Rozdíly
Zde můžete vidět rozdíly mezi vybranou verzí a aktuální verzí dané stránky.
Následující verze | Předchozí verze | ||
znalostni_baze:prenesena_pusobnost [2024/12/17 14:45] – vytvořeno Tomáš Šedivec | znalostni_baze:prenesena_pusobnost [2025/01/03 15:51] (aktuální) – odstraněno Tomáš Šedivec | ||
---|---|---|---|
Řádek 1: | Řádek 1: | ||
- | ======Metodické doporučení k procesu přenosu podání mezi informačními systémy veřejné správy a orgány veřejné moci====== | ||
- | |||
- | =====Popis aktuální situace===== | ||
- | |||
- | Při činění podání prostřednictvím informačního systému veřejné správy, zejména agendových portálů nebo víceagendových portálů (např. Portál občana), dochází k situaci, kdy je nutné zajistit přenos podání k orgánu veřejné moci, který není správcem portálu. Tímto orgánem může být jiný ústřední správní úřad nebo orgán územního samosprávného celku, zejména v přenesené působnosti. | ||
- | |||
- | Agendovým portálem je myšlen portál poskytující služby logicky centralizovaného systému či systémů uživatelům služeb. Typicky jde tedy o portál správce agendy, ve kterém lze řešit služby agendy bez ohledu na místní příslušnost. Takový portál zpravidla poskytuje digitální služby a digitální úkony podle zákona č. 12/2020 Sb., o právu na digitální služby a [[https:// | ||
- | |||
- | Cílem tohoto metodického doporučení je nastínit postup pro realizaci předávání podání, a to tak, aby toto předávání bylo v souladu s platnou a účinnou právní úpravou. | ||
- | |||
- | Aktuálně je možné přeposílat data z agendového portálu orgánu veřejné moci, který není správcem portálu, pouze prostřednictvím datové schránky uživatele služby. To významně snižuje možnost elektronického podání především pro přenesenou působnost. | ||
- | |||
- | =====Právní rámec===== | ||
- | |||
- | S podáním prostřednictvím informačního systému veřejné správy počítá ustanovení § 4 odst. 1 písm. d) zákona o právu na digitální služby (dále jen // | ||
- | |||
- | Pokud je podání podáno způsobem podle předchozího odstavce, považuje se za vlastnoručně podepsané, podle § 8 zákona č. 365/2000 Sb., o informačních systémech veřejné správy. | ||
- | |||
- | Podle § 18 odst. 2 zákona č. 300/2008 Sb., o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů, platí, že úkon učiněný prostřednictvím datové schránky se považuje za učiněný písemně a podepsaný. | ||
- | |||
- | Dalším relevantním předpisem je vyhláška č. 259/2012 Sb., o podrobnostech výkonu spisové služby (dále jen // | ||
- | |||
- | Podle § 12 zákona č. 500/2004 Sb., správního řádu, platí že dojde-li podání správnímu orgánu, který není věcně nebo místně příslušný, | ||
- | |||
- | =====Procesní náležitosti===== | ||
- | |||
- | Na základě analýzy právních předpisů a technických možností bylo navrženo řešení, které využívá datové schránky jako přenosového kanálu mezi orgány veřejné moci. Toto řešení umožňuje předávání podání vytvořených v rámci agendových portálů, aniž by bylo nutné podání podepisovat nebo jinak validovat. Jedná se o alternativu k tradičnímu postoupení dle správního řádu, přičemž tento přístup vyžaduje splnění následujících podmínek: | ||
- | |||
- | - OVM, které je správcem portálu, si vytvoří svou datovou schránku na žádost (tzv. technickou datovou schránku), která bude sloužit pouze pro automatizované odeslání žádosti vytvořené na příslušném portálu uživatelem, | ||
- | - Identifikovaný uživatel služby učiní podání prostřednictvím portálu, čímž bude podání považováno za podepsané ve smyslu § 8 zákona o informačních systémech veřejné správy. | ||
- | - OVM, které je správcem portálu, opatří podání informací (tzv. průvodka dle pravidel DIA, vizte prosím níže), které osvědčuje, | ||
- | - OVM, které je správcem portálu, podání prostřednictvím technické datové schránky zmíněné v 1. odstavci odešle do datové schránky orgánu veřejné moci, který je k vyřízení podání věcně příslušný, | ||
- | - V rámci těla podání je možné (volitelně) definovat kanál pro odpověď – datovou schránkou, dopisem nebo přes příslušný portál, pokud to portál bude umožňovat. Zde však záleží na konkrétní službě/ | ||
- | - Datová zpráva odeslaná technickou datovou schránkou agendového portálu by měla uvést i minimální set metadat: | ||
- | - **Předmět: | ||
- | - **Zmocnění**: | ||
- | - **Naše číslo jednací**: Jednoznačný identifikátor dokumentu ((https:// | ||
- | Struktura identifikátoru by měla odpovídat [[https:// | ||
- | - Datová zpráva odeslaná technickou datovou schránkou agendového portálu nedisponuje fikcí podpisu uživatele služby podle § 18 odst. 2 zákona o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů, neboť nebyla odeslána z datové schránky uživatele služby, disponuje však fikcí podpisu uživatele služby podle § 8 zákona o informačních systémech veřejné správy, což osvědčuje průvodka zmíněná ve 3. odstavci. Požadavek na podpis uživatele služby je tedy i po výše popsaném postupu splněn. | ||
- | |||
- | =====Technické a další náležitosti portálu===== | ||
- | |||
- | * Musí být registrovaný jako informační systém veřejné správy v [[https:// | ||
- | * Spravuje ho orgán veřejné správy, který vykonává jednu nebo více agend dle [[https:// | ||
- | * Musí být součástí federace portálů veřejné správy a poskytovat informace a služby do centrálních (federujících) portálů jako je např. [[https:// | ||
- | * Musí být součástí federace národního identitního schématu, tedy využívat služby [[https:// | ||
- | * Musí k identifikovanému a autentizovanému uživateli být schopen propojit údaje své agendy a údaje z [[https:// | ||
- | * Musí využívat datovou základnu [[https:// | ||
- | * Musí být v souladu s [[https:// | ||
- | * Musí umožnit identifikovanému a autentizovanému uživateli udělit oprávnění k zastupování pro jednotlivé služby, propsat je do [[https:// | ||
- | * Musí být schopen poskytnout náhled na jednotlivá podání vůči úkonům a služeb identifikovanému a autentizovanému uživateli a to jak tomu, který podání učinil, tak tomu, který je k tomu zmocněn | ||
- | * Musí být schopen poskytnout úhradu poplatku pomocí platební brány | ||
- | * Veškeré funkcionality, | ||
- | * Musí splňovat bezpečnostní požadavky dle [[https:// | ||
- | * Musí být připraven zvládnout provozní zátěž ve špičkách zájmu o využití jednotlivých služeb (např. pomocí asynchronní architektury, | ||
- | * Pokud portál přímo čerpá nebo poskytuje služby informačním systémům veřejné správy jiných správců, je toto propojení realizováno výhradně prostřednictvím služeb [[https:// | ||
- | * Musí umět tvořit výstup podání klienta ve formátu PDF/A-3 dle standardu https:// | ||
- | * Při předávání v rámci přenesené působnosti poskytuje veškeré potřebné údaje a dokumenty a vytváří [[https:// | ||
- | * Musí zajistit příjem dokumentů pouze v takovém formátu, který odpovídá výstupním datovým formátům dle § 23 vyhlášky č. 259/2012 Sb. | ||
- | * Musí pro digitální úkony vydávat [[https:// | ||
- | * Musí pro digitální úkony zajistit [[https:// | ||
- | * Musí umožnit tzv. fikci podpisu dle ust. § 8 ZISVS | ||
- | * Podání, které klient následně na portále autorizuje a činí jim digitální úkon, je ve smyslu výkonu spisové služby vlastním, nikoli cizím dokumentem. | ||
- | * Musí uchovávat i formuláře, | ||
- | |||
- | Postup činností práce s klientem, jeho identifikací a výběrem služeb je uveden na [[https:// | ||