Rozdíly
Zde můžete vidět rozdíly mezi vybranou verzí a aktuální verzí dané stránky.
Obě strany předchozí revize Předchozí verze | |||
znalostni_baze:ik_ovs [2024/02/06 11:04] – Tomáš Šedivec | znalostni_baze:ik_ovs [2024/07/17 10:15] (aktuální) – Tomáš Šedivec | ||
---|---|---|---|
Řádek 133: | Řádek 133: | ||
Uveďte přehled ostatních činností vykonávaných úřadem a stav jejich digitalizace. | Uveďte přehled ostatních činností vykonávaných úřadem a stav jejich digitalizace. | ||
+ | |||
+ | === Přehled klíčových rolí === | ||
+ | |||
+ | Zde uveďte seznam klíčových rolí, nezbytných pro digitální transformaci vašeho úřadu. | ||
=== Přehled digitalizace z pohledu organizační struktury === | === Přehled digitalizace z pohledu organizační struktury === | ||
Vložte model organizační struktury úřadu. | Vložte model organizační struktury úřadu. | ||
+ | |||
+ | === Přehled dat ve správě úřadu === | ||
+ | |||
+ | Jedním z klíčových předpokladů digitalizace je kvalitní správa dat, díky které úřad zajistí dobrou znalost, důvěryhodnost a využitelnost svých dat. Téma dat prochází napříč všemi základními vrstvami architektury úřadu (byznys, aplikační a technologickou). | ||
=== Shrnutí potřeb ze stávajícího stavu byznys architektury === | === Shrnutí potřeb ze stávajícího stavu byznys architektury === | ||
Řádek 184: | Řádek 192: | ||
==== Datová architektura informačních systémů úřadu ==== | ==== Datová architektura informačních systémů úřadu ==== | ||
- | |||
- | Popište a namodelujte modely datové architektury úřadu, konceptuální pohled a klasifikace dat využívaných úřadem. | ||
=== Základní charakteristiky datové architektury === | === Základní charakteristiky datové architektury === | ||
- | Okomentujte stav datové | + | Popište, jak pracujete s datovou architekturou v rámci celkové (enterprise) |
- | + | ||
- | === Konceptuální datový model úřadu === | + | |
- | Vložte konceptuální datový model, který poskytne přehled | + | === Přehled |
+ | Východiskem pro přehled datových integrací a způsobů zpřístupnění dat úřadu v následujících podkapitolách by měla být inventarizace datových rozhraní, jejichž prostřednictvím jsou zpřístupňovány vlastní údaje. | ||
- | === Kategorie údajů úřadu | + | === Datová integrace |
- | Popište, jak úřad rozumí jednotlivým kategoriím spravovaných | + | Vložte model a popište současný stav datové integrace vnější (s jinými |
- | === Otevřená data === | + | === Zpřístupnění dat |
- | Popište aktuální stav publikace otevřených | + | Znázorněte pomocí modelu a popište, jak je realizována tvorba a publikace otevřených |
=== Shrnutí potřeb ze stávajícího stavu datové architektury === | === Shrnutí potřeb ze stávajícího stavu datové architektury === | ||
Řádek 475: | Řádek 480: | ||
V této kapitole popište návrh změn organizace, procesů, metrik a nástrojů řízení ICT úřadu. | V této kapitole popište návrh změn organizace, procesů, metrik a nástrojů řízení ICT úřadu. | ||
- | ==== Návrh | + | ==== Návrh |
Popište návrh změn ve způsobu řízení životního cyklu IS úřadu. | Popište návrh změn ve způsobu řízení životního cyklu IS úřadu. | ||
- | ==== Návrh | + | ==== Návrh |
Popište návrh změn v oblastech řízení architektury, | Popište návrh změn v oblastech řízení architektury, | ||
- | ==== Návrh způsobu spolupráce s ostatními útvary úřadu ==== | + | ==== Návrh |
Popište návrh změn ve způsobu spolupráce s ostatními útvary úřadu. | Popište návrh změn ve způsobu spolupráce s ostatními útvary úřadu. | ||
- | ==== Návrh způsobu spolupráce s centrálními autoritami v oblasti ICT a eGovernmentu ==== | + | ==== Návrh |
Popište návrh změn ve způsobu spolupráce s centrálními autoritami v oblasti ICT a eGovernmentu, | Popište návrh změn ve způsobu spolupráce s centrálními autoritami v oblasti ICT a eGovernmentu, | ||
Řádek 512: | Řádek 517: | ||
Navrhněte plán řízení investičního a provozního rozpočtu. | Navrhněte plán řízení investičního a provozního rozpočtu. | ||
- | ===== Část C: Řízení životního cyklu IK OVS ===== | + | ===== Část C: Řízení životního cyklu informační koncepce |
Tato kapitola je administrativního charakteru a slouží k popisu životního cyklu Informační koncepce. Editujte připravené bloky dle skutečného stavu vašeho úřadu. Nahraďte vzorový text textem platným pro váš úřad. Doplňte potřebné role a jejich odpovědnosti v uvedených oblastech činností. | Tato kapitola je administrativního charakteru a slouží k popisu životního cyklu Informační koncepce. Editujte připravené bloky dle skutečného stavu vašeho úřadu. Nahraďte vzorový text textem platným pro váš úřad. Doplňte potřebné role a jejich odpovědnosti v uvedených oblastech činností. | ||
- | ===== NAPLŇOVÁNÍ | + | ===== Naplňování |
- | ==== Vydávání a vyhodnocování dodržování | + | ==== Vydávání a vyhodnocování dodržování |
Vyhodnocování dodržování IK je základním kontrolním mechanismem zajišťujícím zpětnou vazbu. Dílčí vyhodnocování se uskutečňuje v souladu s pravidelnou aktualizací IK jedenkrát ročně, celkové vyhodnocení v souladu s § 4(5) vyhlášky č. 360/2023 Sb., o dlouhodobém řízení informačních systémů veřejné správy nejpozději jednou za 24 měsíců od schválení koncepce. Za vyhodnocování dodržování IK je v souladu s legislativou odpovědný vrcholový útvar (orgán) řízení informatiky. | Vyhodnocování dodržování IK je základním kontrolním mechanismem zajišťujícím zpětnou vazbu. Dílčí vyhodnocování se uskutečňuje v souladu s pravidelnou aktualizací IK jedenkrát ročně, celkové vyhodnocení v souladu s § 4(5) vyhlášky č. 360/2023 Sb., o dlouhodobém řízení informačních systémů veřejné správy nejpozději jednou za 24 měsíců od schválení koncepce. Za vyhodnocování dodržování IK je v souladu s legislativou odpovědný vrcholový útvar (orgán) řízení informatiky. | ||
Řádek 531: | Řádek 536: | ||
Pro zajištění praktického naplnění IK je třeba stanovit osobní odpovědnosti za jednotlivé oblasti, které IK řeší. | Pro zajištění praktického naplnění IK je třeba stanovit osobní odpovědnosti za jednotlivé oblasti, které IK řeší. | ||
- | === Postupy při vyhodnocování dodržování | + | === Postupy při vyhodnocování dodržování |
Vyhodnocování musí provádět jiný zaměstnanec úřadu než ten, který je přímo odpovědný za naplňování a aktualizaci IK. Totéž platí pro vyhodnocování dílčích oblastí, pro které byla stanovena konkrétní dílčí odpovědnost. | Vyhodnocování musí provádět jiný zaměstnanec úřadu než ten, který je přímo odpovědný za naplňování a aktualizaci IK. Totéž platí pro vyhodnocování dílčích oblastí, pro které byla stanovena konkrétní dílčí odpovědnost. | ||
Řádek 542: | Řádek 547: | ||
Zaměstnanec provádějící vyhodnocení bude sledovat výsledky dílčích vyhodnocení jednotlivých oblastí, evidovat zjištěné nedostatky a zapisovat návrhy opatření na jejich odstranění. | Zaměstnanec provádějící vyhodnocení bude sledovat výsledky dílčích vyhodnocení jednotlivých oblastí, evidovat zjištěné nedostatky a zapisovat návrhy opatření na jejich odstranění. | ||
- | === Oblasti pro vyhodnocování | + | === Oblasti pro vyhodnocování |
V průběhu vyhodnocování IK se posuzuje zejména: | V průběhu vyhodnocování IK se posuzuje zejména: | ||
Řádek 556: | Řádek 561: | ||
* zda dříve zjištěné nedostatky byly odstraněny nebo se k jejich odstranění směřuje. | * zda dříve zjištěné nedostatky byly odstraněny nebo se k jejich odstranění směřuje. | ||
- | === Pravidla pro vytváření zápisu z vyhodnocování | + | === Pravidla pro vytváření zápisu z vyhodnocování |
Z vyhodnocování bude vytvořen zápis. Za jeho vyhotovení odpovídá zaměstnanec úřadu, který řídí vyhodnocování. | Z vyhodnocování bude vytvořen zápis. Za jeho vyhotovení odpovídá zaměstnanec úřadu, který řídí vyhodnocování. | ||
Řádek 579: | Řádek 584: | ||
V dalším kroku ředitel odboru, odpovědného za realizaci IK, zajistí ve spolupráci s příslušnými odbornými útvary zpracování návrhu vhodných opatření, jejichž přijetí povede k odstranění zjištěných nedostatků, | V dalším kroku ředitel odboru, odpovědného za realizaci IK, zajistí ve spolupráci s příslušnými odbornými útvary zpracování návrhu vhodných opatření, jejichž přijetí povede k odstranění zjištěných nedostatků, | ||
- | ==== Postupy při provádění změn IKOVS ==== | + | ==== Postupy při provádění změn informační koncepce |
Při provádění změn IK musí být dodržován níže uvedený postup. Uvedené činnosti provádí zaměstnanec odpovědný za plnění a aktualizaci IK. | Při provádění změn IK musí být dodržován níže uvedený postup. Uvedené činnosti provádí zaměstnanec odpovědný za plnění a aktualizaci IK. | ||
Řádek 590: | Řádek 595: | ||
* příprava nové IK v předstihu před ukončením platnosti té stávající. | * příprava nové IK v předstihu před ukončením platnosti té stávající. | ||
- | === Postup pro zajištění včasné změny | + | === Postup pro zajištění včasné změny |
Pro zajištění včasné aktualizace IK bude prováděna její revize 1x ročně a to tak, aby byla v souladu s aktuálními požadavky úřadu, platných strategií a požadavky příslušných právních předpisů. V případě zjištění potřeby promítnutí těchto změn do informační koncepce, bude vydána její nová verze. | Pro zajištění včasné aktualizace IK bude prováděna její revize 1x ročně a to tak, aby byla v souladu s aktuálními požadavky úřadu, platných strategií a požadavky příslušných právních předpisů. V případě zjištění potřeby promítnutí těchto změn do informační koncepce, bude vydána její nová verze. | ||
Řádek 606: | Řádek 611: | ||
V této souvislosti musí vedoucí zaměstnanci všech organizačních jednotek, které užívají IS, jsou věcnými garanty nějaké části IS, respektive odpovídají za správu nějaké části IS, hlásit výše uvedené změny zaměstnanci odpovědnému za přípravu změn a tvorbu nových verzí IK. Tento zaměstnanec je též povinen sledovat další výše uvedené změny a jejich dopad na informační koncepci. | V této souvislosti musí vedoucí zaměstnanci všech organizačních jednotek, které užívají IS, jsou věcnými garanty nějaké části IS, respektive odpovídají za správu nějaké části IS, hlásit výše uvedené změny zaměstnanci odpovědnému za přípravu změn a tvorbu nových verzí IK. Tento zaměstnanec je též povinen sledovat další výše uvedené změny a jejich dopad na informační koncepci. | ||
- | === Postup zápisu změny do dokumentu | + | === Postup zápisu změny do dokumentu |
Změny IK budou prováděny formou vydání nové verze. Jednotlivé verze budou číslovány dvěma čísly, oddělenými tečkou: | Změny IK budou prováděny formou vydání nové verze. Jednotlivé verze budou číslovány dvěma čísly, oddělenými tečkou: | ||
Řádek 627: | Řádek 632: | ||
* další podklady dle uvážení. | * další podklady dle uvážení. | ||
- | ===== | + | ===== |
- | ==== Odpovědnosti za životní cyklus dokumentu | + | ==== Odpovědnosti za životní cyklus dokumentu |
Životní cyklus IK je charakterizován těmito hlavními procesy a odpovědnostmi. | Životní cyklus IK je charakterizován těmito hlavními procesy a odpovědnostmi. | ||
- | ==== Odpovědnost za realizaci | + | ==== Odpovědnost za realizaci |
Odpovědnost za naplnění IK je stanovena vždy vrcholovému útvaru (orgánu) řízení informatiky úřadu. Příklady dílčích odpovědností za jednotlivé oblasti IK jsou uvedeny v následující tabulce. | Odpovědnost za naplnění IK je stanovena vždy vrcholovému útvaru (orgánu) řízení informatiky úřadu. Příklady dílčích odpovědností za jednotlivé oblasti IK jsou uvedeny v následující tabulce. | ||
Řádek 641: | Řádek 646: | ||
Odpovědnost za splnění komplexních zákonných povinností byla stanovena ministru/ | Odpovědnost za splnění komplexních zákonných povinností byla stanovena ministru/ | ||
- | ===== Část D: Dodatky a přílohy | + | ===== Část D: Dodatky a přílohy |
===== Dodatky ===== | ===== Dodatky ===== |