Rozdíly

Zde můžete vidět rozdíly mezi vybranou verzí a aktuální verzí dané stránky.

Odkaz na výstup diff

Obě strany předchozí revize Předchozí verze
Následující verze
Předchozí verze
slovnik_egov [2024/10/30 16:21] Tomáš Šedivecslovnik_egov [2024/11/19 09:35] (aktuální) Tomáš Šedivec
Řádek 1: Řádek 1:
 ======Slovník pojmů eGovernmentu====== ======Slovník pojmů eGovernmentu======
 +<datatables>
 ^**Zkratka**^**Pojem česky** ^**Definice česky\\ (definicion)** ^**Popis česky\\ (description)** ^**Zdroje definice** ^**Detail zdroje** ^ ^**Zkratka**^**Pojem česky** ^**Definice česky\\ (definicion)** ^**Popis česky\\ (description)** ^**Zdroje definice** ^**Detail zdroje** ^
 |** ** |Administrátor |Osoba zajišťující správu, provoz, použití, údržbu a bezpečnost technického aktiva. |  |Vyhláška č. 82/2018 Sb., o kybernetické bezpečnosti |§ 2. písm. a) | |** ** |Administrátor |Osoba zajišťující správu, provoz, použití, údržbu a bezpečnost technického aktiva. |  |Vyhláška č. 82/2018 Sb., o kybernetické bezpečnosti |§ 2. písm. a) |
Řádek 118: Řádek 118:
 |**DS** |Datová schránka |Státem garantovaný komunikační nástroj, který nahrazuje klasické doporučené dopisy a slouží hlavně ke komunikaci s orgány veřejné moci. Jeho prostřednictvím může držitel datové schránky, tj. povinně každý subjekt, kterému je datová schránka zřízena ze zákona a dobrovolně kterýkoliv občan, činit podání kterémukoliv úřadu. Úřady prostřednictvím Datové schránky doručují své písemnosti příslušným adresátům (fyzickým nebo právnickým osobám), stejně jako komunikují s jinými orgány veřejné moci. Veškeré úkony, které jsou prostřednictvím elektronické Datové schránky, resp. přepážky činěny, jsou zcela rovnocenné - ekvivalentní úkonům činěným písemně. |Místo chození na poštu pro obálky s pruhem je možné si zdarma zřídit datovou schránku a komunikovat (nejen) s úřady online odkudkoliv. Díky datovým schránkám, které nahrazují doporučené dopisy, máme vždy jistotu, že se naše podání dostalo na správný úřad. Odeslanou zprávu je možné si uložit a prokázat obsah zprávy (z podacího lístku k doporučené zásilce nevyčteme, co bylo obsahem dopisu). Navíc elektronický dokument má stejnou právní platnost jako klasický papírový s kulatým razítkem a odeslání datové zprávy je na rozdíl od doporučeného dopisu zdarma. |Výklad OeG |  | |**DS** |Datová schránka |Státem garantovaný komunikační nástroj, který nahrazuje klasické doporučené dopisy a slouží hlavně ke komunikaci s orgány veřejné moci. Jeho prostřednictvím může držitel datové schránky, tj. povinně každý subjekt, kterému je datová schránka zřízena ze zákona a dobrovolně kterýkoliv občan, činit podání kterémukoliv úřadu. Úřady prostřednictvím Datové schránky doručují své písemnosti příslušným adresátům (fyzickým nebo právnickým osobám), stejně jako komunikují s jinými orgány veřejné moci. Veškeré úkony, které jsou prostřednictvím elektronické Datové schránky, resp. přepážky činěny, jsou zcela rovnocenné - ekvivalentní úkonům činěným písemně. |Místo chození na poštu pro obálky s pruhem je možné si zdarma zřídit datovou schránku a komunikovat (nejen) s úřady online odkudkoliv. Díky datovým schránkám, které nahrazují doporučené dopisy, máme vždy jistotu, že se naše podání dostalo na správný úřad. Odeslanou zprávu je možné si uložit a prokázat obsah zprávy (z podacího lístku k doporučené zásilce nevyčteme, co bylo obsahem dopisu). Navíc elektronický dokument má stejnou právní platnost jako klasický papírový s kulatým razítkem a odeslání datové zprávy je na rozdíl od doporučeného dopisu zdarma. |Výklad OeG |  |
 |**DS** |Datová schránka |Datová schránka je elektronické úložiště, které je určeno k \\ a) doručování orgány veřejné moci, \\ b) provádění úkonů vůči orgánům veřejné moci,\\ c) dodávání dokumentů fyzických osob, podnikajících fyzických osob a právnických osob. |  |Zákon č. 300/2008 Sb., o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů |§2 odst 1.| |**DS** |Datová schránka |Datová schránka je elektronické úložiště, které je určeno k \\ a) doručování orgány veřejné moci, \\ b) provádění úkonů vůči orgánům veřejné moci,\\ c) dodávání dokumentů fyzických osob, podnikajících fyzických osob a právnických osob. |  |Zákon č. 300/2008 Sb., o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů |§2 odst 1.|
-|** ** |Datová zpráva |Elektronická data, která lze přenášet prostředky pro elektronickou komunikaci a uchovávat na technických nosičích dat, používaných při zpracování a přenosu dat elektronickou formou, jakož i data uložená na technických nosičích ve formě datového souboru. |Může se jednat buď o přijatý dokument od orgánů veřejné moci nebo vytvořený dokument, určený k elektronickému poslání do datové schránky orgánu veřejné moci. |Slovník pojmů k datovým schránkám |  | 
 |** ** |Datová zpráva |Dokumenty orgánů veřejné moci doručované prostřednictvím datové schránky, úkony prováděné vůči orgánům veřejné moci prostřednictvím datové schránky a dokumenty fyzických osob, podnikajících fyzických osob a právnických osob dodávané prostřednictvím datové schránky mají formu datové zprávy. |Datová zpráva je celkem skládajícím se z obálky, metadat zprávy a z vložených dokumentů. S datovou zprávou se musí pracovat jako s jedním celkem. |Zákon č. 300/2008 Sb., o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů |§19 | |** ** |Datová zpráva |Dokumenty orgánů veřejné moci doručované prostřednictvím datové schránky, úkony prováděné vůči orgánům veřejné moci prostřednictvím datové schránky a dokumenty fyzických osob, podnikajících fyzických osob a právnických osob dodávané prostřednictvím datové schránky mají formu datové zprávy. |Datová zpráva je celkem skládajícím se z obálky, metadat zprávy a z vložených dokumentů. S datovou zprávou se musí pracovat jako s jedním celkem. |Zákon č. 300/2008 Sb., o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů |§19 |
 |** ** |Datový objekt |Pasivní element vhodný k automatickému zpracování. |  |ArchiMate |  | |** ** |Datový objekt |Pasivní element vhodný k automatickému zpracování. |  |ArchiMate |  |
Řádek 490: Řádek 489:
 |** ** |Riziko |Možná událost, která by mohla způsobit poškození nebo ztrátu, případně ovlivnit schopnost dosáhnout cílů. Riziko je poměřováno pravděpodobností hrozby, zranitelností aktiva z hlediska této hrozby a dopadem, které by hrozba měla, pokud by nastala. |  |ITIL v3, Slovníček termínů, definic a zkratek, itSMF Czech Republic, o.s., |  | |** ** |Riziko |Možná událost, která by mohla způsobit poškození nebo ztrátu, případně ovlivnit schopnost dosáhnout cílů. Riziko je poměřováno pravděpodobností hrozby, zranitelností aktiva z hlediska této hrozby a dopadem, které by hrozba měla, pokud by nastala. |  |ITIL v3, Slovníček termínů, definic a zkratek, itSMF Czech Republic, o.s., |  |
 |**ROB** |Registr obyvatel |Registr obyvatel je základním registrem podle Zákona č. 111/2009 Sb., o základních registrech, který eviduje referenční údaje o fyzických osobách. Správcem Registru obyvatel je Ministerstvo vnitra. Primárními editory jsou jednotlivé OVM prostřednictvím Informačního systému evidence obyvatel a Agendového informačního systému cizinců. |  |Výklad OHA |  | |**ROB** |Registr obyvatel |Registr obyvatel je základním registrem podle Zákona č. 111/2009 Sb., o základních registrech, který eviduje referenční údaje o fyzických osobách. Správcem Registru obyvatel je Ministerstvo vnitra. Primárními editory jsou jednotlivé OVM prostřednictvím Informačního systému evidence obyvatel a Agendového informačního systému cizinců. |  |Výklad OHA |  |
-|**ROS** |Registr osob |Registr osob je základním registrem podle Zákona č. 111/2009 Sb., o základních registrech, který eviduje referenční údaje. Správcem registru osob je Digitální a informační agentura. Primárními editory jsou orgány a instituce, které již v současnosti mají zákonnou povinnost osoby registrovat. Jedná se o obchodní rejstřík, rejstřík živnostenského podnikání, evidence nebo informační systémy vybraných ministerstev a ústředních orgánů státní správy, profesních komor, obcí, krajů apod. Sekundárním editorem je Ministerstvo vnitra se systém Datových schránek (ISDS). |  |Výklad OHA |  |+|**ROS** |Registr osob |Registr osob je základním registrem podle Zákona č. 111/2009 Sb., o základních registrech, který eviduje referenční údaje. Správcem registru osob je Digitální a informační agentura. Primárními editory jsou orgány a instituce, které již v současnosti mají zákonnou povinnost osoby registrovat. Jedná se o obchodní rejstřík, rejstřík živnostenského podnikání, evidence nebo informační systémy vybraných ministerstev a ústředních orgánů státní správy, profesních komor, obcí, krajů apod. Sekundárním editorem je Digitální a informační agentura se systém Datových schránek (ISDS). |  |Výklad OHA |  |
 |**RUIAN** |Registr územní identifikace, adres a nemovitostí |Registr územní identifikace adres a nemovitostí je základním registrem podle Zákona č. 111/2009 Sb., o základních registrech, který eviduje základní územní prvky a adresy. Správcem registru územní identifikace je Český úřad zeměměřický a katastrální. Primárními editory jsou katastrální úřady, prostřednictvím informačního systému katastru nemovitostí, stavební úřady prostřednictvím informačního systému územní identifikace, obce a Český statistický úřad. |  |Výklad OHA |  | |**RUIAN** |Registr územní identifikace, adres a nemovitostí |Registr územní identifikace adres a nemovitostí je základním registrem podle Zákona č. 111/2009 Sb., o základních registrech, který eviduje základní územní prvky a adresy. Správcem registru územní identifikace je Český úřad zeměměřický a katastrální. Primárními editory jsou katastrální úřady, prostřednictvím informačního systému katastru nemovitostí, stavební úřady prostřednictvím informačního systému územní identifikace, obce a Český statistický úřad. |  |Výklad OHA |  |
 |**RPP** |Registr práv a povinností |Registr práv a povinností spravuje Ministerstvo vnitra a obsahuje informace pro řízení přístupu k údajům ostatních základních registrů; zároveň v tomto registru vzniká základní přehled o agendách, které orgány veřejné moci provádějí; o občanech a právnických osobách jsou v tomto registru vedeny informace o rozhodnutích, která vedla ke změně údajů v základních registrech. Dále RPP slouží jako zdroj informací pro ISZR při řízení přístupu uživatelů k údajům v jednotlivých registrech a agendových informačních systémech. To znamená, že kdykoliv se daný subjekt pokusí získat určitý údaj, nebo ho dokonce změnit (editovat), systém posuzuje, zda subjektu bude dovolené na základě zákonného zmocnění pracovat s údaji poskytované veřejnou správou a tím se stává RPP významnou komponentou ZR v rámci koncepce využití propojeného datového fondu a sdílení údajů napříč nejen státní správou pro řízení výkonu veřejné správy |  |Výklad OHA |  | |**RPP** |Registr práv a povinností |Registr práv a povinností spravuje Ministerstvo vnitra a obsahuje informace pro řízení přístupu k údajům ostatních základních registrů; zároveň v tomto registru vzniká základní přehled o agendách, které orgány veřejné moci provádějí; o občanech a právnických osobách jsou v tomto registru vedeny informace o rozhodnutích, která vedla ke změně údajů v základních registrech. Dále RPP slouží jako zdroj informací pro ISZR při řízení přístupu uživatelů k údajům v jednotlivých registrech a agendových informačních systémech. To znamená, že kdykoliv se daný subjekt pokusí získat určitý údaj, nebo ho dokonce změnit (editovat), systém posuzuje, zda subjektu bude dovolené na základě zákonného zmocnění pracovat s údaji poskytované veřejnou správou a tím se stává RPP významnou komponentou ZR v rámci koncepce využití propojeného datového fondu a sdílení údajů napříč nejen státní správou pro řízení výkonu veřejné správy |  |Výklad OHA |  |
Řádek 622: Řádek 621:
 |** ** |Životní situace |Kombinace atributů určujících aktuální stav klienta vzhledem k veřejné správě, vyvolaný životní událostí. |Životní situace je vždy individuální, protože je tvořena kombinací velkého počtu hodnot (kvalit života) jednotlivce (věk, zdraví, rodinný stav, majetek, vzdělání, víra, …), z nichž obvykle právě jedna hodnota se mění životní událostí a ostatní formují novou individuální životní situaci (s jednorázovými potřebami) nebo životní období (s trvalými či opakujícími se potřebami ve vztahu k veřejné správě).\\ Statisticky je možno nalézt nejčastější a nejvýznamnější životní situace klientů, identifikovat je jako typové a pro zjednodušení jejich řešení připravit typové produkty (kombinace služeb) veřejné správy.\\ Postupy poskytují informace o tom, jak vyřídit různá podání, kam se obrátit a v jakých lhůtách, zda se platí správní nebo jiné poplatky, včetně odkazů na případné formuláře a platné právní předpisy.\\ Životní událost se děje z vůle klienta, z vyšší moci (bez vůle klienta nebo úřadu) či z moci úřední (ze zákona). Události z moci úřední bývají často periodické (roční, čtvrtletní, měsíční), dějící se uvnitř životního období (fáze) nebo jednorázové, vyplývající typicky ze změny politiky a právních přepisů (nové či změněné právo nebo povinnost). |Výklad oeG |  | |** ** |Životní situace |Kombinace atributů určujících aktuální stav klienta vzhledem k veřejné správě, vyvolaný životní událostí. |Životní situace je vždy individuální, protože je tvořena kombinací velkého počtu hodnot (kvalit života) jednotlivce (věk, zdraví, rodinný stav, majetek, vzdělání, víra, …), z nichž obvykle právě jedna hodnota se mění životní událostí a ostatní formují novou individuální životní situaci (s jednorázovými potřebami) nebo životní období (s trvalými či opakujícími se potřebami ve vztahu k veřejné správě).\\ Statisticky je možno nalézt nejčastější a nejvýznamnější životní situace klientů, identifikovat je jako typové a pro zjednodušení jejich řešení připravit typové produkty (kombinace služeb) veřejné správy.\\ Postupy poskytují informace o tom, jak vyřídit různá podání, kam se obrátit a v jakých lhůtách, zda se platí správní nebo jiné poplatky, včetně odkazů na případné formuláře a platné právní předpisy.\\ Životní událost se děje z vůle klienta, z vyšší moci (bez vůle klienta nebo úřadu) či z moci úřední (ze zákona). Události z moci úřední bývají často periodické (roční, čtvrtletní, měsíční), dějící se uvnitř životního období (fáze) nebo jednorázové, vyplývající typicky ze změny politiky a právních přepisů (nové či změněné právo nebo povinnost). |Výklad oeG |  |
 |** ** |Životní událost |Pro veřejnou správu se životní událostí rozumí změna relevantních atributů určujících aktuální stav klienta, ze kterého pro něj na základě platných právních předpisů vyplývají určitá práva a povinnosti. | základní charakteristické znaky životní události: \\ • něco, co se stane občanovi v jeho životě nebo se rozhodne něco změnit, ať už je tento občan v roli fyzické či právnické osoby, \\ • touto změnou vzniknou danému občanovi nová práva či povinnosti vůči veřejné správě, \\ • vyřízení těchto práv a povinností je často podmíněno konkrétní životní situací občana, \\ • tato práva a povinnosti upravuje více právních předpisů, typicky v rámci několika agend.| Výklad oeG | | |** ** |Životní událost |Pro veřejnou správu se životní událostí rozumí změna relevantních atributů určujících aktuální stav klienta, ze kterého pro něj na základě platných právních předpisů vyplývají určitá práva a povinnosti. | základní charakteristické znaky životní události: \\ • něco, co se stane občanovi v jeho životě nebo se rozhodne něco změnit, ať už je tento občan v roli fyzické či právnické osoby, \\ • touto změnou vzniknou danému občanovi nová práva či povinnosti vůči veřejné správě, \\ • vyřízení těchto práv a povinností je často podmíněno konkrétní životní situací občana, \\ • tato práva a povinnosti upravuje více právních předpisů, typicky v rámci několika agend.| Výklad oeG | |
 +</datatables>