Rozdíly
Zde můžete vidět rozdíly mezi vybranou verzí a aktuální verzí dané stránky.
Obě strany předchozí revize Předchozí verze Následující verze | Předchozí verze | ||
znalostni_baze:metodika_tco [2023/08/31 14:17] – odstraněno - upraveno mimo DokuWiki (Unknown date) 127.0.0.1 | znalostni_baze:metodika_tco [2024/09/11 13:44] (aktuální) – [Metodika výpočtu TCO ICT služeb veřejné správy] Tomáš Šedivec | ||
---|---|---|---|
Řádek 1: | Řádek 1: | ||
+ | ====== Metodika výpočtu TCO ICT služeb veřejné správy ====== | ||
+ | |||
+ | <WRAP center round info 60%> | ||
+ | Ministerstvo vnitra / Digitální a informační agentura | ||
+ | verze 3.10 z 30. 11. 2022 | ||
+ | |||
+ | Aktuální verze materiálů jsou k dispozici [[https:// | ||
+ | |||
+ | |||
+ | </ | ||
+ | |||
+ | |||
+ | ===== Cíle metodiky ===== | ||
+ | |||
+ | **Cílem metodiky je standardizovat způsob výpočtu a vyhodnocení celkových nákladů vlastnictví informačního systému veřejné správy (TCO ISVS) tím, že určuje, které druhy nákladů se započítávají do celkových nákladů vlastnictví, | ||
+ | |||
+ | Orgány veřejné správy mohou metodiku využívat: | ||
+ | |||
+ | * při kalkulaci celkových nákladů ISVS za určité období, | ||
+ | * při porovnávání variant návrhu řešení ISVS (zejména on-premise versus cloud, nebo při různých bezpečnostních úrovních daného ISVS), | ||
+ | * při vyjádření ekonomické náročnosti v žádosti o stanovisko Odboru hlavního architekta k záměru ICT projektu, | ||
+ | * při detailní analýze vlivu jednotlivých nákladových položek na náklady ISVS, dále také controlling ICT, | ||
+ | * při plánování nákladů a výdajů pro účely sestavování státního rozpočtu, | ||
+ | * při porovnání různých nabídek na realizaci a provoz ISVS v rámci výběrového řízení, | ||
+ | * při kapacitním plánování potřeby jednotlivých rolí v ICT útvarech, | ||
+ | * při kalkulaci nákladů pro celkové posouzení výhodnosti ISVS (investiční záměr, BC((Z angl. Business Case.)), CBA((Z angl. Cost-Benefit Analysis)), Public-ROI((Z angl. Public Return-On-Investment - návratnost investice ve veřejné správě, například viz: https:// | ||
+ | |||
+ | Metodika byla vypracována odborem Hlavního architekta eGovernmentu MVČR ve spolupráci s Vysokou školou ekonomickou v Praze a se zástupci ICT průmyslu. | ||
+ | |||
+ | Parametry metodiky se liší podle jednotlivých účelů použití, podrobněji popsaných v kapitole 3 - Způsoby využití ukazatele TCO v řízení ICT. | ||
+ | |||
+ | ===== Základní východiska a pravidla metodiky ===== | ||
+ | |||
+ | ==== TCO jako součást systému řízení výkonnosti a zodpovědnosti ==== | ||
+ | |||
+ | |||
+ | Benchmarking administrativních a správních procesů (Back-Office, | ||
+ | |||
+ | Absolutní výše nákladů vlastnictví (TCO) i odvozené vztažené (relativní) ukazatele patří mezi tzv. klíčové ukazatele výkonnosti (Key Performance Indicators, KPI), nebo tvoří součást výpočtu (hodnotového stromu, Value Tree) některých souhrnných KPI. | ||
+ | |||
+ | TCO jako souhrnný ukazatel, zahrnující náklady na jednotlivé zdroje (hospodárnost) a míru jejich spotřeby pro dosažení výstupů (projektů, služeb) - (účinnost), | ||
+ | )) následovně: | ||
+ | |||
+ | * **Hospodárnost (Economy)** – vztahuje se k výdajům a nákladům na zdroje pro spotřebovávané vstupy. Metriky hospodárnosti se používají k posouzení, | ||
+ | * **Účinnost (Efficiency)** – účinnost (v ČR tzv. efektivita((V ČR odchylně od INTOSAI definováno v zák. 320/2001 Sb. O finanční kontrole…, | ||
+ | * **Účelnost (Effectiveness)** – je výrazem míry jakou produkované výstupy vedou k očekávaným výsledkům. Metriky účelnosti se zaměřují na sílu vztahu mezi provedenou intervencí a dosaženým výsledkem. Účelnost je výrazem úsilí „dělat správné věci“ a ukazuje na výkonnost ve smyslu volby činnosti, která je uskutečňována. | ||
+ | |||
+ | {{ : | ||
+ | |||
+ | TCO stejně jako ostatní KPI (také PPI a obecné PI)((PI jako Performance Indicators a PPI jako Process Performance Indicators, další kategorie indikátorů výkonnosti vedle KPI | ||
+ | )) jsou k řízení používány rámci životního cyklu posuzované oblasti podnikání (zde IT oddělení, IT řešení a IT služeb), který vychází z klasického Demingova PDCA cyklu((**PDCA** (z anglického // | ||
+ | )) . Tento cyklus řízení výkonnosti, | ||
+ | |||
+ | {{ : | ||
+ | |||
+ | Stejně jako u ostatních KPI je i u TCO předpokladem efektivního využívání tohoto nástroje naplnění fází vyhodnocení a jeho interpretace a realizace identifikovaných zlepšení. Pro nalezení míst ke zlepšení slouží zejména scénáře benchmarkingu TCO s využitím účelového modelu TCO, viz následující kapitoly. | ||
+ | |||
+ | |||
+ | ==== Východiska a principy metodiky ukazatele TCO ISVS ==== | ||
+ | |||
+ | === Ukazatel TCO obecně === | ||
+ | |||
+ | |||
+ | Obecně metodika TCO objasňuje **úplnou strukturu nákladů**, | ||
+ | |||
+ | Přináší nový pohled na řízení informatiky, | ||
+ | )). | ||
+ | |||
+ | Podstatou controllingu obecně (jako manažerského, | ||
+ | |||
+ | Jedním z klíčových principů této metodiky je, že samotné výdaje nebo celkové náklady na pořízení ICT služby musí být počítány tak, aby umožňovaly z tohoto pohledu **rovnost a srovnatelnost všech způsobů pořízení služby**, ať již jako investici do řešení nebo nákup software jako služby (SaaS) nebo libovolné kombinace nebo mezistupně mezi těmito formami pořízení a užívání ICT služby. | ||
+ | |||
+ | Aby byly náklady lépe srovnatelné, | ||
+ | |||
+ | Podstatný je také vliv a aplikace DPH na cenové složky (výdaje) v ukazateli TCO ISVS. Jde o to, že dle dřívější podoby zákona č. 365/2000 Sb. o informačních systémech veřejné správy, dále také jenom Zákon, a podle původních i aktuálně přijatých usnesení vlády, se ekonomické aspekty řešení, zejména limitní výše hodnoty záměru pro Žádosti o stanovisko OHA musely uvažovat bez DPH, ale pro všechna manažerská použití TCO ve veřejné správě je nutné uvažovat náklady i výdaje včetně DPH, protože OVM nemohou provádět odpočet DPH „na vstupu“. | ||
+ | |||
+ | V aktualizované verzi formuláře OHA je navrženo ve všech složkách výpočtu TCO uvažovat ceny včetně DPH, pouze pro porovnání s limitní hodnotou záměru projektu dle Usnesení vlády č. 831/2022 Sb. brát hodnotu bez DPH. | ||
+ | |||
+ | === Zjednodušené / plnohodnotné TCO === | ||
+ | |||
+ | Rozsah a forma uplatnění metody TCO v rámci VS jsou limitovány faktem, že OVM standardně sledují pouze výdaje (použití peněz) a nesledují náklady (spotřebu zdrojů). Zejména náklady, pokud je lze dovodit, ale standardně nesledují plně (dostatečně) adresně, tzn. dle účelu, na který jsou vynakládány. | ||
+ | |||
+ | Celkové náklady TCO musí pokrývat **všechny kategorie nákladů** dle jejich účelového členění podle **všech životních fází s projektem (záměrem) spojeného řešení** za dobu přípravy, pořízení, | ||
+ | |||
+ | **Pro jednotlivé účely** a způsoby použití metodika zjednodušeného TCO stanovuje různou míru **zjednodušení** a **některé kategorie nákladů záměrně nezahrnuje do výpočtu** (resp. zahrnuje pouze externí výdaje), například režijní a další typy nákladů na zdroje, které se sice podílejí na každé interně zajišťované ICT službě, ale které by **byly obtížně zjistitelné nebo obtížně rozpočítatelné** z paušální částky na jednotlivé ICT služby. Jde o některé provozní režie (například náklady na elektrickou energii, vytápění a chlazení datových center, datovou konektivitu, | ||
+ | |||
+ | Tento fakt je třeba brát v úvahu zejména při **srovnávání nákladů interního zajišťování dané ICT služby s jejím externím zajištěním, | ||
+ | |||
+ | Jinou formou zjednodušení použití ukazatele TCO ISVS je upuštění od požadavku na využití plné struktury účelového členění nákladů (strom). V jedné z částí Žádosti o stanovisko OHA je příoustné a požadováno redukovat plné TCO ISVS na strukturu rozpočtu změnového záměru, a to pouze v členění investiční výdaje (CAPEX) a pro jejich podporu nezbytné provozní výdaje (OPEX). | ||
+ | |||
+ | **Zjednodušení modelu TCO pro VS** spočívá **(aktuálně)** pro většinu způsobů využití ukazatele především v možnosti uvažovat **pouze náklady přímo související s řešením**, | ||
+ | |||
+ | Z doby přípravy a zavedení služby nebo investice do užívání se pro TCO ISVS započítávají všechny odpovídající externí výdaje a interní náklady, ale doba sama se do rozhodného období 5 let nezapočítává. Rozhodnou dobou 5 let (nebo v odůvodněných případech méně) se myslí doba skutečného (produktivního) užívání ICT služby, ať již byla služba pořízena jakkoli. | ||
+ | |||
+ | Z toho plyne, mimo jiné, že skutečné období, pro nějž budou plánovány náklady a jež je tvořeno celým obdobím přípravy a 5 lety užívání ICT služby, bude často na místo pouhých 5 let spíše 6 – 8 let, nebo i více. Pro výpočet průměrných ročních nákladů na ICT službu se ale i v takovém případě použije pouze 5 let jejího produktivního užívání. | ||
+ | |||
+ | U řešení, jehož potřeba (podporovaná veřejná služba) pomine dříve než za 5 let nebo jehož životnost skončí dříve, a to bez náhrady navazujícím řešením, tj. u nějž **přestane být ICT služba využívána dříve** než za 5 let, se jako doba TCO, a jako rozhodná doba pro výši výdajů pro žádost o stanovisko OHA, uvažuje tato skutečná kratší doba užívání (provozu). Tato kratší doba slouží v tom případě také pro výpočet odpovídajících průměrných ročních výdajů nebo nákladů. | ||
+ | |||
+ | ==== Struktura nákladů ==== | ||
+ | |||
+ | Pro správnou identifikaci nákladů je nutné nejprve **rozlišovat mezi výdaji a náklady**. | ||
+ | |||
+ | |||
+ | * **Výdaje**((Jedná se o úbytky finančních prostředků (například zaplacení faktury). Jejich výsledkem je tedy snížení množství finančních prostředků na účtu nebo v pokladně.)) jsou peněžní toky v organizaci (cash flow) – jedná se o úbytky peněz. | ||
+ | * **Náklady**((Vznikají spotřebou zdrojů, jsou to hmotné toky, které mají peněžní vyjádření. Náklady nutně nemusí znamenat úbytek finančních prostředků.)) jsou oproti tomu hmotné toky v peněžním vyjádření – tedy nemusí se ihned jednat o úbytky peněz((Viz ManagementMania: | ||
+ | |||
+ | Výdaje mohou náklady předcházet, | ||
+ | |||
+ | Za náklady jsou v kalkulacích považovány peněžně vyjádřené spotřeby zdrojů (lidí, materiálů, | ||
+ | |||
+ | Pro plánování a řízení nákladů je třeba rozlišovat jak mezi výdaji a náklady, respektive uvažovány by měly být náklady, nikoli výdaje, tak zohledňovat jejich charakter a periodicitu, | ||
+ | |||
+ | Tato metodika ale v odůvodněných případech umožňuje nahradit náklady výdaji. Například při náhradě majetkového nákladu (odpisu investice) jednorázovým investičním výdajem. Zejména proto, že ICT majetek je z hlediska daňových odpisů((Vzhledem k relevanci zařazení s přihlédnutím k morální životnosti ICT řešení se toho přidržuje i tato metodika, přestože daňové odpisy nákladů nejsou u OVM relevantní (nepodléhá dani z příjmů). | ||
+ | )) řazen do odpisové skupiny 1 a má dobu odepisování 3 roky. Což je doba, která jistě uplyne v rámci rozhodného období 5 let pro ukazatel TCO ISVS. | ||
+ | |||
+ | Následně je jak pro sběr, tak pro prezentaci údajů možno pohlížet na strukturu výdajů a zejména nákladů z mnoha různých úhlů pohledu. Pro další práci v rámci této metodiky je důležité využívat následující členění: | ||
+ | |||
+ | **Členění výdajů** (úbytků peněz) podle účetnictví (rozpočetnictví): | ||
+ | |||
+ | * podle **rozpočtového pohledu** (druhového, | ||
+ | * investiční((Angl. CAPEX – Capital Expeditures)) - zvyšující účetní hodnotu (pořizovací cenu) ICT aktiv | ||
+ | * běžné (provozní)((Angl. OPEX – Operational Expenditures)) - vynaložené na dodávku služeb, spojených s provozem řešení, nebo na dodávku řešení jako služby. | ||
+ | * podle **druhu zdroje** (druhové členění na dalších úrovních seskupení a položek) – osobní (mzdové), materiálové, | ||
+ | * podle **funkčního (paragrafového)** třídění do čtyřstupňové klasifikace (skupina, oddíl, pododdíl, paragraf) s první úrovní: | ||
+ | - Zemědělství a lesní hospodářství | ||
+ | - Průmysl a ostatní hospodářská odvětví | ||
+ | - Služby pro obyvatelstvo | ||
+ | - Sociální věci a politika zaměstnanosti | ||
+ | - Bezpečnost státu a právní ochrana | ||
+ | - Všeobecná veřejná správa a služby | ||
+ | |||
+ | **Členění nákladů** (spotřeby zdrojů) pro kalkulace, controlling a další manažerské potřeby: | ||
+ | |||
+ | * podle **účelu vynaložení** (účelové členění) - v případě nákladů v řízení informatiky v souladu s fázemi životního cyklu ICT řešení a jeho komponentami, | ||
+ | * podle **periody vynaložení** – jako jednorázové a průběžné | ||
+ | * podle **vztahu k objemu** poskytovaných služeb - jako fixní a variabilní | ||
+ | * podle **způsobu zajištění** zdrojů - jako interní a externí | ||
+ | * podle **druhu zdroje** (druhové členění) – osobní (mzdové), materiálové, | ||
+ | * podle **způsobu plánování** – tzv. kalkulační členění | ||
+ | * přímé, přímo přiřaditelné (jednicové) | ||
+ | * nepřímé, nepřímo přiřaditelné (režijní), | ||
+ | * podle tzv. **nositelů nákladů** – na střediskové náklady, projektové a zakázkové náklady nebo produktové náklady (náklady na službu VS nebo na ICT službu), apod. | ||
+ | |||
+ | Různé pohledy a členění nákladů mají své přínosy při různých postupech plánování a řízení nákladů. Všechna členění nákladů je možné kombinovat, víceméně (téměř) každé s každým, | ||
+ | |||
+ | Znalost způsobů kalkulace oprávněných nákladů a z nich plynoucí oprávněné nákladové ceny ICT služby bude stále důležitější dovedností provozovatelů informačních systémů veřejné správy, zvláště při rostoucím podílu sdílených služeb a služeb cloudu. | ||
+ | |||
+ | **V ukazateli TCO** předmětného řešení se uplatňuje **souhrn (součet) nákladů na všechny projekty spojené s řešením** a **alikvótní část nákladu** (liniově řízených) **středisek**, | ||
+ | |||
+ | === Model TCO – účelové členění ICT nákladů VS === | ||
+ | |||
+ | Náklady jsou pro šetření TCO sestaveny do řady kategorií v tzv. TCO modelu. Tento model představuje první dimenzi účelového členění pohledů na ICT řešení a jeho náklady, a to podle průběhu jeho životního cyklu. Zjednodušeně jsou to náklady čtyř hlavních skupin: | ||
+ | |||
+ | * na plánování a realizaci pořízení, | ||
+ | * na provoz, | ||
+ | * na změny a | ||
+ | * za zrušení dané aplikace, | ||
+ | |||
+ | z nichž většina je ještě jemněji členěna, viz schéma níže. | ||
+ | |||
+ | Model TCO rozděluje náklady věcným způsobem podle toho, k jaké typické fázi životního cyklu ICT řešení, k jaké typické činnosti této fáze, případně k jaké IT komoditě (HW, SW, služby) přísluší. Tedy podle tzv. **účelového členění.** Vyjadřuje tak nikoli, jakého druhu byly použité zdroje (náklady), nýbrž k čemu posloužily. Současně při tom přihlíží k tomu, zda jsou to náklady jednorázové (projektově orientované a řízené, nejčastěji investiční), | ||
+ | |||
+ | {{ : | ||
+ | |||
+ | Umisťování (alokace) nákladů do jednotlivých kategorií a dalších uzlů hierarchie účelového Modelu TCO poskytuje **kontrolní mechanismus, | ||
+ | |||
+ | Členění nákladů **zejména slouží** k tomu, aby v šetření bylo srovnáváno srovnatelné a aby výsledky šetření poskytly manažerům návod, kde je v jejich případě prostor pro zlepšení, tedy **pro řízení nákladů**. Například všechna řešení by měla mít postupně stále klesající náklady na provozní fázi a fázi údržby, čímž se při konstantním IT rozpočtu zvýší úřadu prostor pro další projekty eGovernmentu a pro rozvoj těch stávajících. | ||
+ | |||
+ | Tato struktura nákladů je **záměrně navržena jako maximální a pevná** s tím, že podle způsobu pořízení ICT služby (a jejich kombinace) se některé kategorie nákladů v konkrétním případě neuplatní. Pro případy, kdy u řešení v Cloudu se nedají zjistit složky nákladů B, D, E, G a I byla do modelu vložena souhrnná kategorie průběžných nákladů X, určená právě pro poplatky za službu v Cloudu. U aplikace, kde se vyplní X, už se naopak většinou nevyplní B, D, E, G a I, jenom částečně C a F, ale naopak všechny ostatní nákladové kategorie (A, H a Z), platné i v případě Cloud se normálně uplatní, pokud jsou pro projekt relevantní. | ||
+ | |||
+ | Zvýšené pozornosti jsou hodny náklady spojené s **projekty průběžného zlepšování.** Ty totiž mají smysl pouze tehdy, pokud přinášejí inovace pro zlepšení výkonu veřejné služby (funkčním, | ||
+ | |||
+ | Zvláštní postavení v TCO modelu mají tzv. **Zvýšené náklady užívání řešení.** Tato kategorie umožňuje zachytit prokazatelné a významné náklady, vyvolané zavedením nového ICT řešení, jež způsobilo (v porovnání s předchozím stavem) podstatně vyšší náklady na udržení zaměstnanců ve stavu schopném systém užívat, například čas a náklady na jejich školení. Anebo dokonce umožňuje zachytit situace, kdy nové řešení způsobilo vyčíslitelné zhoršení výkonu veřejné služby a zvýšené náklady na její zajištění (odstávky systémů při nemožnosti pracovat bez nich, více úředníků, | ||
+ | |||
+ | Ostatní **režijní náklady** ICT oddělení na zajištění ICT služeb, včetně nákupu sdílených služeb od jiných útvarů (personalistika, | ||
+ | )) . Pomocí této interní nákladové sazby se pak rozpouštějí do nákladových kalkulací jednotlivých ICT služeb a do TCO jejich řešení. Dokud nebyla kalkulace FLC provedena a uplatněna, jsou tyto režie uváděny zde zvlášť, pokud jsou v daném šetření požadovány – v zjednodušených šetřeních nikoli. | ||
+ | |||
+ | Do modelu by bylo dobré perspektivně zahrnout ještě tzv. **„náklady z obětované příležitosti**((viz P.Hujňák: http:// | ||
+ | ))**“**, vystihující ověřenou skutečnost, | ||
+ | |||
+ | Formální hierarchická struktura účelového nákladového modelu ukazatele TCO je čtyřstupňová, | ||
+ | |||
+ | {{ : | ||
+ | |||
+ | Model TCO na obrázku výše zahrnuje pouze nákladové kategorie a komponenty, v příloze tohoto dokumentu bude udržována kompletní tabulka, včetně dosud identifikovaných nákladových prvků, viz kapitola 5.1 - Příloha 1: Úplná struktura nákladového modelu. Součástí přílohy je také grafický diagram obsahující nákladové kategorie a nákladové komponenty. | ||
+ | |||
+ | Zatímco struktura nákladových kategorií by se již měla měnit pouze výjimečně, | ||
+ | |||
+ | ==== Postup kalkulace, alokace a vyhodnocení nákladů ==== | ||
+ | |||
+ | Postup zjištění nákladů pro ukazatel TCO sestává z následujících čtyřech kroků: | ||
+ | |||
+ | * Identifikace potřebných typů zdrojů - například datové centrum a jeho HW, SW, stavební a technologické vybavení, vlastní a cizí zaměstnanci, | ||
+ | * Ocenění jednotky výkonu zdrojů - například cena za 1 m< | ||
+ | * Stanovení množství spotřebovaných jednotek výkonu zdrojů za období a prvotního nositele nákladů | ||
+ | * Přiřazení a rozúčtování nákladů jednotlivým nositelům nákladů (organizační struktura středisek, projektová struktura, ICT TCO model apod.). | ||
+ | |||
+ | Stejný postup se uplatňuje jak při plánování (kalkulaci) a při predikci (odhadu, předpovědi), | ||
+ | |||
+ | Přiřazení přímých, jednicových nákladů se obvykle dělá jednokrokově. Naopak přiřazení nepřímých, | ||
+ | |||
+ | Příklad: náklady tepla, světla, údržby prostor, používaných pracovníky na projektu, stejně jako jejich sdíleného vybavení, je možná přiřadit (rozdělit) statickému nositeli nákladů Nákladové středisko, odpovídajícímu například jednomu oddělení. Příslušná část těchto nákladů je poté rozpočtena stanoveným klíčem, nejjednodušeji jako prostý podíl, na jednotlivé zaměstnance oddělení. Tyto rozpočtené náklady společně s personálními náklady zaměstnance a náklady na jeho osobní vybavení pak tvoří nákladovou cenu práce tohoto zaměstnance, | ||
+ | |||
+ | Teprve takové ceny zdrojů jsou uplatňovány při kalkulaci TCO IT projektu. | ||
+ | |||
+ | === Výpočet nebo odhad personálních nákladů === | ||
+ | |||
+ | Tady bude podrobnější rozbor, jak dělit pracovníky podle rolí do několika typových rolí s přibližně podobnou nákladovou cenou (tabulka L. Karpeckého) a jak kombinací výpočtu FTE a FLC dospět k personálním nákladům pro jednotlivé účelové kategorie/ | ||
+ | |||
+ | Dokončení této kapitoly může ovlivnit podobu budoucích verzí „Kalkulátorů“, | ||
+ | |||
+ | === Rozpočítání nákladů zdrojů sdílených více ICT službami === | ||
+ | |||
+ | Je-li určitý zdroj (HW, OS, SŘBD((Systém řízení báze dat, anglicky Database Management System, DBMS, je softwarové vybavení, které zajišťuje práci s databází | ||
+ | )), pracovník Service Desku apod.) využíván (sdílen) více ICT službami, pak je správné náklady tohoto zdroje rozpočítávat na ty ICT služby, které ho využívají. Způsob rozpočtu (případně odhadu) si volí vykazující instituce sama. Jedinou podmínkou je, že náklady daného zdroje musí být rozpuštěny mezi všechny ICT služby, které zdroj využívají. Nejčastějšími kritérii rozpočtu nákladů na jednotlivé ICT služby jsou: dle počtu uživatelů, | ||
+ | |||
+ | Způsoby identifikace a alokace nákladů na službu se podrobně zabývá existující Metodika procesního modelování agend (PMA)((vydaná MV ČR ve finální verzi 3.2, 13. 9. 2013 a dostupná například zde: www.mvcr.cz/ | ||
+ | )). Popisuje metody alokace přímo přiřaditelných nákladů tzv. zdola, tj. od jednotlivých činností, přes procesy, celé agendy a jejich služby až po náklady celého úřadu, a naopak rozpočítání (alokaci) nákladů podle určitých klíčů tzv. shora, tj. od celkových nákladů úřadu (OVM), přes agendy a jejich služby na procesy poskytující tyto služby. Metodika PMA je primárně zaměřena na externí agendové služby, ale její doporučení lze analogicky použít i na zjišťování a alokaci nákladů na interní služby úřadu například na ICT služby. | ||
+ | |||
+ | Pro identifikaci a alokaci nepřímých (sdílených, | ||
+ | |||
+ | ^Kategorie nákladů | ||
+ | |Mzdy | ||
+ | |Finanční náklady | ||
+ | |ICT infrastruktura SW |ICT infrastruktura + konektivita | ||
+ | | | ||
+ | | | ||
+ | | | ||
+ | |Prostory a vybavení pracoviště | ||
+ | |Doprava | ||
+ | | | ||
+ | |Ostatní materiál, služby, daně a poplatky|Ostatní nákupy nepřímo přiřaditelné agendám | ||
+ | |||
+ | Tabulka obsahuje jenom zdánlivý rozpor, neboť i pro implementaci a podporu interní ICT služby (stejně jako pro agendové externí služby) jsou kromě jiného potřebné režijní ICT zdroje (Office, Internet, správa znalostí, projekt management SW, mobilní telefon apod.), jejichž alikvótní část je správné započítat do nákladů ICT projektu. | ||
+ | |||
+ | Jako alternativu pro úřady, kde je vzhledem k velikosti a složitosti opravdu obtížné nalézt způsob věcné alokace výše uvedených kategorií režijních nákladů na proces (v našem případě ICT projekt) doporučuje Metodika PMA přistoupit k alternativnímu způsobu získání nákladů výkonu agendy založeného na průměrných nákladech na zaměstnance OVM (FLC), s tím, že je ovšem nezbytné zvlášť zohlednit (nezapočítat) specifické přímé náklady na výkon agendy, našem případě přímé výdaje a náklady na projekt (např. právě na implementaci a provoz (agendových) informačních systémů), které tak nesmí být zahrnuty v základně, ze které došlo k výpočtu průměrných režijních nákladů zaměstnance. | ||
+ | |||
+ | Interní náklady na projekt se poté získají odhadem (a následnou evidencí) přepočteného počtu úvazků pracovníků, | ||
+ | |||
+ | * Průměrný plat pracovníka OVM, ve zvl. případech pracovníků ICT OVM v jednotlivých rolích, vč. pojistného a příspěvku FKSP. | ||
+ | * Průměrné náklady na školení a další vzdělávání pracovníků. | ||
+ | * Průměrné provozní náklady na provoz kanceláře (úklid, osvětlení, | ||
+ | * Průměrné náklady na opravy a údržbu objektů. | ||
+ | * Průměrné investiční náklady související s rekonstrukcemi objektů. | ||
+ | * Průměrné náklady na provoz vozového parku (nákup vozidel, pohonné hmoty, údržba). | ||
+ | * Průměrné náklady na drobný spotřební materiál (kancelářské potřeby apod.). | ||
+ | * Průměrné náklady na vybavení pracovníka výpočetní technikou (PC, notebook, server a společné technologie k zabezpečení sítě). | ||
+ | * Průměrné náklady na telekomunikace (mobilní a pevné telefony, připojení k internetu). | ||
+ | * Průměrné náklady (režijního, | ||
+ | * Průměrné náklady na spotřební materiál v oblasti výpočetní techniky. | ||
+ | |||
+ | Doporučujeme nestanovit jediné průměrné náklady (FLC) za všechny zaměstnance úřadu, nýbrž podle mzdových tarifů, nároků na telefon a vozidlo a další kritérií sestavit několik typických profilů, kategorií zaměstnanců, | ||
+ | |||
+ | === Alternativy zajištění jednotlivých aktivit === | ||
+ | |||
+ | * (a) Je-li daná aktivita (např. uživatelské přizpůsobení aplikace) **zajišťována vlastními zaměstnanci**, | ||
+ | * (b) Je-li daná aktivita **zajišťována pouze externě**, pak se **přebírá hodnota z příslušné faktury**, a to **včetně DPH**. | ||
+ | * (c) Je-li daná aktivita **zajišťována jak vlastními zaměstnanci, | ||
+ | * (d) Pokud s danou činností a fází souvisí i **spotřeba jiných nákladových druhů než jsou mzdové** (například přímo použitý materiál či dodaná zařízení) je potřeba je zahrnout. Nejčastěji podle dodavatelských faktur, a to včetně DPH. | ||
+ | |||
+ | ==== Způsoby vyhodnocení TCO ==== | ||
+ | |||
+ | Souhrnný ukazatel celkových nákladů na vlastnictví je jenom jedním z mnoha agregovaných ukazatelů (KPI) metodiky řízení výkonnosti a zodpovědnosti veřejné správy. | ||
+ | |||
+ | Stejně jako ostatní KPI se také TCO **při řízení výkonnosti** interpretuje a vyhodnocuje několika základními způsoby: | ||
+ | |||
+ | * interpretace (vyhodnocení a vysvětlení) **absolutní výše nákladů** za celé období, za konkrétní rok, nebo průměr za 1 rok | ||
+ | * vyhodnocení výkonnosti **porovnáním**, | ||
+ | * porovnání aktuálního výsledku s předchozími, | ||
+ | * porovnání dosažené skutečnosti proti plánu, případně zpřesněnému odhadu, (předpovědi)((Z angl. Forecast)), | ||
+ | * porovnání vlastních výsledků s ostatními ve srovnávací skupině (benchmarking), | ||
+ | |||
+ | Při použití ukazatele TCO na **podporu rozhodování o investiční variantě řešení** se použije metoda porovnání plánovaných (odhadovaných) hodnot. Korektnost plánování se zajistí následnou kontrolou odchylek plán/ | ||
+ | |||
+ | Pro lepší porozumění přípustnému zjednodušení řízení nákladů pro ICT VS ČR uvádíme principiální interpretaci ukazatele TCO konkrétního řešení – představuje souhrn nákladů (spotřeby zdrojů) všeho druhu a původu, o něž se zvedne spotřeba zdrojů úřadu právě v souvislosti s vlastněním/ | ||
+ | |||
+ | Příklad: pokud jsou pro úspěch projektu potřebné nové pracovní stanice uživatelů nebo posílení síťové infrastruktury úřadu, musí se tyto započítat. A naopak, v opačném případě, pokud projekt po celou dobu 5 let nevyžaduje náklady na pracovní stanice nebo na posílení sítí, nemusí se alikvótní část nákladů na ně (ať už rozpočtená jakýmkoli klíčem) do ekonomické náročnosti projektu metodikou TCO započítat. | ||
+ | |||
+ | ==== Legislativní zmocnění k vyhodnocování TCO ==== | ||
+ | |||
+ | Počáteční idea vyhodnocování ekonomické výhodnosti ISVS s využitím ukazatele TCO pochází z se Strategie…, | ||
+ | |||
+ | Ekonomické řízení ISVS je přirozenou součástí tzv. dlouhodobého řízení ISVS a navíc je nezbytné pro informovaná rozhodnutí o umístění řešení do Cloudu, a proto se do zákona č. 365/2000 Sb., o informačních systémech veřejné správy a do připravované vyhlášky dostala odpovídající ustanovení. | ||
+ | |||
+ | === Povinnosti ze zákona č. 365/2000 Sb., o ISVS === | ||
+ | |||
+ | Podle §5 Zákona, odstavec 2, Orgány veřejné správy jsou v rámci informačních systémů veřejné správy povinny: | ||
+ | |||
+ | j) provádět hodnocení ekonomické výhodnosti způsobu provozu jimi spravovaných informačních systémů veřejné správy, | ||
+ | |||
+ | k) provádět před pořízením informačního systému veřejné správy nebo v rámci technického zhodnocení anebo rozvoje jimi spravovaného informačního systému veřejné správy hodnocení ekonomické výhodnosti jeho provozu. | ||
+ | |||
+ | Podle §6o, odstave 4) Orgán veřejné správy připojí k požadavku (//na využití cloud computingu do katalogu cloud computingu)// | ||
+ | |||
+ | Podle §12 (// | ||
+ | |||
+ | === Povinnosti z prováděcí vyhlášky (původně 529) === | ||
+ | |||
+ | Zákonné povinnosti upravuje vyhláška (yxz, aktuálně v MPŘ), konkrétně její Hlava X, §32 - §34, viz Příloha č. 3. | ||
+ | |||
+ | Vyhláška mj. říká, že strukturu opakovaných (průběžných) hodnocení tvoří jak vyhodnocování TCO ISVS podle této metodiky, tak celkové vyhodnocování ukazatelů hospodárnosti, | ||
+ | |||
+ | OVS provádí vyhodnocení každoročně po skončení účetního období a získání údajů pro výpočty. | ||
+ | |||
+ | Při každém pravidelné vyhodnocení provede OVS jak vyhodnocení celkové výše TCO, tak její porovnání s alespoň jednou variantou provozu odlišnou od provozu ve vlastním majetku (on premise), myslí se tím v cloudu. | ||
+ | |||
+ | Z toho plyne, že OVS pravidelně sbírá takové součásti struktury ukazatele TCO, aby mohl uplatnit nejméně dva způsoby vyhodnocení TCO ISVS, a to způsob 1 a 2, viz níže. V takovém případě se oba způsoby užití k sobě blíží, rozdíly mezi nimi se stírají a případná zjednodušení a úlevy pro způsob 2 se zde neuplatní. | ||
+ | |||
+ | ===== Způsoby využití ukazatele TCO v řízení ICT VS ===== | ||
+ | |||
+ | Aktuálně jsou pro podporu řízení informatiky VS ČR již uplatněny, připraveny nebo doporučeny následující způsoby využití posuzování ukazatele TCO: | ||
+ | |||
+ | - Analýza a porovnání stávajících a minulých celkových nákladů na stávající informační systémy jednoho správce i porovnání napříč srovnatelnými úřady veřejné správy, tj. benchmarking mezi kapitolami a ústředními správními úřady, či mezi úřady samosprávných celků, kap. 3.1 | ||
+ | - Zjišťování efektivity investice mezi více variantami řešení u nově plánovaných ICT projektů, včetně porovnání nákladů stávajícího řešení ICT služby s náklady řešení ICT služby prostřednictvím eGovernment Cloudu nebo centrální sdílené služby, nebo porovnání variant při různých bezpečnostních úrovních (BÚ), kap. 3.2. | ||
+ | - Ekonomická náročnost v Žádosti o stanovisko OHA k ICT projektu, kap. 3.3 | ||
+ | - Rozvoj controllingu ICT služeb veřejné správy, tj. řízení (snižování) nákladů ICT. | ||
+ | - Plánování nákladů, vč. stanovování ICT rozpočtu, zejména jeho tzv. „mandatorní části“ a tvorby fondu obnovy. | ||
+ | - Výběr dodavatele řešení komplexním přístupem k ceně dle TCO. | ||
+ | - Kalkulace nákladů, resp. ceny jednotky produkce, např. jednoho produktivního roku jednoho celého systému nebo jeho dílčí služby. | ||
+ | - Plánování kapacit jednotlivých rolí v ICT útvarech. | ||
+ | - Posouzení výhodnosti ISVS (investiční záměr, BC, CBA, Public-ROI). | ||
+ | |||
+ | V těchto případech se metodika šetření TCO uplatní odlišně, přičemž rozdíly jsou zejména v počtu srovnávaných systémů (řešení), | ||
+ | |||
+ | V některých analýzách (a zejména v plánování) je požadováno zadávat údaje na úrovni nákladové komponenty (např. A1), v jiných postačí agregovaný údaj na úrovni nákladové kategorie (například A) nebo jediné číslo k agregovanému ukazateli TCO. V takovém případě slouží struktura nákladového modelu TCO jako nápověda, kde hledat v úřadě údaje do celkových součtů. | ||
+ | |||
+ | Více o zvláštnostech posuzování TCO v jednotlivých případech uvádějí následující kapitoly. | ||
+ | |||
+ | ==== Srovnávací šetření TCO stávajících IS ve veřejné správě ==== | ||
+ | |||
+ | Tento způsob využití TCO byl v roce 2015 použit pro vyhodnocení efektivity typových Back-Office a podpůrných řešení (ERP, HR, mail a spisová služba). Aktuálně se předpokládá, | ||
+ | |||
+ | Je pro něj typické vyhodnocení skutečných hodnot ukazatele TCO pohledem zpátky, mnoho zúčastněných subjektů a jejich systémů, spíše analytické využití výsledků srovnání (benchmark) než zásadní investiční rozhodování o konkrétních řešeních. | ||
+ | |||
+ | Dobře provedený TCO benchmark přinese v dotaznících současně klasifikaci a vyhodnocení uplatněných opatření pro optimalizaci nákladů, viz návaznost na kap. 3.4. To umožní manažerům, | ||
+ | |||
+ | Pro tento účel benchmarku metodika **nerozlišuje investiční a provozní výdaje**. Do TCO se započítávají všechny náklady ze všech níže zeleně označených nákladových kategorií, které vznikly ve **sledovaném období**. V případě investičních výdajů na pořízení jsou tyto jako náklady do TCO započítány v **plné výši již v roce, ve kterém vznikly**, neboli není třeba se zabývat odepisováním investice v jednotlivých letech. | ||
+ | |||
+ | Prvotní studie MV nebyla vymezena na 5 let zpátky, ale od pořízení do 31. 12. 2014. Protože každý z porovnávaných systémů je jinak starý, některé i 10 nebo 15 let, musí být u každého uveden rok uvedení do provozu, aby bylo možné spočítat a porovnat průměrné roční náklady jednotlivých OVM. | ||
+ | |||
+ | Při budoucích podobných srovnáních je potřeba zajistit srovnatelnost systémů s různě dlouhým životním cyklem (různě starých) – méně nebo více než 5 let. Proto se vždy uplatní výdaje (resp. náklady) od počáteční investice. Pro korektní srovnání systémů mezi sebou se pak použijí relativní ukazatele **TCO/ rok provozu** nebo dokonce **TCO/rok provozu/ | ||
+ | |||
+ | U podobných dlouhodobých studií je možná potřeba uplatnění diskontovaných údajů, což vede na odvozený ukazatel NPV((Z angl. orig. Net Present Value, tedy vztažení budoucí hodnoty investice zpět do relace k nyní vynaloženým prostředkům pomocí diskontní sazby, reprezentující obvykle klesající hodnotu (cenu) peněz v důsledku inflace. | ||
+ | )) místo TCO, modifikovaný směrem do minulosti. | ||
+ | |||
+ | Výsledek dle tohoto hodnocení se doplňuje též do Rejstříku informačních systémů veřejné správy dle § 52c zákona č. 111/2009 Sb. o základních registrech. Z tohoto rejstříku je do budoucna plánováno automatické využití údajů pro potřeby stanoviska odboru Hlavního architekta eGovernmentu popsané v kapitole 3.3. Více o [[znalostni_baze: | ||
+ | |||
+ | ^Souhrnná položka modelu TCO - nákladová kategorie\\ \\ (5 let) | ||
+ | |A. Plánování, | ||
+ | |B. Nákup SW a HW pro projekt (ne v případě Cloud) | ||
+ | |C. Analýza, vývoj, implementace, | ||
+ | |D. Provoz a podpora řešení (ne v případě Cloud) | ||
+ | |E. Údržba, opravy a průběžné úpravy (ne v případě Cloud) | ||
+ | |F. Projekty postupné inovace a zlepšování (pokud se uskutečnily) | ||
+ | |G. Projekty upgrade (pokud se uskutečnily) | ||
+ | |H. Zvýšené náklady užívání řešení (pokud se vyskytly) | ||
+ | |I. Útlum, konzervace a ukončení řešení (u posuzovaných řešení ještě nenastala) | ||
+ | |X. Poplatky za řešení jako služba (pouze Cloud) | ||
+ | |Z. Ostatní, k fázi životního cyklu nepřiřaditelné (režijní) náklady | ||
+ | |Celkové TCO projektu (5let) | ||
+ | |||
+ | Náklady nákupního procesu je možno pominout - jednak bývají v porovnání s pořizovací hodnotou zanedbatelné, | ||
+ | |||
+ | Pro takovouto srovnávací studii a z ní vyplývající doporučení jsou stejně nebo více důležité hodnoty jednotlivých nákladových kategorií než celkový souhrnný ukazatel. | ||
+ | |||
+ | ==== Posuzování efektivity variant nových ICT investic ==== | ||
+ | |||
+ | V tomto scénáři se TCO využije na podporu informovaného investičního rozhodnutí o nejlepší variantě dalšího rozvoje posuzovaného řešení. | ||
+ | |||
+ | Posuzování variant řešení pomocí TCO se hodí v případě, | ||
+ | |||
+ | Pokud jsou všechny posuzované varianty řešení plánovány provozovat On-Premise, tj. na vlastní instalaci úřadu, pak na rozhodování o volbě nejvýhodnější varianty obvykle nemají podstatnou roli režie, správní režie v žádném případě a provozní jenom výjimečně. Proto jsou z modelu TCO pro toto použití vyřazeny, viz červené pole v tabulce níže. Všechny ostatní nákladové kategorie je do posuzování výhodnosti řešení vhodné zahrnout, pokud mohou nastat. | ||
+ | |||
+ | Pokud je alespoň jedna z variant určena, plně nebo byť jenom částečně, | ||
+ | |||
+ | Obvykle se porovnává náklad vybudování a prvních 5 (nebo více) let života (užívaní služby, provozu, údržby a rozvoje) nového řešení (i několika jeho variant) proti stejnému období případného dalšího života (užívaní služby, provozu, údržby a rozvoje) stávajícího řešení. | ||
+ | |||
+ | Podmínkou srovnatelnosti variant je, že i stávající řešení bude rozšiřováno tak, aby obě řešení naplňovala totožné byznys požadavky veřejné služby agendy nebo úřadu. Při předpokládaném nárůstu funkčnosti, | ||
+ | |||
+ | * náklady TCO na dosažení shodné (stávající) funkcionality | ||
+ | * náklady na zabezpečení nové požadované funkcionality (s možnou kombinací starého a doplňkového řešení). | ||
+ | |||
+ | Součástí investičního záměru nového řešení je i převzetí části nákladů původního řešení, spojených s archivací, konzervací nebo ukončením života předchozího řešení a migrací dat, které je součástí fáze C-Implementace řešení. | ||
+ | |||
+ | Součástí posuzování výhodnosti variant řešení by mělo být i posouzení nákladů spojených s archivací, konzervací nebo ukončením života posuzovaného řešení a s přípravou na migraci jeho dat a to i přesto, že byt k této životní fázi mohlo dojít až za déle než 5 let. | ||
+ | |||
+ | Vzhledem k rozsahu obvykle pouhých 5 let a k velmi nízkým diskontním sazbám ((Cena peněz na trhu, úroková míra centrální banky.)), nebylo v minulosti nutné diskontování a použití NPV. Vzhledem k aktuální inflaci a vysokým diskontním sazbám roku 2022 bude pravděpodobně v řadě způsobů užití TCO diskontování potřebné. | ||
+ | |||
+ | Vzhledem k porovnávání téhož rozsahu řešení po stejnou dobu není nutný přepočet na relativní ukazatele. Při současné změně počtu uživatelů je lepší přepočet TCO/ | ||
+ | |||
+ | ^Souhrnná položka modelu TCO - nákladová kategorie\\ \\ (5 let) ^Relevance pro šetření^^ | ||
+ | |A. Plánování, | ||
+ | |B. Nákup SW a HW pro projekt (ne v případě Cloud) | ||
+ | |C. Analýza, vývoj, implementace, | ||
+ | |D. Provoz a podpora řešení (ne v případě Cloud) | ||
+ | |E. Údržba, opravy a průběžné úpravy (ne v případě Cloud) | ||
+ | |F. Projekty postupné inovace a zlepšování (plánované) | ||
+ | |G. Projekty upgrade (pokud jsou plánovány) | ||
+ | |H. Zvýšené náklady užívání řešení (pokud se vyskytnou) | ||
+ | |I. Útlum, konzervace a ukončení řešení (pouze odvodit z nahrazovaného řešení) | ||
+ | |X. Poplatky za řešení jako služba (pouze Cloud) | ||
+ | |Z. Ostatní, k fázi životního cyklu nepřiřaditelné náklady (pokud mají na volbu varianty vliv)((Obecně provozní režie započítat do hodnocení variant, správní netřeba (jsou stejné)))| | ||
+ | |Celkové TCO projektu (5let) | ||
+ | |||
+ | Znalost nákladů pro jednotlivé kategorie a nákladové komponenty může být výhodou při hledání kompromisní a nákladově optimální varianty řešení, vzniklé kombinací prvků řešení původních variant – využití nákladově silný stránek každé z nich. | ||
+ | |||
+ | === Porovnání variant možných řešení při zvažování eGovernment Cloudu === | ||
+ | |||
+ | Tento způsob užití ukazatele TCO ISVS pro rozhodování o variantách řešení z pohledu jeho umístění do Cloudu a čerpání jako služby je svými podstatnými vlastnostmi totožný, jako jakékoli jiné rozhodování o jakýchkoli jiných variantách řešení. | ||
+ | |||
+ | V tomto případě je ale postup zjišťování odpovídajících nákladů podrobně specifikován v samostatné metodice, která je současně uživatelskou příručkou tabulkových nástrojů, které jsou pro tento způsob užití TCO ISVS vypracovány a dány k dispozici, | ||
+ | |||
+ | === Porovnání variant možných řešení při různých bezpečnostních úrovních (BÚ) === | ||
+ | |||
+ | Také tento způsob užití ukazatele TCO ISVS pro rozhodování o variantách řešení z pohledu jejich rozdílů v dosahovaných bezpečnostních úrovních (BÚ) je svými podstatnými vlastnostmi totožný, jako jakékoli jiné rozhodování o jakýchkoli jiných variantách řešení. | ||
+ | |||
+ | V tomto případě je ale třeba zdůraznit, že: | ||
+ | |||
+ | * (a) nelze pomocí TCO (samotného) porovnávat dvě varianty řešení, mající různé BÚ. Požadované BÚ jsou vlastně různé byznys požadavky a jejich řešení jsou různá, neporovnatelná řešení. | ||
+ | * (b) při posuzování jakýchkoli variant řešení (například i On-Premise versus Cloud) je třeba zajistit, že budou porovnávána řešení se stejnou BÚ. | ||
+ | * (c) pro posuzování variant řešení s různou BÚ nepostačí porovnání nákladů (TCO ISVS), ale je třeba zahrnout do porovnání i přínosy (Business Case, Cost Benefit Analysis). | ||
+ | |||
+ | ==== Uplatnění ukazatele TCO v Žádosti o stanovisko OHA k projektu či záměru ==== | ||
+ | |||
+ | OHA se k projektům či záměrům ICT vyjadřuje z 3 hlavních institutů: | ||
+ | |||
+ | - Zákon č. 365/2000 Sb., o informačních systémech veřejné správy | ||
+ | - Usnesení vlády č. 86 ze dne 27. ledna 2020, ve znění usnesení vlády č. 831 ze dne 5. října 2022 | ||
+ | - Specifické podmínky pro žadatele spolufinancování z evropských strukturální fondů (například Integrovaný regionální operační program) | ||
+ | |||
+ | Pro všechny instituty výše platí, že součástí žádosti o stanovisko je popsání ekonomické výhodnosti formou rozpadu externích výdajů projektu či záměru a TCO funkčního celku, který je projektem či záměrem rozvíjen nebo vyvíjen. Jednou výjimkou je předkládání informace podle bodu II/b usnesení vlády č. 86, kdy se předkládají pouze informace o celkových investičních a provozních výdajích. | ||
+ | |||
+ | K rozsahu výdajů resp. nákladů se v rámci Žádosti o stanovisko OHA k projektům či záměrům přihlíží ze dvou úhlů pohledu. Jsou to: | ||
+ | |||
+ | - **Ekonomické parametry projektu**. Hrubý odhad hodnoty záměru nákupu služeb či investic a provozních či rozvojových výdajů (externích výdajů), souvisejících s projektem či záměrem. Jde tedy o hodnoty, které jsou pro projekt plánovány a známy. Více viz kapitola 3.3.1 | ||
+ | - **Celkové náklady vlastnictví (TCO) funkčního celku.** Ekonomická náročnost funkčního celku, který je projektem či záměrem měněn či vyvíjen. Jedná se o skutečné TCO, tedy jaké jsou celkové náklady vlastnictví a to minimálně s úrovní detailu zpět 5 let, až do realizace projektu či záměru. Více viz kapitola 3.3.2 | ||
+ | - **Odůvodnění výběru zvolené varianty na základě ekonomické výhodnosti** možných alternativ řešení uspokojení potřeb, včetně ověření (zdůvodnění), | ||
+ | |||
+ | Pro odhad plánovaných výdajů a/nebo nákladů projektu, se **v rámci záměrného zjednodušení metodiky výpočtu TCO** pro ICT VS ČR použijí jenom ty nákladové položky z plánu nákladových kategorií účelového TCO modelu (viz níže), které nejsou označeny červeně, tj. A, B, C, D, E, F, G, a případně X pro Cloud, jež odpovídají **plánovaným přímým výdajům a nákladům** na projekt. | ||
+ | |||
+ | Pro zjednodušení vyplnění Formuláře žádosti jsou v odhadu a plánu **kategorie H a Z** označeny červeně jako **nepovinné**, | ||
+ | |||
+ | Do plánu externích přímých výdajů je **nutno započítat i výdaje za dodavatelem původního řešení při přípravě migrace** a ukončení jeho provozu nebo archivaci – viz nákladová komponenta C8 – Pořízení/ | ||
+ | |||
+ | ^Souhrnná položka modelu TCO - nákladová kategorie\\ \\ (5 let) | ||
+ | |A. Plánování, | ||
+ | |B. Nákup SW a HW pro projekt (ne v případě Cloud) | ||
+ | |C. Analýza, vývoj, implementace, | ||
+ | |D. Provoz a podpora řešení (ne v případě Cloud) | ||
+ | |E. Údržba, opravy a průběžné úpravy (ne v případě Cloud) | ||
+ | |F. Projekty postupné inovace a zlepšování (pokud jsou očekávány) | ||
+ | |G. Projekty upgrade (pokud jsou očekávány) | ||
+ | |H. Zvýšené náklady užívání řešení (pokud se mohou vyskytnout) | ||
+ | |I. Útlum, konzervace a ukončení řešení (použije se na nahrazované řešení) | ||
+ | |X. Poplatky za řešení jako služba (pouze Cloud) | ||
+ | |Z. Ostatní, k fázi životního cyklu nepřiřaditelné (režijní) náklady | ||
+ | |Celkové TCO projektu (5let) | ||
+ | |||
+ | === Ekonomické parametry projektu === | ||
+ | |||
+ | Tento odhad slouží k přihlédnutí, | ||
+ | |||
+ | Relevantní pro žádost (ani pro výpočet její hodnoty) tedy nejsou takové budoucí výdaje, které již plynou z dříve uzavřených závazků (smluv) zpracovatele žádosti, například opakovaná platba licence na údržbu, uvažují se pouze rozdílové výdaje spojené s / vyvolané změnou. | ||
+ | |||
+ | Tento odhad výdajů představuje, | ||
+ | |||
+ | Zdroje, které projekt a jeho řešení použijí, ale úřad je již má a nemusí za ně tudíž vydávat nové externí výdaje, se do tohoto odhadu nezapočítají, | ||
+ | |||
+ | Podstatné pro toto použití je, že se jedná o náklady, resp. zde o výdaje, plánované (resp. odhadované) dopředu, takže nehrozí obtíž, že by údaje nebyly dohledatelné v historii účetnictví úřadu. | ||
+ | |||
+ | Pro stanovení souhrnu plánovaných výdajů použijte libovolnou účelovou, druhovou (účetní**((Například podle tabulky rozpočtové skladby ICT projektu dle NKÚ, kterou některé úřady pro takový účel používají. | ||
+ | ))**) či jinou strukturu výdajů, která Vám pomůže snadno a správně nalézt odhad výdajů, odpovídající plně výše uvedené definici. Takto můžete postupovat zejména tehdy, máte-li pocit, že váš záměr hranici relevance pro žádost o stanovisko OHA nepřekročí a vy tedy pravděpodobně nebudete plánovat kompletní TCO v dalších pasážích žádosti. | ||
+ | |||
+ | Pokud je z odhadu velikosti řešení zjevné, že budete podávat žádost, doporučujeme obrácený postup. Začněte připravovat žádost, její architekturu, | ||
+ | |||
+ | ^Souhrnná položka dle metodiky TCO ^① Výdaje na realizaci (výstavbu) projektu^② Výdaje na provoz a rozvoj (do konce aktuální smlouvy)^Vysvětlení k položce | ||
+ | |Počet měsíců trvání fáze | ||
+ | |A. Předběžné analýzy (vč. rizik), tvorba zadání, výběr řešení, výběr dodavatele – náklady nákupního procesu | ||
+ | |B. Nákup SW a HW pro projekt\\ \\ (bez SaaS či PaaS) | ||
+ | |C. Analýza, finální projekt, vývoj, implementace, | ||
+ | |D. Provoz a podpora řešení HW a SW (bez SaaS či PaaS) | | ||
+ | |E. Hardware/ | ||
+ | |F. Projekty postupné inovace a zlepšování (plánované) | ||
+ | |G. Projekty upgrade (pokud jsou plánovány) | ||
+ | |H. Zvýšené náklady užívání řešení vč. nákladů na přechod z předchozího řešení (pokud se vyskytnou) | ||
+ | |I. Útlum, konzervace a ukončení řešení | ||
+ | |X. Licence, HW, provoz, podpora, údržba, průběžný rozvoj – vše v subskripci (pouze SaaS a PaaS) |0 |0 |< | ||
+ | |Z. Ostatní nerozlišené režijní náklady | ||
+ | |Celkem | ||
+ | |||
+ | === Vyčíslení ekonomické náročnosti pomocí TCO === | ||
+ | |||
+ | Základních zásady, viz také výše, záměrně vyžadují // | ||
+ | |||
+ | To znamená, že vyžadují pracovat s náklady, | ||
+ | |||
+ | Na rozdíl od odhadu externích výdajů pro posouzení relevance projektu pro stanovisko OHA, zde se neuvažuje rozdíl výdajů, ale plánovaná absolutní výše finančně vyjádřené spotřeby všech zdrojů úřadu (personálních, | ||
+ | |||
+ | Interní náklady řešení je třeba plánovat nejenom za úřad zpracovatele žádosti, tedy budoucího investora a implementátora řešení – sloupec ①, ale i za všechny ostatní úřady celé VS ČR, jichž se řešení nějak dotkne, které se na něm budou nějak personálně, | ||
+ | |||
+ | **Plán předpokládané ekonomické náročnosti projektu založené na metodologii 5 letých celkových nákladů vlastnictví (tzv. total costs of ownership) - účelové členění nákladů projektu** | ||
+ | |||
+ | ^Souhrnná položka modelu TCO (5 let) v tis. Kč ^① Interní náklady\\ \\ úřadu^② Náklady jiného úřadu VS^③ Náklady úřadu na externí služby^④ Náklady celkem^Vysvětlení k položce TCO ^ | ||
+ | |PLÁNOVÁNÍ A PŘÍPRAVA (včetně závěrečného návrhu realizace) | ||
+ | |A. Plánování, | ||
+ | |REALIZACE (projektu) | ||
+ | |B. Pořízení SW a HW pro projekt\\ \\ (ne v případě Cloud) | ||
+ | |C. Vývoj, implementace/ | ||
+ | |PRODUKČNÍ PROVOZ (včetně řízených změn) | ||
+ | |D. Provoz a podpora řešení\\ (ne v případě Cloud) | ||
+ | |E. Údržba, opravy a průběžné úpravy (ne v případě Cloud) | ||
+ | |F. Projekty postupného zlepšování řešení (plánované) | ||
+ | |G. Projekty upgrade (pokud jsou plánovány) | ||
+ | |H. Zvýšené náklady užívání řešení (pokud se vyskytnou) | ||
+ | |X. Řešení jako služba\\ (pouze SaaS) | ||
+ | |VYHODNOCENÍ | ||
+ | |Z. Ostatní, k fázi životního cyklu nepřiřaditelné režijní náklady| | ||
+ | |UKONČENÍ SLUŽBY (produkčního provozu) | ||
+ | |I. Útlum, konzervace a ukončení řešení | ||
+ | |Celkové TCO projektu (5let) | ||
+ | |||
+ | Podstatné pro toto použití TCO ISVS je, že zohledňuje výdaje a náklady plánované dopředu, plynoucí z podstaty navrhovaného řešení, stavu úřadu a situace na trhu, což sice na jednu stranu eliminuje obtíž, potřebné údaje při plánování projektu a vyplňování žádosti dohledávat v historii účetnictví úřadu, ale zároveň na druhou stranu nezohledňuje již existující zdroje a na ně v minulosti vynaložené finanční prostředky. | ||
+ | |||
+ | To nic nemění na tom, že bude obtížné shodnout se v úřadu na reálných údajích tohoto plánu. Jako východisko pro lepší řízení informatiky úřadu a VS jako celku je to však nezbytné, a Zásadami vyžadované. | ||
+ | |||
+ | Pokud má správce ISVS správně vyplněné údaje v Rejstříku ISVS dle § 52c zákona č. 111/2009 Sb. o základních registrech, bude možné do budoucna na toto vyplnění pouze odkázat a následně bude provedeno automatické využití údajů pro potřeby stanoviska odboru Hlavního architekta eGovernmentu. Více o [[https:// | ||
+ | |||
+ | === Odůvodnění výběru zvolené varianty na základě ekonomické výhodnosti === | ||
+ | |||
+ | Formulář Žádosti o stanovisko OHA vyžaduje uvedení ostatních uvažovaných variant řešení, vedle varianty předkládané, | ||
+ | |||
+ | ==== Detailní řízení nákladů - Controlling ICT VS ==== | ||
+ | |||
+ | Při tomto scénáři jsou nástroje sloužící jinak pro sestavení souhrnného ukazatele TCO uplatněny v podstatně větším rozsahu i detailu pro podrobné řízení spotřeby zdrojů a jim odpovídajících nákladů. | ||
+ | |||
+ | Tento způsob užití TCO je pouze ve stadiu ideového návrhu a není dopracován do úrovně pro praktické použití. | ||
+ | |||
+ | ^Souhrnná položka modelu TCO - nákladová kategorie\\ \\ (5 let) | ||
+ | |A. Plánování, | ||
+ | |B. Nákup SW a HW pro projekt (ne v případě Cloud) | ||
+ | |C. Analýza, vývoj, implementace, | ||
+ | |D. Provoz a podpora řešení (ne v případě Cloud) | ||
+ | |E. Údržba, opravy a průběžné úpravy (ne v případě Cloud) | ||
+ | |F. Projekty postupné inovace a zlepšování (pokud jsou očekávány) | ||
+ | |G. Projekty upgrade (pokud jsou očekávány) | ||
+ | |H. Zvýšené náklady užívání řešení (pokud se mohou vyskytnout) | ||
+ | |I. Útlum, konzervace a ukončení řešení (použije se na nahrazované řešení) | ||
+ | |X. Poplatky za řešení jako služba (pouze Cloud) | ||
+ | |Z. Ostatní, k fázi životního cyklu nepřiřaditelné (režijní) náklady | ||
+ | |Celkové TCO projektu (5let) | ||
+ | |||
+ | ==== Plánování rozpočtu | ||
+ | |||
+ | Tento způsob představuje použití ročního podílu na celkové výši ukazatele TCO pro stanovení a obhájení ročního rozpočtu úřadu a celkové 5 leté TCO pro obdobně stanovení a obhájení rozpočtového výhledu. | ||
+ | |||
+ | Přínosem tohoto způsobu uvažování je zejména: | ||
+ | |||
+ | | ||
+ | |||
+ | | ||
+ | |||
+ | |||
+ | Tento způsob užití TCO je pouze ve stadiu ideového návrhu a není dopracován do úrovně pro praktické použití. | ||
+ | |||
+ | ^Souhrnná položka modelu TCO - nákladová kategorie\\ \\ (5 let) | ||
+ | |A. Plánování, | ||
+ | |B. Nákup SW a HW pro projekt (ne v případě Cloud) | ||
+ | |C. Analýza, vývoj, implementace, | ||
+ | |D. Provoz a podpora řešení (ne v případě Cloud) | ||
+ | |E. Údržba, opravy a průběžné úpravy (ne v případě Cloud) | ||
+ | |F. Projekty postupné inovace a zlepšování (pokud jsou očekávány) | ||
+ | |G. Projekty upgrade (pokud jsou očekávány) | ||
+ | |H. Zvýšené náklady užívání řešení (pokud se mohou vyskytnout) | ||
+ | |I. Útlum, konzervace a ukončení řešení (použije se na nahrazované řešení) | ||
+ | |X. Poplatky za řešení jako služba (pouze Cloud) | ||
+ | |Z. Ostatní, k fázi životního cyklu nepřiřaditelné (režijní) náklady | ||
+ | |Celkové TCO projektu (5let) | ||
+ | |||
+ | ==== Výběr dodavatele podle TCO ==== | ||
+ | |||
+ | Pokročilou technikou využívající ukazatel TCO je jeho uplatnění při vyhodnocování veřejných zakázek pro výběr dodavatele řešení nebo ICT služeb. | ||
+ | |||
+ | Podstata spočívá v tom, že u zakázky není vyhodnocována pouze „cena“, tj. závazek budoucí fakturace a platby externích výdajů za zboží a služby dodavatele, nýbrž i prokazatelný (nabídnutý a měřitelný) vliv zboží a služeb dodavatele na s předmětným řešením související externí výdaje a další interní náklady. | ||
+ | |||
+ | Tento způsob užití TCO je pouze ve stadiu ideového návrhu a není dopracován do úrovně pro praktické použití. | ||
+ | |||
+ | ^Souhrnná položka modelu TCO - nákladová kategorie\\ \\ (5 let) | ||
+ | |A. Plánování, | ||
+ | |B. Nákup SW a HW pro projekt (ne v případě Cloud) | ||
+ | |C. Analýza, vývoj, implementace, | ||
+ | |D. Provoz a podpora řešení (ne v případě Cloud) | ||
+ | |E. Údržba, opravy a průběžné úpravy (ne v případě Cloud) | ||
+ | |F. Projekty postupné inovace a zlepšování (pokud jsou očekávány) | ||
+ | |G. Projekty upgrade (pokud jsou očekávány) | ||
+ | |H. Zvýšené náklady užívání řešení (pokud se mohou vyskytnout) | ||
+ | |I. Útlum, konzervace a ukončení řešení (použije se na nahrazované řešení) | ||
+ | |X. Poplatky za řešení jako služba (pouze Cloud) | ||
+ | |Z. Ostatní, k fázi životního cyklu nepřiřaditelné (režijní) náklady | ||
+ | |Celkové TCO projektu (5let) | ||
+ | |||
+ | Kategorie I. Útlum je i v tomto způsobu užití zajímavá 2x, a proto je vyznačená žlutě. A to jednak pro vyhodnocení nabídky dodavatelů, | ||
+ | |||
+ | Možná ještě podstatnější je vliv architektury nabízeného řešení na budoucí cenu útlumu a migrace, protože tuto náročnost lze ještě ve veřejné zakázce ovlivnit. Protože „migrovatelnost“ řešení (i bez součinnosti s tímto aktuálně nabízejícím dodavatelem je jedním z častých problém ISVS, musí být i nacenění budoucího ukončení života v nabídkách obsaženo. | ||
+ | |||
+ | ==== Kalkulace ceny jednotky ICT produkce ==== | ||
+ | |||
+ | např. jednoho produktivního roku jednoho celého systému nebo jeho dílčí služby. | ||
+ | |||
+ | Teorie říká, že základem kalkulace je rozvrh nákladů na kalkulační jednici. Jde o výpočetní postup, který by neměl být samoúčelný, | ||
+ | |||
+ | **Použití úplné a neúplné kalkulace.** | ||
+ | |||
+ | **Kalkulace do úrovně vlastních nákladů výroby** | ||
+ | |||
+ | **Kalkulace variabilních nákladů (s krycím příspěvkem na úhradu fixních nákladů a zisku)** | ||
+ | |||
+ | ==== Plánování kapacit jednotlivých rolí v ICT útvarech ==== | ||
+ | |||
+ | Pro plánování kapacit jednotlivých pracovníků v jejich rolích a s jejich dovednostmi je nutné současně znát náklady na „údržbu“ jejich pracovní síly, tedy jinými slovy jejich FLC. | ||
+ | |||
+ | Tato výše celkových osobních nákladů se může uplatnit pouze v tomto scénáři užití, na úrovni personálních kapacit celého útvaru a úřadu, ale současně jde spíše o vstup do výpočtu TCO pro všechny ostatní způsoby užití TCO ISVS. | ||
+ | |||
+ | Tento způsob užití tu nakonec možná nebude, protože to vlastně TCO není, pouze jeho součást. | ||
+ | |||
+ | ==== Posouzení výhodnosti ISVS (investiční záměr, BC, CBA, Public-ROI) ==== | ||
+ | |||
+ | V mnoha výše uvedených případech použití ukazatele TCO ISVS ve skutečnosti nestačí pro manažery ICT OVM rozhodovat o ISVS pouze na základě nákladů. V případech, | ||
+ | |||
+ | Posuzování přínosů ISVS nebo jeho alternativ řešení může být jak z hlediska věcného, politického nebo finančního (převedeného na peníze). Veřejná správa, vyjma správních poplatků, negeneruje žádné výnosy, jejichž navýšení by mohlo být porovnáváno proti nárůstu ICT nákladů. | ||
+ | |||
+ | Na straně přínosů se proto častěji uvažuje o přínosu úspory nákladů, a to zejména nákladů spojených s výkonem služeb veřejné správy (byznys náklady). Zde se zvažuje nejenom úspora nákladů na straně OVM (čas úředníků), | ||
+ | |||
+ | === Posouzení návratnosti digitalizace služeb výkonu veřejné správy === | ||
+ | |||
+ | [[https:// | ||
+ | |||
+ | Klient veřejné správy má mít při konání digitálního úkonu možnost výběru obslužného kanálu: datová schránka, zaslání dokumentu opatřeného uznávaným elektronickým podpisem nebo samoobslužný portál. Výjimku z tohoto pravidla představuje výhrada: | ||
+ | |||
+ | * vyloučení digitalizace na základě právního předpisu, | ||
+ | * neproveditelnosti (nevhodnosti k digitalizaci), | ||
+ | * nehospodárnosti. | ||
+ | |||
+ | Výše uvedené **pravidlo začne platit nejpozději od 1. února 2025.** Tuto povinnost je nutno podpořit včasným **naplánováním digitalizace** a následně jejím provedením. | ||
+ | |||
+ | Úkon digitální služby tedy **nemusí být plánován** v digitálním interaktivním kanálu, **pokud návratnost** na implementaci úkonu portálovým řešením a jeho provoz **převyšuje pět let**. Pokud návratnost vyjde pět a méně let, implementace portálu/ | ||
+ | |||
+ | Jestliže je návratnost digitalizace delší (celkově souhrnem k projektu nebo pro jednotlivý úkon), nemá digitalizace služby či jejího úkonu smysl a nebude naplánována. Pro zjednodušenou kontrolu stačí, pokud jsou odhadované roční přínosy digitalizace nižší než samotné odhadované provozní výdaje potřebného řešení – v takovém případě není nutné přidávat výpočet investičních nákladů. | ||
+ | |||
+ | Pro uplatnění výhrady nehospodárnosti digitalizace pomocí portálu je nutné disponovat výpočtem návratnosti a vstupní údaje si umět obhájit. | ||
+ | |||
+ | Zmiňovaný výpočet návratnosti je postaven na porovnání nákladů a přínosů změny. Na straně nákladů se dle této metodiky připouští uvažovat zjednodušení v rozsahu dle formuláře OHA, viz kap. 3.3.1, což Příručka popisuje vlastními slovy. Na straně výnosů (úspor) se dle Příručky bere v úvahu: | ||
+ | |||
+ | * průměrné zkrácení doby interakce (úspora) na straně klientů a na straně veřejné správy, | ||
+ | * materiálová úspora na straně klientů a na straně veřejné správy. | ||
+ | |||
+ | ===== Seznam zkratek ===== | ||
+ | |||
+ | ^**Zkratka** ^**Vysvětlení** | ||
+ | |3E |Metoda hodnocení výkonnosti podle Evropského účetního dvora a národních předpisů ČR, z angl. Economy, Efficiency, Effectiveness | ||
+ | |BC |Hodnocení proveditelnosti a přínosů, z angl. Business Case | | ||
+ | |CBA | ||
+ | |Cloud | ||
+ | |DPH |Daň z přidané hodnoty | ||
+ | |ERP | ||
+ | |FKSP |Fond kulturních a sociálních potřeb | ||
+ | |FLC | ||
+ | |HR |Řízení lidských zdrojů, z angl. Human Resources | ||
+ | |HW |Zařízení, | ||
+ | |ICT | ||
+ | |IS\\ \\ ISVS|Informační systém\\ \\ Informační systém veřejné správy | ||
+ | |KPI | ||
+ | |MVČR | ||
+ | |NPV | ||
+ | |OHA | ||
+ | |OS |Operační systém | ||
+ | |OVM | ||
+ | |PDCA |Demingův cyklus zlepšování, | ||
+ | |PI |Ukazatel výkonnosti, | ||
+ | |PMA | ||
+ | |PPI | ||
+ | |SaaS |Software as a Service (Software jako služba) | ||
+ | |SŘBD | ||
+ | |SW |Programové vybavení, z angl. Software | ||
+ | |TCO | ||
+ | |VS |Veřejná správa České republiky. | ||
+ | |VŠE | ||
+ | |||
+ | ===== Přílohy ===== | ||
+ | |||
+ | ==== Příloha 1: Úplná struktura nákladového modelu ==== | ||
+ | |||
+ | |||
+ | V této kapitole je podrobněji rozvedena hierarchická struktura modelu nositelů nákladů pro ukazatel TCO. | ||
+ | |||
+ | Nejprve je uveden grafický diagram obsahující nákladové kategorie a nákladové komponenty. Ten navazuje na stručný přehled nákladových kategorií podle etap a fází životního cyklu ICT řešení, uvedený výše v kapitole 2.3.2 - Model TCO – účelové členění ICT nákladů VS. | ||
+ | |||
+ | {{ : | ||
+ | |||
+ | Následující tabulka doplňuje model TCO o úplný výčet dosud identifikovaných nákladových prvků pro jednotlivé nákladové komponenty a kategorie. | ||
+ | |||
+ | Tabulka bude doplňována další prací týmu OHA ve spolupráci s informatiky a ekonomy veřejné správy a vysokých škol. | ||
+ | |||
+ | ^Nákladová kategorie | ||
+ | |A. Plánování, | ||
+ | | |A1. Projektový záměr a úvodní studie (studie proveditelnosti, | ||
+ | | | | ||
+ | | |A2. Práce spojené s výběrem SW aplikace a jejího dodavatele a výběrem HW a jeho dodavatelů vč. bezpečnosti | ||
+ | | | | ||
+ | |B. Pořízení SW a HW pro projekt nákupem (ne v případě Cloud) | ||
+ | | |B1. Stavební, provozní a komunikační infrastruktura | ||
+ | | | |B1.1 Stavební infrastruktura | ||
+ | | | |B1.2 Provozní technologie (regály, racky, vytápění, | ||
+ | | | |B1.3 Napojení na interní/ | ||
+ | | |B2. IT technologie (HW a interní sítě) | ||
+ | | | |B2.1 Výpočetní HW | | ||
+ | | | |B2.2 Interní síťový HW | | ||
+ | | | |B2.3 Koncová zařízení uživatele | ||
+ | | |B3. Licence systémového SW – základní SW nutný pro provoz aplikace (OS, SŘBD atd.) | ||
+ | | | |B3.1 Serverový systémový SW | | ||
+ | | | |B3.2 Systémový SW pro koncová zařízení uživatele | ||
+ | | | |B3.3 Middleware a integrační SW | | ||
+ | | |B4. Licence vývojového SW prostředí pro vývoj aplikace, nebo pro úpravy standardního SW | | | ||
+ | | | | ||
+ | | |B5. Pořízení aplikačního SW | | | ||
+ | | | |B5.1 Licence balíkového řešení | ||
+ | | | |B5.2 Nákup vývoje na míru | | ||
+ | | | |B5.3 Vývoj vlastními silami | ||
+ | | |B6. HW+SW zařízení (Appliance) | ||
+ | | | | ||
+ | | |B7. Prostředky kybernetické bezpečnosti | ||
+ | | | |B7.1 Bezpečnostní HW | | ||
+ | | | |B7.2 Bezpečnostní SW | | ||
+ | |C. Analýza, vývoj, implementace a zkušební provoz | ||
+ | | |C1. Vedení projektu vývoje a implementace na straně instituce VS (i dodavatele) | ||
+ | | | | ||
+ | | |C2. Vypracování architektury a návrhu řešení, včetně procesního chování budoucího řešení | ||
+ | | | | ||
+ | | |C3. Náklady organizačních a procesních změn vyvolaných zavedením ICT služby | ||
+ | | | | ||
+ | | |C4. Oživení HW a technologie vývojového a implementačního prostředí((Není-li pokračováním vývojového, | ||
+ | | | | ||
+ | | |C5. Vývoj a a programové úpravy aplikace | ||
+ | | | | ||
+ | | |C6. Customizace (nastavení parametrů) aplikace | ||
+ | | | | ||
+ | | |C7. Integrace aplikace na ostatní aplikace | ||
+ | | | | ||
+ | | |C8. Pořízení dat, migrace dat | | | ||
+ | | | | ||
+ | | |C9. Testování (funkcionality, | ||
+ | | | | ||
+ | | |C10. Školení uživatelů (započítávají se pouze náklady na vlastní školení, nikoliv časová ztráta školených zaměstnanců) | ||
+ | | | | ||
+ | | |C11. Akceptace a ověřovací provoz | ||
+ | | | | ||
+ | | |C12. Implementace HW a SW pro kybernetickou bezpečnost, | ||
+ | | | | ||
+ | | |C13. Ostatní přímé náklady na pořízení řešení | ||
+ | | | | ||
+ | |D. Provoz a podpora řešení (ne v případě Cloud) | ||
+ | | |D1. Provoz a podpora aplikací (service desk / podpora uživatelů při provozu aplikace – řešení incidentů a problémů) | ||
+ | | | |D1.1 Aplikační monitoring | ||
+ | | | |D1.2 Administrace aplikací | ||
+ | | | |D1.3 Problém management aplikací | ||
+ | | | |D1.4 Software Change Management aplikací | ||
+ | | | |D1.5 Aplikační Service Desk & Incident Management | ||
+ | | | |D1.6 Všeobecné a administrativní náklady pro provoz aplikací | ||
+ | | |D2. Provoz a podpora IT technologií (administrátoři, | ||
+ | | | |D2.1 System Monitoring | ||
+ | | | |D2.2 System Administration | ||
+ | | | |D2.3 System Problem Management | ||
+ | | | |D2.4 Software Change Management | ||
+ | | | |D2.5 System Service Desk & Incident Management | ||
+ | | | |D2.6 Všeobecné a administrativní náklady pro provoz systémů | ||
+ | | |D3. Provoz a podpora stavby a technologie datových center a komunikační infrastruktury | ||
+ | | | |D3.1 Provoz a podpora technologie DC | | ||
+ | | | |D3.2 Provoz a podpora komunikační infrastruktury | ||
+ | | | |D3.3 Energie | ||
+ | | |D4. Provoz a podpora prostředků kybernetické bezpečnosti | ||
+ | | | | ||
+ | | |D5. Zajištění kybernetické bezpečnosti provozu řešení a dodávky služeb | ||
+ | | | |D5.1 Kybernetická bezpečnost a bezpečnostní dohledy | ||
+ | | | |D5.2 Provozní bezpečnost (penetrační testy, externí audity, konzultace)((Bude upřesňováno nejvýznamnější členění provozních bezpečnostních nákladů.)) | ||
+ | | | | ||
+ | |E. Údržba a průběžné úpravy a opravy (ne v případě Cloud) | ||
+ | | |E1. Poplatky za roční standardní údržbu (maintenance) HW a prvků síťové infrastruktury | ||
+ | | | | ||
+ | | |E2. Poplatky za roční standardní údržbu (maintenance, | ||
+ | | | | ||
+ | | |E3. Poplatky za roční standardní údržbu (maintenance, | ||
+ | | | | ||
+ | | |E4. Poplatky za roční standardní údržbu HW+SW zařízení (Appliance) | ||
+ | | | | ||
+ | | |E5. Poplatky za roční standardní údržbu prostředků kybernetické bezpečnosti | ||
+ | | | | ||
+ | | |E6. Úpravy/ | ||
+ | | | | ||
+ | | |E7. Úpravy/ | ||
+ | | | | ||
+ | | |E8. Úpravy/ | ||
+ | | | | ||
+ | | |E9. Úpravy/ | ||
+ | | | | ||
+ | | |E10. Úpravy/ | ||
+ | | | | ||
+ | |F. Projekty postupné inovace a zlepšování (plánované) | ||
+ | | |F1: Funkční (procesní) inovační rozvojové projekty | ||
+ | | | | ||
+ | | |F2: Technologické rozvojové projekty | ||
+ | | | | ||
+ | | |F3: Roll-out projekty (rozšíření na další uživatele, organizace) | ||
+ | | | | ||
+ | | |F4. Projekty optimalizace řešení (např. konsolidace HW) | | | ||
+ | | | | ||
+ | |G. Projekty upgrade (pokud jsou plánovány) | ||
+ | | |G1. Projekty aplikačního upgrade | ||
+ | | | | ||
+ | | |G2. Projekty upgrade systémového SW | | | ||
+ | | | | ||
+ | | |G3. Projekty technologického upgrade | ||
+ | | | | ||
+ | | |G2. Projekty infrastrukturního upgrade | ||
+ | | | | ||
+ | |H. Zvýšené náklady užívání řešení (pokud se vyskytnou) | ||
+ | | |H1. Náklady ze ztráty produktivity | ||
+ | | | |H1.1 Tréninky | ||
+ | | | |H1.2 Odstávky a výpadky | ||
+ | | |H2. Náklady spojené s užíváním řešení | ||
+ | | | |H2.1 Pokles výkonnosti a efektivity v souvislosti s novým řešením | ||
+ | |I. Útlum, konzervace a ukončení řešení | ||
+ | | |I1. Archivace, zakonzervování a útlum řešení | ||
+ | | | | ||
+ | | |I2. Příprava dat pro migraci z řešení při ukončení | ||
+ | | | | ||
+ | | |I1. Likvidace komponent řešení | ||
+ | | | | ||
+ | |X. Řešení jako služba (Licence SW, HW, provoz, podpora, údržba, průběžný rozvoj) - (pouze Cloud) | ||
+ | | |X1. Poplatek za cloudové služby | ||
+ | | | | ||
+ | |Z. Ostatní, do fází životního cyklu nerozlišitelné režijní náklady (pokud se je nepodaří přiřadit)| | ||
+ | | |Z1. provozní režie, například: | ||
+ | | | |* elektrická energie, vytápění, | ||
+ | | |Z2. správní režie, například: | ||
+ | | | |* náklady na budovy připadající na danou ICT službu\\ * náklady na management instituce připadající na danou ICT službu\\ * další nerozpoznané režijní náklady| | ||
+ | |||
+ | ==== Příloha 2: Samostatné tabulkové kalkulátory TCO ISVS ==== | ||
+ | |||
+ | Tady do kapitol, nachystaných J. Voříškem, | ||
+ | |||
+ | Stejně tak může být stručně okomentována i podstata každého jednotlivého nástroje níže a klíčové rozdíly mezi nimi. | ||
+ | |||
+ | |||
+ | === Kalkulator on-premise | ||
+ | |||
+ | === Kalkulator cloud === | ||
+ | |||
+ | === Kalkulator on-premise vers. cloud === | ||
+ | |||
+ | ==== Příloha 3: Výtah z prováděcí vyhlášky ==== | ||
+ | |||
+ | |||
+ | Tato kapitola obsahuje výběr ustanovení z připravované vyhlášky, která má nahradit aktuální vyhlášku č. 529/2006 Sb. a je aktuálně připravena do meziresortního připomínkového řízení. Následující text proto ještě může doznat změn. | ||
+ | |||
+ | Hlava X | ||
+ | |||
+ | **Hodnocení ekonomické výhodnosti provozu a způsobu provozu informačních systémů** | ||
+ | |||
+ | **§ 32** | ||
+ | |||
+ | **Struktura hodnocení ekonomické výhodnosti provozu a způsobu provozu informačního systému a postupy při jeho provádění** | ||
+ | |||
+ | (1) Strukturu hodnocení ekonomické výhodnosti provozu a způsobu provozu informačního systému tvoří | ||
+ | |||
+ | a) výsledky pravidelných hodnocení celkových nákladů na vlastnictví informačního systému v souladu s metodikou výpočtu celkových nákladů na vlastnictví vydanou ministerstvem a | ||
+ | |||
+ | b) hodnocení ukazatelů hospodárnosti, | ||
+ | |||
+ | (2) Orgán veřejné správy porovnává aktualizované hodnocení celkových nákladů na vlastnictví informačního systému provozovaného v majetku orgánu veřejné správy s provozováním informačního systému způsobem odlišným od provozu informačního systému v majetku orgánu veřejné správy a uvádí jej do hodnocení ekonomické výhodnosti provozu a způsobu provozu informačního systému. Orgán veřejné správy porovnává způsoby provozu informačního systému ve vyžadovaných bezpečnostních úrovních informačního systému a jeho jednotlivých komponent, pokud pro ně byly stanoveny bezpečnostní úrovně samostatně. | ||
+ | |||
+ | (3) Orgán veřejné správy po zahájení poskytování služeb informačního systému a po obdržení podkladů umožňujících vyhodnocení celkových nákladů na vlastnictví provádí vyhodnocení celkových nákladů na vlastnictví. | ||
+ | |||
+ | (4) Orgán veřejné správy po skončení účetního období provádí vyhodnocení celkových nákladů na vlastnictví informačního systému. | ||
+ | |||
+ | (5) Orgán veřejné správy provádí pravidelné vyhodnocení celkových nákladů na vlastnictví u nově vytvořeného nebo technicky zhodnoceného informačního systému pouze tehdy, pokud od zahájení poskytování služeb informačního systému a koncem aktuálního účetního období uplynulo více než šest měsíců. | ||
+ | |||
+ | **§ 33** | ||
+ | |||
+ | **Hodnocení ekonomické výhodnosti provozu a způsobu provozu informačních systémů** | ||
+ | |||
+ | (1) Orgán veřejné správy provádí hodnocení ekonomické výhodnosti provozu a způsobu provozu informačních systémů a využití cloud computingu ve všech fázích jejich životního cyklu. | ||
+ | |||
+ | (2) Orgán veřejné správy při hodnocení ekonomické výhodnosti provozu, způsobu provozu informačních systémů a využití cloud computingu zohlední dostupnost svých vlastních personálních kapacit a prioritu jejich využití za účelem minimalizace závislosti na dodavatelích. | ||
+ | |||
+ | (3) Orgán veřejné správy při řízení životního cyklu informačního systému využívá rovněž ukazatele ekonomické výhodnosti provozu a způsobu provozu srovnatelných informačních systémů, sdílených prvků technologické a komunikační infrastruktury a služeb, o jejichž konkrétních technických parametrech, | ||
+ | |||
+ | (4) Orgán veřejné správy při provádění hodnocení ekonomické výhodnosti způsobu provozu informačních systémů porovnává variantu provozu informačního systému s použitím vlastní nebo zprostředkované infrastruktury. Orgán veřejné správy pro variantu odpovídající současnému způsobu provozu využívá ukazatele hospodárnosti, | ||
+ | |||
+ | (5) Orgán veřejné správy v případě významného rozdílu ve výhodnosti způsobu provozování informačního systému se zahrnutím nákladů na změnu způsobu provozu rozhodne o změně způsobu provozování informačního systému nebo jeho komponent a tuto změnu realizuje. | ||
+ | |||
+ | (6) Orgán veřejné správy ukončuje provoz informačního systému nebo informační systém nahrazuje jiným informačním systémem, dospěl-li na základě hodnocení ekonomické výhodnosti provozu informačního systému k závěru, že je další užití informačního systému nevýhodné i v případě jeho významné inovace. | ||
+ | |||
+ | **§ 34** | ||
+ | |||
+ | **Předběžné posouzení využití poptávaného cloud computingu** | ||
+ | |||
+ | Orgán veřejné správy provádí předběžné posouzení plánovaných celkových nákladů na vlastnictví ve fázi plánování a přípravy vytvoření a rozvoje informačního sytému s využitím relevantních nabídek cloud computingu uvedených v katalogu cloud computingu. Je-li varianta s využitím nabídek cloud computingu prokazatelně výhodnější, | ||
+ | |||