Rozdíly

Zde můžete vidět rozdíly mezi vybranou verzí a aktuální verzí dané stránky.

Odkaz na výstup diff

Obě strany předchozí revize Předchozí verze
znalostni_baze:ik_ovs [2024/02/06 11:04] Tomáš Šedivecznalostni_baze:ik_ovs [2024/07/17 10:15] (aktuální) Tomáš Šedivec
Řádek 133: Řádek 133:
  
 Uveďte přehled ostatních činností vykonávaných úřadem a stav jejich digitalizace. Uveďte přehled ostatních činností vykonávaných úřadem a stav jejich digitalizace.
 +
 +=== Přehled klíčových rolí ===
 +
 +Zde uveďte seznam klíčových rolí, nezbytných pro digitální transformaci vašeho úřadu. 
  
 === Přehled digitalizace z pohledu organizační struktury === === Přehled digitalizace z pohledu organizační struktury ===
  
 Vložte model organizační struktury úřadu. Vložte model organizační struktury úřadu.
 +
 +=== Přehled dat ve správě úřadu ===
 +
 +Jedním z klíčových předpokladů digitalizace je kvalitní správa dat, díky které úřad zajistí dobrou znalost, důvěryhodnost a využitelnost svých dat. Téma dat prochází napříč všemi základními vrstvami architektury úřadu (byznys, aplikační a technologickou). 
  
 === Shrnutí potřeb ze stávajícího stavu byznys architektury === === Shrnutí potřeb ze stávajícího stavu byznys architektury ===
Řádek 184: Řádek 192:
  
 ==== Datová architektura informačních systémů úřadu ==== ==== Datová architektura informačních systémů úřadu ====
- 
-Popište a namodelujte modely datové architektury úřadu, konceptuální pohled a klasifikace dat využívaných úřadem. 
  
 === Základní charakteristiky datové architektury === === Základní charakteristiky datové architektury ===
  
-Okomentujte stav datové architektury úřadu z hlediska existence / neexistence datových modelů úřadu. +Popište, jak pracujete s datovou architekturou v rámci celkové (enterprise) architektury úřadu a v rámci architektury jednotlivých řešení (informačních systémů resp. jejich změn), zda máte a udržuje popis současného a cílového stavu datové architektury apod.
- +
-=== Konceptuální datový model úřadu ===+
  
-Vložte konceptuální datový model, který poskytne přehled o tom, o jakých nejdůležitějších “věcech” (subjektech a objektech) úřad vede údaje, včetně údajů používaných v provozních a řídících procesech.+=== Přehled datových rozhraní ===
  
 +Východiskem pro přehled datových integrací a způsobů zpřístupnění dat úřadu v následujících podkapitolách by měla být inventarizace datových rozhraní, jejichž prostřednictvím jsou zpřístupňovány vlastní údaje.
  
-=== Kategorie údajů úřadu ===+=== Datová integrace  ===
  
-Popište, jak úřad rozumí jednotlivým kategoriím spravovaných dat.+Vložte model a popište současný stav datové integrace vnější (s jinými úřady) i vnitřní (mezi informačními systémy úřadu). Model se primárně zaměřuje na integrační vazby systémů prostřednictvím datových rozhraní typu „aplikační rozhraní pro přístup k datům AIS/IS“ a „kontext údajů o subjektu práva poskytovaných přes PPDF“.
  
-=== Otevřená data ===+=== Zpřístupnění dat  ===
  
-Popište aktuální stav publikace otevřených datsoučinnost s portálem otevřených dat [[https://data.gov.cz/|https:%%//%%data.gov.cz/]].+Znázorněte pomocí modelu a popište, jak je realizována tvorba a publikace otevřených datových sad a analytických či datových produktů (reportůdatovch souborů, statistik apod.).
  
 === Shrnutí potřeb ze stávajícího stavu datové architektury === === Shrnutí potřeb ze stávajícího stavu datové architektury ===
Řádek 475: Řádek 480:
 V této kapitole popište návrh změn organizace, procesů, metrik a nástrojů řízení ICT úřadu. V této kapitole popište návrh změn organizace, procesů, metrik a nástrojů řízení ICT úřadu.
  
-==== Návrh způsobu řízení životního cyklu IS ====+==== Návrh cílového stavu a metod řízení životního cyklu IS ====
  
 Popište návrh změn ve způsobu řízení životního cyklu IS úřadu. Popište návrh změn ve způsobu řízení životního cyklu IS úřadu.
  
-==== Návrh způsobu řízení celkových schopností ICT útvaru ====+==== Návrh cílového stavu strategie, plánování a organizace řízení informatiky ====
  
 Popište návrh změn v oblastech řízení architektury, personální politiky, vzdělávání a řízení lidských zdrojů, finančního řízení, strategického plánování, řízení změn, řízení rozvoje a provozu, řízení rizik a bezpečnosti Popište návrh změn v oblastech řízení architektury, personální politiky, vzdělávání a řízení lidských zdrojů, finančního řízení, strategického plánování, řízení změn, řízení rozvoje a provozu, řízení rizik a bezpečnosti
  
-==== Návrh způsobu spolupráce s ostatními útvary úřadu ====+==== Návrh cílového stavu způsobu spolupráce s ostatními útvary úřadu ====
  
 Popište návrh změn ve způsobu spolupráce s ostatními útvary úřadu. Popište návrh změn ve způsobu spolupráce s ostatními útvary úřadu.
  
-==== Návrh způsobu spolupráce s centrálními autoritami v oblasti ICT a eGovernmentu ====+==== Návrh cílového stavu způsobu spolupráce s centrálními autoritami v oblasti ICT a eGovernmentu ====
  
 Popište návrh změn ve způsobu spolupráce s centrálními autoritami v oblasti ICT a eGovernmentu, například v rámci resortu, ministerstva, státních podniků, OHA, RVIS Popište návrh změn ve způsobu spolupráce s centrálními autoritami v oblasti ICT a eGovernmentu, například v rámci resortu, ministerstva, státních podniků, OHA, RVIS
Řádek 512: Řádek 517:
 Navrhněte plán řízení investičního a provozního rozpočtu. Navrhněte plán řízení investičního a provozního rozpočtu.
  
-===== Část C: Řízení životního cyklu IK OVS =====+===== Část C: Řízení životního cyklu informační koncepce =====
  
 Tato kapitola je administrativního charakteru a slouží k popisu životního cyklu Informační koncepce. Editujte připravené bloky dle skutečného stavu vašeho úřadu. Nahraďte vzorový text textem platným pro váš úřad. Doplňte potřebné role a jejich odpovědnosti v uvedených oblastech činností. Tato kapitola je administrativního charakteru a slouží k popisu životního cyklu Informační koncepce. Editujte připravené bloky dle skutečného stavu vašeho úřadu. Nahraďte vzorový text textem platným pro váš úřad. Doplňte potřebné role a jejich odpovědnosti v uvedených oblastech činností.
  
-===== NAPLŇOVÁNÍ koncepce =====+===== Naplňování koncepce =====
  
-==== Vydávání a vyhodnocování dodržování IKOVS ====+==== Vydávání a vyhodnocování dodržování informační koncepce ====
  
 Vyhodnocování dodržování IK je základním kontrolním mechanismem zajišťujícím zpětnou vazbu. Dílčí vyhodnocování se uskutečňuje v souladu s pravidelnou aktualizací IK jedenkrát ročně, celkové vyhodnocení v souladu s § 4(5) vyhlášky č. 360/2023 Sb., o dlouhodobém řízení informačních systémů veřejné správy nejpozději jednou za 24 měsíců od schválení koncepce. Za vyhodnocování dodržování IK je v souladu s legislativou odpovědný vrcholový útvar (orgán) řízení informatiky. Vyhodnocování dodržování IK je základním kontrolním mechanismem zajišťujícím zpětnou vazbu. Dílčí vyhodnocování se uskutečňuje v souladu s pravidelnou aktualizací IK jedenkrát ročně, celkové vyhodnocení v souladu s § 4(5) vyhlášky č. 360/2023 Sb., o dlouhodobém řízení informačních systémů veřejné správy nejpozději jednou za 24 měsíců od schválení koncepce. Za vyhodnocování dodržování IK je v souladu s legislativou odpovědný vrcholový útvar (orgán) řízení informatiky.
Řádek 531: Řádek 536:
 Pro zajištění praktického naplnění IK je třeba stanovit osobní odpovědnosti za jednotlivé oblasti, které IK řeší. Pro zajištění praktického naplnění IK je třeba stanovit osobní odpovědnosti za jednotlivé oblasti, které IK řeší.
  
-=== Postupy při vyhodnocování dodržování IKOVS ===+=== Postupy při vyhodnocování dodržování informační koncepce ===
  
 Vyhodnocování musí provádět jiný zaměstnanec úřadu než ten, který je přímo odpovědný za naplňování a aktualizaci IK. Totéž platí pro vyhodnocování dílčích oblastí, pro které byla stanovena konkrétní dílčí odpovědnost. Vyhodnocování musí provádět jiný zaměstnanec úřadu než ten, který je přímo odpovědný za naplňování a aktualizaci IK. Totéž platí pro vyhodnocování dílčích oblastí, pro které byla stanovena konkrétní dílčí odpovědnost.
Řádek 542: Řádek 547:
 Zaměstnanec provádějící vyhodnocení bude sledovat výsledky dílčích vyhodnocení jednotlivých oblastí, evidovat zjištěné nedostatky a zapisovat návrhy opatření na jejich odstranění. Zaměstnanec provádějící vyhodnocení bude sledovat výsledky dílčích vyhodnocení jednotlivých oblastí, evidovat zjištěné nedostatky a zapisovat návrhy opatření na jejich odstranění.
  
-=== Oblasti pro vyhodnocování IK ===+=== Oblasti pro vyhodnocování informační koncepce ===
  
 V průběhu vyhodnocování IK se posuzuje zejména: V průběhu vyhodnocování IK se posuzuje zejména:
Řádek 556: Řádek 561:
   * zda dříve zjištěné nedostatky byly odstraněny nebo se k jejich odstranění směřuje.   * zda dříve zjištěné nedostatky byly odstraněny nebo se k jejich odstranění směřuje.
  
-=== Pravidla pro vytváření zápisu z vyhodnocování IK ===+=== Pravidla pro vytváření zápisu z vyhodnocování informační koncepce ===
  
 Z vyhodnocování bude vytvořen zápis. Za jeho vyhotovení odpovídá zaměstnanec úřadu, který řídí vyhodnocování. Z vyhodnocování bude vytvořen zápis. Za jeho vyhotovení odpovídá zaměstnanec úřadu, který řídí vyhodnocování.
Řádek 579: Řádek 584:
 V dalším kroku ředitel odboru, odpovědného za realizaci IK, zajistí ve spolupráci s příslušnými odbornými útvary zpracování návrhu vhodných opatření, jejichž přijetí povede k odstranění zjištěných nedostatků, pokud byly nějaké nalezeny, která se spolu se schváleným zápisem předloží ke schválení vrcholovému útvaru (orgánu) řízení informatiky. Opatření s vlivem na obsah IK se promítnou v nejbližší řádné aktualizaci koncepce. V dalším kroku ředitel odboru, odpovědného za realizaci IK, zajistí ve spolupráci s příslušnými odbornými útvary zpracování návrhu vhodných opatření, jejichž přijetí povede k odstranění zjištěných nedostatků, pokud byly nějaké nalezeny, která se spolu se schváleným zápisem předloží ke schválení vrcholovému útvaru (orgánu) řízení informatiky. Opatření s vlivem na obsah IK se promítnou v nejbližší řádné aktualizaci koncepce.
  
-====  Postupy při provádění změn IKOVS ====+====  Postupy při provádění změn informační koncepce ====
  
 Při provádění změn IK musí být dodržován níže uvedený postup. Uvedené činnosti provádí zaměstnanec odpovědný za plnění a aktualizaci IK. Při provádění změn IK musí být dodržován níže uvedený postup. Uvedené činnosti provádí zaměstnanec odpovědný za plnění a aktualizaci IK.
Řádek 590: Řádek 595:
   * příprava nové IK v předstihu před ukončením platnosti té stávající.   * příprava nové IK v předstihu před ukončením platnosti té stávající.
  
-=== Postup pro zajištění včasné změny IK ===+=== Postup pro zajištění včasné změny informační koncepce ===
  
 Pro zajištění včasné aktualizace IK bude prováděna její revize 1x ročně a to tak, aby byla v souladu s aktuálními požadavky úřadu, platných strategií a požadavky příslušných právních předpisů. V případě zjištění potřeby promítnutí těchto změn do informační koncepce, bude vydána její nová verze. Pro zajištění včasné aktualizace IK bude prováděna její revize 1x ročně a to tak, aby byla v souladu s aktuálními požadavky úřadu, platných strategií a požadavky příslušných právních předpisů. V případě zjištění potřeby promítnutí těchto změn do informační koncepce, bude vydána její nová verze.
Řádek 606: Řádek 611:
 V této souvislosti musí vedoucí zaměstnanci všech organizačních jednotek, které užívají IS, jsou věcnými garanty nějaké části IS, respektive odpovídají za správu nějaké části IS, hlásit výše uvedené změny zaměstnanci odpovědnému za přípravu změn a tvorbu nových verzí IK. Tento zaměstnanec je též povinen sledovat další výše uvedené změny a jejich dopad na informační koncepci. V této souvislosti musí vedoucí zaměstnanci všech organizačních jednotek, které užívají IS, jsou věcnými garanty nějaké části IS, respektive odpovídají za správu nějaké části IS, hlásit výše uvedené změny zaměstnanci odpovědnému za přípravu změn a tvorbu nových verzí IK. Tento zaměstnanec je též povinen sledovat další výše uvedené změny a jejich dopad na informační koncepci.
  
-=== Postup zápisu změny do dokumentu IK ===+=== Postup zápisu změny do dokumentu informační koncepce ===
  
 Změny IK budou prováděny formou vydání nové verze. Jednotlivé verze budou číslovány dvěma čísly, oddělenými tečkou: Změny IK budou prováděny formou vydání nové verze. Jednotlivé verze budou číslovány dvěma čísly, oddělenými tečkou:
Řádek 627: Řádek 632:
   * další podklady dle uvážení.   * další podklady dle uvážení.
  
-=====  ODPOVĚDNOSTI ZA UPLATŇOVÁNÍ IK =====+=====  Odpovědnosti za uplatňování informační koncepce =====
  
-==== Odpovědnosti za životní cyklus dokumentu IK ====+==== Odpovědnosti za životní cyklus dokumentu informační koncepce ====
  
 Životní cyklus IK je charakterizován těmito hlavními procesy a odpovědnostmi. Životní cyklus IK je charakterizován těmito hlavními procesy a odpovědnostmi.
  
-==== Odpovědnost za realizaci IK  ====+==== Odpovědnost za realizaci informační koncepce  ====
  
 Odpovědnost za naplnění IK je stanovena vždy vrcholovému útvaru (orgánu) řízení informatiky úřadu. Příklady dílčích odpovědností za jednotlivé oblasti IK jsou uvedeny v následující tabulce. Odpovědnost za naplnění IK je stanovena vždy vrcholovému útvaru (orgánu) řízení informatiky úřadu. Příklady dílčích odpovědností za jednotlivé oblasti IK jsou uvedeny v následující tabulce.
Řádek 641: Řádek 646:
 Odpovědnost za splnění komplexních zákonných povinností byla stanovena ministru/řediteli úřadu. Vybrané dílčí odpovědnosti za splnění konkrétních zákonných povinností jsou uvedeny v následující tabulce a slouží v této verzi IK pouze jako příklady. Odpovědnost za splnění komplexních zákonných povinností byla stanovena ministru/řediteli úřadu. Vybrané dílčí odpovědnosti za splnění konkrétních zákonných povinností jsou uvedeny v následující tabulce a slouží v této verzi IK pouze jako příklady.
  
-===== Část D: Dodatky a přílohy IK úřadu =====+===== Část D: Dodatky a přílohy informační koncepce úřadu =====
  
 ===== Dodatky ===== ===== Dodatky =====