ||
- | === Zasazení nařízení do inciativ ČR v oblasti e-governmentu === | + | |
- | + | ||
- | Nařízení je plně integrováno do prostředí eGovernmentu v ČR. Nařízení ukládá povinnost členským státům digitalizovat služby a zveřejňovat odpovídající informace v elektronické podobě. Tato povinnost koresponduje se zněním české legislativy, | + | |
- | )) (dále jen „zákon o právu na digitální služby“). Podle tohoto zákona má uživatel právo využívat digitální službu a orgán veřejné moci má povinnost poskytovat digitální službu (v podobě elektronického podání). Implementace SDG je tedy prováděna plně v souladu se zákonem o právu na digitální služby a technicky je ve své informační části implementována skrze Katalog služeb veřejné správy. Implementace SDG je také součástí programu Digitální Česko jako jeden z jeho prioritních programů a záměrů. | + | |
- | + | ||
- | Z rozhodnutí předsedy Rady vlády pro informační společnost (dále „RVIS“) byla v roce 2019 zřízena Pracovní skupina pro SDG (dále jen „Pracovní skupina“ nebo „PS“). PS poskytuje koordinační, | + | |
- | + | ||
- | === Implementace informačních povinností === | + | |
- | + | ||
- | MPO průběžně provádí analýzu stavu plnění informačních povinností a jejich souladu s vodítky EK. Pravidelnou kontrolou // | + | |
- | + | ||
- | == Technické řešení implementace informačních povinností == | + | |
- | + | ||
- | Vzhledem k tomu, že implementaci informačních povinností bylo možno úzce propojit s pracemi souvisejícími s implementací zákona o právu na digitální služby, byl využit ekosystém [[https:// | + | |
- | + | ||
- | Jedním z výstupů Katalogu služeb je zveřejňování detailních popisů služeb veřejné správy, které byly využity i pro služby dle SDG a doplněny o některé potřebné atributy (kategorie a oblasti SDG, anglická verze popisu apod.). Pro SDG dále také vznikly další typy záznamů, a to v rámci Katalogů informací a rozcestníků. Informace je typ záznamů, který je využíván pro texty, které nejsou definovány jako služby veřejné správy, ale přesto by tyto texty měly být veřejně publikovány (ať už proto, že spadají pod nařízení nebo proto, že pro veřejnou správu je účelné tyto informace sdílet). Rozcestníky se poté používají jako jakési menu, kde se návštěvník webu dozví základní informace o dané problematice a je odkázán na další texty (detailní popisy, informace), které mu téma více přiblíží. | + | |
- | + | ||
- | DIA (dříve v rámci MV) ve spolupráci s MPO vypracovala technické řešení pro publikování informací, které je soustředěno na minimálním počtu míst, resp. portálů, a zajišťuje tak uživatelskou přívětivost, | + | |
- | + | ||
- | Za tímto účelem je využíván Registr práv a povinností a na něj navázaný AIS RPP Správa katalogů (dále jen „AISK“), | + | |
- | + | ||
- | Ke všem záznamům spadajícím pod SDG byly také přiřazeny odpovídající metadata (// | + | |
- | + | ||
- | Využití zmíněného komisního nástroje, „// | + | |
- | + | ||
- | Informační povinnost se však netýká pouze Přílohy I nařízení, | + | |
- | + | ||
- | V otázce překladů jednotlivých informačních záznamů mají jejich gestoři na výběr, kdy buď mohou využít překladů nabízených EK, nebo mohou záznamy přeložit vlastními silami či na vlastní náklady. V případě překladů zprostředkovaných Evropskou komisí jsou příslušné záznamy v Katalogu služeb indikovány národnímu koordinátorovi pro SDG, který jej následně v .html formátu z Katalogu služeb exportuje a nahrává do příslušného modulu v rámci // | + | |
- | + | ||
- | Jelikož je jednou z povinností daných nařízením pravidelná aktualizace poskytovaných informací, gestoři by v tomto ohledu měli náležitě kontrolovat své záznamy v rámci AISK, označené jako relevantní pro SDG, a v případě potřeby je patřičně aktualizovat. Pokud v záznamu není třeba učinit žádnou změnu, měli by gestoři pouze aktualizovat údaj o datu poslední kontroly. Tyto kontroly a aktualizace by se měly dít pravidelně a v ideálním případě okamžitě, jakmile dojde k předmětným změnám, minimálně však jednou ročně. Gestoři jednotlivých záznamů relevantních pro SDG by pak v tomto ohledu měli informovat gestora implementace o výsledcích zmíněných kontrol. | + | |
- | + | ||
- | == Dosavadní stav implementace informačních povinností == | + | |
- | + | ||
- | **Celkový počet oblastí informací v rámci Přílohy I nařízení je 88, přičemž u 20 z nich převzala odpovědnost za jejich poskytnutí Evropská komise. Předmětem plnění ze strany České republiky je tedy zbylých 68 informačních oblastí. V Příloze č. 1 tohoto materiálu je rozdělení gescí k jednotlivým informacím tak, jak bylo schváleno v rámci** usnesení vlády ze dne 11. května 2020 č. 525 k implementaci nařízení. U vybraných oblastí je naznačena také změna gescí, která byla s dotčenými gestory dojednána mj. i na základě vodítek EK k obsahu jednotlivých oblastí Přílohy I nařízení, | + | |
- | + | ||
- | Jak již bylo řečeno výše, gestoři musí jednotlivé informační povinnosti naplňovat prostřednictvím Katalogu služeb, informací a rozcestníků v rámci AISK, a tyto záznamy musí současně překládat do angličtiny, | + | |
- | )) textu, čímž při ceně přibližně 100 EUR za normostranu((Cena je zprůměrována z cen posledních překladů v roce 2023, které měla ČR od EK pro informaci k dispozici. | + | |
- | )) ušetřila státnímu rozpočtu 54 200 EUR. | + | |
- | + | ||
- | Na základě přezkoumání gestora implementace a na základě dat, které uvádí // | + | |
- | + | ||
- | V případě informování o elektronických postupech z Přílohy II nařízení jsou prostřednictvím AISK publikovány a EK nahlášeny záznamy celkem k 9 postupům z celkových 21 (asi 43 %) s tím, že jeden z nich postrádá anglickou verzi. Navzdory tomu, že EK zatím plnění v této oblasti nemonitoruje, | + | |
- | + | ||
- | === Implementace digitalizačních povinností === | + | |
- | + | ||
- | MPO společně s DIA dohlížejí na implementaci digitalizačních povinností daných nařízením, | + | |
- | + | ||
- | == Technické řešení implementace digitalizačních povinností == | + | |
- | + | ||
- | Na rozdíl od informační části a vzhledem k vnitřním digitalizačním plánům a nastavení jednotlivých úřadů není ze strany gestorů implementace možné stanovit jednotnou podobu digitalizace dotčených služeb a související technické řešení. Gestoři jednotlivých služeb však musí vedle naplňování požadavků samotného nařízení také dodržovat principy a pravidla v rámci prostředí architektury českého eGovernmentu. | + | |
- | + | ||
- | == Dosavadní stav implementace digitalizačních povinností == | + | |
- | + | ||
- | Nařízení povinuje elektronizovat 21 postupů (transakčních služeb) uvedených v Příloze II, přičemž tři z těchto postupů byly vyhodnoceny tak, že v ČR nejsou zavedeny, resp. že neexistují, | + | |
- | + | ||
- | * **Žádost o potvrzení registrace narození** (gesce MV) | + | |
- | * V souladu s vodítky EK bylo určeno, že v českém prostředí se jedná o „opis rodného listu“, o který je v současnosti možné požádat prostřednictvím datové schránky, popř. žádostí podepsané kvalifikovaným elektronickým podpisem. Výsledný opis je následně žadateli doručen v souladu s nařízením fyzicky. Do budoucna se počítá s implementací této služby v rámci chystaného projektu eMatrika. Služba samotná je dostupná i pro zahraniční uživatele narozené v ČR. | + | |
- | * Více informací je k dispozici v rámci detailního popisu služby „[[https:// | + | |
- | * **Žádost o potvrzení místa pobytu (gesce MV)** | + | |
- | * V souladu s vodítky EK bylo určeno, že v českém prostředí lze využít již existující služby „výpis z registru obyvatel“ prostřednictvím [[https:// | + | |
- | * Více informací je k dispozici v rámci detailního popisu služby „[[https:// | + | |
- | * **Žádost o financování vysokoškolského studia**, například formou stipendia a půjčky od veřejného orgánu nebo instituce (gesce MŠMT/ | + | |
- | * V českém prostředí neexistuje jedna centralizovaná služba, která by obsáhla tento postup v celé jeho šíři. Veřejné vysoké školy mají svá vlastní pravidla pro udělování stipendií, stejně tak platí jiná pravidla pro stipendia poskytovaná MŠMT. Proto jednotliví aktéři na elektronizaci těchto služeb pracují odděleně, nicméně přístup k těmto službám je umožněn ze [[https:// | + | |
- | * **Podání počáteční žádosti o přijetí na veřejnou vysokoškolskou instituci** (gesce MŠMT/ | + | |
- | * Podobně jako u žádosti o financování vysokoškolského studia výše, ani u podání počáteční žádosti neexistuje v českém prostředí jedna centralizovaná služba, jelikož si samotný proces řídí VVŠ samy. Proto, podobně jako výše, jednotlivé VVŠ pracují na elektronizaci této služby odděleně, nicméně přístup k těmto službám je umožněn ze [[https:// | + | |
- | * Více informací je také dostupných v rámci detailního popisu služby „[[https:// | + | |
- | * **Žádost o akademické uznání diplomů, osvědčení či jiných dokladů o studiu nebo kurzech (gesce MŠMT, MV, MO)** | + | |
- | * V souladu s vodítky EK je tento postup v českém prostředí plněn podáním žádosti prostřednictvím datové schránky, popř. podepsané kvalifikovaným elektronickým podpisem s tím, že v souladu s nařízením je výstup v podobě rozhodnutí doručen žadateli fyzicky. Služba je v této podobě dostupná i zahraničním uživatelům. | + | |
- | * Více informací je také dostupných v rámci detailních popisů služeb „[[https:// | + | |
- | * **Žádost o určení použitelných právních předpisů sociálního zabezpečení** v souladu s hlavou II Nařízení (ES) č. 883/2004 (gesce MPVS/ | + | |
- | * V českém prostředí se v případě této služby jedná o žádost o vystavení dokumentu A1. Tato služba byla digitalizována a zpřístupněna prostřednictvím [[https:// | + | |
- | * **Oznámení změn osobní nebo profesní situace osoby pobírající dávky sociálního zabezpečení, | + | |
- | * V českém prostředí je tato služba digitalizována prostřednictvím elektronicky vyplnitelných tiskopisů na [[https:// | + | |
- | * **Podání přiznání k dani z přijmu (fyzické osoby) (gesce MF/ | + | |
- | * V českém prostředí je tato služba digitalizována prostřednictvím elektronických podání na portálu [[https:// | + | |
- | * **Registrace motorového vozidla pocházejícího z jiného členského státu** nebo v členském státě již registrovaného, | + | |
- | * V českém prostředí je tato služba implementována jako jedna ze služeb v rámci [[https:// | + | |
- | * **Získání známek pro používání vnitrostátní silniční infrastruktury: | + | |
- | * Obě tyto služby jsou v českém prostředí elektronizovány, | + | |
- | * Více informací je také dostupných v rámci detailních popisů služeb „[[https:// | + | |
- | * **Žádost o důchod a předdůchodové dávky z povinných systémů** (gesce MPSV/ | + | |
- | * Služby související s žádostmi o důchod a předdůchodové dávky jsou v českém prostředí elektronizovány jako jedny ze služeb poskytovaných prostřednictvím [[https:// | + | |
- | * **Žádost o informace o údajích souvisejících s důchodem z povinných systémů (gesce MPSV/ | + | |
- | * V českém prostředí je tato služba digitalizována prostřednictvím elektronické služby dostupné na [[https:// | + | |
- | * **Ohlašování podnikatelské činnosti, povolení k podnikatelské činnosti, změny v podnikatelské činnosti** a ukončení podnikatelské činnosti bez insolvenčního nebo likvidačního řízení vyjma počáteční registrace podnikatelské činnosti v obchodním rejstříku a vyjma postupů týkajících se založení nebo jakékoli následné evidence společností ve smyslu čl. 54 druhého pododstavce Smlouvy o fungování EU **(gesce MPO)** | + | |
- | * Tato služba se v podstatě skládá ze čtyř samostatných leč propojených služeb, které mají pokrýt celý životní cyklus podnikání. V českém prostředí je řešena prostřednictvím [[https:// | + | |
- | * **Registrace zaměstnavatele (fyzické osoby) do povinného důchodového systému a systému pojištění** **(gesce MPSV/ | + | |
- | * V českém prostředí je tato služba digitalizována prostřednictvím elektronicky vyplnitelných tiskopisů na [[https:// | + | |
- | * **Registrace zaměstnanců do povinného důchodového systému a systému pojištění** **(gesce MPSV/ | + | |
- | * V českém prostředí je tato služba digitalizována prostřednictvím elektronicky vyplnitelných tiskopisů na [[https:// | + | |
- | * **Podání přiznání k dani z příjmu (právnické osoby) (gesce MF)** | + | |
- | * Podobně jako v případě fyzických osob, je i tato služba v českém prostředí digitalizována prostřednictvím elektronických podání na portálu [[https:// | + | |
- | * **Oznámení určené systému sociálního zabezpečení o ukončení smlouvy se zaměstnancem**, | + | |
- | * V českém prostředí je tato služba digitalizována prostřednictvím elektronicky vyplnitelných tiskopisů na [[https:// | + | |
- | * **Úhrada příspěvků na sociální zabezpečení za zaměstnance (gesce MPSV/ | + | |
- | * V českém prostředí je tato služba digitalizována prostřednictvím elektronicky vyplnitelných tiskopisů na [[https:// | + | |
- | + | ||
- | **Do Přílohy II nařízení byly ke dni 24. září 2023 nad rámec původních 21 postupů doplněny další dva postupy, a to jako součást novelizace nařízení prostřednictvím Aktu o správě dat**((Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2022/868 ze dne 30. května 2022 o evropské správě dat a o změně nařízení (EU) 2018/ | + | |
- | )). | + | |
- | + | ||
- | * **Oznámení poskytovatele služeb zprostředkování dat** | + | |
- | * Elektronizaci této služby bude mít v gesci ČTÚ, jakmile vstoupí v účinnost adaptační zákon k Aktu o správě dat. | + | |
- | * **Registrace jako organizace pro datový altruismus uznaná v Unii** | + | |
- | * Elektronizaci této služby bude mít v gesci ČTÚ, jakmile vstoupí v účinnost adaptační zákon k Aktu o správě dat. | + | |
- | + | ||
- | == Pokyny pro implementaci online postupů dle Přílohy II včetně systému OOTS == | + | |
- | + | ||
- | Evropská komise pravidelně aktualizuje dokument „Návod k rozsahu postupů dle Přílohy II“. Tento dokument vysvětluje samotný obsah jednotlivých postupů z pohledu // | + | |
- | + | ||
- | Termín pro dokončení digitalizace postupů byl nařízením stanoven na 12. prosinec 2023. Vzhledem k velké variabilitě postupů a jejich různého stavu připravenosti nebylo účelné svazovat postupy v předchozích materiálech jednotným harmonogramem pro implementaci na národní úrovni. Související usnesení ze dne 1. února 2023 č. 81 ve svém bodě II. 3. c) požadovalo, | + | |
- | + | ||
- | Online postupy uvedené v nařízení musejí být elektronizovány tak, aby umožňovaly přeshraniční výměnu důkazů prostřednictvím technického systému OOTS, jehož základní principy měly být schváleny v prováděcím předpise do 30. června 2021. EK představila svůj návrh prováděcího předpisu „pouze jednou“ již na jaře 2021, nicméně ten nebyl komitologickým výborem pro SDG schválen. Členské státy včetně České republiky následně v průběhu roku 2021 měly možnost své výhrady adresovat EK, za tímto účelem proběhla i série bilaterálních jednání. Vzhledem k velkému množství připomínek se Evropská komise rozhodla přepracovat svůj původní návrh prováděcího předpisu k OOTS. Finální verze předpisu byla schválena 5. srpna 2022 a následně zveřejněna 7. září 2022 jako prováděcí nařízení Komise (EU) [[https:// | + | |
- | + | ||
- | Jednak z důvodu zpoždění Komise v rámci schvalování dotčeného prováděcího aktu a také z důvodu neexistence finálních technických dokumentů došlo k výraznému zpoždění v implementaci OOTS na úrovni všech členských států, ale jak již bylo zmíněno výše, i samotné Evropské komise. Toto zpoždění bude znatelné i v průběhu roku 2024, kdy bude většina ČS napojovat své orgány a jejich dotčené služby na OOTS. Některé ČS již však avizovaly, že ani na konci roku 2024 nebudou na systém napojeny ani jednou ze svých služeb. V ČR není zatím na systém OOTS k xx. únoru 2024 napojena žádná ze služeb požadovaných nařízením. | + | |
- | + | ||
- | Členské státy mají povinnost systém OOTS nabídnout uživatelům při využití elektronických postupů uvedených v Příloze II nařízení, | + | |
- | )), [[https:// | + | |
- | )), [[https:// | + | |
- | )) a [[https:// | + | |
- | )). V případě výše uvedených směrnic je potřeba k dalšímu postupu v implementaci konkrétnějších vodítek ze strany Evropské komise, které bohužel v tuto chvíli nejsou dostupné. V této souvislosti je potřeba zmínit i potvrzení možnosti využití datových schránek a jejich kompatibility s nařízením ze strany EK, kde však Komise současně upozornila, že způsob získání českých datových schránek nelze považovat pro zahraničního uživatele za „zcela online“. Z toho důvodu je v případech, | + | |
- | + | ||
- | Protože je česká část systému OOTS stejným informačním systémem veřejné správy (dále jen „ISVS“), | + | |
- | )) V neposlední řadě je také zapotřebí připojení do Centrálního místa služeb. | + | |
- | + | ||
- | Co se týče procesních požadavků, | + | |
- | + | ||
- | === Implementace asistenčních služeb | + | |
- | + | ||
- | Členské státy jsou povinovány poskytnout ve vztahu k asistenčním službám základní informace o jednotlivých službách, přičemž obsah i kvalita samotných asistenčních služeb je nařízením konkretizována. Asistenční služby musí být poskytovány v přiměřených lhůtách s přihlédnutím ke složitosti žádosti, uživatelé musí být informováni o případném prodloužení těchto lhůt a o eventuální nové lhůtě a o způsobu uhrazení případných poplatků za danou službu. | + | |
- | + | ||
- | Nařízení také ukládá povinnost členským státům, aby sbíraly statistiky a zpětnou vazbu od uživatelů, | + | |
- | + | ||
- | === Financování === | + | |
- | + | ||
- | MPO na základě hodnocení dopadů EK a jejich vztažení na tehdejší míru plnění požadavků nařízení vyhodnotilo v roce 2019 náklady na elektronizaci SDG na 265 mil. Kč. Tato částka však nebrala v potaz míru elektronizace jednotlivých postupů, a z toho důvodu byly jednotlivé resorty na podzim 2019 vyzvány k poskytnutí vlastních odhadů. Částka 265 mil. Kč včetně DPH byla předběžně dohodnuta v rámci programu Digitální Česko a rozdělena na následující roky s tím, že v roce 2020 bylo MPO přiděleno 42 mil. Kč k přerozdělení mezi resorty, zatímco pro roky 2021 (173 mil. Kč) a 2022 (50 mil. Kč) si resorty již žádaly o prostředky do svých rozpočtových kapitol samy. | + | |
- | + | ||
- | V reakci na výzvu NAKIT MPO rovněž zkoordinovalo doplnění projektu „Implementace SDG“ do Národního plánu obnovy. MPO vyzvalo gestory jednotlivých postupů, zda by měly zájem využít prostředky z NPO pro dokončení digitalizace postupů. V návaznosti na zájem projevený MŠMT a MPSV/ČSSZ byly do NPO zařazeny čtyři níže uvedené online postupy v rámci SDG: | + | |
- | + | ||
- | * „Žádost o určení použitelných právních předpisů v souladu s hlavou II nařízení (ES) č. 883/ | + | |
- | * „Žádost o důchod a předdůchodové dávky z povinných systémů“, | + | |
- | * „Žádost o financování vysokoškolského studia, například formou stipendia a půjčky od veřejného orgánu nebo instituce“ (Gestor a realizátor: | + | |
- | * „Podání počáteční žádosti o přijetí na veřejnou vysokoškolskou instituci“ (Gestor a realizátor: | + | |
- | + | ||
- | V rámci prostředků z NPO ČSSZ pro elektronizaci dvou služeb identifikovalo celkovou částku 69,99 mil. Kč, zatímco MŠMT identifikovalo jako nutnou částku 167,63 mil. Kč.((Hodnoty jsou uváděny včetně DPH. V rámci Národního plánu obnovy jsou projekty financovány bez DPH, přičemž rozdíl (DPH) je financován ze státního rozpočtu. | + | |
- | )) **Celkový centrální rozpočet na implementaci SDG tedy dosáhl částky 279, 62 mil. Kč na roky 2020 až 2023. V tuto chvíli nejsou nárokovány dodatečné náklady na implementaci SDG nad rámec tohoto rozpočtu, nicméně nelze vyloučit, že při naplňování požadavků souvisejících s implementací a napojením na systém OOTS nevyvstanou další požadavky**. Jednotná digitální brána je tak v rámci Národního plánu obnovy uvedena v rámci komponenty 1.1 „Digitální služby pro koncové uživatele“, | + | |
- | + | ||
- | === Propagace SDG === | + | |
- | + | ||
- | Nařízení ve svém článku 23 ukládá členským státům a Evropské komisi povinnost propagovat projekt Jednotné digitální brány. První fáze propagace začala akcí „//The Digital Roadshow// | + | |
- | + | ||
- | V druhé fázi byla propagace zaměřena na všechny věkové kategorie uživatelů, | + | |
- | + | ||
- | V roce 2023 se pozornost Evropské komise i členských států soustředila primárně na finální fázi implementaci, | + | |
- | + | ||
- | ==== Návrhy nových unijních předpisů, které mají za cíl rozšířit nařízení ==== | + | |
- | + | ||
- | V okamžiku, | + | |
- | + | ||
- | Kromě dvou postupů vyplývajících z Aktu o správě dat, jež jsou zmíněny v rámci kapitoly 2.3.2. tohoto materiálu, jsou k xx. únoru 2024 v unijním legislativním procesu následující předpisy, které určitým způsobem rozšiřují Přílohy nařízení: | + | |
- | + | ||
- | * [[https:// | + | |
- | * [[https:// | + | |
- | * [[https:// | + | |
- | * [[https:// | + | |
- | * [[https:// | + | |
- | * [[https:// | + | |
- | + | ||
- | Vzhledem k uplynutí termínu pro digitalizaci daného nařízením budou termíny pro položky nově zařazené do Příloh nařízení dány příslušnými předpisy, což musí zejména gestoři těchto předpisů vést v patrnosti. | + | |
- | + | ||
- | ==== Gesce nad informacemi a postupy ==== | + | |
- | + | ||
- | ** Dosavadní stav implementace informací a postupů včetně gescí** | + | |
- | + | ||
- | === Příloha I – informace=== | + | |
- | + | ||
- | ^Oblasti informací | + | |
- | |A. Cestování v rámci Unie |1. dokumenty požadované od občanů Unie, jejich rodinných příslušníků, | + | |
- | | ::: | + | |
- | | ::: | + | |
- | | ::: |4. přeprava zvířat, rostlin, alkoholu, tabáku, cigaret a dalšího zboží při cestování v Unii | + | |
- | | ::: | + | |
- | |B. Práce a důchod v rámci Unie |1. hledání zaměstnání v jiném členském státě | + | |
- | | ::: | + | |
- | | ::: |3. uznávání kvalifikací za účelem získání zaměstnání v jiném členském státě | + | |
- | | ::: | + | |
- | | ::: |5. pravidla pro pojištění odpovědnosti a povinné pojištění v souvislosti s bydlištěm nebo zaměstnáním v jiném členském státě | + | |
- | | ::: | + | |
- | | ::: |7. rovné zacházení (pravidla zakazující diskriminaci na pracovišti, | + | |
- | | ::: | + | |
- | | ::: |9. práva a povinnosti týkající se sociálního zabezpečení v Unii, včetně práv a povinností souvisejících se získáním důchodu | + | |
- | |C. Vozidla v Unii | + | |
- | | ::: |2. získání řidičského průkazu a prodloužení jeho platnosti | + | |
- | | ::: | + | |
- | | ::: |4. nákup a prodej motorového vozidla v jiném členském státě | + | |
- | | ::: | + | |
- | |D. Pobyt v jiném členském státě | + | |
- | | ::: |2. koupě a prodej nemovitého majetku, včetně podmínek a povinností, | + | |
- | | ::: | + | |
- | | ::: |4. požadavky týkající se povolení k pobytu pro občany Unie a jejich rodinné příslušníky, | + | |
- | | ::: | + | |
- | | ::: |6. pravidla použitelná v případě úmrtí, včetně pravidel pro repatriaci tělesných ostatků do jiného členského státu | + | |
- | |E. Vzdělávání nebo stáž v jiném členském státě | + | |
- | | ::: |2. dobrovolnická činnost v jiném členském státě | + | |
- | | ::: | + | |
- | | ::: |4. provádění výzkumu v jiném členském státě jakožto součást vzdělávacího programu | + | |
- | |F. Zdravotní péče | + | |
- | | ::: |2. nákup předepsaných léčivých přípravků v jiném členském státě, než kde byl vydán lékařský předpis, online nebo osobně | + | |
- | | ::: | + | |
- | | ::: |4. všeobecné informace o právech na přístup k dostupným veřejným preventivním opatřením v oblasti zdravotní péče nebo o povinnostech vyplývajících z účasti na těchto opatřeních | + | |
- | | ::: | + | |
- | | ::: |6. práva a podmínky pro umístění do zařízení ústavní péče | + | |
- | |G. Občanská a rodinná práva | + | |
- | | ::: |2. život v páru osob s různou státní příslušností včetně párů stejného pohlaví (manželství, | + | |
- | | ::: | + | |
- | | ::: |4. práva a povinnosti týkající se dědictví v jiném členském státě, včetně daňových předpisů | + | |
- | | ::: | + | |
- | |H. Práva spotřebitele | + | |
- | | ::: | + | |
- | | ::: |3. připojení k veřejným službám, jako například plyn, elektřina, voda, nakládání s odpadem, telekomunikační služby a internet | + | |
- | | ::: | + | |
- | | ::: |5. práva spotřebitelů a záruky týkající se nákupu zboží a služeb, včetně postupů pro řešení spotřebitelských sporů a odškodnění | + | |
- | | ::: | + | |
- | | ::: |7. pronájem motorového vozidla | + | |
- | |I. Ochrana osobních údajů | + | |
- | |J. Založení podniku, jeho provozování a ukončení jeho činnosti|1. registrace, změna právní formy nebo ukončení činnosti podniku (registrační postupy a právní formy pro vykonávání obchodní činnosti) | + | |
- | | ::: | + | |
- | | ::: |3. práva duševního vlastnictví (žádost o patent, registrace ochranné známky, náčrt nebo návrh, získání licence pro reprodukování) | + | |
- | | ::: | + | |
- | | ::: |5. nabízení online platforem pro přeshraniční platby při prodeji zboží a služeb online | + | |
- | | ::: | + | |
- | | ::: |7. insolvenční řízení a likvidace společností | + | |
- | | ::: | + | |
- | | ::: |9. fúze společností nebo prodej podniku | + | |
- | | ::: | + | |
- | | ::: |11. pravidla a povinnosti, pokud jde o zpracování osobních údajů | + | |
- | |K. Zaměstnanci | + | |
- | | ::: | + | |
- | | ::: |3. zaměstnávání pracovníků v jiném členském státě (vysílání pracovníků, | + | |
- | | ::: | + | |
- | | ::: |5. pravidla týkající se zastoupení zaměstnanců | + | |
- | |L. Daně |1. DPH: informace týkající se obecných pravidel, sazby a osvobození od daně, registrace k DPH a platba DPH, vrácení DPH | + | |
- | | ::: |2. spotřební daně: informace týkající se obecných pravidel, sazby a osvobození od daně, registrace ke spotřební dani a platba spotřební daně, vrácení spotřební daně |**MF** | + | |
- | | ::: | + | |
- | | ::: |4. celní postupy pro dovoz a vývoz v rámci celního kodexu Unie |**EK** | + | |
- | | ::: | + | |
- | |M. Zboží | + | |
- | | ::: |2. pravidla a požadavky týkající se výrobků | + | |
- | | ::: | + | |
- | | ::: |4. vzájemné uznávání výrobků, na které se nevztahují unijní specifikace | + | |
- | | ::: | + | |
- | | ::: |6. prodej na dálku/mimo obchodní prostory: informace, které musí být zákazníkům sděleny předem, písemné potvrzení smlouvy, odstoupení od smlouvy, dodání zboží, další zvláštní povinnosti | + | |
- | | ::: | + | |
- | | ::: |8. certifikace a štítky (EMAS, energetické štítky, ekodesign, ekoznačka EU) | + | |
- | | ::: | + | |
- | |N. Služby | + | |
- | | ::: | + | |
- | | ::: |3. uznávání odborných kvalifikací, | + | |
- | |O. Financování podniku | + | |
- | | ::: |2. získání přístupu k financím na vnitrostátní úrovni | + | |
- | | ::: | + | |
- | |P. Veřejné zakázky | + | |
- | | ::: | + | |
- | | ::: |3. oznamování nesrovnalostí v souvislosti s výběrovým řízením | + | |
- | |Q. Zdraví a bezpečnost při práci | + | |
- | + | ||
- | Splněno; Splněno částečně; | + | |
- | + | ||
- | === Příloha II - postupy=== | + | |
- | + | ||
- | ^Životní událost | + | |
- | |Narození | + | |
- | |Místo pobytu | + | |
- | |Studium | + | |
- | | ::: | + | |
- | | ::: | + | |
- | |Práce | + | |
- | | ::: | + | |
- | | ::: | + | |
- | | ::: | + | |
- | |Přestěhování | + | |
- | | ::: | + | |
- | | ::: | + | |
- | | ::: | + | |
- | |Důchod | + | |
- | | ::: | + | |
- | |Zahájení, | + | |
- | | ::: | + | |
- | | ::: | + | |
- | | ::: | + | |
- | | ::: | + | |
- | | ::: | + | |
- | + | ||
- | ===Příloha III - asistenční služby=== | + | |
- | + | ||
- | ^Název asistenční služby nebo služby pro řešení problémů | + | |
- | |Jednotná kontaktní místa | + | |
- | |Kontaktní místa pro výrobky | + | |
- | |Kontaktní místa pro stavební výrobky | + | |
- | |Národní centra pomoci pro odbornou kvalifikaci | + | |
- | |Vnitrostátní kontaktní místa pro přeshraniční zdravotní péči|**MZd (KZP)** | + | |
- | |Evropská síť služeb zaměstnanosti (EURES) | + | |
- | |Řešení spotřebitelských sporů on-line | + | |
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | {{tag>OOTS SDG " | + |