- Česky (cs)
- English (en)
Toto je starší verze dokumentu!
PlayGround
Veřejný datový fond (VDF) je definován v Informační koncepci ČR (IKČR) jako dílčí cíl 5.10 a je součástí budovaného eGovernmentu VS ČR.
“Veřejný datový fond tvořený publikovanými veřejnými údaji veřejné správy je základní metodou pro sdílení veřejných informací mezi veřejnoprávními subjekty navzájem i pro sdílení veřejných údajů mezi veřejnoprávní a soukromoprávní sférou v ČR. Veřejný datový fond se od pouhé publikace automatizovaně čitelných otevřených dat posune též k publikaci právně závazných, platných a pravidelně aktualizovaných datových sad s jasně definovanou zodpovědností OVS za takové sady.”
Legislativní ukotvení veřejného datového fondu
VDF není v legislativě jako pojem explicitně zmíněn. Legislativa pouze zavádí pojmy důležité v rámci VDF a pravidla evidence a sdílení údajů ve VDF. VDF je ukotven v zákoně č. 111/2009 Sb., o základních registrech (ZoZR), zákoně č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím (InfoZ) a zákoně č. 365/2000 Sb. o informačních systémech veřejné správy (ZoISVS).
Základním pojmem je údaj vedený nebo vytvářený v rámci agendy. Podle § 51 odst. 6, písm. k) ZoZR je pro každý údaj vedený nebo vytvářený v rámci agendy v RPP vedena jeho přístupnost veřejnosti a v případě, že údaj není přístupný veřejnosti, číslo a název právního předpisu a označení jeho ustanovení (v budoucnu jako odkaz do eSeL), na jehož základě není údaj přístupný veřejnosti (resp. seznam takových referencí na ustanovení právních předpisů). Pokud tedy neexistují legislativní překážky ke zveřejnění údaje, jedná se o údaj přístupný veřejnosti (dále jen veřejný údaj). Veřejný údaj je speciálním případem údaje.
Způsob poskytnutí údaje zveřejněním upravuje § 4b InfoZ, dle kterého se veřejný údaj poskytuje jako informace ve všech formátech a jazycích, ve kterých byla informace vytvořena; při zveřejnění takové informace v elektronické podobě musí být jeden z těchto formátů otevřený a, je-li to možné, též strojově čitelný. Je-li to možné a vhodné, zveřejní povinný subjekt spolu s informací též metadata, která se k ní vztahují. Formát i metadata by měly co nejvíce splňovat otevřené formální normy.
V případě údajů spravovaných v AIS se z principu jedná o informace vedené ve strukturované podobě ve vnitřních databázích informačních systémů, které jsou spravovány databázovými systémy. Databázový systém má rozhraní pro získání obsahu údajů, prostřednictvím kterého lze obsah údajů ve strukturované podobě získat. Jejich zveřejnění v otevřeném a strojově čitelném formátu je tedy technicky možné vždy. Zároveň je možné zveřejnit spolu s informací i metadata a při volbě formátu zveřejněné informace a reprezentaci metadat plně postupovat podle otevřených formálních norem. Z důvodu dosažení interoperability mezi informačními systémy veřejné správy a také z důvodu dosažení přeshraniční interoperability je nutné při zveřejňování údajů postupovat podle otevřených formálních norem vydávaných MV ČR a při zveřejňování metadat je nutné postupovat dle otevřené formální normy rozhraní katalogů otevřených dat. Jinými slovy, veřejné údaje jsou zveřejňovány v otevřeném a strojově čitelném formátu dle otevřených formálních norem vydávaných MV ČR a jsou katalogizovány v Národním katalogu otevřených dat (NKOD).
Dále je dle § 51 odst. 6, písm. k) ZoZR pro údaj vedený nebo vytvářený v rámci agendy, jehož možné hodnoty jsou vymezeny číselníkem, tento číselník veden v RPP. Podle § 69 odst. 4 ZoZR MV ČR zveřejní otevřenou formální normu pro vytvoření číselníku a podle § 51 odst. 11 ZoZR jsou tyto číselníky veřejně přístupné způsobem umožňujícím dálkový přístup. Číselník pro vymezení možných hodnot údajů pro účely tohoto dokumentu nazýváme veřejný číselník. Ze spojení s § 5a odst. 2 InfoZ pak vyplývá, že veřejný číselník musí být zveřejněn jako otevřená data podle otevřené formální normy vyplývající z § 69 odst. 4 ZoZR.
Z pohledu ZoZR odlišujeme dva možné typy veřejných číselníků. Dle § 50 odst. 2 ZoZR to jsou číselníky ČSÚ. Dle § 54 odst. 1, písm. a) ZoZR to jsou číselníky ohlašovatelů agend. Jinými slovy, možné hodnoty údaje lze vymezit buď číselníkem ČSÚ nebo číselníkem ohlašovatele agendy. Z § 54 odst. 1, písm. a) ZoZR vyplývá, že primárně musí být volen číselník, který již je v RPP veden. Pouze pokud žádný vhodný číselník v RPP veden není, uvádí ohlašovatel agendy svůj vlastní číselník, tj. nový číselník ohlašovatele agendy.
Jak bylo zmíněno na začátku dokumentu, rozlišení údajů na veřejné a neveřejné provádíme z pohledu sdílení údajů. Ať už se jedná o údaje veřejné nebo neveřejné, sdílením se podle § 2 písm. o) ZoISVS rozumí umožnění přístupu k daným datům prostřednictvím referenčního rozhraní.
Podle § 51 odst. 6, písm. k) ZoZR musí ohlašovatel agendy zdůvodnit neveřejnost každého jednotlivého údaje, který není přístupný veřejnosti.
Pro zajištění přístupu k neveřejnému údaji je dle § 54 odst. 1, písm. d) ZoZR nutno projít administrativní procedurou vedoucí k získání kladného stanoviska k využití neveřejného údaje. Je také nutno dle § 51 odst. 6, písm. l,m) ZoZR evidovat údaje zpřístupněné pro výkon agendy a dle § 57 odst. 1 a 2 ZoZR je nutno vést záznamy o využívání neveřejných údajů.
Naproti tomu využívání veřejných údajů je spojeno s nižší administrativní zátěží. Je pouze nutné podle § 54 odst. 1, písm. c) ZoZR při ohlášení agendy uvést, jaké veřejné údaje budou využívány pro výkon agendy.
Principy veřejného datového fondu
Obecným výchozím principem VDF je princip P13 eGovernmentu “Otevřená data jako standard” (Open Data by Default):
“Veřejné údaje evidované orgány veřejné správy ve spravovaných ISVS musí být zveřejňovány jako otevřená data. Pro neveřejné údaje musí být jako otevřená data zveřejňována jejich anonymizovaná podoba, souhrn nebo statistika. V případě, že orgány veřejné správy sdílejí veřejné údaje (včetně anonymizované podoby neveřejných údajů, souhrnů nebo statistik) musí je sdílet jako otevřená data.“
VDF zpřístupňuje veřejné registrované údaje jednotlivým OVM a SPUÚ pro čtení bez omezení přístupu. Navíc jsou všechny údaje přístupné z VDF dostupné ve stejné podobě také prostřednictvím otevřeného přístupu, a to bez výjimky. V obou případech zpřístupnění, tj. prostřednictvím VDF a prostřednictvím otevřeného přístupu, jsou údaje přístupné jako otevřená data dle § 3 odst. 11 InfoZ.
Pro vymezení navazujících pravidel VDF a navržení jeho celkové architektury slouží čtyři základní principy.
- P1 (distribuovanost) - VDF zastřešuje a popisuje skutečné datové zdroje poskytující údaje prostřednictvím referenčního rozhraní a stanovuje pravidla poskytování a čerpání údajů, ale nevynucuje jejich centralizaci na jedno místo.
- P2 (garance) - pro OVM a SPUÚ čerpající údaje z VDF je garantována technická dostupnost a formální správnost (věcná správnost, úplnost, platnost a pravidelná aktualizace) těchto údajů.
- P3 (otevřená data) - údaje přístupné z VDF jsou zpřístupněny jako otevřená data dle § 3 odst. 11 InfoZ bez výjimky.
- P4 (interoperabilita) - údaje jsou z VDF zpřístupněny v podobě, která zajišťuje schopnost různých programových vybavení vzájemně si poskytovat služby a efektivně spolupracovat.
Princip P1 – distribuovanost
VDF zastřešuje skutečné datové zdroje, které nemusí být centralizovány v jednom jediném úložišti. VDF spravuje a organizuje metadata o datových sadách, ve kterých jsou údaje z datových zdrojů zpřístupněny. Mezi tato metadata zejména patří:
- základní charakteristika datové sady (název, popis apod.),
- dokumentace datové sady,
- popis technického zpřístupnění datové sady.
Metadata o datových sadách jsou evidovány v podobě katalogizačních záznamů v NKOD.
Princip P2 – garance
OVM garantuje zpřístupnění veškerých veřejných registrovaných údajů, jejichž je autoritativním zdrojem, prostřednictvím referenčního rozhraní do VDF a na svůj náklad. Údaje dostupné z VDF musí být navíc pro účely čerpání OVM a SPUÚ dostupné, správné, úplné, platné a pravidelně aktualizované s jasně definovanou odpovědností poskytujícího OVM za poskytnutý obsah.
Pro údaje ve VDF platí:
- OVM může do VDF poskytovat pouze údaje, u kterých je autoritativním zdrojem.
- OVM poskytující údaje do VDF garantuje správnost, úplnost, platnost a aktuálnost pro čerpající OVM a SPUÚ.
- Infrastruktura VDF zajišťuje jejich dostupnost.
- Pokud OVM či SPUÚ čerpá údaje z VDF, považuje je za správné, úplné, platné a aktuální a nemusí tyto jejich vlastnosti ověřovat.
- Pokud OVM či SPUÚ využívá údaje dostupné ve VDF, přičemž je nezískal přímo z VDF, ale nějakým jiným způsobem, nemůže tyto údaje považovat za správné, úplné, platné ani aktuální.
- Při změně údajů dostupných ve VDF jsou notifikovány všechny OVM a SPUÚ, které údaje využívají.
Princip P3 – otevřená data
Údaje dostupné ve VDF jsou v totožné podobě také povinně publikovány jako otevřená data dle § 3 odst. 11 InfoZ. VDF tedy chápeme jako prostředek pro přístup jednotlivých OVM a SPUÚ ke garantovaným otevřeným datům.
Princip P4 – interoperabilita
Dva softwarové systémy jsou interoperabilní, pokud jsou schopné si vyměňovat informace a vzájemně si rozumět. V kontextu VDF, jeho širokého využití a velkého počtu informačních systémů je proto nutné zajistit interoperabilitu na úrovni dat reprezentujících vyměňované údaje. Datovou interoperabilitu lze charakterizovat jako:
- technickou – použití standardních webových technologií pro perzistentní (tj. trvalou) identifikaci údajů a jejich výměnu,
- syntaktickou – specifikace a dodržování konkrétních formátů dat, komunikačních protokolů a dalších vlastností systémů, které umožňují přistupovat k datům z různých zdrojů standardním způsobem,
- sémantickou – způsob popisu a mapování datových položek, společné slovníky a jednotná klasifikace pojmů.
Ve VDF je technická, syntaktická a sémantická interoperabilita zajištěna prostřednictvím otevřených formálních norem vydávaných MV ČR pro různé typy dat poskytovaných do VDF.
Začlenění veřejného datového fondu do výkonu veřejné správy
Využití veřejného datového fondu pro doplnění datového kmene agendy
Základem pro výkon agendy je její datový kmen. Kompletace datového kmene agendy pro konkrétní výkon je zajišťována prostřednictvím PPDF a VDF. Výměna neveřejných registrovaných údajů je prováděna prostřednictvím PPDF ve vazbě na konkrétní subjekt práva evidovaný v základních registrech na základě oprávnění evidovaných v RPP. Veřejné registrované údaje jsou vyměňovány prostřednictvím VDF. Výměna prostřednictvím VDF je spojena s jednodušším administrativním procesem a oproti výměně prostřednictvím PPDF umožňuje dávkovou výměnu údajů v podobě celého obsahu datových sad s údaji bez vazby na konkrétní subjekt práva. Je-li to nezbytně nutné, lze veřejné registrované údaje sdílet i prostřednictvím PPDF, ale vždy jen na základě oprávnění a ve vazbě na konkrétní subjekt práva.
Přístup veřejnosti k údajům
K údajům veřejné správy má možnost přístupu ke čtení i veřejnost.
Přístup veřejnosti k veřejným údajům je zajišťován prostřednictvím otevřeného přístupu. Ten je charakteristický tím, že veřejné údaje jsou pro čtení zpřístupněny anonymním uživatelům z veřejného internetu bez jakéhokoliv omezení.
Přístup veřejnosti k neveřejným údajům je realizován prostřednictvím řízeného přístupu. Pro tento přístup ale platí, že je možný pouze na základě definovaných oprávnění konkrétním subjektům práva. Pravidla řízeného přístupu však budou teprve popsána a zde se jim dále nevěnujeme.
Základní struktura veřejného datového fondu
Vnitřní architektura VDF je kromě samotných veřejných registrovaných údajů datového fondu VS ČR tvořena také dílčími nástroji. Dílčí nástroje jsou primárně určeny pro ukládání obsahu datových sad a práci s metadaty datových sad. Dále je tvořen souborem pravidel, postupů a doporučení, které slouží k zabezpečení vyžadovaných vlastností zpřístupněných údajů, k zajištění jejich správné publikace a vytvoření podmínek pro využití publikovaných údajů při výkonu veřejné správy. Architektura VDF je zcela otevřená a připravená pro její další rozšiřování v závislosti na požadavcích na další funkcionality, a také pro podporu sémantické interoperability.
Přístup k údajům prostřednictvím VDF je technicky zajišťován jako
- přístup k datovým souborům s obsahem datových sad ke stažení (povinně)
- přístup ke konkrétní položce datové sady prostřednictvím REST API (volitelně)
- dotazování nad obsahem datové sady prostřednictvím SPARQL API (volitelně)
Přístup je zajištěn pomocí služeb referenčního rozhraní. Pro účely PPDF jsou služby referenčního rozhraní poskytovány prostřednictvím ISZR a ISSS. Oba ale předpokládají přístup k údajům o konkrétním subjektu práva vedeném v ZR a s potřebnými oprávněními. VDF však zavádí dávkový přístup k obsahu jednoho nebo více údajů bez vazby na konkrétní subjekt práva a to ke kompletnímu obsahu nebo k obsahu vázanému na jednu datovou položku. Za tímto účelem musí být referenční rozhraní rozšířeno o nové služby pro:
- čtení publikovaného datového souboru s obsahem datové sady
- čtení publikované položky datové sady
- dotazování nad obsahem datové sady
Tyto nové služby nemohou být z výše uvedených důvodů poskytovány prostřednictvím ISZR ani ISSS a proto je zavedena nová třetí komponenta referenčního rozhraní Informační systém garantovaných otevřených dat (ISGOD). ISGOD zajišťuje jednotlivým OVM a SPUÚ přístup ke garantovaným otevřeným datům ve VDF prostřednictvím referenčního rozhraní.
Do VDF publikují jednotlivé AIS i ZR. Dále tedy v textu hovoříme o publikujícím ISVS, ale vždy je tím myšleno publikující AIS či ZR.
ISGOD je logickým zastřešením několika aplikačních komponent tvořících prostředí VDF. Komponenty jsou popsány v následujících podkapitolách.
Úložiště datových sad
Úložiště datových sad slouží k ukládání obsahu registrovaných veřejných údajů vedených v daném publikujícím ISVS v podobě distribucí datových sad. Pro každý publikující ISVS je vytvořeno úložiště, jehož správcem je správce ISVS. Úložiště datových sad zajišťuje:
- kontrolu souladu nahrávaného obsahu s otevřenými formálními normami
- transformaci obsahu do všech podob daných otevřenými formálními normami s pomocí transformačních skriptů definovaných otevřenými formálními normami
- zpřístupnění těchto podob jako distribuce datových sad, a to jako
- datové soubory ke stažení (povinně)
- API umožňující přistoupit ke každé jednotlivé položce datové sady (nepovinně)
- API umožňující dotazování nad obsahem uložených datových sad pomocí dotazovacího jazyka SPARQL (nepovinně)
- garantovanou dostupnost distribucí datových sad při přístupu prostřednictvím ISGOD
- negarantovanou dostupnost distribucí datových sad při přístupu prostřednictvím veřejného internetu
Úložiště datových sad daného publikujícího ISVS není novým ISVS, ale je součástí publikujícího ISVS.
Softwarový nástroj úložiště datových sad může správce ISVS vyvinout vlastní nebo může využít volně dostupný open-source nástroj nabízený a udržovaný MV ČR.
Národní katalog otevřených dat
V NKOD jsou evidovány katalogizační záznamy o všech datových sadách dostupných ve VDF. Za katalogizaci datových sad je zodpovědný publikující ISVS, který nahrává obsah do svého úložiště datových sad jako distribuce obsahu datové sady. Publikující ISVS poskytuje API dle otevřené formální normy rozhraní katalogů otevřených dat, prostřednictvím kterého poskytuje katalogizační záznamy o svých publikovaných datových sadách. API zaregistruje správce ISVS v NKOD. NKOD si poté pravidelně katalogizační záznamy načítá.
Čtenáři údajů z VDF mohou v NKOD vyhledávat datové sady a získávat tak metadata popisující přístup k jejich distribucím prostřednictvím VDF. Metadata také popisují přístup k distribucím prostřednictvím otevřeného přístupu.
Správcem NKOD je MV ČR.
Registr práv a povinností
V RPP je evidována přístupnost registrovaných údajů veřejnosti (tj. veřejnost údajů) a veřejné číselníky, které kódují jejich možné hodnoty. Ohlašovatel agendy je povinen označit přístupnost údaje veřejnosti. Také je povinen uvést, zda je údaj kódován veřejným číselníkem. Obsah veřejných údajů a veřejných číselníků je pak sdílený v podobě distribucí datových sad dostupných jako otevřená data prostřednictvím otevřeného přístupu a prostřednictvím VDF.
Pro potřeby otevřeného přístupu i VDF je pro každý veřejných číselník evidováno IRI datové sady v NKOD, ve které je obsah číselníku přístupný. To samé platí pro veřejný údaj, pouze může být datových sad více.
Čtenáři údajů z VDF vyhledávají v RPP evidenci údajů potřebné údaje. V případě veřejných údajů získávají IRI datových sad v NKOD, s pomocí kterých mohou z NKOD získat metadata popisující přístup k obsahu veřejných údajů. Podobně v případě údajů, jejichž hodnoty jsou kódovány veřejnými číselníky, získávají IRI datových sad v NKOD, s pomocí kterých mohou z NKOD získat metadata popisující přístup k obsahu veřejných číselníků.
V RPP je také pro každou agendu evidován výčet veřejných registrovaných údajů, které jsou využívány pro výkon agendy.
Správcem RPP je MV ČR.
Katalog uživatelů dat
Katalog uživatelů dat eviduje, jaké datové sady z VDF čerpají konkrétní OVM a SPUÚ. Registraci čerpání datové sady provádí OVM či SPUÚ za účelem získávání notifikací o změnách v datové sadě. Registrace je předvyplněna z evidence čtení registrovaných veřejných údajů v RPP.
Registrace mj. obsahuje:
- IRI OVM či SPUÚ
- IRI datové sady
- požadovanou maximální frekvenci notifikací (ihned, hodinová, denní, týdenní, …)
- požadovaný způsob a technická specifikace notifikace (datová schránka, WebSub protokol)
Správcem katalogu uživatelů dat je MV ČR.
Notifikační hub
Notifikační hub je nástroj zajišťující s pomocí katalogu uživatelů dat notifikační službu, která informuje subjekty registrované v katalogu uživatelů dat ke čtení datových sad z VDF o změnách v datových sadách. Jedná se o automatickou notifikaci o změnách zjištěných při ohlášení změny ze strany poskytujícího ISVS.
Notifikační hub je implementován na bázi mezinárodního standardu W3C Recommendation WebSub.
Správcem Notifikačního hubu je MV ČR.
Směrovací služba
Distribuce datové sady je v otevřených datech zpřístupněna jako datový soubor ke stažení nebo jako API, které umožňuje získat data každé jednotlivé položky datové sady (entity), o níž jsou v datové sadě reprezentovány údaje. Přístup k údajům je realizován s pomocí tzv. dereference identifikátoru položky. V otevřených datech jsou jako identifikátory použity tzv. IRI (Internationalized resource identifier, více viz Otevřená formální norma pro propojená data). Dereference identifikátoru v podobě IRI znamená přistoupení k IRI prostřednictvím HTTP protokolu podobně jako přistupujeme k webovým stránkám. Výsledkem dereference je strojově nebo lidsky čitelná reprezentace údajů o identifikované položce (v závislosti na HTTP content negotiation).
IRI položky vyplývá z úložiště datových sad, na kterém je datová sada s položkou fyzicky uložena a z pravidel pro tvorbu IRI. To ale činí IRI závislé na konkrétním fyzickém umístění, které se může měnit. Např. může změnit své fyzické umístění celé úložiště tím, že se změní jeho provozovatel nebo je přesunuto do jiného prostředí. Nebo může dojít k rozhodnutí přesunout obsah datové sady do jiného úložiště. Pokud k takové změně dojde, může dojít i ke změně IRI položek. Přes tato IRI ale již mohou být propojeny údaje o prvku či souvisejících prvcích z jiných datových sad ve VDF i v otevřených datech či údajích dostupných přes řízený přístup. Pokud se IRI takto mění, znamená to, že nejsou tzv. perzistentní, tj. trvalé. Pro zajištění perzistentních, tj. trvalých, identifikátorů slouží směrovací a indexační služba.
Pro veřejný údaj je nutné, aby správce ISVS, ze kterého se obsah údaje publikuje, zavedl identifikátory položek datové sady do směrovací služby a určil k nim tzv. referenční identifikátory na doméně gov.cz. Pro položku tak existují dva identifikátory. První je původní identifikátor položky určený správcem ISVS. Vyplývá z úložiště datových sad, ve kterém je obsah datové sady uložen. Jedná se o IRI v doméně úložiště, při jehož dereferenci úložiště poskytne obsah o identifikované položce. Nazýváme jej lokální identifikátor položky nebo zkráceně lokální IRI položky. Druhý identifikátor je nový identifikátor, který je nezávislý na úložišti. Nazýváme jej referenční identifikátor položky ve VDF nebo zkráceně referenční IRI položky. Referenční IRI používají pro odkazování se na položku všechny datové sady. Dereference referenčního IRI vede na směrovací službu, která provede přesměrování na lokální IRI položky.
Při změně úložiště datových sad nebo obecně při změně lokálních IRI je upraveno směrování ve směrovací službě. Tím je zajištěna perzistence IRI, která umožňuje trvalé a neměnné propojení údajů o stejné položce napříč různými datovými zdroji nezávisle na poskytovatelích těchto údajů.
Správcem směrovací a indexační služby je MV ČR.
Prudký rozvoj ICT umožnil a vyvolává i mnohem větší rozsah prací s informacemi o území a jejich využívání v životě celé společnosti. Tento vývoj klade zásadně nové požadavky na úpravu podmínek pro nakládání s prostorovými daty (data, jejichž nutnou součástí jsou údaje o poloze v prostoru vyjádřená zpravidla ve formě souřadnic a topologie) a prostorovými informacemi (informace získané interpretací prostorových dat a vztahů mezi nimi). Vzhledem k mimořádnému významu prostorových informací především pro ochranu obyvatelstva, předcházení živelním pohromám a zajištění ochrany životního prostředí, navrhla Evropská komise na počátku 21. století zřídit ve spolupráci s jednotlivými členskými státy Infrastrukturu pro prostorové informace (soustava zásad, znalostí, institucionálních opatření, technologií, dat a lidských zdrojů, která umožní sdílení a efektivní využívání prostorových informací a služeb) v Evropském společenství nazvanou INSPIRE. Obecná pravidla pro její zřízení (propojením infrastruktur pro prostorové informace budovanými a rozvíjenými jednotlivými členskými státy) byla stanovena Směrnicí Evropského parlamentu a Rady 2007/2/ES, o zřízení Infrastruktury pro prostorové informace v Evropském společenství (INSPIRE), která byla do českého právního řádu transponována zákonem č. 380/2009 Sb., kterým se mění zákon č. 123/1998 Sb., o právu na informace o životním prostředí, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 200/1994 Sb., o zeměměřictví a o změně a doplnění některých zákonů souvisejících s jeho zavedením, ve znění pozdějších předpisů. V průběhu implementace principů směrnice INSPIRE do národního prostředí se potvrdilo, že je účelné rozšířit principy INSPIRE nad rámec 34 témat prostorových dat směrnicí INSPIRE řešených a na jejich základě koordinovaně rozvíjet národní infrastrukturu pro prostorové informace (dále jen „NIPI“).
Na budování a využívání NIPI se různým způsobem a různou měrou podílejí veřejná správa (ústřední orgány státní správy, orgány územní samosprávy, bezpečnostní složky státu, složky IZS, …), profesní samospráva, výzkumné a vzdělávací instituce, komerční sféra, neziskové nevládní organizace i občané, přičemž dotčené subjekty vystupují v jedné i více rolích (vlastník, správce, provozovatel, pořizovatel, uživatel apod.). Významnou roli při budování NIPI hraje veřejná správa, neboť velké množství prostorových dat vzniká v procesech agend a informačních systémů veřejné správy. Rozvoj prostorových dat a služeb nad prostorovými daty a jejich využívání v rámci propojeného datového fondu je podmíněn standardizací datových modelů prostorových dat vytvářených jednotlivými agendami a standardizací služeb nad prostorovými daty. Standardizace služeb NIPI musí maximálně vycházet ze stávajících mezinárodních a evropských norem pro oblast prostorových dat a služeb nad prostorovými daty.
Pořízení a aktualizace prostorových dat používaných subjekty veřejné správy představuje soubor dlouhodobých, odborně, technicky, organizačně a finančně náročných úkolů. Do tohoto dlouhodobého procesu vstupují skutečné a nepřetržité změny v území, měnící se požadavky uživatelů, potřeba harmonizace datových sad na různých úrovních rozlišení podrobností, možnosti technologií a další vlivy.
V oblasti poskytování služeb pro zpřístupnění prostorových informací hraje zásadní roli směrnice evropského parlamentu INSPIRE, která v rámci prováděcích předpisů specifikuje požadavky na interoperabilní síťové služby. Specifikace využívá webové služby založené na standardech OGC – Web Map Service (WMS), Web Map Tile Service, Web Feature Service (WFS), Web Coverage Service apod. Interoperabilitu služeb pro zpřístupnění prostorových informací na národní úrovni je proto možné zajistit relativně snadno oproti časově, kapacitně a finančně náročnější harmonizaci datových sad. Ve výsledku jsou síťové služby požadované INSPIRE používány v rámci národní i evropské infrastruktury pro prostorové informace, zatímco harmonizované datové sady jsou poskytovány paralelně s neharmonizovanými. Existující vyhledávací (katalogové) služby, prohlížecí služby, služby stahování dat a služby transformační odpovídající požadavkům INSPIRE lze považovat za klíčové prvky NIPI, které již plní základní cíle, tj. zpřístupnění a sdílení prostorových informací mezi jinak heterogenními IS. Tyto služby jsou podobně jako soubory prostorových informací opatřeny metadaty (data, která popisují struktury a obsahy sad prostorových dat, prostorové služby a jiné složky IS; umožňují a usnadňují jejich vyhledávání, třídění a používání). Metadata jsou poskytovateli služeb zpřístupněna prostřednictvím katalogové služby podle standardu OGC CSW (Catalogue Service for Web), která umožňuje aplikacím, které ji umí konzumovat, vyhledávání v metadatech, například podle tzv. klíčových slov.
Služby založené na prostorových datech
Národní infrastruktura pro prostorové informace (NIPI): Běžně dostupné služby v rámci NIPI jsou služby, které umožňují vyhledání a zpřístupnění metadat (katalogové služby), zpřístupnění prostorových dat nejčastěji k náhledu (obvykle nazývány zjednodušeně jako služby mapové); v poslední době jsou běžné také služby stahování dat (online nebo formou předpřipravených datových sad). Méně časté, ale stále se rozvíjející, jsou služby analytické. Tvorba, správa a aktualizace prostorových dat a jejich zpřístupnění k náhledu nebo dalšímu užití má v České republice dlouhou tradici, která je podporována trvalým zájmem uživatelů. Tyto služby zpřístupňuje veřejná správa, méně pak soukromé firmy. Stejně jako u prostorových dat stanovení minimálních požadavků na tyto služby případně jejich zakotvení v české legislativě bude koordinováno v rámci plnění Akčního plánu GeoInfoStrategie.
Schéma NIPI
Systémy a služby prostorových dat
Cílově jsou i NDC nadále nedílnou součástí IKČR, budou se rozvíjet vedle eGC a často dokonce ve stejných prostorách a se stejnými kvalitativními parametry, například bezpečnosti. Jejich role je pro řadu centrálních systémů eGovernmentu nezastupitelná.
Lze předpokládat, že bude společně s požadavky na parametry eGC definován povinný minimální standard pro NDC a že ještě několik resortních DC bude „povýšeno“ na NDC. Současně lze předpokládat, že části některých NDC se zapojí jako významné součásti státní části eGC a budou své služby nabízet vedle přímé dodávky „kmenovým klientům“ - organizacím svého zřizovatele, také volně, komukoli za podmínek eGovernment Cloudu. Národní Datové Centrum jako sdílená služba IT poskytuje:
- Služby bezpečného prostředí výpočetního centra
- Služby virtuální výpočetní kapacity
- Služby databázových serverů
- Služby datového zálohování
- Služby vystavení publikovaných služeb v DMZ1 a DMZ2 v CMS KIVS
KIVS/CMS je centrální funkční celek, jehož primárním účelem je zprostředkovávat řízené a evidované propojení informačních systémů subjektů státní správy a samosprávy ke službám (aplikacím), které poskytují informační systémy jiných subjektů státní správy a samosprávy s definovanou bezpečností a SLA parametry, tj. přístup ke službám eGovernmentu. Skládá ze ze 2 hlavních složek, jednak Centrálního místa služeb (CMS) a následně sítí, které jsou s ním propojeny (KIVS). Pro účely tohoto popisu se bere CMS/KIVS jako jeden celek, tedy samostatná a oddělená infrastruktura sloužící pro síťové a bezpečné propojení eGovernmentu.
KIVS jako samostatný pojem je také používán jako specifická možnost připojení do CMS. Při používání CMS/KIVS se myslí celek, který obsahuje obecně jakýkoliv způsob připojení, viz dále.
KIVS/CMS jako privátní síť veřejné správy využívá dedikovaných resp. pronajatých síťových prostředků pro bezpečné propojení úředníků orgánů veřejné správy (OVS) pracujících v agendách veřejné správy s jejich vzdálenými agendovými informačními systémy, pro bezpečné síťové propojení agendových systémů navzájem a pro bezpečný přístup jednotlivých OVS do Internetu.
OVS přistupuje ke službám CMS pomocí portálu CMS na adrese https://www.cms2.cz/. Adresa portálu je dostupná pouze z vnitřní sítě KIVS/CMS, tedy až poté, kdy je OVS připojeno jednou z možných variant níže. Pokud se na adresu přistupuje mimo vnitřní síť KIVS/CMS, dostane se uživatel pouze na stránku MVČR.
OVS a SPUÚ se připojují ke službám CMS výhradně jedním ze čtyř možných způsobů:
- Prostřednictvím Krajských sítí (aktuálně v krajích Vysočina, Plzeňském, Karlovarském, Zlínském a částečně Pardubickém + další budou-li vybudovány).
- Prostřednictvím metropolitních sítí připojených např. na Integrovanou telekomunikační sít (ITS) MVČR.
- Prostřednictvím Komunikační infrastruktury veřejné správy (KIVS) s využitím komerčních nabídek soutěžených prostřednictvím Ministerstva vnitra.
- Prostřednictvím veřejného internetu, a to přes zabezpečený tunel VPN SSL nebo VPN IPSec.
OVS čerpají služby eGovernmentu, jako např. propojený datový fond, výhradně přes CMS. Pro čerpání služeb z CMS jsou pro OVS, s výjimkou obcí I. typu, přípustné pouze varianty 1 až 3 výše. Komunikace mezi jednotlivými OVS je vedena výhradně prostřednictvím KIVS/CMS, tzn. jednotlivé OVS mají povinnost přistupovat k informačním systémům veřejné správy (ISVS) pouze prostřednictvím KIVS/CMS.
Obce I. typu mají povolený způsob čerpání služeb CMS, a tedy i publikovaných služeb eGovernmentu (jako například CzechPOINT, služby základních registrů, atd.), prostřednictvím veřejného internetu, pokud jsou tyto služby publikovány do veřejného internetu s využitím služeb CMS.
Pokud chce úřad využít KIVS, tj. soutěž přes centrálního zadavatele Ministerstvo vnitra, je nutné definovat požadavky dle katalogových listů a následně zrealizovat nákup v dynamickém nákupním systému. Služby CMS lze čerpat také prostřednictvím Národních datových center.
Pohled na CMS/KIVS
Orphans
# | ID | Title |
---|---|---|
1 | ikcr:sidebar | Rychlá navigace |
2 | nap | Centrální sdílené služby, tematické oblasti a funkční celky |
3 | playgroud | |
4 | politiky:banner | |
5 | politiky:diskuze | Pravidla diskuze na webu |
6 | politiky:osobni_udaje | Zásady zpracování osobních údajů |
7 | politiky:pristupnost | PROHLÁŠENÍ O PŘÍSTUPNOSTI |
8 | tag:start | |
9 | wiki:welcome | Welcome to your new DokuWiki |
Wanted
Valid
# | ID | Title | Links |
---|---|---|---|
1 | nap:egsb | eGovernment On-Line Service Bus / Informační systém sdílené služby | 58 : Show backlinks |
2 | nap:propojeny_datovy_fond | Propojený datový fond | 50 : Show backlinks |
3 | nap:iszr | Informační systém základních registrů | 49 : Show backlinks |
4 | ikcr | Informační koncepce ČR | 47 : Show backlinks |
5 | nap:rpp | Registr práv a povinností | 46 : Show backlinks |
6 | nap:nia | Národní identitní autorita | 45 : Show backlinks |
7 | nap:referencni_rozhrani | Referenční rozhraní veřejné správy | 43 : Show backlinks |
8 | nap:komunikacni_infrastruktura_verejne_spravy | Komunikační infrastruktura veřejné správy | 39 : Show backlinks |
9 | nap:portal_obcana | Portál občana a portál veřejné správy | 39 : Show backlinks |
10 | nap:elektronicke_ukony_a_dorucovani | Elektronické úkony a doručování | 39 : Show backlinks |
11 | znalostni_baze | Rozšiřující znalostní báze Architektury eGovernmentu ČR | 38 : Show backlinks |
12 | nap:zakladni_registry | Základní registry | 38 : Show backlinks |
13 | nap:elektronicka_identifikace_pro_klienty_verejne_spravy | Identifikace klientů veřejné správy | 37 : Show backlinks |
14 | nap:portaly_verejne_spravy_a_soukromopravnich_uzivatelu_udaju | Portály veřejné správy a soukromoprávních uživatelů údajů | 37 : Show backlinks |
15 | nap:univerzalni_kontaktni_misto | Univerzální kontaktní místo | 33 : Show backlinks |
16 | nap:egovernment_cloud | eGovernment cloud | 29 : Show backlinks |
17 | nap:system_spravy_dokumentu | Systémy správy dokumentů | 29 : Show backlinks |
18 | nap:agendovy_model_verejne_spravy | Agendový model veřejné správy | 26 : Show backlinks |
19 | nap:notifikace | Systémové a uživatelské notifikace, hlavní principy a rozdíly | 25 : Show backlinks |
20 | nap:rob | Registr obyvatel | 25 : Show backlinks |
21 | nap:verejny_datovy_fond | Veřejný datový fond | 24 : Show backlinks |
22 | nap:editorske_ais | Editorské agendové informační systémy | 23 : Show backlinks |
23 | nap:czechpoint | CzechPOINT | 21 : Show backlinks |
24 | nap_dokument | Národní architektonický plán | 21 : Show backlinks |
25 | nap:ros | Registr osob | 20 : Show backlinks |
26 | nap:evidence_udaju_o_subjektech | Evidence subjektů | 18 : Show backlinks |
27 | nap:cis | Cizinecký informační systém | 17 : Show backlinks |
28 | nap:ejfo | Evidence jiných fyzických osob | 17 : Show backlinks |
29 | nap:ziskavani_referencnich_udaju | Způsoby získání referenčních údajů ze ZR | 16 : Show backlinks |
30 | slovnik_egov | Slovník pojmů eGovernmentu | 15 : Show backlinks |
31 | nap:jednotny_identitni_prostor_verejne_spravy | Jednotný identitní prostor veřejné správy | 15 : Show backlinks |
32 | nap:katalog_sluzeb | Katalog služeb veřejné správy | 15 : Show backlinks |
33 | znalostni_baze:metodika_sluzeb_vs | Metodika pro evidenci služeb VS, jejich úkonů a plánu digitalizace | 14 : Show backlinks |
34 | nap:metropolitni_site | Připojování Metropolitních sítí do CMS | 14 : Show backlinks |
35 | nap:iseo | Informační systém Evidence obyvatel | 14 : Show backlinks |
36 | nap:its | Integrovaná Telekomunikační Síť | 14 : Show backlinks |
37 | nap:uplne_elektronicke_podani | Úplné elektronické podání | 14 : Show backlinks |
38 | nap:pseudonymizace_subjektu_v_datovem_fondu | Pseudonymizace subjektů v datovém fondu úřadu | 13 : Show backlinks |
39 | nap_dokument:pravidla_pro_funkcni_celky_architektury_jednotlivych_uradu | Způsoby využívání sdílených služeb, funkčních celků a tematických oblastí jednotlivými úřady | 13 : Show backlinks |
40 | znalostni_baze:osvedceni | Osvědčení o digitálním úkonu | 12 : Show backlinks |
41 | znalostni_baze:dekompozice_isvs | Dekompozice informačních systémů | 12 : Show backlinks |
42 | nap:referencni_udaje | Referenční údaje | 12 : Show backlinks |
43 | znalostni_baze:implementace_zopds | Implementace povinností dle zákona o právu na digitální služby | 12 : Show backlinks |
44 | znalostni_baze:autorizace_ukonu | Autorizace digitálního úkonu | 12 : Show backlinks |
45 | uvod_schvalovani | Informace ke schvalování projektů eGovernmentu | 12 : Show backlinks |
46 | metody_dokument | Metody řízení ICT veřejné správy ČR | 12 : Show backlinks |
47 | nap:narodni_datova_centra | Národní datová centra | 12 : Show backlinks |
48 | nap:reza | Registr zastupování | 11 : Show backlinks |
49 | nap:jednotne_obsluzne_kanaly_uredniku | Jednotné obslužné kanály úředníků | 11 : Show backlinks |
50 | nap:ruian | Registr územní identifikace adres a nemovitostí | 11 : Show backlinks |
51 | nap:nia_eop | eObčanka | 11 : Show backlinks |
52 | nap:isds | Informační systém datových schránek | 11 : Show backlinks |
53 | nap:systemy_sluzby_spojene_pravnim_radem_legislativou | Systémy a služby spojené s právním řádem a legislativou | 11 : Show backlinks |
54 | metody_dokument:spoluprace_s_ostatnimi_utvary_uradu_a_egovernmentu | Spolupráce s ostatními útvary úřadu a eGovernmentu | 11 : Show backlinks |
55 | start | Uvítání a obsah webu | 11 : Show backlinks |
56 | znalostni_baze:prace_s_klientem | Práce s klientem veřejné správy na portálu | 11 : Show backlinks |
57 | nar_dokument:struktura_modelovanych_architektur | Struktura modelovaných architektur | 11 : Show backlinks |
58 | znalostni_baze:faq_nia | Časté otázky související s využíváním NIA | 11 : Show backlinks |
59 | nap:pristupnost_informaci | Přístupnost informací | 11 : Show backlinks |
60 | nar_dokument | Národní architektonický rámec | 11 : Show backlinks |
61 | uvod_klicove_oblasti | Klíčové oblasti architektury eGovernmentu | 11 : Show backlinks |
62 | nap:integrace_informacnich_systemu | Integrace informačních systémů | 10 : Show backlinks |
63 | metody_dokument:rizeni_jednotlivych_ict_reseni | Řízení jednotlivých ICT řešení | 10 : Show backlinks |
64 | nap:kontext | Kontext eGSB/ISSS | 10 : Show backlinks |
65 | nap:elektronicka_fakturace | Elektronická fakturace | 10 : Show backlinks |
66 | nap:inspire | Sdílené služby INSPIRE | 10 : Show backlinks |
67 | nap:nia_id | NIA ID | 9 : Show backlinks |
68 | nap:nia_bankid | Bankovní identita | 9 : Show backlinks |
69 | nap:elegalizace | eLegalizace | 9 : Show backlinks |
70 | nap:nia_1ca | I.CA | 9 : Show backlinks |
71 | nap:mobilni_klic_egov | Mobilní klíč eGovernmentu | 9 : Show backlinks |
72 | metody_dokument:rizeni_na_urovni_utvaru_ict | Řízení na úrovni útvaru ICT OVS | 9 : Show backlinks |
73 | znalostni_baze:funkcni_celek | Funkční celek | 9 : Show backlinks |
74 | znalostni_baze:ga_ppdf | Globální architektura propojeného datového fondu | 9 : Show backlinks |
75 | znalostni_baze:ik_ovs | Osnova vzorové informační koncepce OVS | 9 : Show backlinks |
76 | nap:nia_mojeid | MojeID | 9 : Show backlinks |
77 | znalostni_baze:archivni_formaty | Národní standard formátů pro archivaci | 9 : Show backlinks |
78 | nap:sdilene_provozni_informacni_systemy | Sdílené provozní informační systémy | 9 : Show backlinks |
79 | uvod_dokumenty | Národní architektonické dokumenty | 9 : Show backlinks |
80 | reporty:katalog_cloud | Katalog cloud computingu | 9 : Show backlinks |
81 | nap:sdilene_statisticke_systemy | Sdílené statistické, analytické a výkaznické systémy | 9 : Show backlinks |
82 | nap:sdilene_agendove_is_v_prenesene_pusobnosti | Sdílené agendové IS v přenesené působnosti | 9 : Show backlinks |
83 | nap:otevrena_data | Otevřená data | 8 : Show backlinks |
84 | nap:fais | Formulářový agendový informační systém | 8 : Show backlinks |
85 | nar_dokument:modelujici_urady_a_jejich_architektury | Modelující úřady a jejich architektury | 8 : Show backlinks |
86 | nar_dokument:ramec_obsahu_a_vystupu_architektur | Rámec obsahu a výstupů architektur | 8 : Show backlinks |
87 | nar_dokument:proces_tvorby_architektur | Proces tvorby architektur | 8 : Show backlinks |
88 | nap_dokument:architektura_a_sdilene_sluzby_verejne_spravy_cr | Popis sdílených služeb, funkčních celků a tematických oblastí veřejné správy ČR | 8 : Show backlinks |
89 | nap:sdilene_agendove_is_pro_samostatnou_pusobnost | Sdílené agendové IS pro samostatnou působnost | 8 : Show backlinks |
90 | znalostni_baze:utlum_rc | Utlumování rodného čísla a jeho využívání ve veřejné správě | 8 : Show backlinks |
91 | nap:prostorova_data | Prostorová data a služby nad prostorovými daty | 8 : Show backlinks |
92 | nap_dokument:pravidla_tvorby_a_udrzby_vlastni_ctyrvrstve_architektury_jednotlivych_uradu | Architektura úřadu v kontextu veřejné správy a jejích vrstvách architektury | 7 : Show backlinks |
93 | metody_dokument:uvod | Úvod | 7 : Show backlinks |
94 | nar_dokument:referencni_modely_a_klasifikacni_ramce | Referenční modely a klasifikační rámce | 7 : Show backlinks |
95 | reporty | Seznam reportů | 7 : Show backlinks |
96 | metody_dokument:predpoklady_a_vychodiska_rizeni_ict | Předpoklady a východiska řízení ICT OVS | 7 : Show backlinks |
97 | znalostni_baze:seznam_agend | Agendy veřejné správy | 6 : Show backlinks |
98 | metody_dokument:postup_a_plan_realizace_zmen | Postup a plán realizace změn (Roadmap) | 6 : Show backlinks |
99 | nap_dokument:uvod | Úvod | 6 : Show backlinks |
100 | znalostni_baze:otevreny_zdrojovy_kod | Otevřený zdrojový kód | 6 : Show backlinks |
101 | nap_dokument:modely_nap_v_centralnim_ulozisti_a_v_ovs | Modely Národního architektonického plánu | 6 : Show backlinks |
102 | nar_dokument:pokyny_a_techniky_pro_tvorbu_architektury | Pokyny a techniky pro tvorbu architektury | 6 : Show backlinks |
103 | znalostni_baze:faq_zopds | Časté otázky související se ZoPDS | 6 : Show backlinks |
104 | znalostni_baze:benchmarkverejnespravy | Benchmark veřejné správy | 6 : Show backlinks |
105 | nap_dokument:architektonicka_vize_e_governmentu_cr | Architektonická vize eGovernmentu ČR | 6 : Show backlinks |
106 | znalostni_baze:digitalni_prirucka | Příručka plánování digitalizace služeb veřejné správy ČR | 6 : Show backlinks |
107 | znalostni_baze:faq_isvs | Často kladené dotazy k dlouhodobému řízení ISVS | 5 : Show backlinks |
108 | metody_dokument:prehledy_klicovych_povinnosti_rizeni_ict | Přehledy klíčových povinností při řízení ICT VS | 5 : Show backlinks |
109 | znalostni_baze:raci_formular | RACI matice osob zodpovědných za vyplnění formuláře žádosti o stanovisko OHA | 5 : Show backlinks |
110 | nar_dokument:architektonicke_uloziste_a_nastroj | Architektonické úložiště a nástroj | 5 : Show backlinks |
111 | znalostni_baze:prezentace | Výstupy z jednání pracovních skupin, prezentace a výsledky připomínkových řízení | 5 : Show backlinks |
112 | znalostni_baze:vzorove_zadosti | Vzorové žádosti a formuláře z procesu posuzování ICT projektů/záměrů OHA | 5 : Show backlinks |
113 | znalostni_baze:aisp_navod_plny | Podrobný návod na přihlášení do AIS RPP Působnostní | 5 : Show backlinks |
114 | znalostni_baze:doporuceni_sprava_programovych_prostredku | Doporučení k zajištění splnění Pravidel, zásad a způsobu pořizování, správy a užívání programových prostředků | 5 : Show backlinks |
115 | znalostni_baze:stavebni_blok | Stavební blok | 5 : Show backlinks |
116 | znalostni_baze:vendorlock | Anti Vendor lock-in - Nevýhodná ujednání ve smlouvách na dodávku ICT produktů | 5 : Show backlinks |
117 | znalostni_baze:sdg_oots | Jednotná digitální brána (SDG) a systém pouze jednou (OOTS) | 5 : Show backlinks |
118 | znalostni_baze:metodika_tco | Metodika výpočtu TCO ICT služeb veřejné správy | 5 : Show backlinks |
119 | nap_dokument:celkovy_dokument | Národní architektonický plán | 5 : Show backlinks |
120 | nap:caais | Centrální autentizační a autorizační systém (CAAIS) | 5 : Show backlinks |
121 | znalostni_baze:evk_cms_2fauthisac001 | Dvoufaktorové ověření VPN – motivace, nastavení a používání | 5 : Show backlinks |
122 | znalostni_baze:evk_cms2_maleobceextranet001 | Přístup do Extranetu vytvořeného v CMS | 5 : Show backlinks |
123 | znalostni_baze:sprava_programovych_prostredku | Pravidla, zásady a způsob pořizování, správy a užívání programových prostředků | 5 : Show backlinks |
124 | znalostni_baze:platebni_brany | Technická specifikace platební brány | 5 : Show backlinks |
125 | metody_dokument:soucasny_a_cilovy_stav_rizeni_ict | Současný a cílový stav řízení ICT VS ČR | 5 : Show backlinks |
126 | nar_dokument:architektonicke_dovednosti_utvary_a_organy | Architektonické dovednosti, útvary a orgány | 5 : Show backlinks |
127 | znalostni_baze:aisp_editace_udaju | Návod na editaci údajů o informačních systémech veřejné správy v Katalogu ISVS | 5 : Show backlinks |
128 | znalostni_baze:evk_cms2_maleobceextranet002 | Extranet v CMS - Žádost o přístup | 5 : Show backlinks |
129 | znalostni_baze:evk_cms2_maleobceextranet003 | Extranet v CMS - Předávací protokol | 5 : Show backlinks |
130 | znalostni_baze:atributy | Atributy modelů, pohledů a prvků | 4 : Show backlinks |
131 | znalostni_baze:pokyn_zverejneni_provozni_dokumentace | Metodický pokyn ke zveřejňování informací v sadách dokumentací provozní dokumentace informačního systému veřejné správy způsobem umožňujícím dálkový přístup spojených s kybernetickou bezpečností | 4 : Show backlinks |
132 | znalostni_baze:aisp_oznameni_vykonu_agendy_spuu | Oznámení výkonu agendy soukromoprávním uživatelem údajů (SPUÚ) | 4 : Show backlinks |
133 | znalostni_baze:akreditacni_pravidla | PODMÍNKY PRO AKREDITUJÍCÍ OSOBU A ATESTAČNÍ STŘEDISKA SLOUŽÍCÍ PRO ATESTACI DLOUHODOBÉHO ŘÍZENÍ ISVS VE SMYSLU HLAVY III ZÁKONA č. 365/2000 Sb., O INFORMAČNÍCH SYSTÉMECH VEŘEJNÉ SPRÁVY | 4 : Show backlinks |
134 | znalostni_baze:pokyn_prenesena_pusobnost | Metodický pokyn k procesu přenosu podání mezi informačními systémy veřejné správy a orgány veřejné správy | 4 : Show backlinks |
135 | znalostni_baze:aisp_vytvoreni_kategorie_ovm | Návod na vytvoření nové kategorie OVM | 4 : Show backlinks |
136 | znalostni_baze:eif | The Sharing and Reuse Framework for IT Solutions | 4 : Show backlinks |
137 | znalostni_baze:povinnosti_ovs | Splnění zákonných povinností orgánu veřejné správy podle zákona o informačních systémech veřejné správy | 4 : Show backlinks |
138 | znalostni_baze:pravidla_federace_portalu | Výsledky studie federace portálů veřejné správy | 4 : Show backlinks |
139 | znalostni_baze:pravidla_uxui | Tvorba, návrh a řízení uživatelského zážitku a uživatelského rozhraní | 4 : Show backlinks |
140 | znalostni_baze:predavani_datoveho_fondu | Předávání obsahu datového fondu | 4 : Show backlinks |
141 | znalostni_baze:prihlasovani_isds | Využívání datových schránek pro autentizaci uživatelů | 4 : Show backlinks |
142 | znalostni_baze:historie_egov | Historie digitalizace služeb | 4 : Show backlinks |
143 | znalostni_baze:bezpecnost_identity | Bezpečnost elektronické identity | 4 : Show backlinks |
144 | znalostni_baze:funkcni_nefunkcni_pozadavky | Funkční a nefunkční požadavky ISVS | 4 : Show backlinks |
145 | znalostni_baze:evidence_udaju | Evidence údajů v agendě | 4 : Show backlinks |
146 | znalostni_baze:domena_gov | Procesní, sémiotická, bezpečnostní a provozní pravidla pro migraci na jednotnou státní doménu gov.cz | 4 : Show backlinks |
147 | znalostni_baze:doklad_podpis | Zápis údajů o čísle dokladu do kvalifikovaného certifikátu pro elektronický podpis | 4 : Show backlinks |
148 | znalostni_baze:co_je_neni_isvs | Co je a co není ISVS | 4 : Show backlinks |
149 | znalostni_baze:aisp_hromadna_editace_sluzeb | Návod na provádění hromadných změn ve službách VS | 4 : Show backlinks |
150 | znalostni_baze:cms_pristup_po | Přístup do Centrálního místa služeb pro podřízené/zřizované organizace | 4 : Show backlinks |
151 | znalostni_baze:aisp_integrace_esel | Integrace AIS RPP Působnostní na e-Sbírku | 4 : Show backlinks |
152 | metody_dokument:celkovy_dokument | Metody řízení ICT veřejné správy ČR | 4 : Show backlinks |
153 | znalostni_baze:ciselniky_rpp | ČÍSELNÍKY PUBLIKOVANÉ VE VEŘEJNÉM DATOVÉM FONDU | 4 : Show backlinks |
154 | znalostni_baze:fyzicke_prokazani_totoznosti | Prokazování totožnosti s využitím fyzických dokladů totožnosti | 4 : Show backlinks |
155 | znalostni_baze:centralni_nakup_ict | Centrální nákupy státu ICT produktů | 4 : Show backlinks |
156 | znalostni_baze:iea | Akt o interoperabilní Evropě (Interoperable Europe Act) | 4 : Show backlinks |
157 | znalostni_baze:imaps | IMAPS - Model hodnocení dosažené úrovně interoperability veřejné služby | 4 : Show backlinks |
158 | znalostni_baze:klasifikace | Klasifikace modelů a pohledů NA VS ČR | 4 : Show backlinks |
159 | znalostni_baze:klicove_zakony_eg | Klíčové zákony týkající se eGovernmentu | 4 : Show backlinks |
160 | znalostni_baze:krizova_komunikace_systemu | Architektonický vzor pro komunikaci informačních systémů v krizovém stavu | 4 : Show backlinks |
161 | znalostni_baze:metodicke_pokyny | Metodické pokyny pro výkon odborných činností spojených s vytvářením, správou, provozem, užíváním a rozvojem informačních systémů veřejné správy | 4 : Show backlinks |
162 | znalostni_baze:metodicky_pokyn_vlakno_ict | Metodický pokyn k řízení záměru (projektu) IT/ICT pro digitální zmocněnce Ústředními správní úřady | 4 : Show backlinks |
163 | nar_dokument:uvod | Úvod | 4 : Show backlinks |
164 | znalostni_baze:ocm | Příručka pro řízení organizačních změn roku 2020 (OCM) | 4 : Show backlinks |
165 | znalostni_baze:opravneni_udaje | Využívání oprávnění na údaje jiných informačních systémů | 4 : Show backlinks |
166 | znalostni_baze:ztotoznovani_spuu | Metodické doporučení ke ztotožňování fyzických osob u SPUÚ | 4 : Show backlinks |
167 | znalostni_baze:soulad_ikovs | Tabulky pro uvedení IK do souladu s IKČR | 4 : Show backlinks |
168 | znalostni_baze:strucna_metodika_modelovani | Stručná metodika efektivního modelování | 4 : Show backlinks |
169 | znalostni_baze:prispevek_obce | PŘÍSPĚVEK NA VÝKON STÁTNÍ SPRÁVY PRO OBCE | 4 : Show backlinks |
170 | znalostni_baze:rizika | Rizika a jejich řízení | 4 : Show backlinks |
171 | znalostni_baze:seznam_udaju_agend | Seznam údajů agend veřejné správy | 4 : Show backlinks |
172 | znalostni_baze:statni_po | Státní právnická osoba | 4 : Show backlinks |
173 | znalostni_baze:verejne_zadavani_is | Možné způsoby veřejného zadávání informačních systémů | 4 : Show backlinks |
174 | znalostni_baze:verejna_moc_sprava | Legislativní praxe v užívání pojmů „veřejná moc“, „veřejná správa“ a „působnost“ ve veřejnoprávních předpisech | 4 : Show backlinks |
175 | znalostni_baze:testovaci_identity | Testovací identity | 4 : Show backlinks |
176 | znalostni_baze:tco | Total cost of ownership (Celkové náklady vlastnictví) | 4 : Show backlinks |
177 | znalostni_baze:aisp_zmena_kategorie_ovm | Návod na změnu kategorie OVM | 3 : Show backlinks |
178 | znalostni_baze:aisp_vytvoreni_kategorie_spuu | Návod na vytvoření nové kategorie soukromoprávních uživatelů údajů (SPUÚ) | 3 : Show backlinks |
179 | znalostni_baze:aisp_editace_verejnych_udaju | Stručný návod na aktualizaci ohlášení využití veřejných údajů | 3 : Show backlinks |
180 | znalostni_baze:aisp_editace_opravneni | Stručný návod na aktualizaci oprávnění na údaje | 3 : Show backlinks |
181 | znalostni_baze:aisp_navod_kratky | Stručný návod na přihlášení do AIS RPP Působnostní | 3 : Show backlinks |
182 | nap:aisv | Agendový informační systém Vyrozumívací (AISV) | 3 : Show backlinks |
183 | znalostni_baze:aisp_ohlaseni_udaju_agendy | Návod na ohlášení údajů agendy | 3 : Show backlinks |
184 | znalostni_baze:aisp_ohlaseni_sluzeb | Návod na doplnění služeb VS do agendy | 3 : Show backlinks |
185 | nap:eudiw | Evropská peněženka digitální identity (EUDIW) | 3 : Show backlinks |
186 | znalostni_baze:aisp_ohlaseni_ais | Návod na doplnění agendového informačního systému (AIS) do agendy | 3 : Show backlinks |
187 | nap:sdileni_udaju | Sdílení údajů veřejné správy ČR | 3 : Show backlinks |
188 | znalostni_baze:aisp_ohlaseni_agendy | Stručný návod na ohlášení nové agendy | 3 : Show backlinks |
189 | znalostni_baze:aisp_oznameni_vykonu_agendy | Návod na oznámení výkonu agendy orgánem veřejné moci (OVM) a na převod výkonu agendy mezi OVM | 3 : Show backlinks |
190 | znalostni_baze:aisp_opravneni_stanovisko | Udělení stanoviska správcem agendy poskytující údaje | 3 : Show backlinks |
191 | nap:mezistatni_komunikace | Mezistátní komunikace informačních systémů | 3 : Show backlinks |
192 | reporty:evidence_udaju_rpp | Přehled evidovaných ISVS a údajů RPP | 3 : Show backlinks |
193 | reporty:seznam_projektu_86 | Přehled záměrů posuzovaných OHA dle UV86 | 3 : Show backlinks |
194 | playgroud:metriky | Postupy při tvorbě a hlášení metrik | 3 : Show backlinks |
195 | nar_dokument:celkovy_dokument | Národní architektonický rámec | 3 : Show backlinks |
196 | nap:mandat | Oprávnění k zastupování v elektronické komunikaci | 3 : Show backlinks |
197 | wiki:syntax | Formatting Syntax | 3 : Show backlinks |
198 | reporty:katalog_sluzeb | Katalog služeb veřejné správy | 2 : Show backlinks |
199 | politiky | Politika souborů cookies | 2 : Show backlinks |
200 | playgroud:metodika_ey | Metodika modelování podnikové architektury pro DIA | 2 : Show backlinks |
201 | diskuze | Obecná diskuze na témata eGovernmentu | 2 : Show backlinks |
202 | reporty:oznamena_opravneni_rpp | Oznámená oprávnění agend k údajům RPP | 2 : Show backlinks |
203 | ikcr:seznam_digitalnich_zmocnencu | Seznam digitálních zmocněnců | 2 : Show backlinks |
204 | nar_dokument:sidebar | Rychlá navigace | 1 : Show backlinks |
205 | znalostni_baze:sidebar | Rychlá navigace | 1 : Show backlinks |
206 | metody_dokument:sidebar | Rychlá navigace | 1 : Show backlinks |
207 | playgroud:rc | Identifikátory, rodná čísla a jejich vazby | 1 : Show backlinks |
208 | playgroud:video_nakit | Videonávody pro centrální místo služeb | 1 : Show backlinks |
209 | playgroud:seznam_zameru | 1 : Show backlinks | |
210 | playgroud:seznam_isvs1 | 1 : Show backlinks | |
211 | nap:sidebar | Rychlá navigace | 1 : Show backlinks |
212 | playgroud:bezpecnostni_architektura | 1 : Show backlinks | |
213 | playgroud:it_prehled_zakonu | Přehled právních norem se vztahem k informačním a komunikačním systémům | 1 : Show backlinks |
214 | playgroud:metodika_ey:metodika | Účel a popis dokumentu | 1 : Show backlinks |
215 | playgroud:metodika_ey:metodika-2 | Best practices a principy modelování | 1 : Show backlinks |
216 | playgroud:metodika_ey:metodika-3 | Modelování dle NAR | 1 : Show backlinks |
217 | playgroud:tezaurus | 1 : Show backlinks | |
218 | playgroud:metodika_ey:metodika-4 | Nástroje | 1 : Show backlinks |
219 | playgroud:zd_isdr | Zadávací dokumentace Informačního systému dlouhodobého řízení | 1 : Show backlinks |
220 | playgroud:novy_uvod | TEST | 1 : Show backlinks |
221 | nap_dokument:funkcni_celky_sdilene_sluzby_uvedene_nap_vrstev_vyuziti | NAP: Celky podle vrstev a využití | 1 : Show backlinks |
222 | faq | Často kladené dotazy (FAQ) | 1 : Show backlinks |
223 | nap_dokument:sidebar | Rychlá navigace | 1 : Show backlinks |
224 | playgroud:seznam_isvs4 | 1 : Show backlinks | |
225 | playgroud:seznam_isvs3 | 1 : Show backlinks | |
226 | reporty:seznam_ovm_spuu | Seznam OVM a SPUÚ včetně kategorií | 1 : Show backlinks |
227 | reporty:seznam_zameru_dc | Katalog záměrů Digitálního Česka | 1 : Show backlinks |
228 | playgroud:seznam_isvs2 | 1 : Show backlinks | |
229 | wiki:dokuwiki | DokuWiki | 1 : Show backlinks |
230 | playgroud:pozice_stranek_vazby | 1 : Show backlinks |
Diskuze