Rozdíly
Zde můžete vidět rozdíly mezi vybranou verzí a aktuální verzí dané stránky.
Obě strany předchozí revize Předchozí verze Následující verze | Předchozí verze | ||
uvod_schvalovani [2021/03/05 10:44] – Tomáš Šedivec | uvod_schvalovani [2025/02/07 10:55] (aktuální) – ↷ Odkaz upraven z důvodu přesunutí Tomáš Šedivec | ||
---|---|---|---|
Řádek 4: | Řádek 4: | ||
<WRAP group> | <WRAP group> | ||
- | < | + | < |
- | {{:logo.png?400|}} | + | {{wiki:pexels-yan-krukov-7640805.jpg?400|}} |
</ | </ | ||
- | <WRAP 80% column> | + | <WRAP 80% left column> |
<WRAP announcement left purple round 100%> | <WRAP announcement left purple round 100%> | ||
Řádek 15: | Řádek 15: | ||
**orgány veřejné správy** | **orgány veřejné správy** | ||
- | Orgány veřejné správy žádají o stanovisko dle [[https:// | + | Orgány veřejné správy žádají o stanovisko dle [[https:// |
+ | Orgány veřejné správy žádají prostřednictvím datové zprávy poslané do datové schránky **yukd8p7**. Tato datová zpráva musí obsahovat průvodní dopis a všechny nezbytné přílohy. | ||
**ústřední správní úřady včetně jejich organizací** | **ústřední správní úřady včetně jejich organizací** | ||
- | Dle [[https://www.mvcr.cz/soubor/usneseni-vlady-c-86-2020-sb-ze-dne-27-ledna-2020.aspx|usnesení vlády ze dne 27. 1. 2020 č. 86]] se povinnost vztahuje na ústřední správní úřady včetně výdajů organizací nebo právnických osob, k nimž jimi řízený ústřední správní úřad plní funkci zakladatele nebo zřizovatele nebo které spadají do jeho působnosti, | + | Dle [[https://odok.cz/portal/ |
+ | |||
+ | Povinnost informovat OHA o záměrech ICT je dána u výdajů na pořízení či architektonickou změnu určeného informačního systému veřejné správy, anebo výdajů s takovým informačním systémem souvisejících (tj. záměrů, u nichž je vyžadováno stanovisko OHA) a dále také u ostatních výdajů v oblasti digitalizace nebo ICT s předpokládanou hodnotou plnění přesahující 20 mil. Kč. | ||
+ | |||
+ | Postup při posuzování záměrů výdajů v oblasti ICT upravují [[https:// | ||
+ | |||
+ | Ústřední správní úřady včetně jejich organizací žádají prostřednictvím datové zprávy poslané do datové schránky **yukd8p7**. Tato datová zpráva musí obsahovat průvodní dopis a všechny nezbytné přílohy. | ||
+ | |||
+ | **žadatelé o dotaci z evropských strukturálních fondů** | ||
+ | |||
+ | Všichni žadatelé, kteří si žádají o dotaci z relevantních výzev evropských strukturálních fondů typu IROP (integrovaný regionální operační program) a vynakládají prostředky na ICT, musí k čerpání dotace mít souhlasné posouzení OHA. U NPO (národní plán obnovy) není povinnost mít stanovisko OHA z důvodu žádosti o prostředky NPO, pokud však žadatel má povinnost mít stanovisko dle jiných právních předpisů, usnesení vlády nebo specifických pravidel správců dotací, je povinnou přílohou. | ||
+ | |||
+ | Žadatelé o dotaci z evropských strukturálních fondů včetně jejich organizací žádají prostřednictvím datové zprávy poslané do datové schránky **yukd8p7**. Tato datová zpráva musí obsahovat průvodní dopis a všechny nezbytné přílohy. | ||
+ | |||
+ | **kdo na úřadu má povinnost** | ||
+ | |||
+ | Není řečeno, jaký útvar orgánu veřejné správy má povinnost, povinnost má úřad jako celek. Odbor Hlavního architekta eGovernmentu však důrazně apeluje, aby povinnost nebyla dána jednomu útvaru (např. útvaru informatiky). Bez zapojení celého úřadu nebo minimálně rolí dle [[znalostni_baze: | ||
+ | Zároveň neradi vidíme, když je tato povinnost přenesena na dodavatele ICT řešení. Dokud budete tyto povinnosti takto přenášet, | ||
- | Povinnost informovat vládu ČR o záměrech ICT je dána u výdajů na pořízení či technické zhodnocení určeného informačního systému veřejné správy, anebo výdajů s takovým informačním systémem souvisejících (tj. záměrů, u nichž je vyžadováno stanovisko OHA) a dále také u ostatních výdajů v oblasti digitalizace nebo ICT s předpokládanou hodnotou plnění přesahující 6 mil. Kč. | ||
- | Postup při posuzování záměrů výdajů v oblasti ICT upravují [[https:// | ||
</ | </ | ||
Řádek 31: | Řádek 47: | ||
<WRAP group> | <WRAP group> | ||
- | <WRAP 80% column> | + | <WRAP 12% left column> |
+ | {{wiki: | ||
+ | </ | ||
+ | |||
+ | <WRAP 80% right column> | ||
<WRAP announcement left purple round 100%> | <WRAP announcement left purple round 100%> | ||
{{anchor: | {{anchor: | ||
===CO mají úřady předkládat OHA ke schválení? | ===CO mají úřady předkládat OHA ke schválení? | ||
- | **Projekty podléhající zákonu č. 365/2000 Sb., o informačních systémech veřejné správy, usnesení vlády č. 86 ze dne 27. 1. 2020 nebo oběma těmto předpisům** | + | **Projekty podléhající |
+ | |||
+ | Z povinnosti se vylučují ty projekty, které mají provozní charakter a nevytváří se architektonická změna((technické zhodnocení spočívající v měněných vnitřních či vnějších vazbách nebo struktuře vnitřního členění komponent nebo určeného informačního systému; za architektonickou změnu se považuje i změna webového uživatelského rozhraní spočívající v měněném poskytování služeb, to neplatí pro změnu webového uživatelského rozhraní spočívající pouze ve změně vzhledu.)). Architektonickou změnu je nutné vnímat jak z pohledu samotného určeného informačního systému, tak i z širšího pohledu dle [[: | ||
__Postup:__ Podle typu projektu předložte jeden z níže uvedených formulářů žádosti o stanovisko, postupujte přitom podle příslušného metodického pokynu. Typ formuláře pro váš projekt zjistíte z rozcestníku. Žádá se nejpozději před dokončením zpracování zadávací dokumentace, | __Postup:__ Podle typu projektu předložte jeden z níže uvedených formulářů žádosti o stanovisko, postupujte přitom podle příslušného metodického pokynu. Typ formuláře pro váš projekt zjistíte z rozcestníku. Žádá se nejpozději před dokončením zpracování zadávací dokumentace, | ||
Řádek 41: | Řádek 63: | ||
OHA vydá stanovisko do 30 dnů, v odůvodněných případech u zvlášť komplikovaných žádostí do 60 dnů. | OHA vydá stanovisko do 30 dnů, v odůvodněných případech u zvlášť komplikovaných žádostí do 60 dnů. | ||
- | Pokud projekt podléhá zákonu č. 365/2000 Sb., o informačních systémech veřejné správy | + | Pokud projekt podléhá |
- | **Návrhy investičních dokumentací programů obsahujících pořízení nebo technické zhodnocení určených informačních systémů a investiční záměry akcí pořízení nebo technického zhodnocení určených informačních systémů dle zákona 365/2000 Sb.** | + | **Návrhy investičních dokumentací programů obsahujících pořízení nebo technické zhodnocení určených informačních systémů a investiční záměry akcí pořízení nebo technického zhodnocení určených informačních systémů dle [[https:// |
__Postup:__ Využijte stejných formulářů a dokumentů, které jsou použitelné pro schvalování Ministerstvem financí dle jiného právního předpisu, které zašlete na OHA. | __Postup:__ Využijte stejných formulářů a dokumentů, které jsou použitelné pro schvalování Ministerstvem financí dle jiného právního předpisu, které zašlete na OHA. | ||
Řádek 57: | Řádek 78: | ||
OHA vydá stanovisko do 30 dnů, v odůvodněných případech u zvlášť komplikovaných žádostí do 60 dnů. | OHA vydá stanovisko do 30 dnů, v odůvodněných případech u zvlášť komplikovaných žádostí do 60 dnů. | ||
- | Jako obálku | + | Hlavním dokumentem pro podání žádosti je čestné prohlášení žadatele, které slouží jako obálka |
+ | |||
+ | **Projekty žádající o dotaci z evropských strukturálních fondů** | ||
+ | |||
+ | __Postup:__ Každé žádost musí obsahovat průvodní dopis s elektronickým podpisem a obsahem předložením, | ||
+ | |||
+ | OHA vydá stanovisko do 30 dnů, v odůvodněných případech u zvlášť komplikovaných žádostí do 60 dnů. | ||
+ | |||
+ | Žadatel nemusí pro podání žádosti o dotaci u správce dotace v případě IROP čekat na souhlasné posouzení. OHA při příjmu vydá potvrzení o příjmu, které stačí pro registraci žádosti a stanovisko se doloží, až bude vydáno. | ||
</ | </ | ||
</ | </ | ||
- | <WRAP 17% column> | + | |
- | {{: | + | |
- | </ | + | |
</ | </ | ||
<WRAP group> | <WRAP group> | ||
- | < | + | < |
- | {{:logo.png?400|}} | + | {{wiki:pexels-kelly-lacy-2928232.jpg?400|}} |
</ | </ | ||
- | <WRAP 80% column> | + | <WRAP 80% left column> |
<WRAP announcement left purple round 100%> | <WRAP announcement left purple round 100%> | ||
{{anchor: | {{anchor: | ||
===JAKÉ formuláře mají úřady pro své projekty využít? | ===JAKÉ formuláře mají úřady pro své projekty využít? | ||
- | Úřady mají povinnost využít aktuálně platné formuláře, | + | Úřady mají povinnost využít aktuálně platné formuláře, |
- | Od března 2021 jsou platné | + | V případě posouzení provozní dokumentace určeného informačního systému před zahájením poskytování služby využijte jediný |
- | ^**Typ formuláře** ^**Stručný popis** | + | V případě informování dle bodu II/1b [[https:// |
- | |Typ A |Plný formulář bez zjednodušení, | + | |
- | |Typ B1 | + | |
- | |Typ B2 | + | |
- | |Typ B3 | + | |
- | |Typ C |Tento zjednodušený vzor žádosti byl připraven pro použití v případech záměru pořídit typizovaný komoditní ICT produkt (HW, SW nebo službu). | + | |
- | |Žádost o výjimku | + | |
- | |Formulář pro společné | + | |
- | |Formulář pro provozní dokumentaci|Obálka k provozní dokumentaci určeného informačního systému | + | |
- | K informování | + | V případě nesplnění souladu s architektonickými principy eGovernmentu, |
+ | |||
+ | <wrap important> | ||
+ | |||
+ | ^**Typ formuláře**^**Podtyp formuláře (pokud existuje)**^**Stručný popis**^**Odkazy na soubory** | ||
+ | |Typ A ||Plný formulář bez zjednodušení, | ||
+ | |Typ B|Typ B1 |Žádost o stanovisko OHA k rámcovému záměru |{{ dokumenty-schvalovani: | ||
+ | |:::|Typ B2|Žádost o stanovisko OHA ke každé dílčí změně řešení z rámcového záměru B1. \\ Pokud je součástí projektu řešení digitálních služeb dle zákona č. 12/2020 Sb., o právu na digitální služby předkládá se také povinná příloha zhodnocení souladu se zákonem|{{ dokumenty-schvalovani: | ||
+ | |:::|Typ B3|Žádost o stanovisko OHA k plánované cílové architektuře funkčního celku z rámcového záměru B1 obsahující mimo jiné všechny dílčí změny dle B2|{{ dokumenty-schvalovani: | ||
+ | |Typ C||Tento zjednodušený vzor žádosti byl připraven pro použití v případech záměru pořídit typizovaný komoditní ICT produkt (HW, SW nebo službu). |{{ dokumenty-schvalovani: | ||
+ | |Žádost o výjimku ||Žádost o výjimku vyplňujte **vždy**, pokud **existuje objektivní důvod** nebýt v souladu s architektonickými principy Národní architektury VS, požadavky na soulad řešení s kontextem architektury úřadu, požadavky na soulad řešení s kontextem architektury eGovernmentu, | ||
+ | |Čestné prohlášení předložení provozní dokumentace ||Čestné prohlášení k předložení provozní dokumentace určeného informačního systému k posouzení splnění všech náležitostí|{{ dokumenty-schvalovani: | ||
+ | |Informace na útvar Hlavního architekta eGovernmentu || K informování útvaru Hlavního architekta eGovernmentu dle bodu II/1b [[https:// | ||
+ | |IROP21+ || Jednotlivé výzvy integrovaného regionálního operačního programu pro období 2021-2027 | [[https://irop.mmr.cz/cs/vyzvy-2021-2027|IROP výzvy]]| | ||
+ | |||
+ | |||
+ | Požadavky | ||
</ | </ | ||
Řádek 97: | Řádek 133: | ||
<WRAP group> | <WRAP group> | ||
- | <WRAP 80% column> | + | <WRAP 12% left column> |
+ | {{wiki: | ||
+ | </ | ||
+ | |||
+ | <WRAP 80% right column> | ||
<WRAP announcement left purple round 100%> | <WRAP announcement left purple round 100%> | ||
{{anchor: | {{anchor: | ||
===JAK mají úřady žádost k projektu vyplnit?=== | ===JAK mají úřady žádost k projektu vyplnit?=== | ||
- | Při vyplnění formuláře žádosti je nutné postupovat dle příslušného metodického pokynu. Úřad vyplní všechny tabulky v daném formuláři informacemi o předkládaném projektu na všech čtyřech vrstvách architektury. U červeně vyznačených položek je nezbytné vybrat ve formuláři položku z nabízeného seznamu. Vzhledem k tomu, že se OHA zaměřuje zejména na klíčové oblasti architektury eGovernmentu a soulad s národními architektonickými dokumenty, doporučujeme všem úřadům sledovat informace na tomto [[https:// | + | Při vyplnění formuláře žádosti je nutné postupovat dle příslušného metodického pokynu. Úřad vyplní všechny tabulky v daném formuláři informacemi o předkládaném projektu na všech čtyřech vrstvách architektury. U červeně vyznačených položek je nezbytné vybrat ve formuláři položku z nabízeného seznamu. Vzhledem k tomu, že se OHA zaměřuje zejména na klíčové oblasti architektury eGovernmentu a soulad s národními architektonickými dokumenty, doporučujeme všem úřadům sledovat informace na tomto [[:start|architektonickém webu]] a snažit se o maximální naplnění architektonických principů a cílů |
- | Vzorové žádosti - příklady | + | Vzorově |
- | * Metodický pokyn MZČR k výzvám IROP v oblasti eHealth (docx, 621 kB) | + | </ |
- | * Vzorová studie proveditelnosti MZČR k výzvám IROP v oblasti eHealth (docx, 1,5 MB) | + | </ |
- | * Státní ústav pro kontrolu léčiv - informační systém eRecept (pdf, 2,9 MB) | + | |
- | * Vzorová kapitola Řešení projektu ze studie proveditelnosti (pdf, 250 kB) | + | |
- | * Studie proveditelnosti TAČR k projektu: Pořízení informačního systému TA ČR a zajištění jeho provozu a rozvoje (pdf, 2,4 MB) | + | |
- | Pozn.: Vzorové příklady mají vyžlucené části, které si zpracovatel nepřál zveřejnit. K souhlasnému vyřízení žádosti jsou však povinné. | ||
- | Zde jsou stanovena pravidla pro vydávání stanovisek pro jednotlivé výzvy: | + | </ |
- | * Pravidla pro vydání stanoviska OHA k výzvě 10 - Kybernetická bezpečnost (pdf, 357 kB) | + | <WRAP group> |
- | * Pravidla pro vydání stanoviska OHA k výzvě 4 - Aktivity vedoucí k úplnému elektronickému podání (pdf, 473 kB) | + | <WRAP 12% right column> |
- | * Pravidla pro vydání stanoviska OHA k výzvě 23 - specifické komunikační systémy a infrastruktura (pdf, 434 kB) | + | {{wiki: |
- | * Pravidla pro vydání stanoviska OHA k výzvě 28 - specifické komunikační systémy a infrastruktura II (pdf, 434 kB) | + | </ |
- | * Pravidla pro vydání stanoviska OHA k výzvě 26 - eGovernment I (pdf, 407 kB) | + | |
+ | <WRAP 80% left column> | ||
+ | <WRAP announcement right purple round 100%> | ||
+ | {{anchor: | ||
+ | ===KDE se úřady mohou dozvědět více?=== | ||
+ | OHA aktuálně neposkytuje žádné školení k vyplňování formulářů. Je však možné požádat o předběžnou konzultaci skrze email [[oha@dia.gov.cz]]. Rádi vám odpovíme na případné dotazy k vyplnění formulářů či povinnosti žádat o stanovisko OHA. | ||
- | </WRAP> | + | Než připravíme aktualizované podklady, tak si můžete pustit mluvenou prezentaci k vydávání stanovisek k ICT projektům dle usnesení vlády č. 889/2015 ze dne 2. 11. 2015, |
- | </WRAP> | + | |
- | <WRAP 17% column> | + | Přehled posuzovaných projektů dle [[https:// |
- | {{:logo.png?400|}} | + | </ |
</ | </ | ||
</ | </ | ||
+ | |||
<WRAP group> | <WRAP group> | ||
- | < | + | < |
- | {{:logo.png?400|}} | + | {{wiki:pexels-olya-kobruseva-5417670.jpg?400|}} |
</ | </ | ||
- | <WRAP 80% column> | + | <WRAP 80% right column> |
<WRAP announcement right purple round 100%> | <WRAP announcement right purple round 100%> | ||
- | {{anchor:kde}} | + | {{anchor:vyrocky}} |
- | ===KDE se úřady mohou dozvědět více?=== | + | ===Výroční zprávy o posuzování projektů=== |
- | OHA aktuálně neposkytuje | + | OHA každoročně od roku 2016 vydává výroční zprávy o posuzování projektů, ve kterých shrnuje počet |
+ | |||
+ | Výroční zpráva 2023 | ||
+ | *{{ dokumenty-schvalovani: | ||
+ | *{{ : | ||
+ | Výroční zpráva 2022 | ||
+ | *{{ dokumenty-schvalovani: | ||
+ | *{{ : | ||
+ | Výroční zpráva 2021 | ||
+ | *{{ dokumenty-schvalovani:zprava_o_posuzovani_oha_za_rok_2021.pdf |Zpráva o posuzování projektů útvarem Hlavního architekta eGovernmentu za rok 2021}} | ||
+ | *{{ : | ||
+ | Výroční zpráva 2020 | ||
+ | *{{ dokumenty-schvalovani: | ||
+ | *{{ : | ||
+ | Výroční zpráva 2019 | ||
+ | *{{ dokumenty-schvalovani: | ||
+ | * {{ dokumenty-schvalovani: | ||
+ | Výroční zpráva 2018 | ||
+ | *{{ dokumenty-schvalovani: | ||
+ | * {{ dokumenty-schvalovani: | ||
+ | Výroční zpráva 2017 | ||
+ | *{{ dokumenty-schvalovani: | ||
+ | * {{ dokumenty-schvalovani: | ||
+ | Výroční zpráva 2016 | ||
+ | *{{ dokumenty-schvalovani: | ||
+ | Průběžná zpráva za 1. pololetí 2016 | ||
+ | * {{ : | ||
- | Než připravíme aktualizované podklady, tak si můžete pustit mluvenou prezentaci k vydávání stanovisek k ICT projektům dle usnesení vlády č. 889/2015 ze dne 2. 11. 2015 ([[https:// | ||
</ | </ | ||
</ | </ | ||
</ | </ |