Rozdíly

Zde můžete vidět rozdíly mezi vybranou verzí a aktuální verzí dané stránky.

Odkaz na výstup diff

Obě strany předchozí revize Předchozí verze
Následující verze
Předchozí verze
znalostni_baze:prace_s_klientem [2022/06/24 14:55] Tomáš Šedivecznalostni_baze:prace_s_klientem [2025/03/10 13:55] (aktuální) Tomáš Šedivec
Řádek 1: Řádek 1:
 ====== Práce s klientem veřejné správy na portálu====== ====== Práce s klientem veřejné správy na portálu======
  
-Predispozice:+====Predispozice====
  
   * Portál provozuje OVM nebo SPUU   * Portál provozuje OVM nebo SPUU
-  * OVM/SPUU má jednotnou a jednoznačnou odpovědnost za obsluhu klienta ve všech agendách, ve kterých působí a za všechny, za osobní údaje svých klientů a za údaje klientů v agendách. +  * OVM/SPUU má jednotnou a jednoznačnou odpovědnost za obsluhu klienta ve všech agendách, ve kterých působí a za osobní údaje svých klientů a za údaje klientů v agendách. 
-  * Provozující OVM nebo SPUU vykonává prostřednictvím portálu pouze služby veřejné správy, které jsou((Ohlašovatelem služeb je většinou ohlašovatel agend, nikoli provozovatel portálu (u samospráv a SPUU) )) řádně ohlášeny v katalogu služeb VS, systémy v rejstříku ISVS a agendy v RPP+  * Provozující OVM nebo SPUU vykonává prostřednictvím portálu pouze služby veřejné správy, které jsou((Ohlašovatelem služeb je většinou ohlašovatel agend, nikoli provozovatel portálu (u samospráv a SPUU) )) řádně ohlášeny v [[nap:katalog_sluzeb|katalogu služeb VS]]informační systémy veřejné správy ohlášeny v rejstříku ISVS a agendy ohlášeny v [[nap:rpp|registru práv a povinností]]
   * Klient jako uživatel - FO přímo za sebe nebo v zastoupení se k portálu přihlašuje prostřednictvím NIA   * Klient jako uživatel - FO přímo za sebe nebo v zastoupení se k portálu přihlašuje prostřednictvím NIA
   * OVM/SPUU má jednotnou a jedinou evidenci klientů, kterým poskytuje všechny své služby (klientský kmen). Ta to evidence kmenových dat klientů s jeho osobními údaji prostřednictvím transparentního veřejného „Klientského identifikátoru“ provazuje informace o tom, ve kterých systémech se o klientovi vedou transakční údaje o jednotlivých případech   * OVM/SPUU má jednotnou a jedinou evidenci klientů, kterým poskytuje všechny své služby (klientský kmen). Ta to evidence kmenových dat klientů s jeho osobními údaji prostřednictvím transparentního veřejného „Klientského identifikátoru“ provazuje informace o tom, ve kterých systémech se o klientovi vedou transakční údaje o jednotlivých případech
   * Další údaje klienta z PPDF a VDF se do konkrétních agend doplňují přes [[nap:referencni_rozhrani|referenční rozhraní veřejné správy]] a oprávnění dané agendy   * Další údaje klienta z PPDF a VDF se do konkrétních agend doplňují přes [[nap:referencni_rozhrani|referenční rozhraní veřejné správy]] a oprávnění dané agendy
   * Evidence klientského kmene je vytvářena, ztotožňována vůči ZR a aktualizována dle notifikací průběžně, nezávisle na tom, zda existuje samoobslužný portál OVM/SPUU a zda jej klienti užívají.   * Evidence klientského kmene je vytvářena, ztotožňována vůči ZR a aktualizována dle notifikací průběžně, nezávisle na tom, zda existuje samoobslužný portál OVM/SPUU a zda jej klienti užívají.
-  * Pokud OVM/SPUU ještě nevede jiným způsobem svůj centrální klientský kmen je doporučeno vést klientský kmen ve Jmenném rejstříku elektronické spisové služby (A9145 [[https://rpp-ais.egon.gov.cz/gen/agendy-detail/A9145_29042022.xlsx]] s činnostní rolí CR83065 Vedení jmenného rejstříku v rámci elektronického systému spisové služby), která je z podstaty v úřadu jednotná a nad-agendová+  * Pokud OVM/SPUU ještě nevede jiným způsobem svůj centrální klientský kmen je doporučeno jej vytvořit a prvotně naplnit tzv. jmenným rejstříkem elektronické spisové služby. Jmenný rejstřík je možné vést dle [[https://rpp-ais.egon.gov.cz/gen/agendy-detail/A9145_29042022.xlsx|agendy A9145 - spisová služba]] s činnostní rolí CR83065 Vedení jmenného rejstříku v rámci elektronického systému spisové služby. 
-  * Dokud není zákonem ustavena agenda obsluhy klientů pro jednotlivá OVM/SPUU, hrají řídící procesní roli úkony relevantní pro evidenci v eSSL (klient formálně něco chtěl, měl žádost, učinil úkon dle Katalogu služeb VS). Po zavedení obslužné agendy budou pro průběh níže uvedených případů užití relevantní i „neúřední“ kontakty v rámci obsluhy klientů (obdržený mail nebo nebo telefonát) s jejich specifiky (nenesou průkaznou identifikaci klienta, představují pouze potenciálního, neověřeného klienta).+  * Dokud není zákonem ustavena agenda obsluhy klientů pro jednotlivá OVM/SPUU, hrají řídící procesní roli úkony relevantní pro evidenci v eSSL (klient formálně něco chtěl, měl žádost, učinil úkon dle [[nap:katalog_sluzeb|Katalogu služeb VS]]). Po zavedení obslužné agendy budou pro průběh níže uvedených případů užití relevantní i „neúřední“ kontakty v rámci obsluhy klientů (obdržený mail nebo nebo telefonát) s jejich specifiky (nenesou průkaznou identifikaci klienta, představují pouze potenciálního, neověřeného klienta). 
 + 
 +==== Interakce klienta, portálu, spisové služby a NIA ==== 
 + 
 +^Pořadí kroku ^**Občan** ^**Portál** ^**eSSL** ^**NIA** ^ 
 +|1 |Přihlášení NIA identitou |Záznam přihlášení do logu | |**Vydání BSI a osobních údajů** poskytovateli služby| 
 +|2 |Výběr a zobrazení formuláře |Naplnění formuláře daty. | | | 
 +|3a |Ukončení editace bez provedení úkonu |Záznam do logu portálu (BSI osoby, ID formuláře/ů, čas, datum, důvod zpracování, způsob ukončení).| | | 
 +|3b |Dokončení editace, [[znalostni_baze:autorizace_ukonu|autorizace úkonu]] a **podání**|Přidělení čísla úkonu, vyhotovení dokumentu, NIA autorizace, zapečetění, podání. |Převedení BSI na AIFO, založení / aktualizace záznamu ve **Jmenném rejstříku.**\\ \\ Příjem a evidence záznamu úkonu, připojení JID pro **doručený dokument** se záznamem úkonu (+ případné přílohy). |Záznam **autorizace úkonu** | 
 +|4 |Převzetí osvědčení prostřednictvím portálu |Vytvoření, vyhotovení, zapečetění a předání osvědčení klientovi / předání osvědčení eSSL |Vytvoření JID pro osvědčení, převzetí výsledného dokumentu osvědčení, propojení s podaným záznamem úkonu, předání obou dokumentů k přidělení dle typu zdrojového formuláře\\ \\ Případné vypravení datové zprávy s osvědčením| | 
 +|5 |Dotaz na stav vyřízení |Interpretace stavu dle dat eSSL |Předání **Stavu vyřízení** | | 
 + 
 +<WRAP center round info 60%> 
 +Pro možnost využití činnostní role CR102729 "Ověření totožnosti uživatele digitální služby" v agendě A8566 je nutné být zařazen ve skupině OVM/SPUÚ KO536. Pro zařazení do kategorie je nutné požádat oficiální žádostí Digitální a informační agenturu, jako udělalo {{ :dokumenty:dopis_vr_sekce_v_msmt-22494-2023-1_1_.pdf |například Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy}}.  
 +</WRAP> 
  
 =====Případ užití č. 1 – Klient je subjektem údajů v ROB, je na portálu nově, není v žádné agendové evidenci či systému===== =====Případ užití č. 1 – Klient je subjektem údajů v ROB, je na portálu nově, není v žádné agendové evidenci či systému=====
Řádek 17: Řádek 32:
   * OVM/SPUU obdrží při přihlášení klienta [[https://archi.gov.cz/nap:nia#atributy_vydavane_poskytovatelum_sluzeb_service_providerumsep|set údajů]]   * OVM/SPUU obdrží při přihlášení klienta [[https://archi.gov.cz/nap:nia#atributy_vydavane_poskytovatelum_sluzeb_service_providerumsep|set údajů]]
   * OVM/SPUU využije BSI pro překlad na AIFO agendu:   * OVM/SPUU využije BSI pro překlad na AIFO agendu:
-    * A8566 [[https://rpp-ais.egon.gov.cz/gen/agendy-detail/A8566_01062022.xlsx]] s činnostní rolí dle zákona č. 365/2000 Sb. § 9 +    * [[https://rpp-ais.egon.gov.cz/gen/agendy-detail/A8566_10092022.xlsx|A8566 - právo na digitální služby]] s činnostní rolí CR102729 "Ověření totožnosti uživatele digitální služby" 
-    * Své agendy, podle které poskytuje klientovi služby s činnostní rolí dle zákona č. 365/2000 Sb. § 9+    * Své agendy, podle které poskytuje klientovi služby s činnostní rolí CR102729 "Ověření totožnosti uživatele digitální služby"
   * OVM/SPUU ověří v klientském kmeni, že daný klient se dle obdrženého pseudonymu (BSI) ještě nikdy nepřihlásil, resp. jeho BSI nebyl v kmeni ještě zaevidován.   * OVM/SPUU ověří v klientském kmeni, že daný klient se dle obdrženého pseudonymu (BSI) ještě nikdy nepřihlásil, resp. jeho BSI nebyl v kmeni ještě zaevidován.
   * OVM/SPUU přeložením přijatého AIFO dle agendy A8566(nebo vlastní agendy) na AIFO v klientském kmeni ověří, že jde o nového klienta, resp. případně potenciálního klienta   * OVM/SPUU přeložením přijatého AIFO dle agendy A8566(nebo vlastní agendy) na AIFO v klientském kmeni ověří, že jde o nového klienta, resp. případně potenciálního klienta
Řádek 33: Řádek 48:
   * OVM/SPUU ověří v klientském kmeni, že daný klient se dle obdrženého pseudonymu (BSI) ještě nikdy nepřihlásil do samoobslužného kanálu s el. identifikací z NIA a nekonal v něm, resp. nemá v kmeni BSI zaveden.   * OVM/SPUU ověří v klientském kmeni, že daný klient se dle obdrženého pseudonymu (BSI) ještě nikdy nepřihlásil do samoobslužného kanálu s el. identifikací z NIA a nekonal v něm, resp. nemá v kmeni BSI zaveden.
   * OVM/SPUU využije BSI pro překlad na AIFO dle agendy:   * OVM/SPUU využije BSI pro překlad na AIFO dle agendy:
-    * A8566 [[https://rpp-ais.egon.gov.cz/gen/agendy-detail/A8566_01062022.xlsx]] s činnostní rolí dle zákona č. 365/2000 Sb. § 9 +    * [[https://rpp-ais.egon.gov.cz/gen/agendy-detail/A8566_10092022.xlsx|A8566 - právo na digitální služby]] s činnostní rolí CR102729 "Ověření totožnosti uživatele digitální služby" 
-    * Své agendy, podle které poskytuje klientovi služby s činnostní rolí dle zákona č. 365/2000 Sb. § 9+    * Své agendy, podle které poskytuje klientovi služby s činnostní rolí CR102729 "Ověření totožnosti uživatele digitální služby"
   * OVM/SPUU přeložením přijatého AIFO dle agendy A8566(nebo vlastní agendy) na AIFO v klientském kmeni zjistí, že jde o známého klienta a uloží k němu do kmene jeho BSI   * OVM/SPUU přeložením přijatého AIFO dle agendy A8566(nebo vlastní agendy) na AIFO v klientském kmeni zjistí, že jde o známého klienta a uloží k němu do kmene jeho BSI
     * Pokud je klientský kmen vedený v agendě A8566(nebo vlastní agendy), AIFO se nepřekládá, ale jen porovná     * Pokud je klientský kmen vedený v agendě A8566(nebo vlastní agendy), AIFO se nepřekládá, ale jen porovná
Řádek 51: Řádek 66:
   * Pokud klient potřebuje další údaje mimo ty, které o něm vede OVM/SPUU, provede se dotaz do [[https://archi.gov.cz/nap:referencni_rozhrani|referenčního rozhraní]] dle oprávnění konkrétní agendy, ve které chce klient vyřídit službu.   * Pokud klient potřebuje další údaje mimo ty, které o něm vede OVM/SPUU, provede se dotaz do [[https://archi.gov.cz/nap:referencni_rozhrani|referenčního rozhraní]] dle oprávnění konkrétní agendy, ve které chce klient vyřídit službu.
  
-=====Případ užití č. – Klient není subjektem údajů v ROB, je na portálu poprvé=====+=====Případ užití č. – Klient není subjektem údajů v ROB, je na portálu poprvé=====
  
   * OVM/SPUU obdrží při přihlášení klienta set údajů v minimální formě dle eIDAS   * OVM/SPUU obdrží při přihlášení klienta set údajů v minimální formě dle eIDAS
Řádek 63: Řádek 78:
   * Klientovi se poskytují veškeré údaje, které se o něm v evidencích a systémech vedou   * Klientovi se poskytují veškeré údaje, které se o něm v evidencích a systémech vedou
  
-=====Případ užití č. – Klient není subjektem údajů v ROB, je na portálu poněkolikáté=====+=====Případ užití č. – Klient není subjektem údajů v ROB, je na portálu poněkolikáté=====
  
   * OVM/SPUU obdrží při přihlášení klienta set údajů v minimální formě dle eIDAS   * OVM/SPUU obdrží při přihlášení klienta set údajů v minimální formě dle eIDAS