Rozdíly

Zde můžete vidět rozdíly mezi vybranou verzí a aktuální verzí dané stránky.

Odkaz na výstup diff

Obě strany předchozí revize Předchozí verze
znalostni_baze:implementace_zopds [2024/07/17 14:41] – [Materiály k ZoPDS] Tomáš Šedivecznalostni_baze:implementace_zopds [2024/07/29 13:23] (aktuální) Tomáš Šedivec
Řádek 50: Řádek 50:
     * [[znalostni_baze:osvedceni|Vydávání osvědčení (doručenka) o digitálním úkonu]]     * [[znalostni_baze:osvedceni|Vydávání osvědčení (doručenka) o digitálním úkonu]]
     * Umožnění úředně ověřeného podpisu v elektronické formě     * Umožnění úředně ověřeného podpisu v elektronické formě
 +
 +==== Právo na osvědčení digitálního úkonu z pohledu spisové služby ====
 +
 +Povinnost uložená orgánu veřejné moci (dále jen „OVM“) v pátém paragrafu ZoPDS, se zatím minimálně do 1.2.2026((Viz znění § 14, odst. 5) zák. č. 12/2020 Sb.)) vztahuje výhradně k aplikační podpoře úkonů, evidovaných v tzv. Katalogu služeb ((Digitální službou je úkon vykonávaný orgánem veřejné moci vůči uživateli služby v rámci agendy a vedený v katalogu služeb jako úkon v elektronické podobě; za digitální službu se považuje i úkon vykonávaný vůči uživateli služby kontaktním místem veřejné správy1) v rámci agendy. (§ 2, odst. 2 zák. č. 12/2020 Sb.))) – tedy údajů vedených v základním registru agend orgánů veřejné moci, soukromoprávních uživatelů údajů a některých práv a povinností (dále jen "RPP - registr práv a povinností"), které se týkají úkonů OVM vykonávaných v rámci agendy v přenesené působnosti vůči subjektům, které přitom nemají postavení OVM, a úkonů subjektů, které při jejich vykonávání nemají postavení OVM, vůči orgánům OVM. Zároveň platí, že aby šlo i digitální službu, musí tyto úkony být součástí řízeného navazujícího sledu úkonů, definovaného a řízeného poskytovatelem služby v souladu se zákonem. Územní samosprávný celek při výkonu samostatné působnosti __má právo, nikoli povinnost poskytovat digitální služby__ podle tohoto zákona((Viz § 14, odst. 3 zák. č. 12/2020 Sb.)). __Povinnost zajistit digitalizaci úkonů ukládá zákon ohlašovateli agendy, tedy nikoli agendu vykonávajícímu OVM__((Viz § 14, odst. 3 zák. č. 12/2020 Sb.)).
 +
 +Dále je třeba si uvědomit, že nabytím účinnosti některých ustanovení zákona k 1.2.2022 nezaniká platnosti dříve přijaté právní úpravy komunikace občana s veřejnou správou, realizované zejména zákonem č. 499/2004 Sb., o archivnictví a spisové službě a vyhláškou č. 259/2012 Sb., o podrobnostech výkonu spisové služby (dále jen „vyhláška“). Tato skutečnost je navíc výslovně stvrzena formulací třetího paragrafu zákona:
 +
 +<WRAP center round info 60%>
 +//§ 3 Právo na digitální službu//
 +
 +//(1) Uživatel služby má právo využívat digitální službu a orgán veřejné moci má povinnost poskytovat digitální službu.//
 +
 +//(2) __Práva a povinnosti podle jiných zákonů nejsou tímto zákonem dotčena__.//
 +</WRAP>
 +
 +
 +Co to tedy znamená v praxi? __Právo na osvědčení digitálního úkonu se vztahuje pouze na úkony, realizované v režimu ZoPDS a je tedy spojeno s řadou dalších podmínek__. Klientem realizovaný úkon mj. musí být veden v katalogu služeb jako úkon v elektronické podobě a musí být realizován s využitím elektronického formuláře, zveřejněného prostřednictvím Ministerstva vnitra postupem popsaným ve třetím odstavci § 4 ZoPDS((Ostatní kanály (ISDS, mail, CzechPoint) jsou fakticky vázány na případy, stanovené jiným zákonem)), kde jsou uvedeny i další funkční charakteristiky procesů digitální služby. Jde zejména o využití elektronické identifikace klienta((Viz § 12, odst. 1 zák. č. 12/2020 Sb.)) služby či údajů propojeného datového fondu. S ohledem na požadavky Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 910/2014 ze dne 23. července 2014 o elektronické identifikaci a službách vytvářejících důvěru pro elektronické transakce na vnitřním trhu nelze klienta služby identifikovat pouze na základě vlastností uznávaného elektronického podpisu či využití přístupových údajů k Informačnímu systému datových schránek. Přípustná je pouze identifikace v souladu s požadavky zákona č. 250/2017 Sb.
 +
 +Teprve při splnění všech těchto podmínek bude OVM na provedení digitálního úkonu povinen reagovat vystavením Osvědčení digitálního úkonu. Jedině za této situace lze totiž zajistit podmínky pro to, aby každý klientem realizovaný digitální úkon byl:
 +
 +  * jasně definovaný v hierarchii digitální služby v rámci konkrétní agendy
 +  * realizovaný jednoznačně určeným klientem služby
 +  * provedený řádně a úplně v souladu s požadavky agendy
 +  * realizován v rozsahu, umožňujícím neprodlené vystavení a předání osvědčení digitálního úkonu dle § 5 ZoPDS.
 +
 +Nejsou-li tyto podmínky naplněny (mj. autentizace, autorizace, předvyplnění formuláře na portálu…), je i zaslání klientem vyplněného formuláře, který je součástí služby, mailem či prostřednictvím Informačního systému datových schránek (viz § 4, odst. 1 zákona) pro OVM i nadále pouze podáním, tedy __doručeným dokumentem__, který OVM zpracovává v souladu s postupy, zakotvenými v příslušných ustanoveních vyhlášky č. 259/2012 Sb. k zákonu č. 499/2004 Sb. Odesílatel tedy nemůže od OVM očekávat Osvědčení digitálního úkonu dle § 5 ZoPDS. OVM i nadále potvrzuje doručení zasláním zprávy na adresu elektronické pošty odesílatele postupem dle § 4, odst. 8 vyhlášky č. 259/2012 Sb. V případě datové zprávy je potvrzení doručení zajištěno přímo nástroji ISDS. Tento právní názor vychází ze skutečnosti, že v řadě případů by u těchto „digitálních úkonů“ nejen nebyly splněny základní podmínky pro vydání osvědčení, ale zároveň by jeho předání nebylo fakticky realizovatelné. ZoPDS totiž výslovně stanovuje jak podobu osvědčení, tak i možné kanály pro jeho poskytnutí. A mail mezi nimi není.
 +
 +===== Srovnání jednotlivých typů podání =====
 +
 +^**Proces**                   ^**Právní definice**                                                                                                                                                                                            ^**Aplikační podpora**                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                 ^**Výsledek procesu**       ^
 +|**Podání**                   |[[https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2004-500/zneni-20210101|§ 37]] zák. č. 499/2004 Sb., [[https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2012-259/zneni-20220101|§ 2]] vyhl. č. 259/2012 Sb.                                   |Podatelna eSSL                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                        |Potvrzení podání           |
 +|**Úplné elektronické podání**|Podání + NIA identita (viz [[https://archi.gov.cz/nap_dokument:architektura_a_sdilene_sluzby_verejne_spravy_cr|Národní architektonický plán]]) Úkony nezapsané v katalogu služeb = výkon vlastní působnosti OVM|[[https://obcan.portal.gov.cz/prihlaseni|Portál občana]], [[https://www.identitaobcana.cz/Home|NIA]], AIS, eSSL                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                       |Potvrzení podání           |
 +|**Digitální úkon**           |zák. č. 12/2020 Sb.                                                                                                                                                                                            |[[https://portal.gov.cz/formulare/zverejneni-zverejnovane-informace-covid-19/online/VV54H3NERGV5REZ2XWIDPVHPFXOOCCXAT6CYNSZG|PVS]], [[https://www.identitaobcana.cz/Home|NIA]], [[https://www.szrcr.cz/cs/registr-prav-a-povinnosti|RPP]] / ReZa, AIS, [[https://www.datoveschranky.info/o-datovych-schrankach/zakladni-informace|ISDS]], [[https://www.czechpoint.cz/public/|CzechPoint]], eSSL, eLegalizace, propojený datový fond ([[https://archi.gov.cz/nap:propojeny_datovy_fond|PPDF]]), [[https://archi.gov.cz/nap:iszr?s%5b%5d=iszr%2A|ISZR]]|Osvědčení digitálního úkonu|
 +
  
 ===== Materiály k ZoPDS ===== ===== Materiály k ZoPDS =====