Rozdíly
Zde můžete vidět rozdíly mezi vybranou verzí a aktuální verzí dané stránky.
Následující verze | Předchozí verze | ||
nap:reza [2024/07/29 14:52] – vytvořeno Tomáš Šedivec | nap:reza [2024/12/03 11:10] (aktuální) – Tomáš Šedivec | ||
---|---|---|---|
Řádek 3: | Řádek 3: | ||
===== Popis Registru zastupování ===== | ===== Popis Registru zastupování ===== | ||
- | Centrální Registr zastupování zajišťuje **jednotnou evidenci oprávnění a zmocnění k jednání či zastupování ve věci správních úkonů** a definuje strukturu oprávnění k zastupování. Obsahuje služby pro čtení a editaci | + | <WRAP center round tip 60%> |
+ | AIS REZA, kde lze vidět souhrn | ||
- | Zároveň údaje vedené v centrálním Registru mohou kombinovat všechny orgány veřejné správy se svými údaji, které si evidují v lokálních evidencích (lokální ReZa). Údaje vedené v centrálním Registru jsou však považovány za **referenční** a centrální Registr se tak stává nedílnou součástí propojeného datového fondu. | + | https:// |
- | Vytvoření centrálního Registru vychází zejména ze zákona č. 12/2020 Sb., o právu na digitální služby, který fyzickým i právnickým osobám | + | Na této stránce není k dispozici |
- | Každá fyzická osoba v roli občana či fyzická osoba zastupující právnickou osobu může do daného Registru uložit | + | Testovací prostředí je k dispozici na adrese |
+ | |||
+ | </ | ||
+ | |||
+ | |||
+ | Centrální Registr zastupování zajišťuje jednotnou evidenci oprávnění k **zastupování** (evidovaný vztah dvou osob z ROB/ROS, který popisuje právo zastupujícího jednat jménem zastupovaného vůči veřejné správě) při jednání vůči veřejné správě a definuje strukturu oprávnění k zastupování (jednotlivé vzory - šablony). Obsahuje služby pro čtení a editaci těchto zmocnění a tak umožňuje využití oprávnění a zastupování napříč veřejnou správou. Registr zastupování je doplňkem stávajícího ekosystému zástupčího jednání – primárně je určen pro digitální služby. Je **fakultativní** vůči orgánům veřejné moci – Orgán veřejné moci musí projevit vůli poskytovat digitální služby v zastoupení. | ||
+ | |||
+ | Zároveň údaje vedené v centrálním Registru mohou kombinovat všechny orgány veřejné správy se svými údaji, které si evidují v lokálních evidencích (lokální ReZa). Údaje vedené v centrálním Registru jsou považovány za **referenční** a centrální Registr se tak stává nedílnou součástí propojeného datového fondu. ReZa je součástí RPP. | ||
+ | |||
+ | Vytvoření centrálního Registru vychází zejména ze zákona č. 125/2024 Sb., který novelizuje zákon č. 111/2009 Sb. o základních registrech. Spolu se zákonem č.12/2020 Sb. o právu na digitální služby, umožňuje fyzickým i právnickým osobám čerpat digitální služby v zastoupení. Realizací centrálního Registru dochází k plnění obecného principu eGovernmentu, | ||
+ | |||
+ | Každá fyzická osoba v roli občana či fyzická osoba zastupující právnickou osobu může do daného Registru uložit svou plnou moc dle schválených šablon | ||
==== Současný stav ==== | ==== Současný stav ==== | ||
Řádek 15: | Řádek 27: | ||
Informační systém Registru zastoupení (ReZa) je tvořen dvěma klíčovými komponentami: | Informační systém Registru zastoupení (ReZa) je tvořen dvěma klíčovými komponentami: | ||
- | * front-end komponenta | + | * **Komponenta |
- | Prostřednictvím referenčního rozhraní propojeného datového fondu poskytuje editorům i čtenářům webové služby umožňující: | + | Prostřednictvím referenčního rozhraní propojeného datového fondu poskytuje editorům i čtenářům webové služby umožňující |
* zápis evidenčního záznamu (editor) | * zápis evidenčního záznamu (editor) | ||
Řádek 24: | Řádek 36: | ||
* čtení záznamů (editor, čtenář) | * čtení záznamů (editor, čtenář) | ||
- | Prostřednictvím | + | Prostřednictvím |
* přebírat ke svým lokálním evidencím potřebná referenční data z ReZa a udržovat je aktuální | * přebírat ke svým lokálním evidencím potřebná referenční data z ReZa a udržovat je aktuální | ||
Řádek 34: | Řádek 46: | ||
Součástí jsou i standardní služby, dnes běžně využívané všemi základními registry, např. služby zasílání notifikací. | Součástí jsou i standardní služby, dnes běžně využívané všemi základními registry, např. služby zasílání notifikací. | ||
- | * back-office komponenta | + | * **Registr |
+ | Součástí jsou i standardní služby, dnes běžně využívané všemi základními registry, např. služby zasílání notifikací. | ||
^Kdo provádí záznam? Kdo je editorem? | ^Kdo provádí záznam? Kdo je editorem? | ||
- | |Správce AIS ReZa |využitím Informačních systémů veřejné správy, ve kterých jsou evidována zastoupení ze zákona | + | |Správce AIS ReZa |využitím Informačních systémů veřejné správy, ve kterých jsou evidována zastoupení ze zákona |
- | |OVM | + | |OVM |
|Kontaktní místo veřejné správy | |Kontaktní místo veřejné správy | ||
- | |AIS ReZa | + | |Portál občana nebo portály úřadů |
- | Systém eviduje **implicitní** a **explicitní** oprávnění k zastupování. **Implicitní** oprávnění generuje | + | Systém eviduje **implicitní a explicitní** oprávnění k zastupování. **Implicitní** oprávnění generuje |
- | === Řízení přístupu a role === | + | === Řízení přístupu a role v AIS ReZa=== |
- | AIS ReZa je dostupný pouze pro OVM a pracují | + | AIS ReZa je dostupný pouze pro OVM a pracují |
- | Při přihlášení uživatele do AIS ReZA (prostřednictvím JIP/KAAS) je ověřeno, že je uživatelem daného OVM a má oprávnění pracovat | + | Při přihlášení uživatele do AIS ReZA (prostřednictvím JIP/KAAS) je ověřeno, že je uživatelem daného OVM a má oprávnění pracovat |
* CR121687 – Správa oprávnění k zastupování v AIS ReZa správcem ReZa | * CR121687 – Správa oprávnění k zastupování v AIS ReZa správcem ReZa | ||
Řádek 55: | Řádek 69: | ||
Uživatelské role jsou přejímány podle činnostních roli definovaných v JIP-KASS. Každému uživateli lze přiřadit libovolný počet rolí. | Uživatelské role jsou přejímány podle činnostních roli definovaných v JIP-KASS. Každému uživateli lze přiřadit libovolný počet rolí. | ||
- | === Tabuka | + | === Tabulky |
+ | |||
+ | ==Běžné využívání ReZa – nahlížení, | ||
+ | ^Kam bude mít uživatel přístup v ReZa AIS? | ||
+ | |OVĚŘENÍ OPRÁVNĚNÍ | ||
+ | |OVĚŘENÍ CERTIFIKÁTU | ||
+ | |||
+ | ==Spolupráce nad šablonami (návrh, tvorba a schvalování šablon oprávnění…) (malá skupina poučených uživatelů na úřadech) | ||
+ | ^Kam bude mít uživatel přístup v ReZa AIS? | ||
+ | |ŠABLONY | ||
+ | | ::: | ||
+ | | ::: | ||
+ | |||
+ | ==Pouze správce ReZa (velmi malá skupina - uživatelé z DIA spravující ReZA a vybraní uživatelé z úřadů během procesu napojování)== | ||
+ | ^Kam bude mít uživatel přístup v ReZa AIS? ^Potřebné role ^ | ||
+ | |SPRÁVA OPRÁVNĚNÍ \\ SPRÁVA CERTIFIKÁTŮ | ||
+ | |::: | ||
+ | |::: | ||
+ | |::: | ||
+ | |::: | ||
+ | |::: | ||
+ | |::: | ||
+ | |||
- | ^Funkce | ||
- | |Přehled „oprávnění k zastupování“ | ||
- | |Detail „oprávnění k zastupování“ | ||
- | |Stáhnutí PDF „oprávnění k zastupování“|✔️ | ||
=== Funkce pro správu a publikaci údajů o oprávnění k zastupování === | === Funkce pro správu a publikaci údajů o oprávnění k zastupování === | ||
Řádek 75: | Řádek 108: | ||
=== Šablony === | === Šablony === | ||
- | Šablony slouží jako vzory, podle kterých jsou sestavována explicitní i implicitní oprávnění k zastupování. Tvorba šablon je založena na výběru polí z číselníků agend, služeb a úkonů. Zároveň je možné u šablon nastavovat různé parametry. Zdrojem pro tvorbu šablon musí být Registr práv a povinností, | + | Šablony slouží jako vzory, podle kterých jsou sestavována explicitní i implicitní oprávnění k zastupování. Tvorba šablon je založena na výběru polí z číselníků agend, služeb a úkonů. Zároveň je možné u šablon nastavovat různé parametry. Zdrojem pro tvorbu šablon musí být Registr práv a povinností, |
==== Budoucí stav ==== | ==== Budoucí stav ==== | ||
- | Je naplánováno | + | Řešení ReZa je připravované na budoucí |
- | * OVM – editor **šablon oprávnění** k zastupování | + | REZA do budoucna bude muset vybudovat rozhraní, které doplní |
- | * OVM – čtenář **šablon oprávnění** k zastupování | + | |
- | * Správce | + | |
- | * Správce REZA – čtenář **šablon oprávnění** k zastupování | + | |
- | * OVM – editor **certifikátů** | + | |
- | * OVM – čtenář **certifikátů** | + | |
- | * Správce REZA – editor **certifikátů** | + | |
- | * Správce REZA – čtenář **certifikátů** | + | |
- | Řešení ReZa je připravované na budoucí rozšíření a integraci s Evropskou digitální peněženkou EU DIW, Evropskou infrastrukturou blockchainových | + | Na portálu občana očekáváme umožnění |
- | + | ||
- | REZA do budoucna | + | |
Dlouhodobý je i plán na federaci s lokálními rejstříky zastupování pro resorty a další ÚSÚ, které již mají existující řešení. | Dlouhodobý je i plán na federaci s lokálními rejstříky zastupování pro resorty a další ÚSÚ, které již mají existující řešení. | ||
- | |||
- | V budoucnu je plánováno rozšíření o stránky pro správu katalogu typu oprávnění (šablon) a certifikátů. S tímto souvisí rozšíření přístupových rolí pro činnostní role. | ||
===== Pravidla Registru zastupování ===== | ===== Pravidla Registru zastupování ===== | ||
Řádek 102: | Řádek 124: | ||
==== Současný stav ==== | ==== Současný stav ==== | ||
- | * Musí být zajištěna rovnost mezi zmocněním učiněným jak v listinné, tak v elektronické | + | * Musí být zajištěna rovnost mezi zmocněním učiněným jak v listinné, tak v elektronické |
- | * Jediný typ subjektu, který může vystupovat | + | * Neexistuje digitalizace papírové plné moci, tj. již udělené platné papírové plné moci nadále platí a nebudou automaticky digitalizovány. |
- | * Lze použít pouze takové evidované zastoupení, | + | * Jediný typ subjektu, který může vystupovat |
- | * Nemůže být registrováno zastoupení, | + | * Při přístupu k digitálním službám lze použít pouze takové evidované zastoupení, |
- | * Registr neřeší | + | * Nemůže být registrováno zastoupení, |
- | * Evidenční záznam o právu jednat | + | * Registr neřeší |
- | * Evidenční záznam není možné žádným způsobem měnit, může mu být pouze předčasně ukončena platnost editorem či správcem Registru na základě vyjádření vůle zastupované osoby či procesů stanovených správcem Registru. Jakékoli opravy evidence editorem či správcem Registru se provádí předčasným zneplatněním původního záznamu a vytvořením nového záznamu, což je důležité pro zachování dohledatelnosti stavu platného | + | * Evidenční záznam o právu jednat |
- | * Registr řeší pouze evidenci oprávnění | + | * Evidenční záznam není možné žádným způsobem měnit, může mu být pouze změněna nebo předčasně ukončena platnost editorem či správcem Registru na základě vyjádření vůle zastupované osoby či procesů stanovených správcem Registru. Jakékoli opravy evidence editorem či správcem Registru se provádí předčasným zneplatněním původního záznamu a vytvořením nového záznamu, což je důležité pro zachování dohledatelnosti stavu platného |
- | * V případě využití existujícího oprávnění | + | * Registr řeší pouze evidenci oprávnění |
- | * Oprávnění | + | * V případě využití existujícího oprávnění |
- | * Oprávnění k zastupování lze omezit věcně. To spočívá | + | * Oprávnění |
- | * Registr zastoupení musí kontrolovat, | + | * Oprávnění k zastupování lze omezit věcně. To spočívá |
- | * Za definici objektů, které je možné použít | + | * Registr zastoupení musí kontrolovat, |
- | * Editor – OVM zodpovídá za to, že evidence je prováděna | + | * Za definici objektů, které je možné použít |
- | * Editor při vytváření evidenčního záznamu | + | * Editor – OVM zodpovídá za to, že evidence je prováděna |
- | * Editor - OVM provádí další logické kontroly tak, aby evidované oprávnění | + | * Editor při vytváření evidenčního záznamu |
+ | * Orgán veřejné moci není oprávněn vyhledávat existenci explicitního oprávnění k zastupování bez toho, že by bylo uplatněno zastupovaným či zastupujícím. Tedy ačkoli jde o referenční údaj, do okamžiku uplatnění se jím OVM neřídí („neví o něm“). U implicitního oprávnění může nahlížet jen v rámci úředního procesu, kdy je nutné určit, zda a kdo je oprávněn k zastupování osoby. Úředník vkládá důvod nahlížení, | ||
+ | * Pokud orgán veřejné moci má informace o tom, že by mohl být údaj o zastupování chybný, pak postupuje jako s jakýmkoli jiným referenčním údajem – reklamace. | ||
+ | * Editor - OVM provádí další logické kontroly tak, aby evidované oprávnění | ||
* Editor – OVM má povinnost zadávat či zneplatňovat zmocnění. | * Editor – OVM má povinnost zadávat či zneplatňovat zmocnění. | ||
- | * Editor – občan má možnost do centrálního Registru zastoupení zadávat či zneplatňovat své plné moci, stanovovat rozsah oprávnění, | + | * Editor – občan má možnost do centrálního Registru zastoupení zadávat či zneplatňovat své plné moci, stanovovat rozsah oprávnění, |
* Implicitní zmocnění se zmocněncem nepřijímají, | * Implicitní zmocnění se zmocněncem nepřijímají, | ||
- | * Explicitní zmocnění je zmocnitelem | + | * Explicitní zmocnění je zmocnitelem |
- | * Novou šablonu zakládá DIA a ta určí, kdo je jejím garantem. Sestavovat/ | + | * Novou šablonu zakládá DIA a ta určí, kdo je jejím garantem. Sestavovat/ |
+ | * Do jednoho roku od publikace šablony je pak zodpovědný úřad povinen umožnit sestavit a uplatnit oprávnění k zastupování vytvořené na základě této šablony. | ||
* Bez definované šablony nelze vytvořit nové zmocnění. OVM i SPUÚ ale mohou dát podnět DIA k vytvoření nové šablony. DIA posoudí oprávněnost požadavku a v případě souhlasného stanoviska, založí vhodnou šablonu a v součinnosti s ohlašovatelem agendy ji zveřejní v Centrální ReZa a tím se umožní její využívání zmocniteli a zmocněnci. | * Bez definované šablony nelze vytvořit nové zmocnění. OVM i SPUÚ ale mohou dát podnět DIA k vytvoření nové šablony. DIA posoudí oprávněnost požadavku a v případě souhlasného stanoviska, založí vhodnou šablonu a v součinnosti s ohlašovatelem agendy ji zveřejní v Centrální ReZa a tím se umožní její využívání zmocniteli a zmocněnci. | ||
+ | |||
+ | === Co mají dělat úřady === | ||
+ | |||
+ | Pokud je úřad ohlašovatelem agendy, musí provést revizi ohlášení Služeb veřejné správy pro příslušnou agendu (jasné úkony, nechybí nějaký úkon atd.) a ověřit, že ohlášené služby a úkony je možné smysluplně zavést do příslušných šablon, případně vytvořit šablony pro oprávnění k zastupování, | ||
+ | |||
+ | V případě implicitních oprávnění se vytváří ve spolupráci s agenturou DIA dokument popisující šablonu a pak se provede její „naklikání“ v AIS ReZa. K vytváření šablon je určen výše uvedený web AIS ReZa, pokusy lze provádět v testovacím prostředí [[https:// | ||
+ | |||
+ | Úřad s působností v agendě se rozhodne, zda bude realizovat i svoje lokální řešení, nebo mu bude postačovat práce s centrálním řešením a podle toho upraví své informační systémy. Pokud již nyní úřad provozuje nějakou formu „Mandátního registru“ pak ji musí napojit na ReZa. | ||
+ | |||
+ | Podle zákona o ReZa nemusí úřad ReZa využívat, ale každá osoba má podle platného právního řádu právo nechat se zastupovat při jednání s veřejnou správou a pokud úřad poskytuje digitální služby prostřednictvím svého portálu, zřejmě nepotěší občany, když jim toto právo neumožní naplnit. | ||
==== Budoucí stav ==== | ==== Budoucí stav ==== |