Rozdíly
Zde můžete vidět rozdíly mezi vybranou verzí a aktuální verzí dané stránky.
Obě strany předchozí revize Předchozí verze Následující verze | Předchozí verze | ||
nap:propojeny_datovy_fond [2020/05/12 08:37] – Tomáš Šedivec | nap:propojeny_datovy_fond [2024/07/12 08:59] (aktuální) – Tomáš Šedivec | ||
---|---|---|---|
Řádek 1: | Řádek 1: | ||
- | < | + | ======Propojený datový fond====== |
- | <WRAP center round tip 60%> | + | ===== Popis propojeného datového fondu ===== |
- | Popis architektury úřadu a veřejné správy ČR po jednotlivých vrstvách architektury a zapracování požadavků do informační koncepce a architektury úřadu je popsán v části [[nap-dokument: | + | |
- | Pravidla pro jednotlivé sdílené služby, funkční celky a tematické oblasti jsou popsány | + | <WRAP center round info 60%> |
+ | Zde uvedené informace k propojenému datovému fondu (PPDF) | ||
</ | </ | ||
- | ===== Popis propojeného datového fondu ===== | ||
- | {{page>nap:popisy:popis_ppdf}} | + | Propojený datový fond (také jako PPDF) je tematická oblast tvořená především [[nap: |
+ | PPDF je primárním zdrojem platných a právně závazných údajů pro subjekty práva i pro všechny OVM a SPUÚ při výkonu jejich působnosti. Tak povede PPDF k náhradě manuálních interakcí mezi úřady pomocí automatizované výměny údajů mezi jednotlivými Agendovými informačními systémy. | ||
+ | |||
+ | <wrap info>Agendový informační systém je termín ze zákona 111/2009 Sb., a označuje takové Informační systémy veřejné správy, které slouží k výkonu agendy. Texty k PPDF tedy obsahují jak pojmy Informační systém veřejné správy, tak Agendový informační systém. Obsahuje i pojem Soukromoprávní systém pro využívání údajů, který je roven Agendovému informačnímu systému, jen má jiného správce než klasický orgán veřejné moci.</ | ||
+ | |||
+ | Propojení mezi Agendovými informačními systémy a základními registry zajišťuje [[nap:iszr|Informační systém základních registrů]], | ||
+ | Veškeré vazby činěné v rámci PPDF jsou vždy propojeny se základními registry pomocí referenčních vazeb na referenční údaje o subjektech práva (fyzických osobách, právnických osobách a OVM) a referenční údaje o objektech práva (územní prvky a práva a povinnosti). Pro referenční vazby údajů o fyzických osobách se využívá Agendový identifikátor Fyzické osoby (AIFO), pro referenční vazby právnických osob Identifikační číslo osoby (IČO), pro referenční vazby územních prvků jejich příslušné identifikátory přidělené RUIAN. | ||
+ | Kromě rozvoje a podpory navázaných principů správy datového kmene a pseudonymizace, | ||
+ | V reáliích roku 2020 je ke službám PPDF připojeno cca 3 500 informačních systémů z celkového počtu cca 7 000. Základním cílem PPDF je kromě připojení všech informačních systémů veřejné správy také zajištění, | ||
+ | |||
+ | Základními službami PPDF pro oprávněné čtenáře PPDF jsou: | ||
+ | |||
+ | * Ztotožnění (přidělení identifikátoru) subjektu/ | ||
+ | * Výdej údajů o subjektu/ | ||
+ | * [[nap: | ||
+ | * Podpora reklamace chybných údajů | ||
+ | |||
+ | ==== Pohled na propojený datový fond ==== | ||
+ | |||
+ | {{ : | ||
===== Pravidla propojeného datového fondu ===== | ===== Pravidla propojeného datového fondu ===== | ||
- | {{page>nap:pravidla:pravidla_ppdf}} | + | ==== Údaje, dokumenty, výstupy a výpisy ==== |
+ | |||
+ | Těžištěm pro správné využívání a pochopení smyslu propojeného datového fondu je porozumění rozdílu mezi **Poskytováním/ | ||
+ | |||
+ | === Poskytování / Využívání údajů === | ||
+ | |||
+ | Na business vrstvě orgán veřejné moci, který provádí výkon veřejné správy, působí v agendě, kterou má řádně ohlášenou v RPP, má povinnost využívat pro tyto účely aktuální státem garantovaná data ze ZR a dále publikovat a čerpat agendové údaje přes [[:nap:egsb|eGon Service Bus / Informační systém sdílené služby]]. Soukromoprávní uživatel údajů (také jako SPUU) může také za dodržení zákonného zmocnění pro výkon veřejné správy a působení v určité agendě ohlášené OVM, čerpat údaje ze základních registrů či jiných AIS. Může tak činit přímo prostřednictvím svého soukromoprávního systému pro využívání údajů (také jako SSVU) za splnění zákonných povinností, | ||
+ | |||
+ | Seznam agend vedených v RPP je k dispozici na stránkách: | ||
+ | |||
+ | Na aplikační vrstvě, prostřednictvím webových služeb jednotlivých referenčních rozhraní, ke kterým patří informační systém správy základních registrů, [[: | ||
+ | |||
+ | Jedním z pravidel [[nap: | ||
+ | |||
+ | Dalším pravidlem pro nakládání s osobními údaji je pseudonymizace údajů, což znamená uložení dat technikou oddělení agendových a identifikačních údajů a jejich propojení pomocí agendového identifikátoru fyzických osob (také jako AIFO), aby byly naplněny podmínky bezpečnosti a jednotlivých zákonů a nařízení, | ||
+ | |||
+ | * Informace ohledně ZR jsou k dispozici na stránkách: | ||
+ | * Informace, jakým způsobem připojit svůj AIS nebo komunikační sběrnici do ISZR jsou k dispozici na stránkách: | ||
+ | * Informace, jakým způsobem využívat [[nap: | ||
+ | * Informace k připojování ke kompozitním službám AISEO a AISC: https:// | ||
+ | * Podrobný popis služeb ZR: https:// | ||
+ | |||
+ | Z pohledu technologické vrstvy, je čistě na jednotlivé instituci, jakou si zvolí platformu v rámci vnitřního fungování úřadu a připojení se pro využívání služeb propojeného datového fondu, přičemž přistupovat do ZR je možné přes ISZR přímo AISem nebo komunikační sběrnicí. | ||
+ | |||
+ | Na komunikační vrstvě je povinnost instituce při výkonu veřejné správy využívat CMS. CMS je systém, jehož primárním účelem je zprostředkovávat řízené a evidované propojení informačních systémů subjektů veřejné správy ke službám (aplikacím), | ||
+ | |||
+ | === Poskytování / Využívání dokumentů === | ||
+ | |||
+ | Dokumenty se přenáší skrze referenční rozhraní ve vazbě na subjekt či objekt práva prostřednictvím [[nap: | ||
+ | |||
+ | === Výpisy z informačního systému | ||
+ | |||
+ | Výpis z informačního systému veřejné správy je dokument, který se vytváří se z veřejných i neveřejných evidencí. Výpis může mít podobu částečného nebo plného výpisu ze všech údajů, které se v informačním systému veřejné správy vedou. | ||
+ | *Výpis z veřejné evidence: Výpis není určen pro konkrétní osobu a všechny obsažené informace jsou veřejné. | ||
+ | *Výpis z neveřejné evidence: Výpis je určen pro konkrétní osobu, která je subjektem práva nebo jinou oprávněnou osobu a obsahuje i neveřejné údaje. | ||
+ | |||
+ | Výpisy se tvoří dle [[https:// | ||
+ | |||
+ | === Výstupy z informačního systému veřejné správy === | ||
+ | |||
+ | Výstup z informačního systému veřejné správy je elektronický dokument, který je výpisem z informačního systému veřejné správy, ale je zároveň zabezpečen způsobem zajišťující integritu dat. Tedy je to takový výpis z informačního systému veřejné správy, který je vydávajícím informačním systémem veřejné správy elektronicky opečetěn/ | ||
+ | |||
+ | Existuje i speciální varianta výstupu z informačního systému veřejné správy, tzv. **ověřený výstup**, který vznikne úplným převodem výstupu z informačního systému veřejné správy z elektronické do listinné podoby a obsahuje náležitosti dle [[https:// | ||
+ | |||
+ | === Veřejná listina === | ||
+ | |||
+ | Veřejná listina je dle [[https:// | ||
+ | |||
+ | Veřejnou listinou jsou všechny: | ||
+ | * **listinné** výpisy z informačního systému veřejné správy, | ||
+ | * výstupy z informačního systému veřejné správy, | ||
+ | * ověřené výstupy z informačního systému veřejné správy. | ||