Rozdíly

Zde můžete vidět rozdíly mezi vybranou verzí a aktuální verzí dané stránky.

Odkaz na výstup diff

Obě strany předchozí revize Předchozí verze
Následující verze
Předchozí verze
nap:reza [2024/09/24 16:10] Tomáš Šedivecnap:reza [2024/12/03 11:10] (aktuální) Tomáš Šedivec
Řádek 9: Řádek 9:
  
 Na této stránce není k dispozici přehled udělených oprávnění. Na této stránce není k dispozici přehled udělených oprávnění.
 +
 +Testovací prostředí je k dispozici na adrese  https://reza-ais-test.egon.gov.cz
 +
 </WRAP> </WRAP>
  
  
-Centrální Registr zastupování zajišťuje jednotnou evidenci oprávnění k zastupování při jednání vůči veřejné správě a definuje strukturu oprávnění k zastupování (jednotlivé vzory - šablony). Obsahuje služby pro čtení a editaci těchto zmocnění a tak umožňuje využití oprávnění a zastupování napříč veřejnou správou.+Centrální Registr zastupování zajišťuje jednotnou evidenci oprávnění k **zastupování** (evidovaný vztah dvou osob z ROB/ROS, který popisuje právo zastupujícího jednat jménem zastupovaného vůči veřejné správě) při jednání vůči veřejné správě a definuje strukturu oprávnění k zastupování (jednotlivé vzory - šablony). Obsahuje služby pro čtení a editaci těchto zmocnění a tak umožňuje využití oprávnění a zastupování napříč veřejnou správou. Registr zastupování je doplňkem stávajícího ekosystému zástupčího jednání – primárně je určen pro digitální služby. Je **fakultativní** vůči orgánům veřejné moci – Orgán veřejné moci musí projevit vůli poskytovat digitální služby v zastoupení.
  
 Zároveň údaje vedené v centrálním Registru mohou kombinovat všechny orgány veřejné správy se svými údaji, které si evidují v lokálních evidencích (lokální ReZa). Údaje vedené v centrálním Registru jsou považovány za **referenční** a centrální Registr se tak stává nedílnou součástí propojeného datového fondu. ReZa je součástí RPP. Zároveň údaje vedené v centrálním Registru mohou kombinovat všechny orgány veřejné správy se svými údaji, které si evidují v lokálních evidencích (lokální ReZa). Údaje vedené v centrálním Registru jsou považovány za **referenční** a centrální Registr se tak stává nedílnou součástí propojeného datového fondu. ReZa je součástí RPP.
Řádek 24: Řádek 27:
 Informační systém Registru zastoupení (ReZa) je tvořen dvěma klíčovými komponentami: Informační systém Registru zastoupení (ReZa) je tvořen dvěma klíčovými komponentami:
  
-  * **Komponenta AIS ReZa – zajišťuje služby** agendového informačního sytému (AIS ReZa), prostřednictvím nichž jsou spravována jednotlivá zmocnění (implicitní i explicitní) a rozsah oprávnění k zastupování. Zajišťuje veškeré funkce, umožňující řízení životního cyklu zmocnění.  Nabízí správu šablon, integraci jiných lokálních evidencí plných mocí. AIS ReZa je integrován na ISZR i ISSS. Vedou se zde zastoupení, která již pozbyla platnosti.+  * **Komponenta AIS ReZa – zajišťuje služby** agendového informačního sytému (AIS ReZa), prostřednictvím nichž jsou spravována jednotlivá zmocnění (implicitní i explicitní) a rozsah oprávnění k zastupování. Zajišťuje veškeré funkce, umožňující řízení životního cyklu zmocnění.  Nabízí správu šablon, integraci jiných lokálních evidencí plných mocí. AIS ReZa je integrován na ISZR i ISSS. Vedou se zde zastoupení, která již pozbyla platnosti. Dále udržuje vazbu osob k certifikátům pro elektronický podpis a pečeť za účelem identifikace držitele.
  
 Prostřednictvím referenčního rozhraní propojeného datového fondu poskytuje editorům i čtenářům webové služby umožňující pro aktuální i historické záznamy: Prostřednictvím referenčního rozhraní propojeného datového fondu poskytuje editorům i čtenářům webové služby umožňující pro aktuální i historické záznamy:
Řádek 66: Řádek 69:
 Uživatelské role jsou přejímány podle činnostních roli definovaných v JIP-KASS. Každému uživateli lze přiřadit libovolný počet rolí. Uživatelské role jsou přejímány podle činnostních roli definovaných v JIP-KASS. Každému uživateli lze přiřadit libovolný počet rolí.
  
-=== Tabuka konkrétních rolí a jejich přístup k funkcím systému ===+=== Tabulky konkrétních rolí a jejich přístup k funkcím systému k 1. 9. 2024 === 
 + 
 +==Běžné využívání ReZa – nahlížení, ověření konkrétního oprávnění nebo certifikátu… (téměř celá veřejná správa)== 
 +^Kam bude mít uživatel přístup v ReZa AIS?                                                                                         ^Potřebné role ^ 
 +|OVĚŘENÍ OPRÁVNĚNÍ                                                                                                                  |CR121702 Využití oprávnění k zastupování orgány veřejné moci | 
 +|OVĚŘENÍ CERTIFIKÁTU                                                                                                                |CR121693 Využití údajů o certifikátech pro účely identifikace držitele certifikátu | 
 + 
 +==Spolupráce nad šablonami (návrh, tvorba a schvalování šablon oprávnění…) (malá skupina poučených uživatelů na úřadech)    ==     
 +^Kam bude mít uživatel přístup v ReZa AIS?                                                                                         ^Potřebné role  ^ 
 +|ŠABLONY                                                                                                                            |CR121689 Schvalování parametrů typu oprávnění | 
 +| :::                                                                                                                                   |CR121700 Správa explicitních oprávnění k zastupování v AIS REZA orgány veřejné moci vykonávajícího příslušnou agendu| 
 +| :::                                                                                                                                 |CR121704 Editace parametrů typů oprávnění | 
 + 
 +==Pouze správce ReZa (velmi malá skupina - uživatelé z DIA spravující ReZA a vybraní uživatelé z úřadů během procesu napojování)== 
 +^Kam bude mít uživatel přístup v ReZa AIS?                                                                                          ^Potřebné role ^ 
 +|SPRÁVA OPRÁVNĚNÍ \\ SPRÁVA CERTIFIKÁTŮ                                                                                           |CR121687 Správa explicitních oprávnění k zastupování v AIS REZA (správcem REZA) | 
 +|:::                                                                                                                                   |CR121688 Editace oprávnění k zastupování v REZA | 
 +|:::                                                                                                                                   |CR121691 Správa údajů o certifikátech pro uznávané elektronické podpisy a uznávané elektronické pečetě | 
 +|:::                                                                                                                                   |CR121699 Správa implicitních oprávnění k zastupování | 
 +|:::                                                                                                                                   |CR121701 Poskytování informací o oprávnění k zastupování | 
 +|:::                                                                                                                                   |CR121703 Správa katalogu typu oprávnění     | 
 +|:::                                                                                                                                   |CR121705 Publikace parametrů typu oprávnění | 
 + 
  
-^Funkce                                ^**CR121687** všechna oprávnění^**CR121700** Omezení podle příslušnosti k OVM^ 
-|Přehled „oprávnění k zastupování“     |✔️                            |✔️                                           | 
-|Detail „oprávnění k zastupování“      |✔️                            |✔️                                           | 
-|Stáhnutí PDF „oprávnění k zastupování“|✔️                            |✔️                                           | 
-Uživatel může pracovat pouze s oprávněním zastupování, které je uplatnitelné vůči jeho úřadu. 
  
 === Funkce pro správu a publikaci údajů o oprávnění k zastupování === === Funkce pro správu a publikaci údajů o oprávnění k zastupování ===
Řádek 94: Řádek 115:
  
 REZA do budoucna bude muset vybudovat rozhraní, které doplní řešení oprávnění subjektů samy za sebe (osoba je občan, je student, je způsobilá atd.) REZA do budoucna bude muset vybudovat rozhraní, které doplní řešení oprávnění subjektů samy za sebe (osoba je občan, je student, je způsobilá atd.)
 +
 +Na portálu občana očekáváme umožnění přehledu pro občany (existující zmocnění, odvolání explicitního zmocnění) na začátku roku 2025. Realizace služeb bude možná i na kontaktním místě veřejné správy (do 1. 7. 2025).
  
 Dlouhodobý je i plán na federaci s lokálními rejstříky zastupování pro resorty a další ÚSÚ, které již mají existující řešení. Dlouhodobý je i plán na federaci s lokálními rejstříky zastupování pro resorty a další ÚSÚ, které již mají existující řešení.
Řádek 102: Řádek 125:
  
   * Musí být zajištěna rovnost mezi zmocněním učiněným jak v listinné, tak v elektronické podobě. Systém řízení zmocnění musí respektovat i vždy obě varianty provedení úkonu (listině / elektronicky).   * Musí být zajištěna rovnost mezi zmocněním učiněným jak v listinné, tak v elektronické podobě. Systém řízení zmocnění musí respektovat i vždy obě varianty provedení úkonu (listině / elektronicky).
 +  * Neexistuje digitalizace papírové plné moci, tj. již udělené platné papírové plné moci nadále platí a nebudou automaticky digitalizovány.
   * Jediný typ subjektu, který může vystupovat v roli zastupujícího, přistupujícího ke službě při jejím čerpání samoobslužně v digitálním prostředí, je fyzická osoba.    * Jediný typ subjektu, který může vystupovat v roli zastupujícího, přistupujícího ke službě při jejím čerpání samoobslužně v digitálním prostředí, je fyzická osoba. 
   * Při přístupu k digitálním službám lze použít pouze takové evidované zastoupení, kde konečným zastupujícím (v případném řetězci zastupujících) je fyzická osoba.     * Při přístupu k digitálním službám lze použít pouze takové evidované zastoupení, kde konečným zastupujícím (v případném řetězci zastupujících) je fyzická osoba.  
Řádek 116: Řádek 140:
   * Editor – OVM zodpovídá za to, že evidence je prováděna v souladu s předloženými doklady (podklady, důkazy).   * Editor – OVM zodpovídá za to, že evidence je prováděna v souladu s předloženými doklady (podklady, důkazy).
   * Editor při vytváření evidenčního záznamu v Registru zastoupení zodpovídá za správné vyplnění údajů o službách veřejné správy a jejich úkonech či o orgánech veřejné správy, vůči kterým je oprávnění k zastupování uplatnitelné a případně také které orgány veřejné správy mohou k této plné moci přistupovat.    * Editor při vytváření evidenčního záznamu v Registru zastoupení zodpovídá za správné vyplnění údajů o službách veřejné správy a jejich úkonech či o orgánech veřejné správy, vůči kterým je oprávnění k zastupování uplatnitelné a případně také které orgány veřejné správy mohou k této plné moci přistupovat. 
-  * Orgán veřejné moci není oprávněn vyhledávat existenci explicitního oprávnění k zastupování bez toho, že by bylo uplatněno zastupovaným či zastupujícím. Tedy ačkoli jde o referenční údaj, do okamžiku uplatnění se jím OVM neřídí („neví o něm“) +  * Orgán veřejné moci není oprávněn vyhledávat existenci explicitního oprávnění k zastupování bez toho, že by bylo uplatněno zastupovaným či zastupujícím. Tedy ačkoli jde o referenční údaj, do okamžiku uplatnění se jím OVM neřídí („neví o něm“). U implicitního oprávnění může nahlížet jen v rámci úředního procesu, kdy je nutné určit, zda a kdo je oprávněn k zastupování osoby. Úředník vkládá důvod nahlížení, což umožňuje zpětnou kontrolu. Tato informace je poskytována i občanovi jako výpis o využívání údajů v základních registrech a občan může vznést námitku vůči tomuto nahlížení. 
 +  * Pokud orgán veřejné moci má informace o tom, že by mohl být údaj o zastupování chybný, pak postupuje jako s jakýmkoli jiným referenčním údajem – reklamace.
   * Editor - OVM provádí další logické kontroly tak, aby evidované oprávnění k zastupování obsahovalo automatizovaně zpracovatelné údaje. Editor může odmítnout provedení evidence oprávnění k zastupování, u kterého nejsou splněny podmínky evidence.   * Editor - OVM provádí další logické kontroly tak, aby evidované oprávnění k zastupování obsahovalo automatizovaně zpracovatelné údaje. Editor může odmítnout provedení evidence oprávnění k zastupování, u kterého nejsou splněny podmínky evidence.
   * Editor – OVM má povinnost zadávat či zneplatňovat zmocnění.   * Editor – OVM má povinnost zadávat či zneplatňovat zmocnění.
Řádek 123: Řádek 148:
   * Explicitní zmocnění je zmocnitelem v ReZa zaznamenáno a dokud jej zmocněnec nevyužije k jednání. Pokud jej zmocněnec nevyužije k jednání, znamená, že plnou moc nepřijal.   * Explicitní zmocnění je zmocnitelem v ReZa zaznamenáno a dokud jej zmocněnec nevyužije k jednání. Pokud jej zmocněnec nevyužije k jednání, znamená, že plnou moc nepřijal.
   * Novou šablonu zakládá DIA a ta určí, kdo je jejím garantem. Sestavovat/editovat takto nově založené šablony mohou pověření editoři OVM, což jsou osoby/úředníci ověření ohlašovatelem agendy a jsou oprávněni tento úkon vykonávat – mají uživatelskou roli. Po skončení editace všichni OVM editoři, DIA i gestor schvalují danou šablonu. DIA po schválení tuto šablonu publikuje a notifikuje všechny zainteresované o změnách.    * Novou šablonu zakládá DIA a ta určí, kdo je jejím garantem. Sestavovat/editovat takto nově založené šablony mohou pověření editoři OVM, což jsou osoby/úředníci ověření ohlašovatelem agendy a jsou oprávněni tento úkon vykonávat – mají uživatelskou roli. Po skončení editace všichni OVM editoři, DIA i gestor schvalují danou šablonu. DIA po schválení tuto šablonu publikuje a notifikuje všechny zainteresované o změnách. 
 +  * Do jednoho roku od publikace šablony je pak zodpovědný úřad povinen umožnit sestavit a uplatnit oprávnění k zastupování vytvořené na základě této šablony.
   * Bez definované šablony nelze vytvořit nové zmocnění. OVM i SPUÚ ale mohou dát podnět DIA k vytvoření nové šablony. DIA posoudí oprávněnost požadavku a v případě souhlasného stanoviska, založí vhodnou šablonu a v součinnosti s ohlašovatelem agendy ji zveřejní v Centrální ReZa a tím se umožní její využívání zmocniteli a zmocněnci.   * Bez definované šablony nelze vytvořit nové zmocnění. OVM i SPUÚ ale mohou dát podnět DIA k vytvoření nové šablony. DIA posoudí oprávněnost požadavku a v případě souhlasného stanoviska, založí vhodnou šablonu a v součinnosti s ohlašovatelem agendy ji zveřejní v Centrální ReZa a tím se umožní její využívání zmocniteli a zmocněnci.
  
 === Co mají dělat úřady === === Co mají dělat úřady ===
  
-Pokud úřad provozuje svůj portálměl by revidovat procesy podporované portálem určit sikteré z nich je možné využívat v zastoupení. Dále by měl revidovat, zda jsou všechny služby a úkony ohlášeny v RPP a zda lze z jejich popisu sestavit smysluplné oprávnění k zastupování (jasné úkonynechybí nějaký úkon atd.).+Pokud je úřad ohlašovatelem agendymusí provést revizi ohlášení Služeb veřejné správy pro příslušnou agendu (jasné úkony, nechybí nějaký úkon atd.) ověřit, že ohlášené služby a úkony je možné smysluplně zavést do příslušných šablon, případně vytvořit šablony pro oprávnění k zastupování, která budou použitelná v jeho agendě. Úřadům působícím v jeho agendě musí ohlašovatel poskytnout metodickou podporu k využívání ReZa.
  
-Teprve pak lze definovat šablony pro explicitní oprávnění k zastupování ve spolupráci s Agenturou (t.j. vytvořit dokument popisující šablonu a její „naklikání“ v AIS ReZa).+V případě implicitních oprávnění se vytváří ve spolupráci s agenturou DIA dokument popisující šablonu a pak se provede její „naklikání“ v AIS ReZa. K vytváření šablon je určen výše uvedený web AIS ReZa, pokusy lze provádět v testovacím prostředí [[https://reza-ais-test.egon.gov.cz/]].
  
-Úřad se rozhodne, zda bude realizovat i svoje lokální řešení, nebo mu bude postačovat práce s centrálním řešením a podle toho upraví svůj portál+Úřad s působností v agendě se rozhodne, zda bude realizovat i svoje lokální řešení, nebo mu bude postačovat práce s centrálním řešením a podle toho upraví své informační systémy. Pokud již nyní úřad provozuje nějakou formu „Mandátního registru“ pak ji musí napojit na ReZa.
  
 Podle zákona o ReZa nemusí úřad ReZa využívat, ale každá osoba má podle platného právního řádu právo nechat se zastupovat při jednání s veřejnou správou a pokud úřad poskytuje digitální služby prostřednictvím svého portálu, zřejmě nepotěší občany, když jim toto právo neumožní naplnit. Podle zákona o ReZa nemusí úřad ReZa využívat, ale každá osoba má podle platného právního řádu právo nechat se zastupovat při jednání s veřejnou správou a pokud úřad poskytuje digitální služby prostřednictvím svého portálu, zřejmě nepotěší občany, když jim toto právo neumožní naplnit.