Obě strany předchozí revize Předchozí verze Následující verze | Předchozí verze |
nap:portaly_verejne_spravy_a_soukromopravnich_uzivatelu_udaju [2021/05/06 17:38] – odkazy Tomáš Šedivec | nap:portaly_verejne_spravy_a_soukromopravnich_uzivatelu_udaju [2025/03/10 13:58] (aktuální) – [Agendový portál] Tomáš Šedivec |
---|
Pro snadné používání občanem je nutné, aby každý portál používal jednotné, centrálně defikované UX. Zjednodušeně řečeno jde o obdobu chování a interakce, jakou má popsaný [[nap:portal_obcana|Portál občana]]. | Pro snadné používání občanem je nutné, aby každý portál používal jednotné, centrálně defikované UX. Zjednodušeně řečeno jde o obdobu chování a interakce, jakou má popsaný [[nap:portal_obcana|Portál občana]]. |
| |
==== PO a PVS - Portál občana a Portál veřejné správy ==== | ==== Centrální (federující) portály ==== |
| |
| Centrálními (federujícími) portály jsou myšleny portály, které sdružují informace z dílčích portálů, zprostředkovávají interakci s portály nižší úrovně – federovanými portály (agendové a území). Na rozdíl od portálů nižší úrovně je centrálních (federujících) portálů spočetně méně a slouží především klientům pro snadné vyřízení jeho potřeb na jenom místě. V současné době jsou takovýmito portály pouze [[nap:portal_obcana|Portál veřejné správy a Portál občana (PO a PVS)]]. |
| |
Portálem občana je myšlena transakční část Portálu veřejné správy, kde klient/občan může skrze samoobslužné služby pod svou zaručenou elektronickou identitou činit podání vůči veřejné správě a využívat její služby. Více je v samostatném [[nap:portal_obcana|funkčním celku]] | Portálem občana je myšlena transakční část Portálu veřejné správy, kde klient/občan může skrze samoobslužné služby pod svou zaručenou elektronickou identitou činit podání vůči veřejné správě a využívat její služby. Více je v samostatném [[nap:portal_obcana|funkčním celku]] |
==== Agendový portál ==== | ==== Agendový portál ==== |
| |
Agendovým portálem je myšlen portál poskytující služby logicky centralizovaného systému pro jiné orgány veřejné moci. Typicky jde tedy o portál agendy v přenesené působnosti poskytovaný správcem (ohlašovatelem) agendy. Klientem je může být jak občan, tak jiný orgán veřejné správy. Platí, že služby pro klienta - občana musí být publikovány dle jedné z forem federace do [[nap:portal_obcana|Portálu občana]]. | Agendovým portálem je myšlen portál poskytující služby logicky centralizovaného systému či systémů pro jiné orgány veřejné správy a klienty veřejné správy. Typicky jde tedy o portál správce agendy, ve kterém lze řešit služby agendy bez ohledu na místní příslušnost. Platí, že služby pro klienta musí být součástí federace a jejich služby přístupné v centrálních (federujících) portálech. |
| |
| |
==== Portál území ==== | ==== Portál území ==== |
| |
Portálem území je myšlen portál poskytující služby, které spadají pod určité území ČR, typicky kraj, obec, město, městská část - souhrnně možno označit za samosprávy. Portál území může obsahovat kromě samosprávních služeb jako např. správa místních poplatků, i služby přenesené, avšak neměla by nastat situace, kdy je služba přenesené působnosti vytvořena jen pro portál území. Je zodpovědnost věcného správce, aby vytvořil centrální prostředí pro vyřizování služeb přenesené působnosti, které portál území využije, ale nevytváří. V případě portálů území se předpokládají dva trendy: | Portálem území je myšlen portál poskytující služby, které spadají pod určité území ČR, typicky kraj, obec, město, městská část, souhrnně možno označit za samosprávy. Portál území může obsahovat kromě samosprávních služeb jako např. správa místních poplatků, i služby přenesené, avšak neměla by nastat situace, kdy je služba přenesené působnosti vytvořena jen pro portál území. Je zodpovědnost věcného správce, aby vytvořil centrální prostředí pro vyřizování služeb přenesené působnosti, které portál území využije, ale nevytváří. Platí, že služby pro klienta musí být součástí federace a jejich služby přístupné v centrálních (federujících) portálech. |
| |
* Jednak budou lokální portály samospráv obsahovat obrácený směr navigace do [[nap:portal_obcana|Portálu občana]], kde bude moci klient vyřídit vše ostatní ze státní správy, co případně nenašel v místním portálu a | |
* lokální portály budou moci být v dlouhodobé perspektivě nahrazovány místně přizpůsobenými službami centrálního [[nap:portal_obcana|Portálu občana]]. | |
| |
==== Portál soukromoprávního uživatele údajů ==== | ==== Portál soukromoprávního uživatele údajů ==== |
| |
==== Pohledy na portály veřejné správy ==== | ==== Pohledy na portály veřejné správy ==== |
| |
| === Obyčejný portál === |
| Obyčejným portálem se v tomto smyslu myslí všechny druhy portálů dle jejich zaměření, jak je uvedeno výše, avšak tento diagram zobrazuje práci s daty. Obyčejný portál se chová jako jednotné rozhraní sloužící pro vyřízení služby, avšak její faktické vyřízení probíhá v agendovém informačním systému. Portál si obstarává veškeré údaje a další informace, které klientovi poskytuje, prostřednictvím agendového informačního systému a veškeré dokumenty, které při vyřizování služby vzniknou se musí dostat do [[nap:system_spravy_dokumentu|spisové služby]]. |
| |
| {{ :nap-dokument:2._agendovy_informacni_portal2.png |}} |
| |
| === Portál jako Agendový informační systém === |
| Portálem jako Agendovým informačním systémem se v tomto smyslu myslí všechny druhy portálů dle jejich zaměření, jak je uvedeno výše, avšak tento diagram zobrazuje práci s daty. Portál jako Agendový informační systém se chová jako samostatný agendový informační systém, tedy kromě samotného rozhraní pro příjem a vyřízení služby obsahuje i veškerou logiku a podporuje procesy pro její vyřízení. Portál si obstarává veškeré údaje a další informace, které klientovi poskytuje, prostřednictvím přímého napojení na [[nap:iszr|informační systém základních registrů]], [[nap:egsb|eGSB/ISSS]] nebo AIS, které spravuje stejný správce jako portál. Nadále platí, že veškeré dokumenty, které při vyřizování služby vzniknou se musí dostat do [[nap:system_spravy_dokumentu|spisové služby]]. |
| |
{{ :nap-dokument:2._agendovy_informacni_portal.png |}} | {{ :nap-dokument:2._agendovy_informacni_portal.png |}} |
| |
| |
| |
===== Pravidla Portálů veřejné správy a soukromoprávních uživatelů údajů ===== | ===== Pravidla Portálů veřejné správy a soukromoprávních uživatelů údajů ===== |
| |
Úřad musí při provozování portálu zavést a změnit současné procesy orientované především na osobní kontakt s klientem. Současné portály již musí disponovat funkcionalitou propojení se zaručenou identitou dle zákona 250/2017 Sb. a musí se umět přizpůsobit situaci, kdy klient veřejné správy bude komunikovat pouze elektronicky. Začíná se tedy samotným uživatelsky přívětivým prostředím, které musí být v souladu s [[https://designsystem.gov.cz/|grafickým manuálem MVČR]]. Dále je potřeba formulářový engine, který umožní nejen předvyplnit veškeré státu již známé údaje z [[nap:propojeny_datovy_fond|propojeného datového fondu]] a [[nap:nia|elektronické identity poskytnuté národní identitní autoritou]]. V neposlední řadě je potřeba zajistit předávání všech podání učiněné v portálu do agendových informačních systémů, ve kterých se dle agendy podání řeší a zároveň do spisové služby úřadu. | Úřad musí při provozování portálu zavést a změnit současné procesy orientované především na osobní kontakt s klientem. Současné portály již musí disponovat funkcionalitou propojení se zaručenou identitou dle zákona 250/2017 Sb. a musí se umět přizpůsobit situaci, kdy klient veřejné správy bude komunikovat pouze elektronicky. Začíná se tedy samotným uživatelsky přívětivým prostředím, které musí být v souladu s [[https://designsystem.gov.cz/|grafickým manuálem DIA]]. Dále je potřeba formulářový engine, který umožní nejen předvyplnit veškeré státu již známé údaje z [[nap:propojeny_datovy_fond|propojeného datového fondu]] a [[nap:nia|elektronické identity poskytnuté národní identitní autoritou]]. V neposlední řadě je potřeba zajistit předávání všech podání učiněné v portálu do agendových informačních systémů, ve kterých se dle agendy podání řeší a zároveň do spisové služby úřadu. |
| |
Portál podporuje samoobslužného klienta, který obsahuje jak přenesenou, tak samosprávnou působnost a obsahuje popis životních situací, ve kterých se řeší [[nap:elektronicka_identifikace_pro_klienty_verejne_spravy#mandaty_role_a_prava_v_elektronicke_komunikaci|mandáty v elektronické komunikaci]]. Pokud portál vykonává a podporuje [[nap:agendovy_model_verejne_spravy|agendu veřejné správy]] dle [[nap:rpp|registru práv a povinností]], musí se chovat jako jakýkoliv jiný agendový informační systém a pracovat dle definice agendy. | Portál podporuje samoobslužného klienta, který obsahuje jak přenesenou, tak samosprávnou působnost a obsahuje popis životních situací, ve kterých se řeší [[nap:elektronicka_identifikace_pro_klienty_verejne_spravy#mandaty_role_a_prava_v_elektronicke_komunikaci|mandáty v elektronické komunikaci]]. Pokud portál vykonává a podporuje [[nap:agendovy_model_verejne_spravy|agendu veřejné správy]] dle [[nap:rpp|registru práv a povinností]], musí se chovat jako jakýkoliv jiný agendový informační systém a pracovat dle definice agendy. |
| |
Při předávání podání z portálu je tak potřeba mít zajištěnou funkcionalitu, která z podání vytvoří "lidsky čitelné" a "strojově čitelné" informace v rámci jednoho dokumentu, typicky formátu PDF/A3 a vyšší. Tento „kontejnerový“ formát pak slouží jak pro plnění požadavku „čitelnosti“ tak i pro zajištění požadavku na automatizované zpracování dat (vložené XML s údaji pro automatizované zpracování). Dokument musí být dále pak opatřen náležitostmi dle zákona č. 297/2016 Sb., typicky elektronickým podpisem nebo elektronickou pečetí a časovým razítkem. Lidsky čitelný formát, typicky PDF, jde do spisové služby pro evidenci a strojově čitelný formát jde od agendového systému. Při provozu portálu nezáleží na technologiích, ani infrastruktuře. Není tedy preferované ani On Premise řešení, ani cloudové řešení, vše záleží na potřebách daného úřadu a možnostech, které technologie dokáží nabídnout. Je vždy potřeba myslet na rozložení zátěže, například: | Při předávání podání z portálu je tak potřeba mít zajištěnou funkcionalitu, která z podání vytvoří "lidsky čitelné" a "strojově čitelné" informace v rámci jednoho dokumentu, typicky formátu PDF/A3 a vyšší. Tento „kontejnerový“ formát pak slouží jak pro plnění požadavku „čitelnosti“ tak i pro zajištění požadavku na automatizované zpracování dat (vložené XML s údaji pro automatizované zpracování). Dokument musí být dále pak opatřen náležitostmi dle zákona č. 297/2016 Sb., typicky elektronickým podpisem nebo elektronickou pečetí a časovým razítkem. Lidsky čitelný formát, typicky PDF, jde do spisové služby pro evidenci a strojově čitelný formát jde od agendového systému. Při provozu portálu nezáleží na technologiích, ani infrastruktuře. Není tedy preferované ani On Premise řešení, ani [[nap:egovernment_cloud|cloudové řešení]], vše záleží na potřebách daného úřadu a možnostech, které technologie dokáží nabídnout. Je vždy potřeba myslet na rozložení zátěže, například: |
- daňové přiznání z příjmu fyzických osob se podává 1x ročně a ačkoliv se nejedná o jeden rozhodný moment (celková doba je 6 měsíců) a je možné podávat i dodatečná daňová přiznání, není nutné klást na infrastrukturu stejné nároky po dobu celého roku, nebo | - daňové přiznání z příjmu fyzických osob se podává 1x ročně a ačkoliv se nejedná o jeden rozhodný moment (celková doba je 6 měsíců) a je možné podávat i dodatečná daňová přiznání, není nutné klást na infrastrukturu stejné nároky po dobu celého roku, nebo |
- žádosti o různé dotace (například tzv. "kotlíkové") se podávají do určitého data, dá se předpokládat jisté vytížení od okamžiku spuštění až do ukončení, kdy budou vysoké nároky na infrastrukturu (se vzrůstajícím trendem) a po uplynutí termínu, kdy budou minimální. | - žádosti o různé dotace (například tzv. "kotlíkové") se podávají do určitého data, dá se předpokládat jisté vytížení od okamžiku spuštění až do ukončení, kdy budou vysoké nároky na infrastrukturu (se vzrůstajícím trendem) a po uplynutí termínu, kdy budou minimální. |
| |
Každé řešení však musí podporovat přístup k centrálním službám eGovernmentu a dalším službám veřejné správy skrze zabezpečenou infrastrukturu [[nap:referencni_rozhrani|Referenčního rozhraní veřejné správy]]. | Každé řešení však musí podporovat přístup k centrálním službám eGovernmentu a dalším službám veřejné správy skrze zabezpečenou infrastrukturu [[nap:referencni_rozhrani|Referenčního rozhraní veřejné správy]]. Níže uvedená pravidla pro centrální, agendové i místní portály jsou výtažkem ze studií zabývajícími se pravidly a federací portálů {{ :dokumenty:czechgov_-_digital_portal_-_bcg_report_-_03042020.pdf |Boston Consulting Group - Gov.cz}} a {{ :dokumenty:pravidla_federace_portalu.pdf |NAKIT + PwC - Zpracování pravidel pro federaci portálů veřejné správy a definování cílového stavu}}. |
| |
==== PO a PVS - Portál občana a Portál veřejné správy ==== | ==== Centrální (federující) portály ==== |
| |
| * Centrální (federující) portály musí být schopny zpřístupnit informace a služby všech portálů, které splní požadavky kladené federací |
| * Centrální (federující) portály si kromě uživatelského profilu neuchovávají žádné informace o subjektu práva – identifikovaném a autentizovaném uživateli |
| |
Pravidla pro Portál občana a Portál veřejné správy jsou popsána v samostatném [[nap:portal_obcana#pravidla_portalu_obcana_a_portalu_verejne_spravy|funkčním celku]]. | Pravidla pro Portál občana a Portál veřejné správy jsou popsána v samostatném [[nap:portal_obcana#pravidla_portalu_obcana_a_portalu_verejne_spravy|funkčním celku]]. |
==== Agendový portál ==== | ==== Agendový portál ==== |
| |
Agendovým portálem je myšlen portál poskytující služby logicky centralizovaného systému pro jiné orgány veřejné správy. Typicky jde tedy o portál agendy v přenesené působnosti poskytovaný správcem (ohlašovatelem) agendy. | Agendovým portálem je myšlen portál poskytující služby logicky centralizovaného systému či systémů pro jiné orgány veřejné správy a klienty veřejné správy. Typicky jde tedy o portál správce agendy, ve kterém lze řešit služby agendy bez ohledu na místní příslušnost. Takový portál zpravidla poskytuje digitální služby a úkony dle zákona o právu na digitální služby a [[znalostni_baze:implementace_zopds|musí tedy splňovat i tyto požadavky]]. |
| |
Takový portál musí splnit několik podmínek: | Takový portál musí splnit několik podmínek: |
| |
* Musí být registrovaný jako informační systém veřejné správy v [[https://rpp-ais.egon.gov.cz/AISP/verejne|rejstříku informačních systémů veřejné správy]] | * Musí být registrovaný jako informační systém veřejné správy v [[https://rpp-ais.egon.gov.cz/AISP/verejne|rejstříku informačních systémů veřejné správy]] |
* Má správce orgán veřejné správy, který vykonává jednu nebo více agend dle [[https://rpp-ais.egon.gov.cz/gen/agendy-detail/|seznamu agend veřejné správy]] | * Spravuje ho orgán veřejné správy, který vykonává jednu nebo více agend dle [[https://rpp-ais.egon.gov.cz/gen/agendy-detail/|seznamu agend veřejné správy]] |
* Musí být federovaný do [[nap:portal_obcana|Portálu občana]] | * Musí být součástí federace portálů veřejné správy a poskytovat informace a služby do centrálních (federujících) portálů jako je např. [[nap:portal_obcana|Portálu občana]] |
* Musí být federovaný do [[nap:nia|Národní identitní autority]] a [[nap:nia#pravidla_pro_narodni_identitni_autoritu|ohlášen jako kvalifikovaný poskytovatel služeb]] | * Musí být součástí federace národního identitního schématu, tedy využívat služby [[nap:nia|Národní identitní autority]] a jeho správce musí být [[nap:nia#pravidla_pro_narodni_identitni_autoritu|ohlášen jako kvalifikovaný poskytovatel služeb]] |
* Musí dle svého agendového zákona být schopný čerpat a poskytovat údaje skrze systém [[:nap:egsb|eGON Service Bus / Informační systém sdílené služby]] | * Musí k identifikovanému a autentizovanému uživateli být schopen propojit údaje své agendy a údaje z [[nap:propojeny_datovy_fond|propojeného datového fondu]] a [[nap:verejny_datovy_fond|veřejného datového fondu]] |
* Musí dle svého agendového zákona být schopný čerpat údaje z informačního systému základních registrů | * Musí využívat datovou základnu [[nap:katalog_sluzeb|katalogu služeb a životních situací]], jaká je v [[nap:rpp|RPP]] |
* Musí využívat stejnou strukturu [[nap:katalog_sluzeb|katalogu služeb a životních situací]], jaká je v [[nap:rpp|RPP]] | * Musí být v souladu s [[https://designsystem.gov.cz/|grafickým manuálem DIA]] |
| * Musí umožnit identifikovanému a autentizovanému uživateli udělit oprávnění k zastupování pro jednotlivé služby, propsat je do [[nap:reza|systému ReZa]] a nastavená oprávnění zobrazovat, přijímat a rušit |
| * Musí umožnit učinit podání (učinit úkon) ke službě z [[nap:katalog_sluzeb|katalogu služeb VS]] pomocí následujících kanálů: |
| * [[nap:elektronicke_ukony_a_dorucovani|Informační systém datových schránek]] |
| * Přímého podání na portále identifikovaným a autentizovaným uživatelem pomocí [[nap:nia|NIA]] |
| * Elektronicky podepsaným dokumentem ve formě uznávaného podpisu |
| * Musí být schopen poskytnout náhled na jednotlivá podání vůči úkonům a služeb identifikovanému a autentizovanému uživateli a to jak tomu, který podání učinil, tak tomu, který je k tomu zmocněn |
| * Musí být schopen poskytnout úhradu poplatku pomocí platební brány |
| * Veškeré funkcionality, které se vyvinuly na míru, musí být poskytnuty jako otevřený zdrojový kód |
| * Musí splňovat bezpečnostní požadavky dle [[https://www.nukib.cz/download/publikace/podpurne_materialy/2020-07-17_Minimalni-bezpecnostni-standard_v1.0.pdf|minimálního bezpečnostního standardu]] |
| * Musí být připraven zvládnout provozní zátěž ve špičkách zájmu o využití jednotlivých služeb (např. pomocí asynchronní architektury, využitím [[nap:egovernment_cloud|cloud computingu]], atd.) |
| * Pokud portál přímo čerpá nebo poskytuje služby informačním systémům veřejné správy jiných správců, je toto propojení realizováno výhradně prostřednictvím služeb [[nap:komunikacni_infrastruktura_verejne_spravy|KIVS/CMS]]. |
| * Musí umět tvořit výstup podání klienta ve formátu PDF/A-3 dle standardu [[https://ofn.gov.cz/dokumenty-z-formul%C3%A1%C5%99%C5%AF-ZoPDS/2024-10-04/]]. Vyplněný formulář kontejnerového typu (PDF/A-3) s vnořeným strojovým formátem (XML) je nutné elektronicky podepsat, resp. opatřit elektronickou kvalifikovanou pečetí a kvalifikovaným časovým razítkem správce Portálu. |
| * Při předávání v rámci přenesené působnosti poskytuje veškeré potřebné údaje a dokumenty a vytváří {{ :dokumenty:pruvodka_predani_prenesena_pusobnost_zopds.docx |průvodku dle pravidel DIA}}. Od předávajícího OVM bude stručně popsáno, že předává podání učiněné na portále XY k vyřízení, přičemž k podání se vztahuje fikce podpisu dle § 8 ZoSVS. Součástí tohoto dokumentu bude identifikátor [[znalostni_baze:autorizace_ukonu|autorizace]] a hash dokumentu, který uživatel autorizoval. Tento dokument bude také opatřen kvalifikovanou elektronickou pečetí a kvalifikovaným časovým razítkem správce portálu. |
| * Musí zajistit příjem dokumentů pouze v takovém formátu, který odpovídá výstupním datovým formátům dle § 23 vyhlášky č. 259/2012 Sb. |
| * Musí pro digitální úkony vydávat [[znalostni_baze:osvedceni|osvědčení o digitálním úkonu]] |
| * Musí pro digitální úkony zajistit [[znalostni_baze:autorizace_ukonu|autorizaci digitálního úkonu pomocí služeb NIA]] |
| * Musí umožnit tzv. fikci podpisu dle [[https://www.e-sbirka.cz/sb/2000/365/2024-01-20#par_8|§ 8 zákona č. 365/2000 Sb.]] |
| * Podání, které klient následně na portále [[znalostni_baze:autorizace_ukonu|autorizuje]] a činí jim digitální úkon, je ve smyslu výkonu spisové služby doručeným dokumentem. |
| * Musí v transakčním logu uchovávat informace o formulářích, které přihlášený klient nakonec neautorizuje a nepodá, protože při jejich zobrazení dochází ke zpracování osobních údajů. Logy se tvoří pro transakce přihlášení klienta a výběru formuláře v rozsahu obdobném jako stanovuje [[https://mv.gov.cz/clanek/narodni-standard-pro-elektronicke-systemy-spisove-sluzby.aspx|Národní standard pro elektronické systémy spisové služby]] |
| |
Postup činností práce s klientem, jeho identifikací a výběrem služeb | Postup činností práce s klientem, jeho identifikací a výběrem služeb je uveden na [[znalostni_baze:prace_s_klientem|samostatné stránce.]] |
* Klienti se připojují přes [[nap:nia|NIA]] a jsou identifikováni pomocí BSI do doby, než si klient zvolí službu, která je poskytována [[https://rpp-ais.egon.gov.cz/gen/agendy-detail/|agendou]] | |
* Po zvolení služby klientem, OVS zajistí překlad identity (BSI-AIFO agendy vybrané služby) pomocí [[nap:iszr|eGON služeb ISZR]] | |
* OVS se doptá na oprávněné údaje pro potřeby služby | |
* OVS dá klientovi vybrat, do jaké role chce obsadit dle agendy, ve které je služba poskytována [[nap:elektronicka_identifikace_pro_klienty_verejne_spravy|(tzv. mandát)]] | |
* Po dokončení služby si OVS nepamatuje AIFO ani jiné údaje použité pro službu, pokud to nevyžaduje samotná agenda | |
* OVS si pamatuje BSI pro klientský profil na portále | |
| |
==== Portál území ==== | ==== Portál území ==== |
| |
V případě portálů samospráv se předpokládají dva trendy: a) jednak budou lokální portály samospráv obsahovat obrácený směr navigace do Portálu občana, kde bude moci klient vyřídit vše ostatní ze státní správy, co případně nenašel v místním portálu a b) lokální portály budou moci být v dlouhodobé perspektivě nahrazovány místně přizpůsobenými službami centrálního Portálu občana v PVS. Takový portál musí splnit několik podmínek: | Portálem území je myšlen portál poskytující služby, které spadají pod určité území ČR, typicky kraj, obec, město, městská část, souhrnně možno označit za samosprávy. Portál území může obsahovat kromě samosprávních služeb jako např. správa místních poplatků, i služby přenesené, avšak neměla by nastat situace, kdy je služba přenesené působnosti vytvořena jen pro portál území. Je zodpovědnost věcného správce, aby vytvořil centrální prostředí pro vyřizování služeb přenesené působnosti, které portál území využije, ale nevytváří. Takový portál zpravidla poskytuje digitální služby a úkony dle zákona o právu na digitální služby a [[znalostni_baze:implementace_zopds|musí tedy splňovat i tyto požadavky]]. |
| |
* Musí být pro každý úřad jeden - je na něm dostupné vše, v čem má úřad působnost | Na portál území jsou kladeny stejné požadavky jako [[nap:portaly_verejne_spravy_a_soukromopravnich_uzivatelu_udaju#agendovy_portal1|agendový portál.]] |
* Musí být registrovaný jako informační systém veřejné správy v [[https://rpp-ais.egon.gov.cz/AISP/verejne|systému o informačních systémech veřejné správy]] | |
* Musí být federovaný do [[nap:portal_obcana|Portálu občana]] | |
* Musí být federovaný do [[nap:nia|Národní identitní autority]] a [[nap:nia#pravidla_pro_narodni_identitni_autoritu|ohlášen jako kvalifikovaný poskytovatel služeb]] | |
* Musí dle svého agendového zákona být schopný čerpat a poskytovat údaje skrze systém [[:nap:egsb|eGON Service Bus / Informační systém sdílené služby]] | |
* Musí dle svého agendového zákona být schopný čerpat údaje z informačního systému základních registrů | |
* Musí využívat stejnou strukturu [[nap:katalog_sluzeb|katalogu služeb a životních situací]], jaká je v [[nap:rpp|RPP]] | |
| |
Postup činností práce s klientem, jeho identifikací a výběrem služeb | |
* Klienti se připojují přes [[nap:nia|NIA]] a jsou identifikováni pomocí BSI do doby, než si klient zvolí službu, která je poskytována [[https://rpp-ais.egon.gov.cz/gen/agendy-detail/|agendou]] | |
* Po zvolení služby klientem, OVS zajistí překlad identity (BSI-AIFO agendy vybrané služby) pomocí [[nap:iszr|eGON služeb ISZR]] | |
* OVS se doptá na oprávněné údaje pro potřeby služby | |
* OVS rozlišuje mezi samostatnou a přenesenou působností | |
* Samostatná působnost je soubor více agend, nelze celou samostatnou působnost konat jako jednu agendu | |
* OVS dá klientovi vybrat, do jaké role chce obsadit dle agendy, ve které je služba poskytována [[nap:elektronicka_identifikace_pro_klienty_verejne_spravy|(tzv. mandát)]] | |
* Po dokončení služby si OVS nepamatuje AIFO ani jiné údaje použité pro službu, pokud to nevyžaduje samotná agenda | |
* OVS si pamatuje BSI pro klientský profil na portále | |
| |
==== Portál soukromoprávního uživatele údajů ==== | ==== Portál soukromoprávního uživatele údajů ==== |
* Ohlášení do rejstříku SPUÚ probíhá pomocí agendového informačního systému působnostního viz https://rpp-ais.egon.gov.cz/AISP/. Do tohoto systému má přistup každý ohlašovatel agendy. | * Ohlášení do rejstříku SPUÚ probíhá pomocí agendového informačního systému působnostního viz https://rpp-ais.egon.gov.cz/AISP/. Do tohoto systému má přistup každý ohlašovatel agendy. |
* Pokud tedy existuje agenda, v rámci které je SPUÚ oprávněn čerpat údaje ze základních registrů nebo z agendového informačního systému, je třeba kontaktovat správce agendy a požadovat zavedení do rejstříku SPUÚ. | * Pokud tedy existuje agenda, v rámci které je SPUÚ oprávněn čerpat údaje ze základních registrů nebo z agendového informačního systému, je třeba kontaktovat správce agendy a požadovat zavedení do rejstříku SPUÚ. |
* Pokud není soukromoprávní uživatel údajů ohlášen v AISP a správce agendy, ani jiné OVM, jej ohlásit nechce, může SPUÚ kontaktovat správce Registru práv a povinností (posta@mvcr.cz) se žádostí o ohlášení do rejstříku SPUÚ s těmito údaji (Název organizace, adresa organizace, IČO, DIČ, zákon a paragraf opravňující k přístupu do základních registrů nebo agendovému informačnímu systému, kontaktní osoba) | * Pokud není soukromoprávní uživatel údajů ohlášen v AISP a správce agendy, ani jiné OVM, jej ohlásit nechce, může SPUÚ kontaktovat správce Registru práv a povinností (posta@dia.gov.cz) se žádostí o ohlášení do rejstříku SPUÚ s těmito údaji (Název organizace, adresa organizace, IČO, DIČ, zákon a paragraf opravňující k přístupu do základních registrů nebo agendovému informačnímu systému, kontaktní osoba) |
- Musí být ohlášen jako kvalifikovaný poskytovatel služeb online služeb (dále též Service Provider). Více také zde https://www.eidentita.cz/Home/Ovm. Ohlášení může proběhnout automatizovaně skrze formulář, pokud to umožňuje [[https://www.datoveschranky.info/zakladni-informace/typy-datovych-schranek|typ zřízení datové schránky]] (typ 10, 14, 15, 16). Pokud žadatel tento typ nemá, je nutné kontaktovat Správu základních registrů skrze datovou schránku napřímo s požadavkem obsahujíc všechny údaje, jako v případě automatizovaného způsobu: | - Musí být ohlášen jako kvalifikovaný poskytovatel služeb online služeb (dále též Service Provider). Více také zde https://www.eidentita.cz/Home/Ovm. Ohlášení může proběhnout automatizovaně skrze formulář, pokud to umožňuje [[https://www.datoveschranky.info/zakladni-informace/typy-datovych-schranek|typ zřízení datové schránky]] (typ 10, 14, 15, 16). Pokud žadatel tento typ nemá, je nutné kontaktovat Správu základních registrů skrze datovou schránku napřímo s požadavkem obsahujíc všechny údaje, jako v případě automatizovaného způsobu: |
* IČO subjektu | * IČO subjektu |
* <wrap important>**Soukromoprávní služby se řídí vlastními specifickými pravidly!**</wrap> | * <wrap important>**Soukromoprávní služby se řídí vlastními specifickými pravidly!**</wrap> |
| |
{{tag>"Tematická oblast" Portály "Front-end"}} | {{tag>"Tematická oblast" Portály "Front-end" "samoobslužný portál" "samoobslužný"}} |