Rozdíly
Zde můžete vidět rozdíly mezi vybranou verzí a aktuální verzí dané stránky.
Obě strany předchozí revize Předchozí verze Následující verze | Předchozí verze | ||
znalostni_baze:ik_ovs [2021/01/13 10:22] – ↷ Odkaz upraven z důvodu přesunutí Tomáš Šedivec | znalostni_baze:ik_ovs [2025/02/26 17:02] (aktuální) – [Datová architektura informačních systémů úřadu] Tomáš Šedivec | ||
---|---|---|---|
Řádek 1: | Řádek 1: | ||
- | < | + | ====== |
<WRAP center round important 60%> | <WRAP center round important 60%> | ||
- | Konečná struktura | + | Struktura a náležitosti |
- | Následující text je strukturální výtah, který s ní je v souladu a úřady ji mohou využívat již nyní při přípravě podkladů pro aktualizaci své informační koncepce | + | Bližší představu o obsahu |
- | Předběžnou konkrétní bližší představu o obsahu informační koncepce ústředního OVS s novelizovanou strukturou, jejíž konečná podoba bude stanovena připravovanou novelou vyhlášky 529/2006 Sb., lze získat např. prostudováním informačních koncepcí ústředních OVS, které již při aktualizacích svých informačních koncepcí postupují v souladu s dokumentem [[metody_dokument: | + | **{{ znalostni-baze: |
- | + | ||
- | **{{ :vzorova-ik: | + | |
</ | </ | ||
- | ====== Část A: Úvod ====== | ||
- | ===== 1 Identifikace Informační koncepce ===== | ||
- | OVS (dále OVS) vydává tuto Informační koncepci v souladu se zákonem č. 365/2000 Sb., o informačních systémech veřejné správy (§ 5a). V informační koncepci OVS stanovuje své dlouhodobé cíle v oblasti řízení kvality a bezpečnosti spravovaných informačních systémů veřejné správy a vymezuje obecné principy pořizování, | ||
- | Základní údaje Informační koncepce | ||
- | |Název organizace|| | + | ===== Úvod ===== |
- | |IČO|| | + | |
- | |Typ organizace|| | + | |
- | |Adresa|| | + | |
- | |Datum schválení|| | + | |
- | |Doba platnosti |5 let| | + | |
- | |Konec platnosti|| | + | |
+ | ==== Identifikace Informační koncepce ==== | ||
- | |Role |Osoba |Datum |Podpis| | + | Doplňte v případě potřeby obecný úvod o informace týkající se vašeho úřadu. |
- | |Autor||| | + | |
- | |Schválil||| | + | |
- | + | ||
- | ===== 2 Manažerské shrnutí | + | Aktuálním smyslem Informační koncepce (IK) úřadu je především stanovit jeho cíle v oblasti digitalizace a popsat, jak budou pro naplnění těchto cílů rozvíjeny informační systémy a IT služby úřadu. Stručně to shrnuje [[https:// |
+ | |||
+ | Orgán veřejné správy (OVS) vydává tuto Informační koncepci v souladu se zákonem č. 365/2000 Sb., o informačních systémech veřejné správy (§ 5a). V Informační koncepci OVS stanovuje své dlouhodobé cíle v oblasti řízení architektury úřadu, řízení ICT služeb. | ||
+ | |||
+ | Popište vztah IK ke klíčovým strategickým dokumentům úřadu a eGovernmentu | ||
+ | |||
+ | ==== Základní údaje | ||
+ | |||
+ | ^Název orgánu veřejné správy | ||
+ | |IČO | ||
+ | |Typ organizace | ||
+ | |Adresa sídla | ||
+ | | | | | ||
+ | |Verze IK |**XX.XX** | ||
+ | |Datum vzniku | ||
+ | |Datum schválení | ||
+ | |Počátek platnosti | ||
+ | |Autor verze | ||
+ | |Organizační útvar / organizace|**Útvar XY** | | ||
+ | |Verzi schválil | ||
+ | |Organizační útvar / organizace|**Útvar XY** | | ||
+ | |Název souboru | ||
+ | |Počet stran | ||
+ | |||
+ | ==== Manažerské shrnutí | ||
Shrnutí IK pro klíčové zainteresované: | Shrnutí IK pro klíčové zainteresované: | ||
- | *pro vedení úřadu | ||
- | *pro externí orgány (OHA) | ||
- | *pro správce ISVS (věcné i technické) | ||
- | *pro členy IT útvarů a dodavatele ICT služeb | ||
- | Základní | + | * pro vedení úřadu |
- | Klíčové vnitřní potřeby informatiky a eGovernmentu OVS Shrnutí nejdůležitějších ostatních vlivů, provozních potřeb a optimalizačních podnětů Shrnutí vize cílového stavu architektury úřadu Přehled klíčových rysů vize cílového stavu úřadu (plně digitalizován, | + | * pro externí orgány (např. OHA) |
- | Výběr klíčových změnových záměrů / projektů z Roadmapy | + | * pro správce ISVS (věcné i technické) |
- | Výběr klíčových změn ve způsobu řízení informatiky a eGovernmentu OVS | + | * pro členy IT útvarů a dodavatele ICT služeb |
+ | |||
+ | V kapitole manažerské shrnutí jsou uvedeny: | ||
+ | |||
+ | ==== Nejstručnější rekapitulace závěrů IK ==== | ||
+ | |||
+ | Uveďte zásadní závěry popsané níže v kapitolách této IK. | ||
+ | |||
+ | ==== Základní zodpovědnosti a kompetence úřadu ==== | ||
+ | |||
+ | Shrňte základní kompetence úřadu popsané níže v kapitolách této IK. | ||
+ | |||
+ | ==== Shrnutí stávajícího stavu úřadu a jeho architektury ==== | ||
+ | |||
+ | Popište hlavní zjištění vyplývající z poznání současného stavu struktury a fungování (tedy architektury) úřadu a její podpory informačními technologiemi (míra digitalizace agend jak jsou využívány sdílené služby eGovernmentu apod.).. | ||
+ | |||
+ | ==== Klíčové transformační cíle ==== | ||
+ | |||
+ | Shrňte klíčové cíle digitální transformace úřadu a jeho způsobu řízení ICT, které vycházejí z motivací úřadu popsaných níže v kapitole 2, části A i B. | ||
+ | |||
+ | ==== Klíčové vnitřní potřeby ICT ==== | ||
+ | |||
+ | Uveďte, jaké jsou potřeby identifikované interně v ICT pro poskytování kvalitních ICT služeb. | ||
+ | |||
+ | ==== Shrnutí vize cílového stavu úřadu a jeho architektury ==== | ||
+ | |||
+ | Slovně nebo graficky vyjádřete cílovou představu (vizi) úřadu, zejména jeho byznys a aplikační architektury, | ||
+ | |||
+ | ==== Výběr klíčových změnových záměrů / projektů | ||
+ | |||
+ | Shrňte základní přehled změn, jejich rozpočtů, harmonogramů apod., které jsou popsané níže v kapitolách této IK. | ||
+ | |||
+ | ==== Výběr klíčových změn v řízení ICT ==== | ||
+ | |||
+ | Slovně nebo graficky vyjádřete představu (vizi) cílové podoby procesů, organizace, lidských zdrojů a dalších součástí řízení ICT úřadu, popsané níže v kapitolách této IK. | ||
+ | |||
+ | ==== Základní podmínky realizovatelnosti změn ==== | ||
+ | |||
+ | Vypište manažerské požadavky na finanční zdroje, služební místa, lidské zdroje apod., popsané níže v kapitolách této IK. | ||
+ | |||
+ | ==== Jak číst informační koncepci | ||
+ | |||
+ | Vysvětlete strukturu obsahu IK, pokud jste strukturu významně rozšířili oproti standardní šabloně. Strukturu šablony nezužujte, povinné kapitoly neodstraňujte. | ||
+ | |||
+ | //Dokument IK úřadu postupně popisuje ve svých jednotlivých částech:// | ||
+ | |||
+ | //Část A: Koncepce architektury úřadu// je o fungování úřadu jako celku. Měla by popsat činnosti úřadu v rámci jeho agend („co dělám a proč“) a jejich podporu informačními systémy a technologiemi („s čím to dělám“). | ||
+ | |||
+ | //Část B: Koncepce řízení služeb// ICT se zaměřuje na fungování ICT útvaru úřadu. Měla by popsat služby, které ICT poskytuje ostatním složkám úřadu a způsob jejich řízení// | ||
+ | |||
+ | Obě části (A i B) jsou členěny do čtyř kapitol, z nichž první dává přehled stávajícího stavu, druhá popisuje motivace ke změnám (co je potřeba změnit a proč), třetí obsahuje high-level návrh cílového stavu (jak to bude vypadat po změnách) a čtvrtá definuje plán realizace popsaných změn (jakými projekty a kdy budou dodány). | ||
+ | |||
+ | //Další část (C) dokumentu je o tom, jak bude tento dokument řízen a jak bude naplňován – postupy realizace změn, kontroly a vyhodnocování změn a odpovědnosti za plnění.// | ||
+ | |||
+ | //Poslední část dokumentu (D) obsahuje různé dodatky, přílohy apod., ve kterých může čtenář najít vysvětlení, | ||
+ | |||
+ | ===== Část A: Koncepce architektury úřadu ===== | ||
+ | |||
+ | Představuje celkovou inventuru současného stavu úřadu z hlediska výkonu funkcí veřejné správy (byznys architektura), | ||
+ | |||
+ | Význam byznys architektury pro návrh cílového stavu a potřebných změn v ICT podpoře funkcí úřadu popisuje [[https:// | ||
+ | |||
+ | ===== Úvod do architektury úřadu ===== | ||
+ | |||
+ | Tato kapitola je čistě edukativní, | ||
+ | |||
+ | ===== popis stávajícího stavu architektury ===== | ||
+ | |||
+ | ==== Zodpovědnosti a kompetence úřadu ==== | ||
+ | |||
+ | Shrňte základní kompetence úřadu, co je posláním úřadu, za jakým účelem úřad věcně existuje. Obsah můžete následně ve stručnější formě použít v kap. 2.2 manažerského shrnutí. | ||
+ | |||
+ | ==== Přehled byznys architektury ==== | ||
+ | |||
+ | Graficky znázorněte všechny činnosti (schopnosti, | ||
+ | |||
+ | === Hlavní a podpůrné procesy === | ||
+ | |||
+ | V rámci zamyšlení se nad jednotlivými částmi této kapitoly doporučujeme udělat důkladnou kontrolu zápisů v RPP, týkající se především – ohlášení agend, ISVS, zákonných zmocnění, definice údajů, katalogu služeb VS. | ||
+ | |||
+ | Nedílnou součástí popisu stávajícího stavu úřadu a jeho agend je, zda jsou agendy uspokojivě podpořeny službami informačních systémů, tudíž není očekáváno žádné další zlepšení, nebo naopak, zda u předmětných agend je možné očekávat a je třeba plánovat jejich digitální transformaci. | ||
+ | |||
+ | === Stav řídících, | ||
+ | |||
+ | Uveďte přehled ostatních činností vykonávaných úřadem a stav jejich digitalizace. | ||
+ | |||
+ | === Přehled klíčových rolí === | ||
+ | |||
+ | Zde uveďte seznam klíčových rolí, nezbytných pro digitální transformaci vašeho úřadu. | ||
+ | |||
+ | === Přehled digitalizace z pohledu organizační struktury === | ||
+ | |||
+ | Vložte model organizační struktury úřadu. | ||
+ | |||
+ | === Přehled dat ve správě úřadu === | ||
+ | |||
+ | Jedním z klíčových předpokladů digitalizace je kvalitní správa dat, díky které úřad zajistí dobrou znalost, důvěryhodnost a využitelnost svých dat. Téma dat prochází napříč všemi základními vrstvami architektury úřadu (byznys, aplikační a technologickou). | ||
+ | |||
+ | === Shrnutí potřeb ze stávajícího stavu byznys architektury === | ||
+ | |||
+ | Stručně shrňte, co vyplývá z této kapitoly nejdůležitějšího pro další navazující části a závěry IK (co jsme zjistili). Tuto dílčí rekapitulaci můžete následně použít jako vstup pro celkové manažerské shrnutí v kapitole 2. | ||
+ | |||
+ | ==== Aplikační architektura informačních systémů úřadu ==== | ||
+ | |||
+ | === Přehled a klasifikace všech informačních systémů úřadu === | ||
+ | |||
+ | Informační systémy (IS), se skládají z jedné nebo více aplikačních komponent. Aplikační komponenty lze pro účely jejich správy dělit například podle míry sdílení aplikačních služeb a podle klientů těchto služeb, nebo podle jejich vzájemné integrace. Součástí zpracování IK je i úloha pro technické správce ISVS ve spolupráci s jejich věcnými správci, vytvořit a udržovat aktuální model dekompozice aplikačních komponent a aplikačních funkcí úřadu a diagram této dekompozice, | ||
+ | |||
+ | === Přehled ISVS a provozních ISVS ve správě úřadu === | ||
+ | |||
+ | Zaevidujte ve stanovené struktuře všechny ISVS úřadu včetně uvedení informace, zda ISVS zároveň podléhají zákonu č. 181/2014 Sb., o kybernetické bezpečnosti ve znění pozdějších předpisů, které byly určené jako kritická informační infrastruktura (dále jen „KII“) nebo jako významný informační systém (dále jen „VIS“). | ||
+ | |||
+ | |||
+ | === Provozní informační systémy úřadu === | ||
+ | |||
+ | Popište provozní informační systémy stanovené v § 1 odst. 4 zákona č. 365/2000 Sb., ve znění pozdějších předpisů a všechny provozní informační systémy s vazbou na ISVS. U provozních informačních systémů nespecifikovaných v zákoně č. 365/2000 Sb., ve znění pozdějších předpisů se popisuje pouze vazba / vazby na ISVS. | ||
+ | |||
+ | === Nástroje podporující spolupráci === | ||
+ | |||
+ | Popište, jaké kolaborativní nástroje používáte, | ||
+ | |||
+ | === Využití klíčových sdílených služeb eGovernmentu a externích IS === | ||
+ | |||
+ | Popište, které ze [[https:// | ||
+ | |||
+ | === Publikace služeb a IS eGovernmentu === | ||
+ | |||
+ | Popište, zda jsou úřadem vytvářeny a publikovány sdílené služby, které mohou být dostupné pro využití jinými úřady nebo koncovými uživateli. Popis z tohoto odstavce bude zveřejněn v NAP v sekci [[https:// | ||
+ | |||
+ | === Využití cloud řešení | ||
+ | |||
+ | Popište, které cloudové služby jsou úřadem využívány, | ||
+ | |||
+ | Zaměřte se na využití [[https:// | ||
+ | |||
+ | === Integrační model aplikační architektury | ||
+ | |||
+ | Popište, vzájemnou integraci jednotlivých IS uvnitř úřadu, jejich napojení na sdílené služby eGovernmentu, | ||
+ | |||
+ | === Shrnutí potřeb ze stávajícího stavu aplikační architektury === | ||
+ | |||
+ | Stručně shrňte, co vyplývá z této kapitoly nejdůležitějšího pro další navazující části a závěry IK (co jsme zjistili). Tuto dílčí rekapitulaci můžete následně použít jako vstup pro celkové manažerské shrnutí v kapitole 2. | ||
+ | |||
+ | ==== Datová architektura informačních systémů úřadu ==== | ||
+ | |||
+ | === Základní charakteristiky datové architektury === | ||
+ | |||
+ | Popište, jak pracujete s datovou architekturou v rámci celkové (enterprise) architektury úřadu a v rámci architektury jednotlivých řešení (informačních systémů resp. jejich změn), zda máte a udržuje popis současného a cílového stavu datové architektury apod. | ||
+ | |||
+ | === Architektura sdílení dat v propojeném datovém fondu === | ||
+ | |||
+ | Z hlediska vnější integrace zhodnoťte na úrovni jednotlivých agendových informačních systémů ve vlastní správě stav připravenosti a využívání kontextů pro sdílení (poskytování i získávání) dat v rámci propojeného datového fondu veřejné správy (prostřednictvím služeb ISZR či ISSS, tzn. nepřímou vazbou). | ||
+ | |||
+ | === Architektura zpřístupnění dat === | ||
+ | |||
+ | Zhodnoťte, jak je úřad z hlediska architektury připraven na zpřístupňování vlastních údajů veřejnosti a zajištění tzv. řízeného přístupu k datům. | ||
+ | |||
+ | === Architektura kmenových dat a číselníků | ||
+ | |||
+ | Okomentujete, | ||
+ | |||
+ | === Architektura analytického zpracování dat === | ||
+ | |||
+ | Zhodnoťte, jak je úřad z hlediska architektury připraven na hromadné analytické či statistické zpracování dat, tzn. jaké nástroje a jaká řešení (včetně moderních cloudových business intelligence řešení, analytického datového skladu apod.) využívá pro řešení požadavků směřujících na analytické či datové produkty. | ||
+ | |||
+ | === Shrnutí potřeb ze stávajícího stavu datové architektury === | ||
+ | |||
+ | Stručně shrňte, co vyplývá z této kapitoly nejdůležitějšího pro další navazující části a závěry IK (co jsme zjistili). Tuto dílčí rekapitulaci můžete následně použít jako vstup pro celkové manažerské shrnutí v kapitole 2. | ||
+ | |||
+ | ==== Architektura IT infrastruktury úřadu ==== | ||
+ | |||
+ | === Architektura serverové infrastruktury === | ||
+ | |||
+ | Doplňte popis a model architektury IT (výpočetního výkonu a úložného prostoru). | ||
+ | |||
+ | === Infrastrukturní architektura koncových zařízení === | ||
+ | |||
+ | Doplňte popis a model architektury koncových zařízení, | ||
+ | |||
+ | === Shrnutí potřeb ze stávajícího stavu Infrastrukturní architektury === | ||
+ | |||
+ | Stručně shrňte, co vyplývá z této kapitoly nejdůležitějšího pro další navazující části a závěry IK (co jsme zjistili). Tuto dílčí rekapitulaci můžete následně použít jako vstup pro celkové manažerské shrnutí v kapitole 2. | ||
+ | |||
+ | ==== Architektura komunikační infrastruktury úřadu ==== | ||
+ | |||
+ | Doplňte popis toho, jakými prostředky je IT infrastruktura propojena na zbytek sdílených služeb eGovernmentu, | ||
+ | |||
+ | === Shrnutí potřeb ze stávajícího stavu Infrastrukturní architektury === | ||
+ | |||
+ | Stručně shrňte, co vyplývá z této kapitoly nejdůležitějšího pro další navazující části a závěry IK (co jsme zjistili). Tuto dílčí rekapitulaci můžete následně použít jako vstup pro celkové manažerské shrnutí v kapitole 2. | ||
+ | |||
+ | ==== Přehled projektů | ||
+ | |||
+ | Přehled již schválených či běžících projektů. | ||
+ | |||
+ | ===== Přehled motivací úřadu ke změnám architektury ===== | ||
+ | |||
+ | Identifikujte a popište v této kapitole motivace úřadu ke změnám architektury, | ||
+ | |||
+ | ==== Poslání úřadu, strategické cíle a byznys požadavky ==== | ||
+ | |||
+ | Vysvětlete potřebu změny architektury úřadu v kontextu dopadů poslání úřadu, strategických a externích byznys požadavků | ||
+ | |||
+ | === Poslání a kompetence úřadu | ||
+ | |||
+ | Popište, jaké **změny** v architektuře úřadu jsou potřebné z důvodu změn v poslání, | ||
+ | |||
+ | === Strategické cíle úřadu === | ||
+ | |||
+ | Popište, jak by mohly změny v architektuře podpořit splnění strategických cílů úřadu. | ||
+ | |||
+ | === Externí byznys požadavky === | ||
+ | |||
+ | Popište potřebné změny v architektuře úřadu vyvolané byznys požadavky přicházejícími z vnějšího prostředí (např. od centrálních orgánů veřejné správy, z nové legislativy, | ||
+ | |||
+ | === Interní byznys požadavky | ||
+ | |||
+ | Popište, jaké změny v architektuře úřadu jsou potřebné z pohledu zlepšování procesů, optimalizace výkonnosti, | ||
+ | |||
+ | ==== Dopady a požadavky na ICT ==== | ||
+ | |||
+ | === Vliv moderních trendů na změny === | ||
+ | |||
+ | Popište identifikované high-level požadavky na funkční změny v existujících ICT řešeních a službách v kontextu moderních trendů | ||
+ | |||
+ | === Dopady byznys požadavků a strategických cílů úřadu na ICT === | ||
+ | |||
+ | Popište dopady byznys požadavků a strategických cílů na ICT, např. potřeba zavedení nových technologií podporující potřeby byznysu, upgrade morálně zastaralých verzí nepodporujících potřeby byznysu, potřeba extra provozních finančních zdrojů, potřeba extra lidských zdrojů | ||
+ | |||
+ | === Cíle ICT strategie === | ||
+ | |||
+ | Popište požadavky identifikované v rámci ICT, např. na nové technologie, | ||
+ | |||
+ | === Hodnocení ekonomické výhodnosti provozu, způsobu provozu a přínosů IS === | ||
+ | |||
+ | Popište: | ||
+ | |||
+ | a) výsledky pravidelných hodnocení za použití metody celkových nákladů na vlastnictví informačního systému; popis metody celkových nákladů na vlastnictví informačního systému je uveden v příloze k této vyhlášce a | ||
+ | |||
+ | b) hodnocení ukazatelů hospodárnosti, | ||
+ | |||
+ | === Výjimky OHA === | ||
+ | |||
+ | Popište schválené či požadované [[https:// | ||
+ | |||
+ | ==== Shoda s cíli Informační koncepce ČR ==== | ||
+ | |||
+ | Vyhodnoťte, | ||
+ | |||
+ | === Dopady cílů Informační koncepce ČR v prostředí úřadu === | ||
+ | |||
+ | Vyhodnoťte dopady [[https:// | ||
+ | |||
+ | S jistou mírou nepřesnosti lze říci, že postojem úřadu k jednotlivým cílům, bude jedna z následujících pozic: | ||
+ | |||
+ | * Cíl se úřadu netýká, úřad nemůže žádným způsobem přispět k jeho naplnění ani těžit z jeho výsledků. | ||
+ | * Úřad využívá, případně bude využívat, výsledků dosažení tohoto cíle, není však za cíl přímo zodpovědný / nemůže nijak přispět k jeho naplnění. | ||
+ | * Cíl se týká úřadu a úřad má proto povinnost přispět k jeho naplnění, s přihlédnutím k principu 3E (hospodárnost, | ||
+ | |||
+ | Jde ovšem pouze o vodítko, nad každým z cílů a jeho plnění je třeba se upřímně zamyslet. | ||
+ | |||
+ | |||
+ | === Dopady principů Informační koncepce ČR do digitalizace úřadu === | ||
+ | |||
+ | Principy IKČR představují sadu zásad, funkčních a technologických pravidel, které je třeba pro úspěšnou digitální transformaci dodržovat a aplikovat v jednotlivých úřadech. Způsob a míra jejich aplikace závisí na konkrétním projektu či aktivitě. | ||
+ | |||
+ | Vyhodnoťte dopady a způsob uplatnění [[https:// | ||
+ | |||
+ | |||
+ | === Model motivační architektury úřadu === | ||
+ | |||
+ | Doplňte model motivační architektury úřadu. Tento bod je volitelný, pokud model máte nebo ho chcete vytvořit například jako vizualizační pomůcku pro komunikaci cílů. Jde o vizualizaci cílů, jejich vzájemných vazeb a vazeb na cíle definované v IK ČR. | ||
+ | |||
+ | |||
+ | === Shrnutí a interpretace potřebných změn architektury === | ||
+ | |||
+ | Shrňte a interpretujte ve formě záměrů všechny potřebné změny architektury úřadu, které vyplývají z motivací popsaných v této kapitole. Jednotlivým záměrům stanovte prioritu a vysvětlete, | ||
+ | |||
+ | |||
+ | ==== Návrh cílového stavu architektury ==== | ||
+ | |||
+ | Cílem kapitoly je popsat změny oproti stávajícímu stavu v jednotlivých oblastech architektury. Pro každou z nich by měl existovat projekt v plánu realizace změn (v další kapitole). V rámci jednotlivých podkapitol vložte modely stávajícího stavu doplněné o změny, které chcete realizovat. Změny graficky znázorněte, | ||
+ | |||
+ | ==== Architektonická vize úřadu ==== | ||
+ | |||
+ | Popište, jak úřad přistupuje k tématu své digitální transformace (jak ji úřad uchopí, co to pro něj znamená). | ||
+ | |||
+ | ==== Návrh cílové byznys architektury ==== | ||
+ | |||
+ | Popište nebo graficky znázorněte, | ||
+ | |||
+ | * Služby klientům, externím i interním | ||
+ | * Portály, obslužné kanály | ||
+ | * Katalog služeb | ||
+ | |||
+ | ==== Návrh cílové aplikační a datové architektury ==== | ||
+ | |||
+ | Popište nebo graficky znázorněte změny na úrovni aplikací v kontextu celkové architektury úřadu (EA) a jeho okolí (eGovernmentu jako celku). Dále popište změny v datové architektuře úřadu jako celku (konceptuální model). | ||
+ | |||
+ | ==== Využití klíčových sdílených služeb eGovernmentu a externích IS ==== | ||
+ | |||
+ | Popište, které ze [[https:// | ||
+ | |||
+ | ==== Publikace služeb a IS eGovernmentu ==== | ||
+ | |||
+ | Popište, zda budou úřadem vytvářeny a publikovány sdílené služby, které mohou být dostupné pro využití jinými úřady nebo koncovými uživateli. Popis z tohoto odstavce bude zveřejněn v NAP v sekci [[https:// | ||
+ | |||
+ | ==== Návrh cílové IT technologické architektury | ||
+ | |||
+ | Popište nebo graficky znázorněte změny v IT technologické architektuře, | ||
+ | |||
+ | ==== Návrh cílové komunikační technologické architektury ==== | ||
+ | |||
+ | Popište nebo graficky znázorněte, | ||
+ | |||
+ | ===== Plán realizace změn v architektuře úřadu ===== | ||
+ | |||
+ | V této kapitole popište, jakými změnovými aktivitami (projekty či programy) budou realizovány změny popsané v předchozí kapitole. Z jejího přečtení by měla být jasná velmi konkrétní představa o tom, kdy budou jednotlivé změny dodány a jakou aktivitou. | ||
+ | |||
+ | ==== Návrh strategie implementace ==== | ||
+ | |||
+ | Popište, kdy a jak převedete záměry identifikované v kapitole 2 do formy konkrétních aktivit (projektů/ | ||
+ | |||
+ | ==== Přehled všech běžících i plánovaných projektů/ | ||
+ | |||
+ | Vložte přehled nebo roadmapu všech běžících i plánovaných projektů/ | ||
+ | |||
+ | ==== Předpoklady úspěšné realizace plánovaných projektů/ | ||
+ | |||
+ | Doplňte předpoklady a požadavky pro úspěšné zavedení změn, zejména lidské a finanční zdroje, legislativní úpravy a další. Inspiraci je možné najít v MŘICT, kapitole [[https:// | ||
+ | |||
+ | ==== Způsob financování projektů/ | ||
+ | |||
+ | Doplňte do tabulek plánované celkové roční investiční náklady na realizaci projektů a náklady na provozování IS. Uveďte zdroje financování (státní rozpočet, ESIF, apod.) Součástí této fáze je rovněž vyhodnocení pětiletého TCO (Total Cost of Ownership) jako podklad pro rozhodnutí o implementaci záměru v Cloudu nebo OnPremise | ||
+ | |||
+ | === Plán financování projektů === | ||
+ | |||
+ | Všechny stávající i plánované projekty, zahrnuté do této informační koncepce, musí mít zajištěno financování. Závazná alokace finančních nákladů nezbytných pro přípravu záměru, jeho projektovou realizaci včetně nezbytných výběrových řízení a čtyřleté provozní náklady v členění podle jednotlivých zdrojů (státní rozpočet, strukturální fondy apod.). Finanční alokace musí být zavedena v evidenci investičních záměrů a provozní náklady ve střednědobém rozpočtu příslušné kapitoly státního rozpočtu. | ||
+ | |||
+ | |||
+ | === Plán financování provozu ICT === | ||
+ | |||
+ | Všechny stávající i plánované prostředky ICT, zahrnuté do této informační koncepce, musí mít zajištěno průběžné, | ||
+ | |||
+ | Celkové provozní výdaje činí za poslední rozpočtové období: **xyz** mil. Kč. Pro následující roky až do roku 202X (horizont IK úřadu) lze oprávněně předpokládat následující plán výdajů: | ||
+ | |||
+ | Pokrytí mandatorních výdajů bude zajištěno kombinací zdrojů ze státního rozpočtu a zdrojů spolufinancovaných z ESIF EU. | ||
+ | |||
+ | ===== Část B: Koncepce řízení služeb ICT ===== | ||
+ | |||
+ | Odpovídá na otázky JAK? budovat a řídit služby ICT na podporu výkonu služeb veřejné správy úřadu. Koresponduje s Metodami řízení ICT VS ČR. | ||
+ | |||
+ | Než budete pokračovat v hodnocení stávajícího stavu řízení, projděte si zpětně dotazník z posledního [[https:// | ||
+ | |||
+ | Zároveň doporučujeme pročíst [[https:// | ||
+ | |||
+ | ===== Popis stávajícího stavu řízení informatiky ===== | ||
+ | |||
+ | Uveďte hlediska, ze kterých budete hodnotit stávající stav řízení útvaru ICT a eGovernmentu úřadu. Kriticky hodnoťte pozitivní i negativní skutečnosti. Popište, které prvky řízení chcete zachovat, a které naopak změnit. Vysvětlete proč. Využijte navrženou strukturu kapitoly. | ||
+ | |||
+ | ==== Strategie, plánování a organizace řízení informatiky ==== | ||
+ | |||
+ | Popište řízení schopností ICT útvaru. Uveďte, zda využíváte obecné metodiky řízení, případně popište vlastní způsob. Popište personální zabezpečení (FTE, úroveň znalostí, role), generační obměny, rozvoj znalostí, držení potřebného know-how členy týmu útvaru ICT, apod. Kriticky zhodnoťte potřebu realizace změn v řízení ICT, uveďte pozitivní i negativní skutečnosti. Vložte seznam řídících dokumentů, které využíváte pro řízení ICT úřadu. Klíčové posuzované schopnosti se pro účely hodnocení stávajícího stavu přebírají z MŘICT, kapitoly [[https:// | ||
+ | |||
+ | ==== Zhodnocení stavu a metod řízení životního cyklu IS Pořízení a změny informačních systémů Provoz informačních systémů Poskytování služeb informačních systémů Útlum, konzervace a ukončení informačních systémů ==== | ||
+ | |||
+ | Popište řízení životního cyklu IS úřadu podle jeho jednotlivých fází. Kriticky hodnoťte pozitivní i negativní skutečnosti. Uveďte případné metodiky, podle kterých životní cyklus IS řídíte. Vstupy pro hodnocení čerpejte z MŘICT, kapitoly [[https:// | ||
+ | |||
+ | Organizační opatření jsou formalizována v řídící dokumentaci, | ||
+ | |||
+ | * je určuje pro řízení každého informačního systému věcného správce a technického správce. | ||
+ | * Věcný správce stanovuje požadavky na služby informačního systému a poskytování služeb informačního systému splňujících tyto požadavky. | ||
+ | * Technický správce zajišťuje | ||
+ | * návrh a realizaci informačního systému z hlediska splňování | ||
+ | * požadavků na služby informačního systému | ||
+ | * požadavků na technické a programové prostředky kladených na ně právními předpisy upravujícími informační nebo komunikační technologie, | ||
+ | * zpracování provozní dokumentace a její aktuálnost. | ||
+ | |||
+ | ==== Zhodnocení stavu spolupráce s ostatními útvary úřadu ==== | ||
+ | |||
+ | Popište předmět a rozsah spolupráce definované organizačním řádem úřadu. Zhodnoťte stav této spolupráce, | ||
+ | |||
+ | ==== Zhodnocení stavu spolupráce s orgány centrální koordinace ICT a eGovernmentu ==== | ||
+ | |||
+ | Zhodnoťte úroveň spolupráce na centrální koordinaci ICT a eGovernmentu, | ||
+ | |||
+ | |||
+ | ==== Přehled běžících a schválených projektů pro řízení ICT ==== | ||
+ | |||
+ | Uveďte aktuálně probíhající změny stávajícího stavu řízení ICT úřadu. Pro úspěšné řízení rozvojových programů/ | ||
+ | |||
+ | === Přehled projektů řízení ICT === | ||
+ | |||
+ | Zde uveďte seznam **projektů**, | ||
+ | |||
+ | |||
+ | ==== Shrnutí potřeb ze stávajícího stavu ==== | ||
+ | |||
+ | Stručně shrňte, co vyplývá z této kapitoly nejdůležitějšího pro další navazující části a závěry IK (co jsme zjistili). Tuto dílčí rekapitulaci můžete následně použít jako vstup pro celkové manažerské shrnutí v kapitole 2. | ||
+ | |||
+ | ===== Popis důvodů pro změny řízení informatiky ===== | ||
+ | |||
+ | Uveďte motivace ke změnám řízení ICT úřadu. | ||
+ | |||
+ | Zohledněte personální potřeby, organizační požadavky, řízení dodavatelů, | ||
+ | |||
+ | ==== Přehled externích cílů, úkolů a vlivů ==== | ||
+ | |||
+ | Jmenujte externí cíle, úkoly a vlivy, které jsou motorem motivací pro změny řízení ICT úřadu. Mohou zde být uvedeny strategické dokumenty s dopadem na chod úřadu, plnění strategických cílů úřadu, usnesení vlády či zákonné povinnosti apod. | ||
+ | |||
+ | ==== Přehled identifikovaných vnitřních motivací ==== | ||
+ | |||
+ | Popište, jaké jsou vnitřní faktory motivace. Typicky se může jednat o naplňování cílů vytýčených v předchozích verzích IK, potřeba zvýšení efektivity správy a řízení ICT, řízení architektury úřadu, potřeba zavedení nových technologií, | ||
+ | |||
+ | ==== Shoda se zásadami řízení ICT z IKČR ==== | ||
+ | |||
+ | Doplňte do tabulky níže, jak se v řízení ICT úřadu projevují obecné zásady pořizování, | ||
+ | |||
+ | |||
+ | ==== Cíle zlepšování kvality řízení, rozvoje a provozu ICT služeb ==== | ||
+ | |||
+ | Pojmenujte cíle vedoucí ke zlepšování kvality řízení, rozvoje a provozu informačních služeb, například [[https:// | ||
+ | |||
+ | ==== Cíle zlepšování v oblasti bezpečnosti ==== | ||
+ | |||
+ | Pojmenujte cíle vedoucí ke zlepšování v oblasti kybernetické bezpečnosti, | ||
+ | |||
+ | |||
+ | ==== Shrnutí a interpretace identifikovaných změn řízení ICT ==== | ||
+ | |||
+ | Shrňte identifikované potřeby změn, které chcete naplánovat k realizaci v následujících 3-5 letech. Tuto dílčí rekapitulaci můžete následně použít jako vstup pro celkové manažerské shrnutí v kapitole 2. | ||
+ | |||
+ | ===== Návrh cílového stavu řízení informatiky ===== | ||
+ | |||
+ | V této kapitole popište návrh změn organizace, procesů, metrik a nástrojů řízení ICT úřadu. | ||
+ | |||
+ | ==== Návrh cílového stavu a metod řízení životního cyklu IS ==== | ||
+ | |||
+ | Popište návrh změn ve způsobu řízení životního cyklu IS úřadu. | ||
+ | |||
+ | ==== Návrh cílového stavu strategie, plánování a organizace řízení informatiky ==== | ||
+ | |||
+ | Popište návrh změn v oblastech řízení architektury, | ||
+ | |||
+ | ==== Návrh cílového stavu způsobu spolupráce s ostatními útvary úřadu ==== | ||
+ | |||
+ | Popište návrh změn ve způsobu spolupráce s ostatními útvary úřadu. | ||
+ | |||
+ | ==== Návrh cílového stavu způsobu spolupráce s centrálními autoritami v oblasti ICT a eGovernmentu ==== | ||
+ | |||
+ | Popište návrh změn ve způsobu spolupráce s centrálními autoritami v oblasti ICT a eGovernmentu, | ||
+ | |||
+ | ===== Plán realizace změn pro dosažení cílového stavu informatiky ===== | ||
+ | |||
+ | V této kapitole popište, jakými změnovými aktivitami (projekty či programy) budou realizovány změny popsané v předchozí kapitole. Z jejího přečtení by měla být jasná velmi konkrétní představa o tom, kdy budou jednotlivé změny dodány a jakou aktivitou. | ||
+ | |||
+ | ==== Návrh strategie implementace ==== | ||
+ | |||
+ | Popište, kdy a jak převedete záměry identifikované v kapitole 2 do formy konkrétních aktivit (projektů/ | ||
+ | |||
+ | ==== Plán projektů řízení ICT ==== | ||
+ | |||
+ | Navrhněte plán realizace konkrétních projektů nebo manažerských opatření, kterými budou zajištěny identifikované potřeby změny řízení ICT úřadu. Ze stručného popisu jednotlivých projektů by mělo být rozpoznatelné, | ||
+ | |||
+ | |||
+ | ==== Předpoklady úspěšné realizace plánovaných projektů/ | ||
+ | |||
+ | Doplňte předpoklady a požadavky pro úspěšné zavedení změn, zejména lidské a finanční zdroje, legislativní úpravy a další. Inspiraci je možné najít v MŘICT, kapitole [[https:// | ||
+ | |||
+ | ==== Způsob financování projektů s dopadem do řízení ICT ==== | ||
- | Vztah IK a souvisejících strategických dokumentů OVS a eGovernmentu | + | Navrhněte plán řízení investičního a provozního rozpočtu. |
- | + | ||
- | ====== Část B: Koncepce architektury úřadu - jaké změny v ISVS realizovat a proč? ====== | + | |
- | + | ||
- | Odpovídá na otázky CO? a PROČ? je třeba stavět | + | |
- | Koresponduje s obsahem NAP. | + | |
- | ===== 1 Přehled stávajícího stavu ===== | + | ===== Část C: Řízení životního cyklu informační koncepce |
- | 1.1 Přehled celkové architektury OVS | + | Tato kapitola je administrativního charakteru a slouží k popisu životního cyklu Informační koncepce. Editujte připravené bloky dle skutečného stavu vašeho úřadu. Nahraďte vzorový text textem platným pro váš úřad. Doplňte potřebné role a jejich odpovědnosti v uvedených oblastech činností. |
- | 1.2 Přehled byznys architektury | + | ===== Naplňování koncepce ===== |
- | 1.3 Přehled architektury IS | + | ==== Vydávání a vyhodnocování dodržování informační koncepce ==== |
- | 1.4 Přehled technologické architektury | + | Vyhodnocování dodržování IK je základním kontrolním mechanismem zajišťujícím zpětnou vazbu. Dílčí vyhodnocování se uskutečňuje v souladu s pravidelnou aktualizací IK jedenkrát ročně, celkové vyhodnocení v souladu s § 4(5) vyhlášky č. 360/2023 Sb., o dlouhodobém |
- | 1.5 Přehled architektury ICT infrastruktury a komunikačních technologií | + | Za naplňování IK jsou považovány |
- | 1.6 Kontext architektury úřadu | + | * praktickému naplnění záměrů a dlouhodobých cílů uvedených v IK; |
+ | * praktickému naplnění postupů a zásad uvedených v IK; | ||
+ | * udržování IK v aktuálním stavu; | ||
+ | * pravidelnému vyhodnocování dodržování IK a k realizaci opatření pro odstranění zjištěných nedostatků. | ||
- | 1.7 Přehled běžících a schválených projektů | + | Pro zajištění praktického naplnění IK je třeba stanovit osobní odpovědnosti za jednotlivé oblasti, které IK řeší. |
- | ===== 2 Přehled motivací úřadu ke změnám architektury ===== | + | === Postupy při vyhodnocování dodržování informační koncepce |
- | 2.1 Poslání | + | Vyhodnocování musí provádět jiný zaměstnanec |
- | 2.2 Interní byznys požadavky (procesní zlepšování) | + | Vyhodnocování iniciuje vrcholový útvar (orgán) řízení informatiky. Pro vyhodnocování dílčích oblastí mohou být přizváni odborníci na tyto oblasti, avšak musí přitom být dodržena výše uvedená nezávislost vyhodnocující osoby na osobě odpovědné za realizaci. |
- | 2.3 Interní a externí ICT vlivy, cíle a požadavky | + | Všechny činnosti, jejichž provádění je posuzováno, |
+ | v době, kdy byla daná činnost prováděna. Vyhodnocování bude probíhat metodou dekompozice na dílčí oblasti a jejich následnou expertní analýzou. | ||
- | 2.4 Shoda s cíli a principy IKČR | + | Zaměstnanec provádějící vyhodnocení bude sledovat výsledky dílčích vyhodnocení jednotlivých oblastí, evidovat zjištěné nedostatky |
- | 2.5 Model motivační architektury úřadu | + | === Oblasti pro vyhodnocování informační koncepce === |
- | 2.6 Shrnutí a intepretace potřebných změn architektury úřadu | + | V průběhu vyhodnocování IK se posuzuje zejména: |
- | ===== 3 Návrh cílového stavu ===== | + | * zda je kompletně a aktuálně zachycen veškerý obsah požadovaný vzorovou osnovou IK OVM publikovanou OHA a (připravovanou) vyhláškou, |
+ | * zda jsou informace v IK v souladu s aktuálním obsahem IK ČR a jejích následných dokumentů, | ||
+ | * zda jsou informace v IK uvedené použity srozumitelně a průkazně k rozhodování o identifikovaných potřebách a o jejich pokrytí plánovanými záměry, | ||
+ | * zda jsou informace v IK v souladu s centrálními evidencemi, zejména agend, ISVS, služeb, údajů a dalších a zda jsou aktuální, | ||
+ | * zda jsou plánované záměry na projekty realizovány ve stanoveném čase a rozsahu, | ||
+ | * zda všechny projekty informatizace a digitální transformace realizované v úřadu skutečně legitimně vyplývají z analýzy a syntézy v IK a jsou i ve shodě s evidencí záměrů Digitálního Česka, | ||
+ | * zda jsou z IK a z následných dokumentů IK ČR implementovány do interních předpisů úřadu a do jeho praxe všechny zásady, postupy a organizační opatření z oblasti řízení informatiky a jednotlivých ISVS. | ||
+ | * zda realizované záměry a přijatá opatření přinesla předpokládaný účinek, | ||
+ | * zda dříve zjištěné nedostatky byly odstraněny nebo se k jejich odstranění směřuje. | ||
- | 3.1 Architektonická vize úřadu | + | === Pravidla pro vytváření zápisu z vyhodnocování informační koncepce === |
- | 3.2 Návrh cílové byznys architektury | + | Z vyhodnocování bude vytvořen zápis. Za jeho vyhotovení odpovídá zaměstnanec úřadu, který řídí vyhodnocování. |
- | 3.3 Návrh cílové architektury IS | + | === Rozsah zápisu z vyhodnocování === |
- | 3.4 Návrh cílové technologické architektury | + | Zápis z vyhodnocování bude identifikovat verzi IK, které se týká, a dále pak bude jednoznačně identifikován pořadovým číslem zápisu. Zápis bude obsahovat následující části: |
- | 3.5 Návrh cílové architektury ICT infrastruktury | + | * identifikační údaje zápisu (verze IK, datum počátku platnosti vyhodnocované IK, pořadové číslo zápisu); |
+ | * identifikace všech zaměstnanců, | ||
+ | * záznam o průběhu vyhodnocování dle jednotlivých oblastí (co, jak, kdy a kdo vyhodnocoval); | ||
+ | * poznatky a závěry z vyhodnocování (soupis zjištěných nedostatků, | ||
+ | * soupis přijatých opatření (návaznost na zjištěný nedostatek, obsah opatření, způsob realizace); | ||
+ | * schválení zápisu z vyhodnocení (kdo - jméno resp. jména, příjmení, | ||
- | 3.6 Vysvětlení cílové architektury jednotlivých ISVS (full stack) | + | === Postup vyhotovení zápisu z vyhodnocování === |
- | ===== 4 Plán realizace změn v architektuře úřadu (Roadmap) ===== | + | Do zápisu se po úvodních identifikačních údajích nejprve zapisuje záznam o průběhu vyhodnocení a poznatky a závěry z něj. |
- | 4.1 Přehled programů | + | Zápis schvaluje náměstek představený útvaru, jehož zaměstnanci vyhodnocení IK provedli. Schválený zápis se zpřístupní |
- | 4.2 Vazby realizačních programů na cíle IK OVS | + | V dalším kroku ředitel odboru, odpovědného za realizaci IK, zajistí ve spolupráci s příslušnými odbornými útvary zpracování návrhu vhodných opatření, jejichž přijetí povede k odstranění zjištěných nedostatků, pokud byly nějaké nalezeny, která se spolu se schváleným zápisem předloží ke schválení vrcholovému útvaru (orgánu) řízení informatiky. Opatření s vlivem |
- | 4.3 Alokace investičního a provozního rozpočtu A (architektura – za co stavět) | + | ==== |
- | + | ||
- | ====== Část C: Koncepce | + | |
- | Odpovídá na otázky JAK? budovat a řídit služby ICT na podporu výkonu služeb veřejné správy úřadu | + | Při provádění změn IK musí být dodržován níže uvedený postup. Uvedené činnosti provádí zaměstnanec odpovědný za plnění a aktualizaci IK. |
- | Koresponduje s Metodami řízení ICT VS ČR. | + | |
- | ===== 1 Zhodnocení stávajícího stavu ===== | + | Provádění změn do IK lze rozdělit na čtyři činnosti: |
- | 1.1 Zhodnocení stavu a metod řízení životního cyklu IS | + | * včasná detekce změn v oblastech, které se dotýkají IK tak, aby byla zajištěna včasná změna IK; |
+ | * vlastní provedení změny v IK resp. vydání její nové verze; | ||
+ | * schválení změny IK resp. její nové verze; | ||
+ | * příprava nové IK v předstihu před ukončením platnosti té stávající. | ||
- | 1.2 Zhodnocení stavu a metod řízení schopností ICT útvaru | + | === Postup pro zajištění včasné změny informační koncepce === |
- | 1.3 Zhodnocení stavu a metod řízení disciplín ve spolupráci | + | Pro zajištění včasné aktualizace IK bude prováděna její revize 1x ročně |
- | 1.4 Zhodnocení stavu spolupráce | + | Událostmi, které povedou |
- | ===== 2 Přehled motivací | + | * významná změna organizační struktury |
+ | * významná změna procesů, ve kterých je užíván IS, | ||
+ | * vznik nového záměru na pořízení | ||
+ | * dokončení části IS (uvedení části IS do produktivního provozu), jejíž pořízení nebo vytvoření bylo zahájeno v předcházejícím nebo stávajícím období, | ||
+ | * ukončení provozu části IS, | ||
+ | * významné změny v právních předpisech, | ||
+ | * nové podstatné požadavky na podporu výkonu veřejné správy úřadu službami jeho informačních systémy. | ||
- | 2.1 Přehled externích úkolů, vlivů | + | V této souvislosti musí vedoucí zaměstnanci všech organizačních jednotek, které užívají IS, jsou věcnými garanty nějaké části IS, respektive odpovídají za správu nějaké části IS, hlásit výše uvedené změny zaměstnanci odpovědnému za přípravu změn a tvorbu nových verzí IK. Tento zaměstnanec je též povinen sledovat další výše uvedené změny a jejich dopad na informační koncepci. |
- | 2.2 Přehled identifikovaných vnitřních motivací | + | === Postup zápisu změny do dokumentu informační koncepce === |
- | 2.3 Shoda se zásadami řízení ICT z IKČR | + | Změny |
- | 2.4 Cíle zlepšování kvality | + | * hlavní číslo verze, které bude odlišovat verze s významnými změnami (například kompletně přepracované kapitoly, změny zásadních postupů |
+ | * vedlejší číslo verze, které bude odlišovat drobnější změny (například doplnění nového | ||
- | 2.5 Cíle zlepšování v oblasti bezpečnosti služeb | + | Každá verze bude obsahovat tabulku změn oproti verzi předchozí. V této tabulce budou pro každou změnu stručně uvedeny následující informace: |
- | 2.6 Shrnutí | + | * popis provedené změny; |
+ | * odůvodnění | ||
+ | * identifikace místa (příp. více míst) dokumentu (minimálně číslem kapitoly), kterého se změna dotkla. | ||
- | ===== 3 Návrh cílového stavu řízení ICT úřadu ===== | + | === Postup přípravy nové informační koncepce |
- | Návrh změn organizace, procesů, metrik a IT nástrojů řízení | + | Zaměstnanec odpovědný za naplnění informační koncepce společně se zaměstnancem odpovědným za aktualizaci informační koncepce připraví 6 měsíců před ukončením její pětileté platnosti podklady pro strategické rozhodnutí vedení sekce ICT ohledně přípravy nové informační koncepce. Tyto podklady budou obsahovat: |
- | 3.1 Návrh | + | * vyhodnocení stávající informační koncepce a její účinnosti (míru naplnění cílů, záměrů a opatření) za dobu od jejího vzniku, |
+ | * vyhodnocení | ||
+ | * další podklady dle uvážení. | ||
- | 3.2 Návrh způsobu řízení schopností ICT útvaru | + | ===== Odpovědnosti za uplatňování informační koncepce ===== |
- | 3.3 Návrh způsobu řízení disciplín ve spolupráci s ostatními útvary OVS | + | ==== Odpovědnosti za životní cyklus dokumentu informační koncepce ==== |
- | 3.4 Návrh způsobu spolupráce na centrální koordinaci ICT a eGovernmentu | + | Životní cyklus IK je charakterizován těmito hlavními procesy |
- | ===== 4 Plán realizace změn ve způsobech řízení ICT OVS (dílčí Roadmap) ===== | + | ==== Odpovědnost za realizaci informační koncepce |
- | Návrh konkrétních záměrů (projektů nebo manažerských opatření), kterými budou zajištěny změny | + | Odpovědnost za naplnění IK je stanovena vždy vrcholovému útvaru (orgánu) řízení |
- | 4.1 Plán záměrů realizace změn způsobu řízení ICT | + | ==== Splnění zákonných povinností ==== |
- | 4.2 Plán řízení kvality IS Činnosti | + | Odpovědnost za splnění komplexních zákonných povinností byla stanovena ministru/řediteli úřadu. Vybrané dílčí odpovědnosti za splnění konkrétních zákonných povinností jsou uvedeny |
- | 4.3 Plán řízení bezpečnosti IS Činnosti v oblasti | + | ===== Část D: Dodatky a přílohy informační koncepce úřadu ===== |
- | 4.4 Alokace investičního a provozního rozpočtu B – za co provozovat | + | ===== Dodatky |
- | + | ||
- | ====== Část D: Řízení dokumentu IK OVS a jeho naplňování ====== | + | |
- | ===== 1 Naplňování Informační koncepce===== | + | ==== Základní pojmy a zkratky |
- | 1.1 Postupy při provádění změn Informační koncepce | ||
- | 1.2 Postupy při vyhodnocování dodržování Informační koncepce | + | Aktualizujte základní pojmy a zkratky dle zvyklostí a potřeb vašeho úřadu. |
- | ===== 2 Funkční zařazení osoby, která řídí provádění činností podle IK a zákona===== | ||
- | 2.1 Odpovědnosti za realizaci informační koncepce | + | ==== Seznam modelů, schémat, obrázků ==== |
- | 2.2 Splnění zákonných povinností | + | Aktualizujte výsledný seznam v případě přidaných či odstraněných obrázků. |
- | * Zákon č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím. | + | ==== Seznam literatury ==== |
- | * Zákon č. 110/2019 Sb., o zpracování osobních údajů. | + | |
- | * Zákon č. 121/2000 Sb., autorský zákon. | + | |
- | * Zákon č. 365/2000 Sb., o informačních systémech veřejné správy a o změně některých dalších zákonů. | + | |
- | * Vyhláška č. 528/2006 Sb., o informačním systému o informačních systémech veřejné správy | + | |
- | * Vyhláška č. 529/2006 Sb., o dlouhodobém řízení informačních systémů veřejné správy. | + | |
- | * Vyhláška č. 530/2006 Sb., o postupech atestačních středisek při posuzování dlouhodobého řízení informačních systémů veřejné správy | + | |
- | * Zákon č. 480/2004 Sb., o některých službách informační společnosti. | + | |
- | * Zákon č. 499/2004 Sb., o archivnictví a spisové službě a změně některých zákonů. | + | |
- | * Vyhláška č. 259/2012 Sb., o podrobnostech výkonu spisové služby. | + | |
- | * Zákon č. 412/2005 Sb., o ochraně utajovaných informací a bezpečnostní způsobilosti. | + | |
- | * Vyhláška NBÚ č. 522/2005 Sb., kterou se stanoví seznamy utajovaných informací. | + | |
- | * Vyhláška NBÚ č. 523/2005 Sb., o bezpečnosti informačních systémů a certifikaci stínících komor. | + | |
- | * Vyhláška NBÚ č. 524/2005 Sb., o zajištění kryptografické ochrany utajovaných informací. | + | |
- | * Vyhláška | + | |
- | * Vyhláška NBÚ č. 526/2005 Sb., o průmyslové bezpečnosti. | + | |
- | * Vyhláška NBÚ č. 527/2005 Sb., o personální bezpečnosti. | + | |
- | * Vyhláška NBÚ č. 528/2005 Sb., o fyzické bezpečnosti a certifikaci technických prostředků. | + | |
- | * Vyhláška NBÚ č. 529/2005 Sb. o administrativní bezpečnosti a registrech utajovaných informací. | + | |
- | * Zákon č. 300/2008 Sb., o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů. | + | |
- | * Vyhláška č. 193/2009 Sb., o stanovení podrobností provádění autorizované konverze dokumentů | + | |
- | * Vyhláška č. 194/2009 Sb., o stanovení podrobností užívání informačního systému datových schránek | + | |
- | * Zákon č. 111/2009 Sb., o základních registrech | + | |
- | * Zákon č. 181/2014 Sb., o kybernetické bezpečnosti a o změně souvisejících zákonů (zákon o kybernetické bezpečnosti) | + | |
- | * Vyhláška č. 82/2018 Sb., o bezpečnostních opatřeních, | + | |
- | * Vyhláška č. 317/2014 Sb., o významných informačních systémech a jejich určujících kritériích. | + | |
- | * Zákon č. 340/2015 Sb., o zvláštních podmínkách účinnosti některých smluv, uveřejňování těchto smluv a o registru smluv (zákon o registru smluv). | + | |
- | * Zákon č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek. | + | |
- | * Zákon č. 297/2016 Sb., o službách vytvářejících důvěru pro elektronické transakce. | + | |
- | * Zákon č. 250/2017 Sb., o elektronické identifikaci. | + | |
- | Strategický rámec rozvoje veřejné správy České republiky pro období 2014-2020. | + | Doplňte interní |
- | Usnesení vlády ČR č. 347 ze dne 10. května 2017 k realizaci úplného elektronického podání a povinnému přijímání elektronických faktur ústředními orgány státní správy. | + | |
- | NAŘÍZENÍ EVROPSKÉHO PARLAMENTU A RADY (EU) č. 910/2014 o elektronické identifikaci a službách vytvářejících důvěru pro elektronické transakce na vnitřním trhu. | + | ===== Seznam příloh ===== |
- | NAŘÍZENÍ EVROPSKÉHO PARLAMENTU A RADY (EU) č. 679/2016 o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů. | + | |
- | ===== 3 Přehled verzí a změn IK OVS ===== | + | Tuto kapitulu využijte v případě, že máte vstupy vytvořené v samostatných souborech, publikované na intranetu či zveřejněné na internetu. |
- | + | ||
- | ====== Část E: Dodatky a přílohy IK OVS ====== | + | |
- | ===== 1 Dodatky ===== | + | ==== Přehled agend a kompetencí úřadu |
- | 1.1 Základní pojmy a zkratky | + | Vložte přehled agend, máte-li zpracováno v samostatném dokumentu, případně vložte odkaz, kde máte publikováno. |
- | 1.2 Seznam obrázků | + | ==== Přehled právních norem upravujících činnost úřadu se vztahem k informačním a komunikačním systémům ==== |
- | 1.3 Seznam tabulek | + | Uveďte relevantní přehled agend pro váš úřad, máte-li zpracováno v samostatném dokumentu, případně vložte odkaz, kde máte publikováno. |
- | 1.4 Seznam literatury | + | ==== Přehled a karty ISVS ==== |
- | ===== 2 Seznam | + | Vložte karty ISVS, máte-li zpracováno v samostatném dokumentu, |
- | 2.1 Přehled agend a kompetencí OVS | + | ==== Modely úřadu ==== |
- | 2.2 Přehled právních norem upravujících činnost OVS se vztahem k informačním | + | Uveďte, zda máte vytvořené modely architektury dle rámce TOGAF a v modelovacím jazyku ArchiMate a popište místo uložení, například centrální úložiště eGovermentu, |
- | 2.3 Přehled a karty ISVS | + | ==== Přehled a karty programových/ |
- | 2.4 Tabulky objektů čtyřvrstvé architektury: | + | Vložte karty programových/ |
- | 2.5 Přehled a karty programových/ | ||