Rozdíly
Zde můžete vidět rozdíly mezi vybranou verzí a aktuální verzí dané stránky.
Obě strany předchozí revize Předchozí verze Následující verze | Předchozí verze | ||
znalostni_baze:metodika_tco [2023/08/31 14:28] – Tomáš Šedivec | znalostni_baze:metodika_tco [2024/09/11 13:44] (aktuální) – [Metodika výpočtu TCO ICT služeb veřejné správy] Tomáš Šedivec | ||
---|---|---|---|
Řádek 2: | Řádek 2: | ||
<WRAP center round info 60%> | <WRAP center round info 60%> | ||
- | Ministerstvo vnitra / | + | Ministerstvo vnitra / Digitální a informační agentura |
verze 3.10 z 30. 11. 2022 | verze 3.10 z 30. 11. 2022 | ||
- | Originální | + | Aktuální |
- | * {{ : | + | |
- | * {{ : | + | |
- | * {{ : | + | |
</ | </ | ||
- | ====== Cíle metodiky | + | ===== Cíle metodiky ===== |
**Cílem metodiky je standardizovat způsob výpočtu a vyhodnocení celkových nákladů vlastnictví informačního systému veřejné správy (TCO ISVS) tím, že určuje, které druhy nákladů se započítávají do celkových nákladů vlastnictví, | **Cílem metodiky je standardizovat způsob výpočtu a vyhodnocení celkových nákladů vlastnictví informačního systému veřejné správy (TCO ISVS) tím, že určuje, které druhy nákladů se započítávají do celkových nákladů vlastnictví, | ||
Řádek 26: | Řádek 24: | ||
* při porovnání různých nabídek na realizaci a provoz ISVS v rámci výběrového řízení, | * při porovnání různých nabídek na realizaci a provoz ISVS v rámci výběrového řízení, | ||
* při kapacitním plánování potřeby jednotlivých rolí v ICT útvarech, | * při kapacitním plánování potřeby jednotlivých rolí v ICT útvarech, | ||
- | * při kalkulaci nákladů pro celkové posouzení výhodnosti ISVS (investiční záměr, BC((Z angl. Business Case.)), CBA((Z angl. Cost-Benefit Analysis)), Public-ROI((Z angl. Public Return-On-Investment - návratnost investice ve veřejné správě, například viz: https:%%//%%www.ctg.albany.edu/ | + | * při kalkulaci nákladů pro celkové posouzení výhodnosti ISVS (investiční záměr, BC((Z angl. Business Case.)), CBA((Z angl. Cost-Benefit Analysis)), Public-ROI((Z angl. Public Return-On-Investment - návratnost investice ve veřejné správě, například viz: https:// |
Metodika byla vypracována odborem Hlavního architekta eGovernmentu MVČR ve spolupráci s Vysokou školou ekonomickou v Praze a se zástupci ICT průmyslu. | Metodika byla vypracována odborem Hlavního architekta eGovernmentu MVČR ve spolupráci s Vysokou školou ekonomickou v Praze a se zástupci ICT průmyslu. | ||
Řádek 32: | Řádek 30: | ||
Parametry metodiky se liší podle jednotlivých účelů použití, podrobněji popsaných v kapitole 3 - Způsoby využití ukazatele TCO v řízení ICT. | Parametry metodiky se liší podle jednotlivých účelů použití, podrobněji popsaných v kapitole 3 - Způsoby využití ukazatele TCO v řízení ICT. | ||
+ | ===== Základní východiska a pravidla metodiky ===== | ||
- | ====== Základní východiska a pravidla metodiky ====== | + | ==== TCO jako součást systému řízení výkonnosti a zodpovědnosti ==== |
- | + | ||
- | ===== TCO jako součást systému řízení výkonnosti a zodpovědnosti | + | |
Řádek 52: | Řádek 49: | ||
TCO stejně jako ostatní KPI (také PPI a obecné PI)((PI jako Performance Indicators a PPI jako Process Performance Indicators, další kategorie indikátorů výkonnosti vedle KPI | TCO stejně jako ostatní KPI (také PPI a obecné PI)((PI jako Performance Indicators a PPI jako Process Performance Indicators, další kategorie indikátorů výkonnosti vedle KPI | ||
- | )) jsou k řízení používány rámci životního cyklu posuzované oblasti podnikání (zde IT oddělení, IT řešení a IT služeb), který vychází z klasického Demingova PDCA cyklu((**PDCA** (z anglického // | + | )) jsou k řízení používány rámci životního cyklu posuzované oblasti podnikání (zde IT oddělení, IT řešení a IT služeb), který vychází z klasického Demingova PDCA cyklu((**PDCA** (z anglického // |
)) . Tento cyklus řízení výkonnosti, | )) . Tento cyklus řízení výkonnosti, | ||
Řádek 60: | Řádek 57: | ||
- | ===== Východiska a principy metodiky ukazatele TCO ISVS ===== | + | ==== Východiska a principy metodiky ukazatele TCO ISVS ==== |
- | ==== Ukazatel TCO obecně | + | === Ukazatel TCO obecně === |
Řádek 80: | Řádek 77: | ||
V aktualizované verzi formuláře OHA je navrženo ve všech složkách výpočtu TCO uvažovat ceny včetně DPH, pouze pro porovnání s limitní hodnotou záměru projektu dle Usnesení vlády č. 831/2022 Sb. brát hodnotu bez DPH. | V aktualizované verzi formuláře OHA je navrženo ve všech složkách výpočtu TCO uvažovat ceny včetně DPH, pouze pro porovnání s limitní hodnotou záměru projektu dle Usnesení vlády č. 831/2022 Sb. brát hodnotu bez DPH. | ||
- | ==== Zjednodušené / plnohodnotné TCO ==== | + | === Zjednodušené / plnohodnotné TCO === |
Rozsah a forma uplatnění metody TCO v rámci VS jsou limitovány faktem, že OVM standardně sledují pouze výdaje (použití peněz) a nesledují náklady (spotřebu zdrojů). Zejména náklady, pokud je lze dovodit, ale standardně nesledují plně (dostatečně) adresně, tzn. dle účelu, na který jsou vynakládány. | Rozsah a forma uplatnění metody TCO v rámci VS jsou limitovány faktem, že OVM standardně sledují pouze výdaje (použití peněz) a nesledují náklady (spotřebu zdrojů). Zejména náklady, pokud je lze dovodit, ale standardně nesledují plně (dostatečně) adresně, tzn. dle účelu, na který jsou vynakládány. | ||
Řádek 100: | Řádek 97: | ||
U řešení, jehož potřeba (podporovaná veřejná služba) pomine dříve než za 5 let nebo jehož životnost skončí dříve, a to bez náhrady navazujícím řešením, tj. u nějž **přestane být ICT služba využívána dříve** než za 5 let, se jako doba TCO, a jako rozhodná doba pro výši výdajů pro žádost o stanovisko OHA, uvažuje tato skutečná kratší doba užívání (provozu). Tato kratší doba slouží v tom případě také pro výpočet odpovídajících průměrných ročních výdajů nebo nákladů. | U řešení, jehož potřeba (podporovaná veřejná služba) pomine dříve než za 5 let nebo jehož životnost skončí dříve, a to bez náhrady navazujícím řešením, tj. u nějž **přestane být ICT služba využívána dříve** než za 5 let, se jako doba TCO, a jako rozhodná doba pro výši výdajů pro žádost o stanovisko OHA, uvažuje tato skutečná kratší doba užívání (provozu). Tato kratší doba slouží v tom případě také pro výpočet odpovídajících průměrných ročních výdajů nebo nákladů. | ||
- | ===== Struktura nákladů | + | ==== Struktura nákladů ==== |
Pro správnou identifikaci nákladů je nutné nejprve **rozlišovat mezi výdaji a náklady**. | Pro správnou identifikaci nákladů je nutné nejprve **rozlišovat mezi výdaji a náklady**. | ||
Řádek 106: | Řádek 103: | ||
* **Výdaje**((Jedná se o úbytky finančních prostředků (například zaplacení faktury). Jejich výsledkem je tedy snížení množství finančních prostředků na účtu nebo v pokladně.)) jsou peněžní toky v organizaci (cash flow) – jedná se o úbytky peněz. | * **Výdaje**((Jedná se o úbytky finančních prostředků (například zaplacení faktury). Jejich výsledkem je tedy snížení množství finančních prostředků na účtu nebo v pokladně.)) jsou peněžní toky v organizaci (cash flow) – jedná se o úbytky peněz. | ||
- | * **Náklady**((Vznikají spotřebou zdrojů, jsou to hmotné toky, které mají peněžní vyjádření. Náklady nutně nemusí znamenat úbytek finančních prostředků.)) jsou oproti tomu hmotné toky v peněžním vyjádření – tedy nemusí se ihned jednat o úbytky peněz((Viz ManagementMania: | + | * **Náklady**((Vznikají spotřebou zdrojů, jsou to hmotné toky, které mají peněžní vyjádření. Náklady nutně nemusí znamenat úbytek finančních prostředků.)) jsou oproti tomu hmotné toky v peněžním vyjádření – tedy nemusí se ihned jednat o úbytky peněz((Viz ManagementMania: |
Výdaje mohou náklady předcházet, | Výdaje mohou náklady předcházet, | ||
Řádek 151: | Řádek 148: | ||
**V ukazateli TCO** předmětného řešení se uplatňuje **souhrn (součet) nákladů na všechny projekty spojené s řešením** a **alikvótní část nákladu** (liniově řízených) **středisek**, | **V ukazateli TCO** předmětného řešení se uplatňuje **souhrn (součet) nákladů na všechny projekty spojené s řešením** a **alikvótní část nákladu** (liniově řízených) **středisek**, | ||
- | ==== Model TCO – účelové členění ICT nákladů VS ==== | + | === Model TCO – účelové členění ICT nákladů VS === |
Náklady jsou pro šetření TCO sestaveny do řady kategorií v tzv. TCO modelu. Tento model představuje první dimenzi účelového členění pohledů na ICT řešení a jeho náklady, a to podle průběhu jeho životního cyklu. Zjednodušeně jsou to náklady čtyř hlavních skupin: | Náklady jsou pro šetření TCO sestaveny do řady kategorií v tzv. TCO modelu. Tento model představuje první dimenzi účelového členění pohledů na ICT řešení a jeho náklady, a to podle průběhu jeho životního cyklu. Zjednodušeně jsou to náklady čtyř hlavních skupin: | ||
Řádek 179: | Řádek 176: | ||
)) . Pomocí této interní nákladové sazby se pak rozpouštějí do nákladových kalkulací jednotlivých ICT služeb a do TCO jejich řešení. Dokud nebyla kalkulace FLC provedena a uplatněna, jsou tyto režie uváděny zde zvlášť, pokud jsou v daném šetření požadovány – v zjednodušených šetřeních nikoli. | )) . Pomocí této interní nákladové sazby se pak rozpouštějí do nákladových kalkulací jednotlivých ICT služeb a do TCO jejich řešení. Dokud nebyla kalkulace FLC provedena a uplatněna, jsou tyto režie uváděny zde zvlášť, pokud jsou v daném šetření požadovány – v zjednodušených šetřeních nikoli. | ||
- | Do modelu by bylo dobré perspektivně zahrnout ještě tzv. **„náklady z obětované příležitosti**((viz P.Hujňák: http:%%//%%www.itmforum.cz/ | + | Do modelu by bylo dobré perspektivně zahrnout ještě tzv. **„náklady z obětované příležitosti**((viz P.Hujňák: http:// |
))**“**, vystihující ověřenou skutečnost, | ))**“**, vystihující ověřenou skutečnost, | ||
Řádek 190: | Řádek 187: | ||
Zatímco struktura nákladových kategorií by se již měla měnit pouze výjimečně, | Zatímco struktura nákladových kategorií by se již měla měnit pouze výjimečně, | ||
- | ===== Postup kalkulace, alokace a vyhodnocení nákladů | + | ==== Postup kalkulace, alokace a vyhodnocení nákladů ==== |
Postup zjištění nákladů pro ukazatel TCO sestává z následujících čtyřech kroků: | Postup zjištění nákladů pro ukazatel TCO sestává z následujících čtyřech kroků: | ||
Řádek 207: | Řádek 204: | ||
Teprve takové ceny zdrojů jsou uplatňovány při kalkulaci TCO IT projektu. | Teprve takové ceny zdrojů jsou uplatňovány při kalkulaci TCO IT projektu. | ||
- | ==== Výpočet nebo odhad personálních nákladů | + | === Výpočet nebo odhad personálních nákladů === |
Tady bude podrobnější rozbor, jak dělit pracovníky podle rolí do několika typových rolí s přibližně podobnou nákladovou cenou (tabulka L. Karpeckého) a jak kombinací výpočtu FTE a FLC dospět k personálním nákladům pro jednotlivé účelové kategorie/ | Tady bude podrobnější rozbor, jak dělit pracovníky podle rolí do několika typových rolí s přibližně podobnou nákladovou cenou (tabulka L. Karpeckého) a jak kombinací výpočtu FTE a FLC dospět k personálním nákladům pro jednotlivé účelové kategorie/ | ||
Řádek 213: | Řádek 210: | ||
Dokončení této kapitoly může ovlivnit podobu budoucích verzí „Kalkulátorů“, | Dokončení této kapitoly může ovlivnit podobu budoucích verzí „Kalkulátorů“, | ||
- | ==== Rozpočítání nákladů zdrojů sdílených více ICT službami | + | === Rozpočítání nákladů zdrojů sdílených více ICT službami === |
Je-li určitý zdroj (HW, OS, SŘBD((Systém řízení báze dat, anglicky Database Management System, DBMS, je softwarové vybavení, které zajišťuje práci s databází | Je-li určitý zdroj (HW, OS, SŘBD((Systém řízení báze dat, anglicky Database Management System, DBMS, je softwarové vybavení, které zajišťuje práci s databází | ||
Řádek 255: | Řádek 252: | ||
Doporučujeme nestanovit jediné průměrné náklady (FLC) za všechny zaměstnance úřadu, nýbrž podle mzdových tarifů, nároků na telefon a vozidlo a další kritérií sestavit několik typických profilů, kategorií zaměstnanců, | Doporučujeme nestanovit jediné průměrné náklady (FLC) za všechny zaměstnance úřadu, nýbrž podle mzdových tarifů, nároků na telefon a vozidlo a další kritérií sestavit několik typických profilů, kategorií zaměstnanců, | ||
- | ==== Alternativy zajištění jednotlivých aktivit | + | === Alternativy zajištění jednotlivých aktivit === |
* (a) Je-li daná aktivita (např. uživatelské přizpůsobení aplikace) **zajišťována vlastními zaměstnanci**, | * (a) Je-li daná aktivita (např. uživatelské přizpůsobení aplikace) **zajišťována vlastními zaměstnanci**, | ||
Řádek 262: | Řádek 259: | ||
* (d) Pokud s danou činností a fází souvisí i **spotřeba jiných nákladových druhů než jsou mzdové** (například přímo použitý materiál či dodaná zařízení) je potřeba je zahrnout. Nejčastěji podle dodavatelských faktur, a to včetně DPH. | * (d) Pokud s danou činností a fází souvisí i **spotřeba jiných nákladových druhů než jsou mzdové** (například přímo použitý materiál či dodaná zařízení) je potřeba je zahrnout. Nejčastěji podle dodavatelských faktur, a to včetně DPH. | ||
- | ===== Způsoby vyhodnocení TCO ===== | + | ==== Způsoby vyhodnocení TCO ==== |
Souhrnný ukazatel celkových nákladů na vlastnictví je jenom jedním z mnoha agregovaných ukazatelů (KPI) metodiky řízení výkonnosti a zodpovědnosti veřejné správy. | Souhrnný ukazatel celkových nákladů na vlastnictví je jenom jedním z mnoha agregovaných ukazatelů (KPI) metodiky řízení výkonnosti a zodpovědnosti veřejné správy. | ||
Řádek 280: | Řádek 277: | ||
Příklad: pokud jsou pro úspěch projektu potřebné nové pracovní stanice uživatelů nebo posílení síťové infrastruktury úřadu, musí se tyto započítat. A naopak, v opačném případě, pokud projekt po celou dobu 5 let nevyžaduje náklady na pracovní stanice nebo na posílení sítí, nemusí se alikvótní část nákladů na ně (ať už rozpočtená jakýmkoli klíčem) do ekonomické náročnosti projektu metodikou TCO započítat. | Příklad: pokud jsou pro úspěch projektu potřebné nové pracovní stanice uživatelů nebo posílení síťové infrastruktury úřadu, musí se tyto započítat. A naopak, v opačném případě, pokud projekt po celou dobu 5 let nevyžaduje náklady na pracovní stanice nebo na posílení sítí, nemusí se alikvótní část nákladů na ně (ať už rozpočtená jakýmkoli klíčem) do ekonomické náročnosti projektu metodikou TCO započítat. | ||
- | ===== Legislativní zmocnění k vyhodnocování TCO ===== | + | ==== Legislativní zmocnění k vyhodnocování TCO ==== |
Počáteční idea vyhodnocování ekonomické výhodnosti ISVS s využitím ukazatele TCO pochází z se Strategie…, | Počáteční idea vyhodnocování ekonomické výhodnosti ISVS s využitím ukazatele TCO pochází z se Strategie…, | ||
Řádek 286: | Řádek 283: | ||
Ekonomické řízení ISVS je přirozenou součástí tzv. dlouhodobého řízení ISVS a navíc je nezbytné pro informovaná rozhodnutí o umístění řešení do Cloudu, a proto se do zákona č. 365/2000 Sb., o informačních systémech veřejné správy a do připravované vyhlášky dostala odpovídající ustanovení. | Ekonomické řízení ISVS je přirozenou součástí tzv. dlouhodobého řízení ISVS a navíc je nezbytné pro informovaná rozhodnutí o umístění řešení do Cloudu, a proto se do zákona č. 365/2000 Sb., o informačních systémech veřejné správy a do připravované vyhlášky dostala odpovídající ustanovení. | ||
- | ==== Povinnosti ze zákona č. 365/2000 Sb., o ISVS | + | === Povinnosti ze zákona č. 365/2000 Sb., o ISVS === |
Podle §5 Zákona, odstavec 2, Orgány veřejné správy jsou v rámci informačních systémů veřejné správy povinny: | Podle §5 Zákona, odstavec 2, Orgány veřejné správy jsou v rámci informačních systémů veřejné správy povinny: | ||
Řádek 298: | Řádek 295: | ||
Podle §12 (// | Podle §12 (// | ||
- | ==== Povinnosti z prováděcí vyhlášky (původně 529) ==== | + | === Povinnosti z prováděcí vyhlášky (původně 529) === |
Zákonné povinnosti upravuje vyhláška (yxz, aktuálně v MPŘ), konkrétně její Hlava X, §32 - §34, viz Příloha č. 3. | Zákonné povinnosti upravuje vyhláška (yxz, aktuálně v MPŘ), konkrétně její Hlava X, §32 - §34, viz Příloha č. 3. | ||
Řádek 310: | Řádek 307: | ||
Z toho plyne, že OVS pravidelně sbírá takové součásti struktury ukazatele TCO, aby mohl uplatnit nejméně dva způsoby vyhodnocení TCO ISVS, a to způsob 1 a 2, viz níže. V takovém případě se oba způsoby užití k sobě blíží, rozdíly mezi nimi se stírají a případná zjednodušení a úlevy pro způsob 2 se zde neuplatní. | Z toho plyne, že OVS pravidelně sbírá takové součásti struktury ukazatele TCO, aby mohl uplatnit nejméně dva způsoby vyhodnocení TCO ISVS, a to způsob 1 a 2, viz níže. V takovém případě se oba způsoby užití k sobě blíží, rozdíly mezi nimi se stírají a případná zjednodušení a úlevy pro způsob 2 se zde neuplatní. | ||
- | ====== Způsoby využití ukazatele TCO v řízení ICT VS ====== | + | ===== Způsoby využití ukazatele TCO v řízení ICT VS ===== |
Aktuálně jsou pro podporu řízení informatiky VS ČR již uplatněny, připraveny nebo doporučeny následující způsoby využití posuzování ukazatele TCO: | Aktuálně jsou pro podporu řízení informatiky VS ČR již uplatněny, připraveny nebo doporučeny následující způsoby využití posuzování ukazatele TCO: | ||
Řádek 330: | Řádek 327: | ||
Více o zvláštnostech posuzování TCO v jednotlivých případech uvádějí následující kapitoly. | Více o zvláštnostech posuzování TCO v jednotlivých případech uvádějí následující kapitoly. | ||
- | ===== Srovnávací šetření TCO stávajících IS ve veřejné správě | + | ==== Srovnávací šetření TCO stávajících IS ve veřejné správě ==== |
Tento způsob využití TCO byl v roce 2015 použit pro vyhodnocení efektivity typových Back-Office a podpůrných řešení (ERP, HR, mail a spisová služba). Aktuálně se předpokládá, | Tento způsob využití TCO byl v roce 2015 použit pro vyhodnocení efektivity typových Back-Office a podpůrných řešení (ERP, HR, mail a spisová služba). Aktuálně se předpokládá, | ||
Řádek 347: | Řádek 344: | ||
)) místo TCO, modifikovaný směrem do minulosti. | )) místo TCO, modifikovaný směrem do minulosti. | ||
- | Výsledek dle tohoto hodnocení se doplňuje též do Rejstříku informačních systémů veřejné správy dle § 52c zákona č. 111/2009 Sb. o základních registrech. Z tohoto rejstříku je do budoucna plánováno automatické využití údajů pro potřeby stanoviska odboru Hlavního architekta eGovernmentu popsané v kapitole 3.3. Více o rejstříku informačních systémů veřejné správy nalezete zde [[https:// | + | Výsledek dle tohoto hodnocení se doplňuje též do Rejstříku informačních systémů veřejné správy dle § 52c zákona č. 111/2009 Sb. o základních registrech. Z tohoto rejstříku je do budoucna plánováno automatické využití údajů pro potřeby stanoviska odboru Hlavního architekta eGovernmentu popsané v kapitole 3.3. Více o [[znalostni_baze: |
^Souhrnná položka modelu TCO - nákladová kategorie\\ \\ (5 let) | ^Souhrnná položka modelu TCO - nákladová kategorie\\ \\ (5 let) | ||
Řádek 367: | Řádek 364: | ||
Pro takovouto srovnávací studii a z ní vyplývající doporučení jsou stejně nebo více důležité hodnoty jednotlivých nákladových kategorií než celkový souhrnný ukazatel. | Pro takovouto srovnávací studii a z ní vyplývající doporučení jsou stejně nebo více důležité hodnoty jednotlivých nákladových kategorií než celkový souhrnný ukazatel. | ||
- | ===== Posuzování efektivity variant nových ICT investic | + | ==== Posuzování efektivity variant nových ICT investic ==== |
V tomto scénáři se TCO využije na podporu informovaného investičního rozhodnutí o nejlepší variantě dalšího rozvoje posuzovaného řešení. | V tomto scénáři se TCO využije na podporu informovaného investičního rozhodnutí o nejlepší variantě dalšího rozvoje posuzovaného řešení. | ||
Řádek 388: | Řádek 385: | ||
Součástí posuzování výhodnosti variant řešení by mělo být i posouzení nákladů spojených s archivací, konzervací nebo ukončením života posuzovaného řešení a s přípravou na migraci jeho dat a to i přesto, že byt k této životní fázi mohlo dojít až za déle než 5 let. | Součástí posuzování výhodnosti variant řešení by mělo být i posouzení nákladů spojených s archivací, konzervací nebo ukončením života posuzovaného řešení a s přípravou na migraci jeho dat a to i přesto, že byt k této životní fázi mohlo dojít až za déle než 5 let. | ||
- | Vzhledem k rozsahu obvykle pouhých 5 let a k velmi nízkým diskontním sazbám((Cena peněz na trhu, úroková míra centrální banky. | + | Vzhledem k rozsahu obvykle pouhých 5 let a k velmi nízkým diskontním sazbám ((Cena peněz na trhu, úroková míra centrální banky.)), nebylo v minulosti nutné diskontování a použití NPV. Vzhledem k aktuální inflaci a vysokým diskontním sazbám roku 2022 bude pravděpodobně v řadě způsobů užití TCO diskontování potřebné. |
- | )), nebylo v minulosti nutné diskontování a použití NPV. Vzhledem k aktuální inflaci a vysokým diskontním sazbám roku 2022 bude pravděpodobně v řadě způsobů užití TCO diskontování potřebné. | + | |
Vzhledem k porovnávání téhož rozsahu řešení po stejnou dobu není nutný přepočet na relativní ukazatele. Při současné změně počtu uživatelů je lepší přepočet TCO/ | Vzhledem k porovnávání téhož rozsahu řešení po stejnou dobu není nutný přepočet na relativní ukazatele. Při současné změně počtu uživatelů je lepší přepočet TCO/ | ||
Řádek 409: | Řádek 405: | ||
Znalost nákladů pro jednotlivé kategorie a nákladové komponenty může být výhodou při hledání kompromisní a nákladově optimální varianty řešení, vzniklé kombinací prvků řešení původních variant – využití nákladově silný stránek každé z nich. | Znalost nákladů pro jednotlivé kategorie a nákladové komponenty může být výhodou při hledání kompromisní a nákladově optimální varianty řešení, vzniklé kombinací prvků řešení původních variant – využití nákladově silný stránek každé z nich. | ||
- | ==== Porovnání variant možných řešení při zvažování eGovernment Cloudu | + | === Porovnání variant možných řešení při zvažování eGovernment Cloudu === |
Tento způsob užití ukazatele TCO ISVS pro rozhodování o variantách řešení z pohledu jeho umístění do Cloudu a čerpání jako služby je svými podstatnými vlastnostmi totožný, jako jakékoli jiné rozhodování o jakýchkoli jiných variantách řešení. | Tento způsob užití ukazatele TCO ISVS pro rozhodování o variantách řešení z pohledu jeho umístění do Cloudu a čerpání jako služby je svými podstatnými vlastnostmi totožný, jako jakékoli jiné rozhodování o jakýchkoli jiných variantách řešení. | ||
Řádek 415: | Řádek 411: | ||
V tomto případě je ale postup zjišťování odpovídajících nákladů podrobně specifikován v samostatné metodice, která je současně uživatelskou příručkou tabulkových nástrojů, které jsou pro tento způsob užití TCO ISVS vypracovány a dány k dispozici, | V tomto případě je ale postup zjišťování odpovídajících nákladů podrobně specifikován v samostatné metodice, která je současně uživatelskou příručkou tabulkových nástrojů, které jsou pro tento způsob užití TCO ISVS vypracovány a dány k dispozici, | ||
- | ==== Porovnání variant možných řešení při různých bezpečnostních úrovních (BÚ) ==== | + | === Porovnání variant možných řešení při různých bezpečnostních úrovních (BÚ) === |
Také tento způsob užití ukazatele TCO ISVS pro rozhodování o variantách řešení z pohledu jejich rozdílů v dosahovaných bezpečnostních úrovních (BÚ) je svými podstatnými vlastnostmi totožný, jako jakékoli jiné rozhodování o jakýchkoli jiných variantách řešení. | Také tento způsob užití ukazatele TCO ISVS pro rozhodování o variantách řešení z pohledu jejich rozdílů v dosahovaných bezpečnostních úrovních (BÚ) je svými podstatnými vlastnostmi totožný, jako jakékoli jiné rozhodování o jakýchkoli jiných variantách řešení. | ||
Řádek 425: | Řádek 421: | ||
* (c) pro posuzování variant řešení s různou BÚ nepostačí porovnání nákladů (TCO ISVS), ale je třeba zahrnout do porovnání i přínosy (Business Case, Cost Benefit Analysis). | * (c) pro posuzování variant řešení s různou BÚ nepostačí porovnání nákladů (TCO ISVS), ale je třeba zahrnout do porovnání i přínosy (Business Case, Cost Benefit Analysis). | ||
- | ===== Uplatnění ukazatele TCO v Žádosti o stanovisko OHA k projektu či záměru | + | ==== Uplatnění ukazatele TCO v Žádosti o stanovisko OHA k projektu či záměru ==== |
OHA se k projektům či záměrům ICT vyjadřuje z 3 hlavních institutů: | OHA se k projektům či záměrům ICT vyjadřuje z 3 hlavních institutů: | ||
Řádek 461: | Řádek 457: | ||
|Celkové TCO projektu (5let) | |Celkové TCO projektu (5let) | ||
- | ==== Ekonomické parametry projektu | + | === Ekonomické parametry projektu === |
Tento odhad slouží k přihlédnutí, | Tento odhad slouží k přihlédnutí, | ||
Řádek 493: | Řádek 489: | ||
|Celkem | |Celkem | ||
- | ==== Vyčíslení ekonomické náročnosti pomocí TCO ==== | + | === Vyčíslení ekonomické náročnosti pomocí TCO === |
Základních zásady, viz také výše, záměrně vyžadují // | Základních zásady, viz také výše, záměrně vyžadují // | ||
Řádek 528: | Řádek 524: | ||
To nic nemění na tom, že bude obtížné shodnout se v úřadu na reálných údajích tohoto plánu. Jako východisko pro lepší řízení informatiky úřadu a VS jako celku je to však nezbytné, a Zásadami vyžadované. | To nic nemění na tom, že bude obtížné shodnout se v úřadu na reálných údajích tohoto plánu. Jako východisko pro lepší řízení informatiky úřadu a VS jako celku je to však nezbytné, a Zásadami vyžadované. | ||
- | Pokud má správce ISVS správně vyplněné údaje v Rejstříku ISVS dle § 52c zákona č. 111/2009 Sb. o základních registrech, bude možné do budoucna na toto vyplnění pouze odkázat a následně bude provedeno automatické využití údajů pro potřeby stanoviska odboru Hlavního architekta eGovernmentu. Více o rejstříku informačních systémů veřejné správy nalezete zde [[https:// | + | Pokud má správce ISVS správně vyplněné údaje v Rejstříku ISVS dle § 52c zákona č. 111/2009 Sb. o základních registrech, bude možné do budoucna na toto vyplnění pouze odkázat a následně bude provedeno automatické využití údajů pro potřeby stanoviska odboru Hlavního architekta eGovernmentu. Více o [[https:// |
- | ==== Odůvodnění výběru zvolené varianty na základě ekonomické výhodnosti | + | === Odůvodnění výběru zvolené varianty na základě ekonomické výhodnosti === |
Formulář Žádosti o stanovisko OHA vyžaduje uvedení ostatních uvažovaných variant řešení, vedle varianty předkládané, | Formulář Žádosti o stanovisko OHA vyžaduje uvedení ostatních uvažovaných variant řešení, vedle varianty předkládané, | ||
- | ===== Detailní řízení nákladů - Controlling ICT VS | + | ==== Detailní řízení nákladů - Controlling ICT VS ==== |
Při tomto scénáři jsou nástroje sloužící jinak pro sestavení souhrnného ukazatele TCO uplatněny v podstatně větším rozsahu i detailu pro podrobné řízení spotřeby zdrojů a jim odpovídajících nákladů. | Při tomto scénáři jsou nástroje sloužící jinak pro sestavení souhrnného ukazatele TCO uplatněny v podstatně větším rozsahu i detailu pro podrobné řízení spotřeby zdrojů a jim odpovídajících nákladů. | ||
Řádek 554: | Řádek 550: | ||
|Celkové TCO projektu (5let) | |Celkové TCO projektu (5let) | ||
- | ===== Plánování rozpočtu | + | ==== Plánování rozpočtu |
Tento způsob představuje použití ročního podílu na celkové výši ukazatele TCO pro stanovení a obhájení ročního rozpočtu úřadu a celkové 5 leté TCO pro obdobně stanovení a obhájení rozpočtového výhledu. | Tento způsob představuje použití ročního podílu na celkové výši ukazatele TCO pro stanovení a obhájení ročního rozpočtu úřadu a celkové 5 leté TCO pro obdobně stanovení a obhájení rozpočtového výhledu. | ||
Řádek 581: | Řádek 577: | ||
|Celkové TCO projektu (5let) | |Celkové TCO projektu (5let) | ||
- | ===== Výběr dodavatele podle TCO ===== | + | ==== Výběr dodavatele podle TCO ==== |
Pokročilou technikou využívající ukazatel TCO je jeho uplatnění při vyhodnocování veřejných zakázek pro výběr dodavatele řešení nebo ICT služeb. | Pokročilou technikou využívající ukazatel TCO je jeho uplatnění při vyhodnocování veřejných zakázek pro výběr dodavatele řešení nebo ICT služeb. | ||
Řádek 607: | Řádek 603: | ||
Možná ještě podstatnější je vliv architektury nabízeného řešení na budoucí cenu útlumu a migrace, protože tuto náročnost lze ještě ve veřejné zakázce ovlivnit. Protože „migrovatelnost“ řešení (i bez součinnosti s tímto aktuálně nabízejícím dodavatelem je jedním z častých problém ISVS, musí být i nacenění budoucího ukončení života v nabídkách obsaženo. | Možná ještě podstatnější je vliv architektury nabízeného řešení na budoucí cenu útlumu a migrace, protože tuto náročnost lze ještě ve veřejné zakázce ovlivnit. Protože „migrovatelnost“ řešení (i bez součinnosti s tímto aktuálně nabízejícím dodavatelem je jedním z častých problém ISVS, musí být i nacenění budoucího ukončení života v nabídkách obsaženo. | ||
- | ===== Kalkulace ceny jednotky ICT produkce | + | ==== Kalkulace ceny jednotky ICT produkce ==== |
např. jednoho produktivního roku jednoho celého systému nebo jeho dílčí služby. | např. jednoho produktivního roku jednoho celého systému nebo jeho dílčí služby. | ||
Řádek 619: | Řádek 615: | ||
**Kalkulace variabilních nákladů (s krycím příspěvkem na úhradu fixních nákladů a zisku)** | **Kalkulace variabilních nákladů (s krycím příspěvkem na úhradu fixních nákladů a zisku)** | ||
- | ===== Plánování kapacit jednotlivých rolí v ICT útvarech | + | ==== Plánování kapacit jednotlivých rolí v ICT útvarech ==== |
Pro plánování kapacit jednotlivých pracovníků v jejich rolích a s jejich dovednostmi je nutné současně znát náklady na „údržbu“ jejich pracovní síly, tedy jinými slovy jejich FLC. | Pro plánování kapacit jednotlivých pracovníků v jejich rolích a s jejich dovednostmi je nutné současně znát náklady na „údržbu“ jejich pracovní síly, tedy jinými slovy jejich FLC. | ||
Řádek 627: | Řádek 623: | ||
Tento způsob užití tu nakonec možná nebude, protože to vlastně TCO není, pouze jeho součást. | Tento způsob užití tu nakonec možná nebude, protože to vlastně TCO není, pouze jeho součást. | ||
- | ===== Posouzení výhodnosti ISVS (investiční záměr, BC, CBA, Public-ROI) | + | ==== Posouzení výhodnosti ISVS (investiční záměr, BC, CBA, Public-ROI) ==== |
V mnoha výše uvedených případech použití ukazatele TCO ISVS ve skutečnosti nestačí pro manažery ICT OVM rozhodovat o ISVS pouze na základě nákladů. V případech, | V mnoha výše uvedených případech použití ukazatele TCO ISVS ve skutečnosti nestačí pro manažery ICT OVM rozhodovat o ISVS pouze na základě nákladů. V případech, | ||
Řádek 635: | Řádek 631: | ||
Na straně přínosů se proto častěji uvažuje o přínosu úspory nákladů, a to zejména nákladů spojených s výkonem služeb veřejné správy (byznys náklady). Zde se zvažuje nejenom úspora nákladů na straně OVM (čas úředníků), | Na straně přínosů se proto častěji uvažuje o přínosu úspory nákladů, a to zejména nákladů spojených s výkonem služeb veřejné správy (byznys náklady). Zde se zvažuje nejenom úspora nákladů na straně OVM (čas úředníků), | ||
- | ==== Posouzení návratnosti digitalizace služeb výkonu veřejné správy | + | === Posouzení návratnosti digitalizace služeb výkonu veřejné správy === |
- | Příručka plánování digitalizace služeb veřejné správy ČR((například: | + | [[https:// |
- | )), vypracovaná Ministerstvem vnitra ČR na základě usnesení vlády ČR č. 84 z 1. 2. 2021 stanovuje, mimo jiné, že: | + | |
Klient veřejné správy má mít při konání digitálního úkonu možnost výběru obslužného kanálu: datová schránka, zaslání dokumentu opatřeného uznávaným elektronickým podpisem nebo samoobslužný portál. Výjimku z tohoto pravidla představuje výhrada: | Klient veřejné správy má mít při konání digitálního úkonu možnost výběru obslužného kanálu: datová schránka, zaslání dokumentu opatřeného uznávaným elektronickým podpisem nebo samoobslužný portál. Výjimku z tohoto pravidla představuje výhrada: | ||
Řádek 659: | Řádek 654: | ||
* materiálová úspora na straně klientů a na straně veřejné správy. | * materiálová úspora na straně klientů a na straně veřejné správy. | ||
- | ====== Seznam zkratek | + | ===== Seznam zkratek ===== |
^**Zkratka** ^**Vysvětlení** | ^**Zkratka** ^**Vysvětlení** | ||
Řádek 691: | Řádek 686: | ||
|VŠE | |VŠE | ||
- | ====== Přílohy | + | ===== Přílohy ===== |
- | ===== Příloha 1: Úplná struktura nákladového modelu | + | ==== Příloha 1: Úplná struktura nákladového modelu ==== |
Řádek 849: | Řádek 844: | ||
| | |* náklady na budovy připadající na danou ICT službu\\ * náklady na management instituce připadající na danou ICT službu\\ * další nerozpoznané režijní náklady| | | | |* náklady na budovy připadající na danou ICT službu\\ * náklady na management instituce připadající na danou ICT službu\\ * další nerozpoznané režijní náklady| | ||
- | ===== Příloha 2: Samostatné tabulkové kalkulátory TCO ISVS ===== | + | ==== Příloha 2: Samostatné tabulkové kalkulátory TCO ISVS ==== |
Tady do kapitol, nachystaných J. Voříškem, | Tady do kapitol, nachystaných J. Voříškem, | ||
Řádek 856: | Řádek 851: | ||
- | ==== Kalkulator on-premise | + | === Kalkulator on-premise |
- | ==== Kalkulator cloud ==== | + | === Kalkulator cloud === |
- | ==== Kalkulator on-premise vers. cloud | + | === Kalkulator on-premise vers. cloud === |
- | ===== Příloha 3: Výtah z prováděcí vyhlášky | + | ==== Příloha 3: Výtah z prováděcí vyhlášky ==== |