Rozdíly
Zde můžete vidět rozdíly mezi vybranou verzí a aktuální verzí dané stránky.
Obě strany předchozí revize Předchozí verze Následující verze | Předchozí verze | ||
nap:ruian [2019/10/08 07:42] – ↷ Stránka přesunuta z 'ruian' do 'nap:ruian' Tomáš Šedivec | nap:ruian [2025/01/02 10:37] (aktuální) – Tomáš Šedivec | ||
---|---|---|---|
Řádek 1: | Řádek 1: | ||
- | < | + | ======Registr územní identifikace adres a nemovitostí====== |
- | Registr územní identifikace adres a nemovitostí je základním registrem podle Zákona č. 111/2009 Sb., o základních registrech, který eviduje základní územní prvky a adresy. Dále vede také nereferenční údaje, kterými jsou tzv. „technickoekonomické atributy“ budov (počet podlaží, výměra, připojení na plyn, kanalizaci, vodu, způsob vytápění ...) Správcem registru územní identifikace je Český úřad zeměměřický a katastrální. | + | Registr územní identifikace adres a nemovitostí je základním registrem podle Zákona č. 111/2009 Sb., o základních registrech, který eviduje základní územní prvky, |
Registr územní identifikace obsahuje údaje o těchto základních územních prvcích: | Registr územní identifikace obsahuje údaje o těchto základních územních prvcích: | ||
Řádek 8: | Řádek 8: | ||
* území regionu soudržnosti podle jiného právního předpisu, | * území regionu soudržnosti podle jiného právního předpisu, | ||
* území vyššího územního samosprávného celku, | * území vyššího územního samosprávného celku, | ||
- | * území kraje, | ||
* území okresu, | * území okresu, | ||
* správní obvod obce s rozšířenou působností, | * správní obvod obce s rozšířenou působností, | ||
Řádek 15: | Řádek 14: | ||
* území vojenského újezdu, | * území vojenského újezdu, | ||
* správní obvod v hlavním městě Praze, | * správní obvod v hlavním městě Praze, | ||
- | * území | + | * území obvodu v hlavním městě Praze, |
* území městské části v hlavním městě Praze, | * území městské části v hlavním městě Praze, | ||
* území městského obvodu a městské části územně členěného statutárního města, | * území městského obvodu a městské části územně členěného statutárního města, | ||
Řádek 23: | Řádek 22: | ||
* adresní místo, | * adresní místo, | ||
* pozemek v podobě parcely | * pozemek v podobě parcely | ||
- | Registr územní identifikace obsahuje též údaje o účelových územních prvcích, pomocí kterých je vyjádřeno území jiným právním předpisem, pokud jiný právní předpis stanoví, že se tyto údaje do registru územní identifikace zapisují, a pokud tyto účelové územní prvky jsou bezezbytku skladebné alespoň z některých základních prvků. | + | |
+ | |||
+ | Registr územní identifikace obsahuje též údaje o účelových územních prvcích, pomocí kterých je vyjádřeno území jiným právním předpisem, pokud jiný právní předpis stanoví, že se tyto údaje do registru územní identifikace zapisují. | ||
Registr územní identifikace dále obsahuje údaje o těchto územně evidenčních jednotkách | Registr územní identifikace dále obsahuje údaje o těchto územně evidenčních jednotkách | ||
Řádek 34: | Řádek 35: | ||
* údaje o vazbách na ostatní územní prvky, případně na územně evidenční jednotky, | * údaje o vazbách na ostatní územní prvky, případně na územně evidenční jednotky, | ||
* údaje o druhu a způsobu využití pozemku a jeho technickoekonomické atributy, | * údaje o druhu a způsobu využití pozemku a jeho technickoekonomické atributy, | ||
- | * údaje o typu a způsobu využití stavebního objektu, | + | * údaje o typu, způsobu využití |
+ | * technickoekonomické atributy | ||
* údaje o typu a způsobu ochrany nemovitosti, | * údaje o typu a způsobu ochrany nemovitosti, | ||
- | * adresy | + | * adresy, |
+ | * lokalizační údaje katastrálních území a nadřazených prvků, | ||
+ | * lokalizační údaje územních prvků a územně evidenčních jednotek – pouze v těch katastrálních územích, ve kterých je katastrální mapa vedena v digitální formě. | ||
+ | |||
+ | ===== Účelově územní prvek ===== | ||
+ | |||
+ | Účelově územní prvky (ÚÚP) lze v RUIAN definovat jen na základě zákonného zmocnění, které explicitně označí konkrétní prvky/ | ||
+ | |||
+ | < | ||
+ | ÚÚP by se do RUIAN měly zapisovat pouze v případě, že je jejich evidence účelná z důvodu užití u více orgánů veřejné správy a jejich procesech či agendách. Tento požadavek je nutné zohlednit při přípravě právních předpisů. | ||
+ | </ | ||
+ | |||
+ | ==== Aktuálně jsou v RÚIAN vedeny následující ÚÚP ==== | ||
+ | * Volební okrsky zavedené 1. 1. 2014 podle zákona č. 222/2012 Sb., kterým se mění volební zákony. Editorem je příslušný obecní úřad nebo úřad městské části/ | ||
+ | * Dobývací prostory zavedené 1. 4. 2022 podle zákona č. 88/2021 Sb., kterým byl novelizován horní zákon. | ||
+ | * Chráněná ložisková území zavedené 30. 11. 2022 podle zákona č. 88/2021 Sb., kterým byl novelizován horní zákon. Editorem je MŽP. | ||
+ | * Značky bodů základních bodových polí a ochranná pásma značek bodů základních bodových polí zavedené 30. 6. 2023 podle zákona č. 88/2023 Sb., kterým byl novelizován zeměměřický zákon. Editorem je ZÚ. | ||
+ | * Bonitované půdně ekologické jednotky zavedené 1. 5. 2024 v rámci zákona č. 229/2019 Sb., kterým byl novelizován zákon o Státním pozemkovém úřadu, referenčnost BPEJ v RÚIAN bude vyhlášena ve Sbírce zákonů k 1. 1. 2025. Editorem je SPÚ. | ||
+ | ==== Legislativně schválenými ÚÚP v RÚIAN jsou==== | ||
+ | * Prvky ochrany přírody a krajiny podle zákona č. 364/2021 Sb., kterým byl novelizován zákon o ochraně přírody a krajiny. Zápis prvků do RÚIAN bude proveden nejpozději do 1. 3. 2025. Editorem bude Agentura ochrany přírody a krajiny. | ||
+ | * Senátní volební obvody podle zákona č. 89/2024 Sb., kterým se mění volební a některé další zákony v souvislosti s přijetím zákona o správě voleb. | ||
+ | * Památkové ochrany podle zákona č. 169/2024 Sb., kterým se mění zákon č. 20/1987 Sb., o státní památkové péči. Bude se jednat pouze o plošné ochrany (památkové rezervace, památkové zóny a ochranná pásma), Zápis prvků do RÚIAN bude proveden nejpozději do 1. 1. 2027. Editorem bude Národní památkový ústav. | ||
+ | ==== ÚÚP, které jsou navrženy v právních předpisech či jsou v jednáních ==== | ||
+ | * Lázeňské ochrany – mezi Ministerstvem zdravotnictví a ČÚZK je shoda na zavedení ÚÚP přírodní léčivé zdroje a zdroje přírodní minerální vody, ochranné pásmo I. stupně a vnitřní území lázeňského místa. | ||
+ | * Školské obvody – k zavedení spádové oblasti (školské obvody) pro mateřské školky, první a druhý stupeň základních škol. Navrženo v zákoně č. 561/2004 Sb., o předškolním, | ||
+ | * Chráněná území pro zvláštní zásahy do zemské kůry – řešeno v rámci připomínkového řízení | ||
+ | * Zastavěné území a stavební uzávěry – v současnosti řešeno s Ministerstvem pro místní rozvoj, mělo by být zavedeno novelou stavebního zákona. Předpoklad v RÚIAN k 1. 1. 2027. | ||
+ | * Soubor lesních typů a kategorie lesů – řešeno v rámci připomínkového řízení k novele zákona 289/1995 Sb., o lesích v meziresortním připomínkovém řízení, editorem by mělo být Ministerstvo zemědělství nebo Ústav pro hospodářskou úpravu lesů. | ||
+ | |||
+ | Nedílnou součástí vedení ÚÚP v RÚIAN je mít pro každý nový ÚÚP připravený systém dle vedení konkrétních údajů u jednotlivých ÚÚP, poskytovat metodickou a uživatelskou podporu při zavádění nových ÚÚP i při samotné evidenci a správě již existujících ÚÚP v RÚIAN. | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | ==== Příklad ÚÚP v zákoně o ochraně a využití nerostného bohatství (horní zákon) ==== | ||
+ | |||
+ | ===Důvodová zpráva=== | ||
+ | **Zveřejňování informací o chráněných ložiskových územích** | ||
+ | |||
+ | Úpravou dochází k naplnění § 1 odst. 2 písm. a) zákona č. 256/2013 Sb., o katastru nemovitostí (katastrální zákon). Katastr nemovitostí je zdrojem informací, které slouží mimo jiné i k ochraně nerostného bohatství státu. Chráněné ložiskové území je základním prvkem ochrany nerostného bohatství státu. Informace o chráněném ložiskovém území je ve vzájemné synergii s informací o dobývacím prostoru. Je tedy zcela logické, že informace o stanoveném dobývacím prostoru a chráněném ložiskovém území je orgány státní správy poskytována veřejnosti zcela shodným způsobem. | ||
+ | |||
+ | Smyslem ustanovení je, aby chráněná ložisková území byla zapisována do RÚIAN jako tzv. účelové územní prvky (§ 31 odst. 2 zákona č. 111/2009 Sb., o základních registrech, ve znění pozdějších předpisů). Zavedením chráněných ložiskových území do RÚIAN bude vytvořena přidaná hodnota spočívající jednak v jejich zpřístupnění pro celou veřejnou správu i další uživatele, jednak ve vytvoření vazeb na další územní prvky, zejména parcely katastru nemovitostí. V souladu s principy využívání referenčních údajů vedených v základních registrech bude možné tyto údaje automatizovaně přebírat jinými informačními systémy. Vedením chráněných ložiskových území jako účelových územních prvků dojde také ke snížení administrativní zátěže na straně katastrálních úřadů i Ministerstva životního prostředí, | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | **Zveřejňování informací o dobývacích prostorech** | ||
+ | |||
+ | Správní praxe orgánů státní báňské správy ukazuje, že současný způsob zveřejňování informací o stanovených dobývacích prostorech není pro veřejnost dostatečně komfortní. Přestože jsou tyto údaje v současnosti zveřejňovány způsobem umožňujícím dálkový přístup, absence jejich provázanosti s mapovými podklady činí jejich reálné využití ze strany veřejnosti značně komplikovaným. | ||
+ | |||
+ | Smyslem ustanovení je, aby dobývací prostory byly zapisovány do RÚIAN jako tzv. účelové územní prvky (§ 31 odst. 2 zákona č. 111/2009 Sb., o základních registrech, ve znění pozdějších předpisů). Zavedením dobývacích prostorů do RÚIAN bude vytvořena přidaná hodnota spočívající jednak v jejich zpřístupnění pro celou veřejnou správu i další uživatele, jednak ve vytvoření vazeb na další územní prvky, zejména parcely katastru nemovitostí. V souladu s principy využívání referenčních údajů vedených v základních registrech bude možné tyto údaje automatizovaně přebírat jinými informačními systémy. Vedením dobývacích prostorů jako účelových územních prvků dojde také ke snížení administrativní zátěže na straně katastrálních úřadů i obvodních báňských úřadů, neboť odpadne dosavadní povinnost předávat podklady o dobývacích prostorech příslušnému katastrálnímu úřadu a katastrálnímu úřadu odpadne povinnost tyto údaje zapisovat do katastru nemovitostí. Tyto údaje budou přebírány do Informačního systému katastru nemovitostí (ISKN) automaticky z RÚIAN, kam budou zapisovány prostřednictvím agendového informačního systému ve správě Českého báňského úřadu. Editorem tohoto nového účelového územního prvku bude Český báňský úřad. | ||
+ | |||
+ | ===Legislativní znění=== | ||
+ | |||
+ | § 29 | ||
+ | Evidence | ||
+ | * (1) V základním registru územní identifikace, | ||
+ | * a) identifikační údaje, kterými jsou kód, název a identifikační číslo chráněného ložiskového území, pod kterým je veden v evidenci chráněných ložiskových území, | ||
+ | * b) lokalizační údaje, kterými jsou hranice chráněného ložiskového území30), | ||
+ | * c) údaje o vazbách na ostatní územní prvky, | ||
+ | * d) další údaje, kterými jsou | ||
+ | * 1. plocha chráněného ložiskového území, | ||
+ | * 2. nerosty ložiska, | ||
+ | * 3. datum nabytí právní moci rozhodnutí o stanovení chráněného ložiskového území a o jeho změně. | ||
+ | * Editorem údajů je Ministerstvo životního prostředí. | ||
+ | * (2) V základním registru územní identifikace, | ||
+ | * a) identifikační údaje, kterými jsou kód, název a číslo dobývacího prostoru, pod kterým je veden v souhrnné evidenci dobývacích prostorů, | ||
+ | * b) lokalizační údaje, kterými jsou hranice dobývacího prostoru (§ 26 odst. 1), | ||
+ | * c) údaje o vazbách na ostatní územní prvky, | ||
+ | * d) další údaje, kterými jsou | ||
+ | * 1. plocha dobývacího prostoru na povrchu, | ||
+ | * 2. nerosty ložiska, | ||
+ | * 3. datum nabytí právní moci rozhodnutí o stanovení dobývacího prostoru a o jeho změně. | ||
+ | * Editorem údajů je Český báňský úřad. | ||
+ | * (3) Registr územní identifikace, | ||
+ | |||
+ | ==== Registr bytů ==== | ||
+ | Vzhledem k neexistenci uceleného a komplexního datového zdroje za bytový fond byla vytvořena meziresortní pracovní skupina, která pracuje na vytvoření referenčního datového zdroje údajů o bytech. V současné době probíhá příprava nelegislativního materiálu do vlády. K zakotvení registru bytů v právní úpravě bude nezbytná novela ZZR a případných souvisejících předpisů. | ||
+ | |||
+ | Evidence bytů (a případně i nebytových prostor) v RÚIAN umožní vytvořit základní referenční zdroj pro možnost sdílení a vedení dalších atributů v rámci jiných agend orgánů veřejné správy. | ||
+ | |||
+ | S RÚIAN se počítá jako s informačním systémem pro registr bytů. Měla být definována nová evidenční jednotka „byt“ s vazbou na stavební objekt a adresní místo. Editace by měla probíhat prostřednictvím ISÚI, kde editorem budou stavební úřady, obce a případně další zákonem stanovení editoři. | ||
+ | |||
+ | V případě schválení záměru bude potřeba rozšířit stávající databázový model, aktualizovat editační a informační služby ISZR, rozšířit reklamační služby ISÚI, doplnit (příp. aktualizovat) výměnný formát RÚIAN, zohlednit nové prvky v aplikaci VDP a zejména upravit aplikační část ISÚI pro editaci těchto prvků. Následnou realizaci záměru bude nutné podpořit metodickou, technickou a uživatelskou podporou. | ||
{{tag> | {{tag> | ||