- Česky (cs)
- English (en)
Toto je starší verze dokumentu!
Národní identitní autorita
Popis Národní identitní autority
Národní identitní autorita vytváří federativní systém zajišťující orgánům veřejné správy státem garantované služby identifikace a autentizace, který se skládá z následujících komponent:
- Národní bod pro identifikaci a autentizaci jako centrální bod federativního systému, který zajišťuje komunikaci a registraci účastníků federace. Tato komponenta zajišťuje současně vždy jednoznačné ztotožnění osoby, která prokazuje svoji totožnost s využitím autentizačních prostředků (prostředků pro elektronickou identifikaci). Je definován v zákoně č. 250/2017 Sb. jakožto informační systém veřejné správy podporující proces elektronické identifikace a autentizace prostřednictvím kvalifikovaného systému elektronické identifikace. Zajišťuje orgánům veřejné správy státem garantované služby identifikace a autentizace včetně federace údajů o subjektu práva ze základních registrů a možnost předávání přihlašovací identity dle principy Single Sign-On.
- Kvalifikovaný správce, který vydává jednoznačně identifikovaným fyzickým osobám prostředky pro vzdálenou autentizaci (prokázání totožnosti) a provádí veškeré činnosti spojené se správou těchto prostředků a prokazováním totožnosti fyzické osoby, tj. spravuje kvalifikovaný systém elektronické identifikace.
- Kvalifikovaný poskytovatel online služeb, který připojuje k Národnímu bodu online služby, ke kterým je vyžadováno přihlášení prostředky vydanými kvalifikovanými správci.
- Základní registry, které poskytují jednoznačnou identifikaci osoby a zajištění vazeb této osoby vůči referenčním údajům o osobě.
- Národní uzel eIDAS, který je samostatnou součástí Národního bodu a zajišťuje přijímání vzdáleného prokázání totožnosti z ohlášených systémů dle nařízení eIDAS a předávání vzdálené identifikace a autentizace z České republiky ostatním státům EU. Ostatní státy EU musí akceptovat české identity od 13.9.2020, kdy vypršela roční lhůta pro zavedení akceptace ohlášeného prostředku elektronického občanského průkazu.
Pro osoby uvedené v ROB přihlašující se prostředky pro elektronickou identifikaci vydanými v ČR nebo přihlašující se identitou v rámci eIDAS z členských států EU nemusí OVS řešit přihlašovací identity pro své klienty samo.
- V současném stavu ROB (stav As-Is) tedy pouze pro občany ČR a cizince s trvalým/přechodným pobytem (cizinec musí být evidován v ROB).
- V budoucím stavu (stav To-Be) pro občany ČR, cizince s trvalým/přechodným pobytem a jiné fyzické osoby (EjFO), které mají k ČR právní či majetkový vztah (zahraniční vlastník nemovitosti, zahraniční lékař, zahraniční student, apod.).
Ačkoliv nyní poskytuje NIA své služby pouze jako "Front-end" řešení za pomoci SAML tokenů, je plánováno i poskytování služeb jako "Back-end" pro využití překladů identity a identifikátorů za pomoci eGON služeb.
Seznam poskytovatelů identity (Identity Provider; IdP)
Název identitního prostředku | Typ prostředku | úroveň záruky prostředku (LoA) | Popis | URL | Použití pro mezinárodní ověření identity v eIDAS |
---|---|---|---|---|---|
eObčanka | Elektronický občanský průkaz s aktivovanou částí elektronické identifikace | Vysoká (nejvyšší možná dle eIDAS) | Přihlášení prostřednictvím nového občanského průkazu vydaného po 1. 7. 2018, který obsahuje čip a jeho elektronická funkcionalita byla aktivována. Pro přihlášení tímto občanským průkazem je zapotřebí čtečka dokladů a nainstalovaný příslušný software. | https://info.identitaobcana.cz | ANO - eObčanka je zatím jako jediný prostředek ohlášen dle eIDAS pro potřeby mezinárodní identifikace a autentizace. Její použití je pro ostatní státy v rámci eIDAS povinné k použití od září 2020. |
Mobilní klíč eGovernmentu | Mobilní aplikace s funkcí ověřování QR kódů | Značná | Mobilní klíč eGovermentu představuje využití přihlašování bez potřeby zadávání dalších ověřovacích kódů. Po jeho instalaci a aktivaci Vám bude umožněno přihlašování ke službám využívajícím elektronickou identifikaci prostřednictvím Národního bodu. Aby vše fungovalo, je nutné mít nainstalovanou aplikaci mobilního klíče na svém mobilním zařízení. Aplikace mobilního klíče je shodná se stávající aplikací mobilního klíče ISDS. Pokud již vlastníte tuto aplikaci pro přihlašování k datovým schránkám, aktualizací této aplikace získáte i možnost využít ji i pro přihlašování ke službám prostřednictvím Národního bodu. Tento prostředek nevyžaduje od uživatele zadávat při jeho použití žádné hodnoty, stačí pouze vyfotit QR kód mobilním zařízením, anebo jej nechat přečíst z obrazovky téhož mobilního zařízení. Mobilní klíč má dále jednu mimořádnou vlastnost, kterou ostatní prostředky nemohou nabídnout. Díky svému propojení s jádrem systému Národního bodu (NIA) dovoluje zapnout notifikaci přihlášení i jakýmkoliv jiným prostředkem téhož uživatele. To je výrazný bezpečnostní prvek, který dovoluje uživateli být v reálném čase informován o tom, že případně někdo jiný nějaký jeho prostředek zneužil a přihlásil se jím. | https://info.identitaobcana.cz/mep/ | NE |
NIA ID | Jméno + heslo + sms. Klasické přihlašování pomocí druhého faktoru. | Značná | Přihlášení prostřednictvím uživatelského jména a hesla, které jste zadali při založení Vašeho identifikačního prostředku na portálu národního bodu. Přihlášení dokončíte zadáním ověřovacího kódu, který Vám bude zaslán ve formě SMS na Vaše telefonní číslo. | https://info.identitaobcana.cz/ups/ | NE |
První certifikační autorita, a.s. | Čipová karta Starcos s identifikačním certifikátem | Vysoká (nejvyšší možná dle eIDAS) | Přihlášení prostřednictvím čipové karty Starcos společnosti První certifikační autorita, a.s., která byla použita pro generování a uložení privátního klíče identitního komerčního certifikátu. Pro přihlášení budete potřebovat čtečku čipových karet (pokud není integrována do PC/NTB) a nainstalovaný ovládací software SecureStore (ke stažení z www.ica.cz). | https://www.ica.cz/ica-identity-provider | NE |
MojeID - úroveň "značná" | Přihlašovací údaje do účtu MojeID spárovaný s prostředkem FIDO | Značná | Přihlášení prostřednictvím účtu mojeID. Pro přihlášení je potřeba zabezpečit účet bezpečnostním klíčem (tokenem) certifikovaným od FIDO Alliance alespoň na úroveň L1, a to buď fyzickým (USB, NFC, Bluetooth), anebo systémovým (Windows Hello, Android v. 7 a vyšší). Dále je nutné mít účet mojeID aktivován pro přístup ke službám veřejné správy a jednorázově ověřit svou totožnost (již existujícím prostředkem nebo návštěvou Czech POINTu). Službu mojeID provozuje CZ.NIC, správce domény .CZ. | https://www.mojeid.cz/ | NE |
MojeID - úroveň "vysoká" | Přihlašovací údaje do účtu MojeID spárovaný s prostředkem FIDO | Vysoká | Přihlášení prostřednictvím účtu mojeID. Pro přihlášení je potřeba zabezpečit účet bezpečnostním klíčem (tokenem) certifikovaným od FIDO Alliance alespoň na úroveň L1, a to fyzickým USB, NFC. Dále je nutné mít účet mojeID aktivován pro přístup ke službám veřejné správy a jednorázově ověřit svou totožnost (již existujícím prostředkem nebo návštěvou Czech POINTu). Službu mojeID provozuje CZ.NIC, správce domény .CZ. | https://www.mojeid.cz/ | NE |
IIG - International ID Gateway | Výběr z možných identitních prostředků, které jsou ohlášené jinými členskými státy EU v rámci eIDAS uzlů | nízká až vysoká dle daného prostředku | Aktuálně je možné v rámci eIDAS uzlů vybírat z prostředků, které jsou zveřejnyny na stránkác eIDAS https://ec.europa.eu/cefdigital/wiki/display/EIDCOMMUNITY/Overview+of+pre-notified+and+notified+eID+schemes+under+eIDAS | NE | |
Bankovní identita | Identita poskytovaná Československou obchodní bankou, a. s. | Značná | https://www.csob.cz/portal/csob/csob-identita | Ne | |
Identita poskytovaná Českou spořitelnou, a. s. | Značná | https://www.csas.cz/cs/o-nas/bezpecnost-ochrana-dat/bankovni-identita | Ne | ||
Identita poskytovaná Komerční bankou, a. s. | Značná | https://www.kb.cz/cs/podpora/bankovnictvi-a-nastroje/kb-bankovni-identita | Ne | ||
Identita poskytovaná Air Bankou, a. s. | Značná | https://www.airbank.cz/produkty/bankovni-identita/ | Ne | ||
Identita poskytovaná MONETA Money Bank, a. s. | Značná | https://www.moneta.cz/otevrene-bankovnictvi/bankovni-identita | Ne | ||
Identita poskytovaná Raiffeisenbank, a.s. | Značná | https://www.rb.cz/informacni-servis/pro-media/tiskove-zpravy/tiskove-zpravy-2021/tiskove-zpravy-202109/01092021-bankovni-identita | Ne |
Statistiky využití identitních prostředků
Data jsou informativní a platná v konkrétním čase 21.1.2022
Celkem státních ID prostředků | 699 220 |
Celkem nestátních ID prostředků | 7 808 989 |
Celkem ID prostředků | 8 508 209 |
Počet profilů alespoň s jedním aktivním prostředkem | 4 869 613 |
Celkový počet unikátních přihlášení | 965 866 |
Konverze - procentuální zastoupení těch, kdo se skutečně přihlásili z těch, kdo se přihlásit mohli | 19.83 % |
Identitní prostředek | Popis počtu | Počet |
---|---|---|
eObčanka (od 1.7.2018): | Počet aktivovaných prostředků | 500 164 |
Počet aktivních prostředků | 432 478 | |
Počet přihlášení | 1 151 521 | |
NIA ID (dříve „Jméno, Heslo, SMS“) (od 1.7.2018): | Počet aktivovaných prostředků | 170 824 |
Počet aktivních prostředků | 163 361 | |
Počet přihlášení | 4 548 546 | |
Mobilní klíč eGovernmentu (od 16.11.2020): | Počet aktivovaných prostředků | 111 501 |
Počet aktivních prostředků | 103 376 | |
Počet přihlášení | 1 699 538 | |
Bankovní identita Air Bank: | Počet aktivovaných prostředků | 1 159 548 |
Počet aktivních prostředků | 958 742 | |
Počet přihlášení | 614 129 | |
Bankovní identita Česká spořitelna: | Počet aktivovaných prostředků | 2 460 835 |
Počet aktivních prostředků | 1 994 721 | |
Počet přihlášení | 2 194 043 | |
Bankovní identita ČSOB Identita – plně ověřený přístup | Počet aktivovaných prostředků | 1 780 041 |
Počet aktivních prostředků | 1 343 249 | |
Počet přihlášení | 1 054 446 | |
Bankovní identita ČSOB Identita – rychlý přístup | Počet aktivovaných prostředků | 1 318 942 |
Počet aktivních prostředků | 1 275 664 | |
Počet přihlášení | 32 385 | |
První certifikační autorita, karta Starcos: | Počet aktivovaných prostředků | 1 149 |
Počet aktivních prostředků | 611 | |
Počet přihlášení | 95 942 | |
Bankovní identita Komerční banka: | Počet aktivovaných prostředků | 977 860 |
Počet aktivních prostředků | 937 286 | |
Počet přihlášení | 1 156 352 | |
MojeID - úroveň "značná": | Počet aktivovaných prostředků | 59 770 |
Počet aktivních prostředků | 50 328 | |
Počet přihlášení | 646 434 | |
MojeID - úroveň "vysoká": | Počet aktivovaných prostředků | 3 236 |
Počet aktivních prostředků | 3 204 | |
Počet přihlášení | 9 945 | |
Bankovní identita MONETA Money Bank: | Počet aktivovaných prostředků | 933 288 |
Počet aktivních prostředků | 885 654 | |
Počet přihlášení | 332 807 | |
Bankovní identita Raiffeisenbank: | Počet aktivovaných prostředků | 419 454 |
Počet aktivních prostředků | 359 530 | |
Počet přihlášení | 136 114 |
Seznam poskytovatelů služeb (Service Provider; SeP)
Poskytovatelů služeb je již více než 50 a v přípravě jsou další. Konečný počet je v řádu stovek. Aktuální seznam je dostupný zde https://info.identitaobcana.cz/sep/.
Podobně jako jsou jiné státy v rámci eIDAS povinni přijímat české ohlášené prostředky identity (eObčanka), jsou čeští poskytovatelé služeb povinni akcentovat identitu ohlášenou jiným státem v rámci eIDAS. Povinnost umožnit přihlášení pomocí IIG - International Identity Gateway je všem poskytovatelům služeb zapnuta od 30.6.2020.
Atributy vydávané poskytovatelům služeb (Service Providerům; SeP)
Následující atributy jsou NIA vydávány tzv. kvalifikovaným poskytovatelům služby. Problematika je popsána také v části Portály veřejné správy a soukromoprávních uživatelů údajů. Tučně označené atributy odpovídají standardu eIDAS, ostatní atributy sice standardu neodpovídají, kvalifikovaný poskytovatel služby má ale možnost při komunikaci v rámci ČR o jejich vydání zažádat.
Atribut/Element | Název atributu | Popis |
---|---|---|
Příjmení | CurrentFamilyName | Referenční údaj – Příjmení fyzické osoby. Viz eIDAS reference. |
Jméno | CurrentGivenName | Referenční údaj – Jméno, případně jména fyzické osoby. Viz eIDAS reference. |
Datum narození | DateOfBirth | Referenční údaj – Datum narození fyzické osoby. Viz eIDAS reference. |
Místo narození | PlaceOfBirth | Referenční údaj – Místo narození fyzické osoby. Viz eIDAS reference. |
Země narození | CountryCodeOfBirth | Referenční údaj – Země narození fyzické osoby, předávána v kódu podle standardu ISO 3166-3. |
Adresa pobytu | CurrentAddress | Referenční údaj – Adresa pobytu fyzické osoby, je předávána zakódovaná pomocí BASE64. Obsahuje (pokud je uvedeno v ROB) název ulice (Thoroughfare), název pošty (PostName), PSČ (PostCode), název obce, případně doplněnou o část obce (CvaddressArea) a číslo domovní/číslo orientační (LocatorDesignator). Atribut vychází z ISA Core Vocabulary a tam je také uveden podrobnější popis atributu. |
Emailová adresa uvedená na Portálu NIA (přihlášení na identitaobcana.cz) v sekci „Vaše údaje“. | ||
Je starší než X | IsAgeOver | Výpočet je starší než X podle referenčního údaje Datum narození. |
Věk | Age | Výpočet věku podle referenčního údaje Datum narození. |
Telefon | PhoneNumber | Telefonní číslo uvedeno na eidentita.cz v sekci „Vaše údaje“. |
Adresa pobytu (předávaná v podobě RÚIAN kódů) | TRadresaID | Referenční údaj – Adresa pobytu fyzické osoby je předávána v kódech podle RUIAN. Obsahuje (pokud je uvedeno v ROB) kódy pro okres, obec, část obce, ulici, PSČ, stavební objekt, adresní místo, číslo domovní a orientační. |
Level of Assurance (LoA) | LoA | Stupeň (úroveň) jistoty nebo zajištění. Viz eIDAS reference. |
Pseudonym | PersonIdentifier | Identifikátor fyzické osoby. |
Typ dokladu | IdType | Druh elektronicky čitelného dokladu. |
Číslo dokladu | IdNumber | Číslo elektronicky čitelného dokladu. |
Pseudonym - bezvýznamový směrový identifikátor
Pseudonym, neboli bezvýznamový identifikátor fyzické osoby, který se od NIA předává je pro každého kvalifikovaného poskytovatele služby jedinečný a neměnný. Neslouží jako veřejný identifikátor, ale jako identifikátor technický. Pokud by došlo na situaci, kdy se pseudonym pro fyzickou osobu změní, bude úřad o této skutečnosti informován prostřednictvím informačního systému základních registrů, protože se mu změní i agendový identifikátor fyzické osoby. Soukromoprávní uživatel údajů o této změně nebude notifikován, protože nemůže být napojen na základní registry nepřímo, avšak tuto službu mu může zprostředkovat jeho nadřízený úřad.
Pokud však chce mít kvalifikovaný poskytovatel služby jistotu o aktuálnosti pseudonymu, musí postupovat dle pravidel propojeného datového fondu, tzn. mít ztotožněn svůj datový kmen a odebírat notifikace z informačního systému základních registrů.
Nevizuální přihlašování z mobilních aplikací
Principem tzv. nevizuálního přihlašování je uspořádání, kdy konkrétní instance aplikace daného uživatele byla jednorázově zaregistrována v Národním bodu (NIA), prostřednictvím klasického vizuálního přihlášení. Pro běžné použití této aplikace pak stačí ověření uživatele při vstupu do této mobilní aplikace (typicky otisk prstu, fotografie obličeje, nebo alespoň PIN). Jakmile se uživatel dostane do mobilní aplikace a ta zjistí, že od posledního přihlášení k NIA uběhla více než určitá doba (vývojářům aplikace je doporučeno dodržovat hodnotu 24 hodin), provede aplikace automatické přihlášení daného uživatele k NIA a to způsobem, který nevyžaduje žádnou jeho interakci. Tímto způsobem se mobilní aplikace dozví o možné změně údajů daného uživatele, ke které mezitím v ROB mohlo dojít, například změna příjemní atp. Uživatel má dále možnost vyhledat si v konfiguraci NIA seznam, zobrazující které mobilní aplikace má připojené v režimu nevizuálního přihlašování a z jakého zařízení. V případě potřeby (například ztráty svého mobilního telefonu) je pak možno v tomto seznamu konkrétní aplikaci odpojit. Aby se tento fakt mobilní aplikace dozvěděla a uvedla sama sebe do nezaregistrovaného stavu, je mobilní aplikace povinna v pravidelných intervalech volat příslušnou službu. Doporučená hodnota periodicity tohoto volání je vývojářům mobilní aplikace doporučena v úrovni 60 minut.
NIA poskytuje soubor rozhraní, které mají za cíl umožnit poskytovatelům služeb (SeP) vytvoření takových vlastních mobilních aplikací a vlastních backendových API, které dohromady budou umět ověřit identitu občana prostřednictvím volání webových služeb, tedy nevizuálně bez interakce občana.
Původně generická Mobilní aplikace bude muset být uživatelem nejprve registrována k užívání a následně bude umožňovat opakované přihlašování k NIA nevizuálním způsobem. Mobilní aplikace bude předávat informaci o provedeném přihlášení do API poskytovatele služeb, které následně z NIA získá JSON Web Token s detaily o přihlášeném uživateli. Fakt registrace bude opakovaně kontrolován na NIA prostřednictvím procesů mobilní aplikace a API, aby uživatel mohl např. při ztrátě zařízení možnosti nevizuálního přihlašování zabránit.
Cílem funkcionality není, aby mobilní aplikace poskytovatele služeb byla na úrovni poskytovatele identity (není to Identity provider). Není ji tedy možné používat pro přihlašování k portálům a jiným službám ostatních poskytovatelů služeb.
Více viz popis na stránkách SZR ČR.
Pravidla pro Národní identitní autoritu
Zásadním požadavkem bezpečnosti a transparentnosti pro informační systémy veřejné správy je požadavek na jednotnou elektronickou identifikaci externích uživatelů. Pro každou operaci je nutná znalost osoby, která tuto operaci provádí zvláště z hlediska nepopiratelné zodpovědnosti osoby. Externí uživatelé (klienti) informačních systémů veřejné správy musí být jednoznačně identifikováni zvláště z důvodů ochrany osobních údajů a dále z procesního hlediska, jak předpokládá správní řád (jednoznačné prokázání totožnosti účastníků řízení).
Úloha správy přístupů se pro každý informační systém veřejné správy skládá z následujících kroků:
- Identifikace – jednoznačné a nepopiratelné určení fyzické osoby, která přistupuje k informačnímu systému veřejné správy
- Autentizace – prokázání, že přistupující osoba je tou osobou, za kterou se vydává. Autentizace probíhá předložením autentizačních prostředků (například uživatelské jméno a heslo, autentizační certifikát), které osobě přidělil správce informačního systému
- Autorizace – na základě údajů o identifikované a autentizované osobě a dalších údajů o této osobě (například zařazení na pracovní pozici) zařazení osoby do odpovídající role a z toho vyplývající vyhodnocení oprávnění na úkony a data v rámci informačního systému.
NAP v této oblasti vyžaduje naplnění následujících principů pro všechny informační systémy veřejné správy:
- Každý úřad, který poskytuje své služby elektronicky, potřebuje svého klienta ověřit (ztotožnit). s využitím kvalifikovaného systému elektronické identifikace, jehož služby jsou poskytovány Národní identitní autoritě. Ověření totožnosti vyžaduje právní předpis nebo výkon působnosti.
- Pro využití Národní identitní autority se musí organizace stát tzv. kvalifikovaným poskytovatelem služeb (Service provider; SeP), dle postupu popsaném níže.
- Každý úřad musí akceptovat nejen identitu českého občana, ale kteréhokoliv občana Evropské Unie dle eIDAS.
- Jakýkoliv nový identitní prostor musí být budován tak, aby byl federovaný v rámci Národní identitní autority.
- Před tvorbou nového identitního prostoru je potřeba si prvně udělat analýzu, zda nepostačuje některý z federovaných identitních prostředků v rámci Národní identitní autority.
- Prostředky pro identifikaci a autentizaci jsou vždy vydány bezpečnou a jednoznačnou cestou identifikované osobě tak, aby byla zajištěna minimální úroveň důvěry. O vydání prostředků existuje trvalý záznam spolu s údaji, jak byla ověřena identita osoby.
- Osoba, jíž byly prostředky vydány, zachází s prostředkem s náležitou péčí tak , aby nedošlo k jeho zneužití či odcizení.
- Osoba, jíž byly prostředky vydány, nese nedílnou zodpovědnost za všechny úkony, které byly v informačním systému provedeny při použití těchto prostředků.
- Věcný správce agend, které jsou vykonávány v rámci informačního systému, zodpovídá za obsazení osob do rolí (technicky vykonává technický správce informačního systému, vždy však na základě podkladů o věcných správců). Tuto svoji zodpovědnost může delegovat v rámci organizační struktury na více zodpovědných osob.
Postup ohlášení kvalifikovaného poskytovatele služby (Service provider; SeP)
Následující kroky popisují jednotlivé části procesu, který je naznačen níže, na základě ověření přes ISDS. Aktuálně je registrace organizace prostřednictvím portálu národního bodu přístupná pouze pro orgány veřejné moci, ostatní subjekty musí provést registraci přímo u Správy základních registrů (viz krok 8). Kompletní příručka je dostupná zde.
- Uživatel jako zástupce organizace požaduje po portálu národního bodu, který je Service Providerem, službu umožňující registraci dané organizace. Tato registrace umožní fungování dané organizace v NIA a vytváření jednotlivých Service Providerů.
- Portál národního bodu kontaktuje Národní identitní autoritu, která ověření zprostředkovává, s požadavkem na ověření dané osoby (uživatele).
- Pro ověření uživatele pro registraci organizace či konfigurací jednotlivých Service Providerů je jako Identity Provider určen Informační systém datových schránek (ISDS). Národní identitní autorita provede přesměrování na přihlášení prostřednictvím datových schránek.
- Uživatel provede ověření vlastní osoby přihlášením k datovým schránkám. Aby mohl uživatel registrovat organizaci na portálu národního bodu, musí být přihlášen prostřednictvím ISDS (v definované roli a typem schránky OVM). V případě, že organizace není OVM, je potřeba provést registraci u Správy základních registrů.
- V případě, kdy je uživatel úspěšně ověřen, Informační systém datových schránek předá Národní identitní autoritě jako výsledek ověření autentizační token obsahující IČO a název subjektu, roli přihlašovaného uživatele a další atributy.
- Národní identitní autorita provede sběr atributů v Informačním systému základních registrů (ISZR) na jehož základě následně provede kontrolu existence IČO.
- Národní identitní autorita předává portálu národního bodu potřebné atributy z Informačního systému základních registrů a atributy přijaté v autentizačním tokenu z Informačního systému datových schránek, které jsou nutné ke zpracování formuláře pro registraci.
- Na základě úspěšného splnění předchozích kroků umožní portál národního bodu uživateli službu registrace organizace (SeP) a zobrazí mu vyplněný formulář pro registraci. Toto platí pouze pro organizace, které jsou OVM. Není-li organizace OVM, jsou místo registračního formuláře zobrazeny podrobné informace o tom, jakým způsobem provést registraci přímo u Správy základních registrů.
- Uživatel potvrdí správnost údajů a provedení registrace organizace (SeP).
- Portál národního bodu zpracuje přijatý požadavek na registraci a po úspěšném zaregistrování umožní uživateli provést konfiguraci jednotlivých Service Providerů spadající pod danou organizaci (seznam konfigurací kvalifikovaných poskytovatelů).
- Uživatel provede konfiguraci Service Providera zahrnující následující údaje:
- IČO subjektu
- Název kvalifikovaného poskytovatele
- Popis kvalifikovaného poskytovatele
- URL adresa odkazující na úvodní webové stránky kvalifikovaného poskytovatele
- URL adresa pro odeslání požadavků
- Adresa pro příjem vydaného tokenu
- URL adresa, na kterou bude uživatel přesměrován při odhlášení z Vašeho webu
- Načtení certifikátu
- Adresa pro načtení veřejné části šifrovacího certifikátu z metadat
- Zpřístupnění autentizace prostřednictvím brány eIDAS
- Logo kvalifikovaného poskytovatele
Příklad pro poskytovatele zdravotních služeb
Poskytovatel zdravotních služeb není orgán veřejné moci, a proto je třeba zajistit kromě výše uvedeného postupu i následující kroky:
- Požádat Ministerstvo zdravotnictví o zavedení do registru práv a povinností jako SPUÚ dle povinností vyplývající ze zákonů č. 250/2017 Sb. a č. 372/2011 Sb., ideálně pod agendou A1086
- Na adrese https://www.identitaobcana.cz/Home/Ovm se přihlásit jako oprávněný uživatel datovou schránkou poskytovatele zdravotních služeb
- Nově by se mělo nabídnout ruční zadání údajů s dalším postupem
- Pokud se neobjeví, postupovat dle obecných bodů výše – poslání datové zprávy obsahující potřebné údaje (URL, logo….)
- Upravit si svůj profil na https://www.identitaobcana.cz/Home/Ovm pro přístup jiných osob (IT oddělení např.) a správu svého profilu, konfigurovat pro Portál pacienta poskytovatele zdravotních služeb.
Podmínky pro nevizuální přihlašování
Přihlašování z mobilních aplikací je založeno na následujících předpokladech:
Poskytovatel služby musí
- vytvořit svoji mobilní aplikaci
- vytvořit svoje API
- zabezpečit komunikace mezi svým API a mobilní aplikaci
- provést registraci svého API a mobilní aplikace v NIA
- definovat a zaregistrovat sadu atributů, které budou obsahem JWT (JSON Web Token)
- zajistit komunikaci mezi API a NIA pro vyzvedávání JWT
NIA poskytuje
- rozhraní pro interaktivní přihlášení
- rozhraní pro registraci mobilní aplikace
- rozhraní pro přihlášení mobilní aplikace
- rozhraní pro API, které si z NIA vyzvedne JWT
Uživatel
- musí mít platný a funkční profil NIA a musí mít k dispozici, alespoň jeden platný přihlašovací prostředek, např. mobilní klíč eGovernmentu anebo bankovní identitu,
- nainstaluje si mobilní aplikaci od poskytovatele služby,
- po prvním spuštění aplikace provede interaktivní přihlášení přes NIA, které zajistí registraci aplikace v NIA,
- podle potřeby bude opakovat interaktivní přihlášení z aplikace pokud z nějakého důvodu bude registrace v NIA zrušena/zneplatněna (změna konfigurace SePa anebo každých 6 měsíců).
Po registraci mobilní aplikace může provést přihlášení k NIA. Výsledkem přihlášení je tzv. access token, který mobilní aplikace předá komponentě (API) poskytovatele služeb. Tato komponenta (API) následně zavolá definované rozhraní NIA, kde předá access token a své přihlašovací údaje. Na základě tohoto volání NAI provede vydání JWT.
Pravidla určení úrovně záruky pro poskytované služby (LoA)
Každý poskytovatel služby si sám určuje, jakou úroveň záruky (LoA) po uživateli vyžaduje1). Ideální stav je, že toto určení je provedeno pro každou jednotlivou službu, která se na portále poskytuje. Protože se však typicky uživatel předem nehlásí k jedné jednotlivé službě, ale k portálu jakožto agregaci více služeb, má poskytovatel služeb následující možnost:
- Nastaví úroveň záruky podle nejčastěji využívaných služeb nebo dle nejčetnější úrovně záruky u nabízených služeb. Tato možnost zajistí, že uživateli bude po autentizaci dostupná většina služeb a zároveň se po uživateli nepožaduje prostředek s vysokou úrovní záruky. Pokud však uživatel chce využít služby s vyšší úrovní záruky, než použil při původní autentizaci, měl by být uživatel vyzván k autentizaci prostředkem s vyšší úrovní záruky.
- Nenastaví žádnou vstupní úroveň záruky. Tato možnost zajistí, že se uživatel autentizuje na daný portál jakýmkoliv identitním prostředkem NIA a až následně se při výběru služby uživatelem kontroluje, zda je pro ni splněna minimální úroveň záruky. Pokud není, měl by být uživatel vyzván k autentizaci prostředkem s vyšší úrovní záruky.
- Potřebnou úroveň záruky nastaví podle nejpřísnější služby. Tato možnost zajistí, že uživatel bude moci vždy využít všechny služby, které jsou na portále dostupné k vyřízení. Nevýhodou je, že se po uživateli může vyžadovat zbytečně vysoká úroveň záruky, kterou nemusí disponovat prostředky, které vlastní.
Pro jakoukoliv zvolenou variantu z pohledu poskytovatele služeb však platí několik povinností:
- Požadovaná úroveň záruky u jednotlivých služeb odpovídá informacím uvedených v katalogu služeb
- Uživateli autentizovaném s nižší úrovní záruky se neskrývá nabídka služeb vyžadující vyšší úroveň záruky
Diskuze
odkaz upraven na funkční https://ec.europa.eu/digital-building-blocks/sites/display/EIDCOMMUNITY/Overview+of+pre-notified+and+notified+eID+schemes+under+eIDAS
S pozdravem,
Tomáš Šedivec
kde přesně lze ověřit, že nejsem, při přihlašování Identitou občana prostředkem - bankovní identity, na podvodné stránce??
Děkuji
S pozdravem
J.Landová
to je na delší text, ale pokusím se alespoň o základní pravidla (stručně jsou vysvětlena například zde https://bladewood.cz/clanek/Nenechte-se-okrast-5-znaku-ktere-vam-pomohou-poznat-podvodne-weby).
Důležitá je podoba URL, ve kterém se na první pohled mohou skrývat chyby. Např. pokud bych chtěl podvrhnout stránku archi.gov.cz, mohlo by URL vypadat takto https://archi.gov-cz/ nebo https://arch1.cz/ nebo https://archi.g0v.cz/. Dobré je zkontrolovat certifikát, kdy každý prohlížeč to má trochu jinak, ale vedle URL adresy nalevo jsou ikony záměčku, na který když kliknete, tak můžete ověřit, komu byl certifikát vydán. Například na této stránce uvidíte, že jej vydal DigiCert Inc pro společnost Digitální a informační agentura a je platný. Důležité je, že i podvodné stránky mohou mít certifikát, proto je nutné se podívat, komu byl vydán.
Přihlašování se pomocí prostředku bankovní identita je stejné jako pro přihlašování do banky, tedy musíte být na stránce vaší banky, která je opatřená certifikátem vydaným vaší bance. Pokud nechce využívat bankovní identitu, doporučuji si zřídit mobilní klíč eGovernmentu, který funguje spolehlivě a nemusíte zadávat žádná jména ani hesla - zřídit jej je možné i přes bankovní identitu zde https://www.identitaobcana.cz/registrace/mobilni-klic-egovernmentu
S pozdravem,
Tomáš Šedivec
není někde aktuálnější tabulka
Statistiky využití identitních prostředků?
statistiky jsem osvěžil.
Děkuji.
S pozdravem,
Tomáš Šedivec
Daniel Klimeš
prosím o odkaz na výčet možných typů obsahu pro položku Typ dokladu - IdType - Druh elektronicky čitelného dokladu.
Nikde jsem nenašel, je to text, ale odhadoval bych, že bude mít nějaký typický výčet pobsahu.
Děkuji a přeji příjemný den
Radek Holiš
popis datových položek by měl být obsahem https://info.identitaobcana.cz/download/SeP_PriruckaKvalifikovanehoPoskytovatele.pdf
S pozdravem,
Tomáš Šedivec