Rozdíly
Zde můžete vidět rozdíly mezi vybranou verzí a aktuální verzí dané stránky.
Obě strany předchozí revize Předchozí verze Následující verze | Předchozí verze | ||
nap:portaly_verejne_spravy_a_soukromopravnich_uzivatelu_udaju [2023/11/29 16:17] – Tomáš Šedivec | nap:portaly_verejne_spravy_a_soukromopravnich_uzivatelu_udaju [2025/03/10 13:58] (aktuální) – [Agendový portál] Tomáš Šedivec | ||
---|---|---|---|
Řádek 54: | Řádek 54: | ||
===== Pravidla Portálů veřejné správy a soukromoprávních uživatelů údajů ===== | ===== Pravidla Portálů veřejné správy a soukromoprávních uživatelů údajů ===== | ||
- | Úřad musí při provozování portálu zavést a změnit současné procesy orientované především na osobní kontakt s klientem. Současné portály již musí disponovat funkcionalitou propojení se zaručenou identitou dle zákona 250/2017 Sb. a musí se umět přizpůsobit situaci, kdy klient veřejné správy bude komunikovat pouze elektronicky. Začíná se tedy samotným uživatelsky přívětivým prostředím, | + | Úřad musí při provozování portálu zavést a změnit současné procesy orientované především na osobní kontakt s klientem. Současné portály již musí disponovat funkcionalitou propojení se zaručenou identitou dle zákona 250/2017 Sb. a musí se umět přizpůsobit situaci, kdy klient veřejné správy bude komunikovat pouze elektronicky. Začíná se tedy samotným uživatelsky přívětivým prostředím, |
Portál podporuje samoobslužného klienta, který obsahuje jak přenesenou, | Portál podporuje samoobslužného klienta, který obsahuje jak přenesenou, | ||
Řádek 73: | Řádek 73: | ||
==== Agendový portál ==== | ==== Agendový portál ==== | ||
- | Agendovým portálem je myšlen portál poskytující služby logicky centralizovaného systému či systémů pro jiné orgány veřejné správy a klienty veřejné správy. Typicky jde tedy o portál správce agendy, ve kterém lze řešit služby agendy bez ohledu na místní příslušnost. | + | Agendovým portálem je myšlen portál poskytující služby logicky centralizovaného systému či systémů pro jiné orgány veřejné správy a klienty veřejné správy. Typicky jde tedy o portál správce agendy, ve kterém lze řešit služby agendy bez ohledu na místní příslušnost. Takový portál zpravidla poskytuje digitální služby a úkony dle zákona o právu na digitální služby a [[znalostni_baze: |
Takový portál musí splnit několik podmínek: | Takový portál musí splnit několik podmínek: | ||
Řádek 83: | Řádek 83: | ||
* Musí k identifikovanému a autentizovanému uživateli být schopen propojit údaje své agendy a údaje z [[nap: | * Musí k identifikovanému a autentizovanému uživateli být schopen propojit údaje své agendy a údaje z [[nap: | ||
* Musí využívat datovou základnu [[nap: | * Musí využívat datovou základnu [[nap: | ||
- | * Musí být v souladu s [[https:// | + | * Musí být v souladu s [[https:// |
- | * Musí být schopen poskytnout | + | * Musí umožnit |
* Musí umožnit učinit podání (učinit úkon) ke službě z [[nap: | * Musí umožnit učinit podání (učinit úkon) ke službě z [[nap: | ||
* [[nap: | * [[nap: | ||
Řádek 95: | Řádek 95: | ||
* Musí být připraven zvládnout provozní zátěž ve špičkách zájmu o využití jednotlivých služeb (např. pomocí asynchronní architektury, | * Musí být připraven zvládnout provozní zátěž ve špičkách zájmu o využití jednotlivých služeb (např. pomocí asynchronní architektury, | ||
* Pokud portál přímo čerpá nebo poskytuje služby informačním systémům veřejné správy jiných správců, je toto propojení realizováno výhradně prostřednictvím služeb [[nap: | * Pokud portál přímo čerpá nebo poskytuje služby informačním systémům veřejné správy jiných správců, je toto propojení realizováno výhradně prostřednictvím služeb [[nap: | ||
+ | * Musí umět tvořit výstup podání klienta ve formátu PDF/A-3 dle standardu [[https:// | ||
+ | * Při předávání v rámci přenesené působnosti poskytuje veškeré potřebné údaje a dokumenty a vytváří {{ : | ||
+ | * Musí zajistit příjem dokumentů pouze v takovém formátu, který odpovídá výstupním datovým formátům dle § 23 vyhlášky č. 259/2012 Sb. | ||
+ | * Musí pro digitální úkony vydávat [[znalostni_baze: | ||
+ | * Musí pro digitální úkony zajistit [[znalostni_baze: | ||
+ | * Musí umožnit tzv. fikci podpisu dle [[https:// | ||
+ | * Podání, které klient následně na portále [[znalostni_baze: | ||
+ | * Musí v transakčním logu uchovávat informace o formulářích, | ||
- | Postup činností práce s klientem, jeho identifikací a výběrem služeb | + | Postup činností práce s klientem, jeho identifikací a výběrem služeb je uveden |
- | + | ||
- | * Klienti se identifikují a autentizují s využitím služeb [[nap: | + | |
- | * Po zvolení služby klientem, OVS zajistí překlad identity (BSI-AIFO agendy vybrané služby) pomocí [[nap: | + | |
- | * OVS se doptá | + | |
- | * OVS dá klientovi vybrat, do jaké role chce obsadit dle agendy, ve které je služba poskytována | + | |
- | * Po dokončení služby si OVS nepamatuje AIFO ani jiné údaje použité pro službu, pokud to nevyžaduje samotná agenda | + | |
- | * OVS si pamatuje BSI pro klientský profil na portále | + | |
==== Portál území ==== | ==== Portál území ==== | ||
- | Portálem území je myšlen portál poskytující služby, které spadají pod určité území ČR, typicky kraj, obec, město, městská část, souhrnně možno označit za samosprávy. Portál území může obsahovat kromě samosprávních služeb jako např. správa místních poplatků, i služby přenesené, | + | Portálem území je myšlen portál poskytující služby, které spadají pod určité území ČR, typicky kraj, obec, město, městská část, souhrnně možno označit za samosprávy. Portál území může obsahovat kromě samosprávních služeb jako např. správa místních poplatků, i služby přenesené, |
- | + | ||
- | Takový portál | + | |
- | + | ||
- | * Musí být pro každou samosprávu jeden. Je na něm dostupné vše, v čem má samospráva působnost, tedy včetně přenesené působnosti. | + | |
- | * Musí být registrovaný jako informační systém veřejné správy v [[https:// | + | |
- | * Musí být součástí federace portálů veřejné správy a poskytovat informace a služby | + | |
- | * Musí být součástí federace národního identitního schématu, tedy využívat služby [[nap: | + | |
- | * Musí k identifikovanému a autentizovanému uživateli být schopen propojit údaje své agendy a údaje z [[nap: | + | |
- | * Musí využívat datovou základnu [[nap: | + | |
- | * Musí být v souladu s [[https:// | + | |
- | * Musí být schopen poskytnout identifikovanému a autentizovanému uživateli možnost udělit mandát/ | + | |
- | * Musí umožnit učinit podání (učinit úkon) ke službě z [[nap:katalog_sluzeb|katalogu služeb VS]] pomocí následujících kanálů: | + | |
- | * [[nap: | + | |
- | * Přímého podání na portále identifikovaným a autentizovaným uživatelem pomocí [[nap: | + | |
- | * Elektronicky podepsaným dokumentem ve formě uznávaného podpisu | + | |
- | * Musí být schopen poskytnout náhled na jednotlivá podání vůči úkonům a služeb identifikovanému a autentizovanému uživateli a to jak tomu, který podání učinil, tak tomu, který je k tomu zmocněn | + | |
- | * Musí být schopen poskytnout úhradu poplatku pomocí platební brány | + | |
- | * Veškeré funkcionality, | + | |
- | * Musí splňovat | + | |
- | * Musí být připraven zvládnout provozní zátěž ve špičkách zájmu o využití jednotlivých služeb (např. pomocí asynchronní architektury, | + | |
- | * Pokud portál přímo čerpá nebo poskytuje služby informačním systémům veřejné správy jiných správců, je toto propojení realizováno výhradně prostřednictvím služeb [[nap: | + | |
- | + | ||
- | Příklad postupu činností v portálu území ve vztahu ke klientovi: | + | |
- | * Klienti se identifikují a autentizují s využitím služeb [[nap: | + | Na portál území |
- | * Po zvolení služby klientem, OVS zajistí překlad identity (BSI-AIFO agendy vybrané služby) pomocí [[nap: | + | |
- | * OVS se doptá na oprávněné údaje pro potřeby služby | + | |
- | * OVS rozlišuje mezi samostatnou a přenesenou působností | + | |
- | * Samostatná působnost je soubor více agend, nelze celou samostatnou působnost konat jako jednu agendu | + | |
- | * OVS dá klientovi vybrat, do jaké role chce obsadit dle agendy, ve které je služba poskytována | + | |
- | * Po dokončení služby si OVS nepamatuje AIFO ani jiné údaje použité pro službu, pokud to nevyžaduje samotná agenda | + | |
- | * OVS si pamatuje BSI pro klientský profil na portále | + | |
==== Portál soukromoprávního uživatele údajů ==== | ==== Portál soukromoprávního uživatele údajů ==== | ||
Řádek 152: | Řádek 123: | ||
* Ohlášení do rejstříku SPUÚ probíhá pomocí agendového informačního systému působnostního viz https:// | * Ohlášení do rejstříku SPUÚ probíhá pomocí agendového informačního systému působnostního viz https:// | ||
* Pokud tedy existuje agenda, v rámci které je SPUÚ oprávněn čerpat údaje ze základních registrů nebo z agendového informačního systému, je třeba kontaktovat správce agendy a požadovat zavedení do rejstříku SPUÚ. | * Pokud tedy existuje agenda, v rámci které je SPUÚ oprávněn čerpat údaje ze základních registrů nebo z agendového informačního systému, je třeba kontaktovat správce agendy a požadovat zavedení do rejstříku SPUÚ. | ||
- | * Pokud není soukromoprávní uživatel údajů ohlášen v AISP a správce agendy, ani jiné OVM, jej ohlásit nechce, může SPUÚ kontaktovat správce Registru práv a povinností (posta@mvcr.cz) se žádostí o ohlášení do rejstříku SPUÚ s těmito údaji (Název organizace, adresa organizace, IČO, DIČ, zákon a paragraf opravňující k přístupu do základních registrů nebo agendovému informačnímu systému, kontaktní osoba) | + | * Pokud není soukromoprávní uživatel údajů ohlášen v AISP a správce agendy, ani jiné OVM, jej ohlásit nechce, může SPUÚ kontaktovat správce Registru práv a povinností (posta@dia.gov.cz) se žádostí o ohlášení do rejstříku SPUÚ s těmito údaji (Název organizace, adresa organizace, IČO, DIČ, zákon a paragraf opravňující k přístupu do základních registrů nebo agendovému informačnímu systému, kontaktní osoba) |
- Musí být ohlášen jako kvalifikovaný poskytovatel služeb online služeb (dále též Service Provider). Více také zde https:// | - Musí být ohlášen jako kvalifikovaný poskytovatel služeb online služeb (dále též Service Provider). Více také zde https:// | ||
* IČO subjektu | * IČO subjektu |