Obě strany předchozí revize Předchozí verze Následující verze | Předchozí verze |
nap:mandat [2024/11/25 12:33] – Tomáš Šedivec | nap:mandat [2024/12/12 11:03] (aktuální) – úpravy do souladu s ReZa a oprava názvosloví - mandáty Martin Cepr |
---|
====== Mandáty a zastupování v elektronické komunikaci ====== | ====== Oprávnění k zastupování v elektronické komunikaci ====== |
| |
Zajištění správného obsazení identifikovaného a autentizovaného klienta do agendové aplikační role interpretovatelné přistupovaným AISem při vykonávání elektronického úkonu neboli jinými slovy autorizace klienta využívajícího elektronické (digitální) služby veřejné správy, je jedním ze základních předpokladů správného fungování těchto služeb. | Zajištění správného obsazení identifikovaného a autentizovaného klienta do agendové aplikační role interpretovatelné přistupovaným AISem při vykonávání elektronického úkonu neboli jinými slovy autorizace klienta využívajícího elektronické (digitální) služby veřejné správy, je jedním ze základních předpokladů správného fungování těchto služeb. |
| |
Uživatelé služeb veřejné správy mohou mít v rámci každé služby různá oprávnění a povinnosti, tj. vystupují v různých rolích, ať již generických (například žadatel, příjemce výsledného benefitu, jiný účastník řízení), agendově specifických (řidič, podnikatel) nebo odborných/profesních (lékař, advokát, daňový poradce, …). Poskytovatel služby je povinen nabídnout klientovi IT podporu pro veškeré role, do kterých v rámci služby může na základě aktuální životní situace ve vztahu k veřejné správě potřebovat vstoupit a v nich konat. | Uživatelé služeb (klienti) veřejné správy mohou mít v rámci každé služby různá oprávnění a povinnosti, tj. vystupují v různých rolích, ať již generických (například žadatel, příjemce výsledného benefitu, jiný účastník řízení), agendově specifických (řidič, podnikatel) nebo odborných/profesních (lékař, advokát, daňový poradce, …). Poskytovatel služby je povinen nabídnout klientovi IT podporu pro veškeré role, do kterých v rámci služby může na základě aktuální životní situace ve vztahu k veřejné správě potřebovat vstoupit a v nich konat. |
| |
V takových rolích může klient veřejné správy, nositel prostředku elektronické identifikace, vystupovat buď přímo za sebe, vlastním jménem, nebo na základě platného oprávnění nebo zmocnění k zastupování generálně nebo jenom ve výkonu určité role jménem jiné osoby, například jako statutární zástupce právnické osoby, zástupce nezletilého, registrující lékař pacienta a další. Tato oprávnění a zmocnění zastupovat jiné klienty veřejné správy nazýváme mandáty. | V takových rolích může klient veřejné správy, nositel prostředku elektronické identifikace, vystupovat buď přímo za sebe, vlastním jménem, nebo na základě platného oprávnění nebo zmocnění k zastupování generálně nebo jenom ve výkonu určité role jménem jiné osoby, například jako statutární zástupce právnické osoby, zástupce nezletilého, registrující lékař pacienta a další. Tato oprávnění a zmocnění zastupovat jiné klienty veřejné správy nazýváme **oprávnění k zastupování**. (Dříve používaný termín mandáty není vhodný.) |
| |
Systém eGovernmentu v ČR předpokládá, že každý klient s prokazatelnou identitou, s prostředkem pro elektronickou nebo prezenční identifikaci, může úměrně tomuto prostředku vstupovat do interakce s veřejnou správou (konat) za sebe bez omezení, pokud nejsou tato jeho práva omezena, například věkem (15 - 18 let) nebo rozhodnutím autority (typicky soudu). | Systém eGovernmentu v ČR předpokládá, že každý klient s prokazatelnou identitou, s prostředkem pro elektronickou nebo prezenční identifikaci, může úměrně tomuto prostředku vstupovat do interakce s veřejnou správou (konat) za sebe bez omezení, pokud nejsou tato jeho práva omezena, například věkem (15 - 18 let) nebo rozhodnutím autority (typicky soudu). |
- Jednoznačnou identifikaci a autentizaci klienta veřejné správy | - Jednoznačnou identifikaci a autentizaci klienta veřejné správy |
- Oprávnění jednat vlastním jménem (test svéprávnosti) | - Oprávnění jednat vlastním jménem (test svéprávnosti) |
- Mandáty pro zastoupení při jednání s veřejnou správou | - Oprávnění k zastupování při jednání s veřejnou správou |
- Splnění kvalifikačních předpokladů pro obsazení do vybraných rolí \\ \\ Pro všechny tyto úlohy je třeba větší nebo menší měrou aby: \\ \\ | - Splnění kvalifikačních předpokladů pro obsazení do vybraných rolí \\ \\ **Pro všechny tyto úlohy je třeba větší nebo menší měrou aby:**\\ \\ |
- Informační systém veřejné správy (zde AIS) byl schopný komunikovat s klientem, základními registry a získávat údaje z propojeného datového fondu | - Informační systém veřejné správy (zde AIS) byl schopný komunikovat s klientem, základními registry a získávat údaje z propojeného datového fondu |
| \\ |
<WRAP center round info 60%> | <WRAP center round info 60%> |
S ohledem na to, že právnická osoba nemá vlastní vůli, rozhodují za ni a její vůli nahrazují vždy konkrétní fyzické osoby – oprávnění zástupci. Každé jednání za právnickou osobu má proto vždy charakter zastoupení, nikoliv přímého jednání právnické osoby. | S ohledem na to, že právnická osoba nemá vlastní vůli, rozhodují za ni a její vůli nahrazují vždy konkrétní fyzické osoby – oprávnění zástupci. Každé jednání za právnickou osobu má proto vždy charakter zastoupení, nikoliv přímého jednání právnické osoby. |
Kvalifikovaný systém elektronické identifikace spravuje kvalifikovaný správce (státní orgán nebo akreditovaná osoba, nikoliv správce přistupovaného AISu) a splňuje technické normy i specifikace Evropské unie a především je propojen s národním bodem pro identifikaci a autentizaci – tzv. Národní identitní autorita ([[nap:nia|NIA]]). | Kvalifikovaný systém elektronické identifikace spravuje kvalifikovaný správce (státní orgán nebo akreditovaná osoba, nikoliv správce přistupovaného AISu) a splňuje technické normy i specifikace Evropské unie a především je propojen s národním bodem pro identifikaci a autentizaci – tzv. Národní identitní autorita ([[nap:nia|NIA]]). |
| |
Identifikace a autentizace prostřednictvím NIA zajistí jen a pouze službu ověřené identity fyzické osoby - její identifikace a autentizaci, neboli každý systém čerpající služby [[nap:nia|NIA]], se může spolehnout na to, že přihlášená fyzická osoba je skutečna ta, za kterou se vzdáleně a elektronicky vydává. NIA nezajišťuje další služby typu autorizace. | Identifikace a autentizace prostřednictvím NIA zajistí jen a pouze službu ověřené identity fyzické osoby. Neboli každý systém čerpající služby [[nap:nia|NIA]], se může spolehnout na to, že přihlášená fyzická osoba je skutečně ta, za kterou se vzdáleně a elektronicky vydává. NIA nezajišťuje další služby typu autorizace. |
| |
===== Mandáty pro jednání s veřejnou správou ===== | ===== Oprávnění jednat vlastním jménem (test svéprávnosti) ===== |
| |
Při výkonu veřejné správy a to zejména při jakékoliv interakci a komunikaci s klientem veřejné správy je nutné, aby veřejná správa respektovala mandáty k zastupování jedné osoby druhou na základě různých titulů a mandáty definující kvalifikaci osoby pro obsazení do role. Obecně platí, že jednat musí vždy fyzická osoba. | Po jednoznačné identifikaci a autentizaci klienta je nutné ověření, zda je klient oprávněn jednat vlastním jménem, jeho svéprávnost, případně zda má přiděleného opatrovníka. Viz „Na základě rozhodnutí autority“ v tabulce níže. |
| |
Fyzická osoba může jednat: | ===== Oprávnění k zastupování při jednání s veřejnou správou a obsazení do vybraných rolí ===== |
* sama za sebe obsazená v té či oné roli | |
| Při výkonu veřejné správy a to zejména při jakékoliv interakci a komunikaci s klientem veřejné správy je nutné, aby veřejná správa respektovala oprávnění k zastupování jedné osoby druhou na základě různých titulů a oprávnění definujících kvalifikaci osoby pro obsazení do role. Obecně platí, že jednat musí vždy fyzická osoba. |
| |
| Fyzická osoba jedná: |
| * sama za sebe obsazená v té či oné roli nebo |
* jako zástupce jiné fyzické nebo právnické osoby vystupující v té či oné roli | * jako zástupce jiné fyzické nebo právnické osoby vystupující v té či oné roli |
| |
* opatrovníkem, pěstounem, poručníkem FO (rozhodnutím soudu, přičemž zejména u opatrovníka je rozsah zmocnění je velmi variabilní) | * opatrovníkem, pěstounem, poručníkem FO (rozhodnutím soudu, přičemž zejména u opatrovníka je rozsah zmocnění je velmi variabilní) |
* opatrovníkem PO (rozhodnutím soudu, přičemž rozsah zmocnění odpovídá přiměřeně oprávnění člena statutárního orgánu) | * opatrovníkem PO (rozhodnutím soudu, přičemž rozsah zmocnění odpovídá přiměřeně oprávnění člena statutárního orgánu) |
* likvidátorem, nuceným správce, insolvenčním správcem/předběžným správcem (rozhodnutím soudu, přičemž rozsah zmocnění je dán příslušnou rolí) | * likvidátorem, nuceným správcem, insolvenčním správcem/předběžným správcem (rozhodnutím soudu, přičemž rozsah zmocnění je dán příslušnou rolí) |
* ustanoveným zástupcem, opatrovníkem nebo společným zástupcem (rozhodnutí OVM dle specifických procesních právních úprav – DŘ,SŘ apod.) | * ustanoveným zástupcem, opatrovníkem nebo společným zástupcem (rozhodnutí OVM dle specifických procesních právních úprav – DŘ,SŘ apod.) |
| |
==== Základní mandáty v elektronické komunikaci ==== | ==== Základní oprávnění k zastupování v elektronické komunikaci ==== |
| |
Základní mandáty, které každý orgán veřejné moci musí zajistit pro identifikovanou a autentizovanou osobu jsou popsány v následující tabulce. Orgán veřejné moci nemusí některý z následujících mandátů zajistit pouze v případě, že v jeho agendě nemůže takovéto zastupování nastat. | Základní oprávnění k zastupování, která každý orgán veřejné moci musí zajistit pro identifikovanou a autentizovanou osobu jsou popsána v následující tabulce. Orgán veřejné moci nemusí některé z následujících oprávnění k zastupování zajistit pouze v případě, že v jeho agendě nemůže takovéto zastupování nastat. |
| |
^Právní titul ^Typ mandátu ^Popis ^Kde mandát získat ^ | ^Právní titul ^Typ zastupování ^Popis ^Kde oprávnění k zastupování získat ^ |
|Na základě právního předpisu |Člen statutárního orgánu právnické osoby |Jedná se o právo a povinnost fyzické osoby, která zastupuje právnickou osobu (např. jednatel, společník, komplementář, ….) |**Primárně**: [[nap:reza|Registr zastupování]] a její šablony [[https://reza-ais.egon.gov.cz/seznam-sablon]]. \\ **Sekundárně**: eGON služba [[https://www.szrcr.cz/images/dokumenty/v%C3%BDvoj%C3%A1%C5%99i/detailn%C3%AD_popisy_eGon_slu%C5%BEeb/E22_-_rosCtiPodleUdaju_2_02.pdf|rosCtiPodleUdaju]], [[https://www.szrcr.cz/images/dokumenty/v%C3%BDvoj%C3%A1%C5%99i/detailn%C3%AD_popisy_eGon_slu%C5%BEeb/E20_-_rosCtiIco_2_02.pdf|rosCtiIco]], [[https://www.szrcr.cz/images/dokumenty/v%C3%BDvoj%C3%A1%C5%99i/detailn%C3%AD_popisy_eGon_slu%C5%BEeb/E21_-_rosCtiAifo_2_02.pdf|rosCtiAifo]] (základní registr osob) | | |Na základě právního předpisu |Člen statutárního orgánu právnické osoby |Jedná se o právo a povinnost fyzické osoby, která zastupuje právnickou osobu (např. jednatel, společník, komplementář, ….) |**Přednostně**: [[nap:reza|Registr zastupování]] a jeho šablony [[https://reza-ais.egon.gov.cz/seznam-sablon]]. \\ **Alternativně**: eGON služba [[https://www.szrcr.cz/images/dokumenty/v%C3%BDvoj%C3%A1%C5%99i/detailn%C3%AD_popisy_eGon_slu%C5%BEeb/E22_-_rosCtiPodleUdaju_2_02.pdf|rosCtiPodleUdaju]], [[https://www.szrcr.cz/images/dokumenty/v%C3%BDvoj%C3%A1%C5%99i/detailn%C3%AD_popisy_eGon_slu%C5%BEeb/E20_-_rosCtiIco_2_02.pdf|rosCtiIco]], [[https://www.szrcr.cz/images/dokumenty/v%C3%BDvoj%C3%A1%C5%99i/detailn%C3%AD_popisy_eGon_slu%C5%BEeb/E21_-_rosCtiAifo_2_02.pdf|rosCtiAifo]] (základní registr osob) | |
| ::: |Zákonný zástupce |Jedná se o právo a povinnost fyzické osoby, která zastupuje jinou nezletilou či jinak nesvéprávnou osobu |**Primárně**: [[nap:reza|Registr zastupování]] a její šablony [[https://reza-ais.egon.gov.cz/seznam-sablon]]. \\ **Sekundárně**: eGON služba [[https://www.szrcr.cz/images/dokumenty/v%C3%BDvoj%C3%A1%C5%99i/detailn%C3%AD_popisy_eGon_slu%C5%BEeb/SZR_popis_eGON_sluz%CC%8Ceb_E172_aiseoCtiPodleUdaju2_4_02_v03.pdf|aiseoCtiPodleUdaju]], [[https://www.szrcr.cz/images/dokumenty/v%C3%BDvoj%C3%A1%C5%99i/detailn%C3%AD_popisy_eGon_slu%C5%BEeb/E171_aiseoCtiAifo2.pdf|aiseoCtiAifo]] (agendový informační systém evidence obyvatel)\\ * pro zajištění ověření, zda je fyzická osoba rodič nezletilého, který není svéprávný\\ * pro zajištění ověření, zda je fyzická osoba zákonným zástupcem jiné fyzické osoby\\ * pro zajištění ověření, zda je fyzická osoba opatrovníkem jiné fyzické osoby| | | ::: |Zákonný zástupce |Jedná se o právo a povinnost fyzické osoby, která zastupuje jinou nezletilou či jinak nesvéprávnou osobu |**Přednostně**: [[nap:reza|Registr zastupování]] a jeho šablony [[https://reza-ais.egon.gov.cz/seznam-sablon]]. \\ **Alternativně**: eGON služba [[https://www.szrcr.cz/images/dokumenty/v%C3%BDvoj%C3%A1%C5%99i/detailn%C3%AD_popisy_eGon_slu%C5%BEeb/SZR_popis_eGON_sluz%CC%8Ceb_E172_aiseoCtiPodleUdaju2_4_02_v03.pdf|aiseoCtiPodleUdaju]], [[https://www.szrcr.cz/images/dokumenty/v%C3%BDvoj%C3%A1%C5%99i/detailn%C3%AD_popisy_eGon_slu%C5%BEeb/E171_aiseoCtiAifo2.pdf|aiseoCtiAifo]] (agendový informační systém evidence obyvatel)\\ * pro zajištění ověření, zda je fyzická osoba rodič nezletilého, který není svéprávný\\ * pro zajištění ověření, zda je fyzická osoba zákonným zástupcem jiné fyzické osoby\\ * pro zajištění ověření, zda je fyzická osoba opatrovníkem jiné fyzické osoby| |
| ::: |Manžel/manželka či registrovaný partner/partnerka|Jedná se o právo a povinnost zastupování mezi manželi a partnery. Využití je zde omezené dle konkrétní agendy. |**Primárně**: [[nap:reza|Registr zastupování]] a její šablony [[https://reza-ais.egon.gov.cz/seznam-sablon]]. \\ **Sekundárně**: eGON služba [[https://www.szrcr.cz/images/dokumenty/v%C3%BDvoj%C3%A1%C5%99i/detailn%C3%AD_popisy_eGon_slu%C5%BEeb/SZR_popis_eGON_sluz%CC%8Ceb_E172_aiseoCtiPodleUdaju2_4_02_v03.pdf|aiseoCtiPodleUdaju]], [[https://www.szrcr.cz/images/dokumenty/v%C3%BDvoj%C3%A1%C5%99i/detailn%C3%AD_popisy_eGon_slu%C5%BEeb/E171_aiseoCtiAifo2.pdf|aiseoCtiAifo]] (agendový informační systém evidence obyvatel) | | | ::: |Manžel/manželka či registrovaný partner/partnerka|Jedná se o právo a povinnost zastupování mezi manželi a partnery. Využití je zde omezené dle konkrétní agendy. |**Alternativně**: [[nap:reza|Registr zastupování]] a jeho šablony [[https://reza-ais.egon.gov.cz/seznam-sablon]]. \\ **Alternativně**: eGON služba [[https://www.szrcr.cz/images/dokumenty/v%C3%BDvoj%C3%A1%C5%99i/detailn%C3%AD_popisy_eGon_slu%C5%BEeb/SZR_popis_eGON_sluz%CC%8Ceb_E172_aiseoCtiPodleUdaju2_4_02_v03.pdf|aiseoCtiPodleUdaju]], [[https://www.szrcr.cz/images/dokumenty/v%C3%BDvoj%C3%A1%C5%99i/detailn%C3%AD_popisy_eGon_slu%C5%BEeb/E171_aiseoCtiAifo2.pdf|aiseoCtiAifo]] (agendový informační systém evidence obyvatel) | |
|Na základě dohody mezi zastupovaným a zástupcem|Plná moc |Jedná se o právo a povinnost mezi dvěma subjekty, kdy zmocnitel uděluje zmocněnci práva a povinnosti. Obecná úprava je v občanském zákoníku § 441-449 |**Primárně**: [[nap:reza|Registr zastupování]] a její šablony [[https://reza-ais.egon.gov.cz/seznam-sablon]]. Zde je důležité upozornit, že plné moci lze zapsat pouze pro zveřejněné šablony, které vznikají na základě služeb v [[nap:katalog_sluzeb|katalogu služeb veřejné správy]]. Systém ReZa tedy není možné využít pro soukromoprávní plné moci (kdy není jedna ze stran orgánem veřejné moci) a pro služby, které nejsou v katalogu služeb. \\ **Sekundárně**: ReZa je pouze dobrovolná (fakultativní) pro orgány veřejné moci a tedy správci konkrétní agendy mohou plné moci implementovat do svých agend dle jejich potřeb. Vždy by však měli být schopni obhájit efektivnost (3E) takovéto implementace. | | |Na základě dohody mezi zastupovaným a zástupcem|Plná moc |Jedná se o právo a povinnost mezi dvěma subjekty, kdy zmocnitel uděluje zmocněnci práva a povinnosti. Obecná úprava je v občanském zákoníku § 441-449 |**Přednostně**: [[nap:reza|Registr zastupování]] a jeho šablony [[https://reza-ais.egon.gov.cz/seznam-sablon]]. Zde je důležité upozornit, že plné moci lze zapsat pouze pro zveřejněné šablony, které vznikají na základě služeb v [[nap:katalog_sluzeb|katalogu služeb veřejné správy]]. Systém ReZa tedy není možné využít pro soukromoprávní plné moci (kdy není jedna ze stran orgánem veřejné moci) a pro služby, které nejsou v katalogu služeb. \\ **Alternativně**: Systém ReZa je pouze dobrovolný (fakultativní) pro orgány veřejné moci a tedy správci konkrétní agendy mohou plné moci implementovat do svých agend dle jejich potřeb. Vždy by však měli být schopni obhájit efektivnost (3E) takovéto implementace. | |
| ::: |Prokura |Jedná se o právo a povinnost, kterou uděluje podnikatel při provozu obchodního závodu, popřípadě pobočky, a to i k těm, pro která se jinak vyžaduje zvláštní plná moc. Obecná úprava je v občanském zákoníku § 450-456|**Primárně**: [[nap:reza|Registr zastupování]] a její šablony [[https://reza-ais.egon.gov.cz/seznam-sablon]]. Zde je důležité upozornit, že plné moci lze zapsat pouze pro zveřejněné šablony, které vznikají na základě služeb v [[nap:katalog_sluzeb|katalogu služeb veřejné správy]]. Systém ReZa tedy není možné využít pro soukromoprávní plné moci (kdy není jedna ze stran orgánem veřejné moci) a pro služby, které nejsou v katalogu služeb. \\ **Sekundárně**: ReZa je pouze dobrovolná (fakultativní) pro orgány veřejné moci a tedy správci konkrétní agendy mohou plné moci implementovat do svých agend dle jejich potřeb. Vždy by však měli být schopni obhájit efektivnost (3E) takovéto implementace. | | | ::: |Prokura |Jedná se o právo a povinnost, kterou uděluje podnikatel při provozu obchodního závodu, popřípadě pobočky, a to i k těm, pro která se jinak vyžaduje zvláštní plná moc. Obecná úprava je v občanském zákoníku § 450-456|**Přednostně**: [[nap:reza|Registr zastupování]] a jeho šablony [[https://reza-ais.egon.gov.cz/seznam-sablon]]. Zde je důležité upozornit, že plné moci lze zapsat pouze pro zveřejněné šablony, které vznikají na základě služeb v [[nap:katalog_sluzeb|katalogu služeb veřejné správy]]. Systém ReZa tedy není možné využít pro soukromoprávní plné moci (kdy není jedna ze stran orgánem veřejné moci) a pro služby, které nejsou v katalogu služeb. \\ **Alternativně**: Systém ReZa je pouze dobrovolný (fakultativní) pro orgány veřejné moci a tedy správci konkrétní agendy mohou plné moci implementovat do svých agend dle jejich potřeb. Vždy by však měli být schopni obhájit efektivnost (3E) takovéto implementace. | |
|Na základě rozhodnutí autority |Opatrovnictví fyzické osoby |Jedná se o právo a povinnost, kdy nad fyzickou osobou bylo rozhodnutím soudu určeno opatrovnictví. Nemusí se nutně jednat o omezení svéprávnosti. |**Primárně**: [[nap:reza|Registr zastupování]] a její šablony [[https://reza-ais.egon.gov.cz/seznam-sablon]]. \\ **Sekundárně**: eGON služba [[https://szrcr.cz/images/dokumenty/v%C3%BDvoj%C3%A1%C5%99i/detailn%C3%AD_popisy_eGon_slu%C5%BEeb/SZR_popis_eGON_sluz%CC%8Ceb_E05_robCtiPodleUdaju_1_03_v07.pdf|robCtiPodleUdaju]], [[https://szrcr.cz/images/dokumenty/v%C3%BDvoj%C3%A1%C5%99i/detailn%C3%AD_popisy_eGon_slu%C5%BEeb/SZR_popis_eGON_sluz%CC%8Ceb_E03_robCtiAifo_v06.pdf|robCtiAifo]] (agendový informační systém evidence obyvatel) | | |Na základě rozhodnutí autority |Opatrovnictví fyzické osoby |Jedná se o právo a povinnost, kdy nad fyzickou osobou bylo rozhodnutím soudu určeno opatrovnictví. Nemusí se nutně jednat o omezení svéprávnosti. |**Přednostně**: [[nap:reza|Registr zastupování]] a jeho šablony [[https://reza-ais.egon.gov.cz/seznam-sablon]]. \\ **Alternativně**: eGON služba [[https://szrcr.cz/images/dokumenty/v%C3%BDvoj%C3%A1%C5%99i/detailn%C3%AD_popisy_eGon_slu%C5%BEeb/SZR_popis_eGON_sluz%CC%8Ceb_E05_robCtiPodleUdaju_1_03_v07.pdf|robCtiPodleUdaju]], [[https://szrcr.cz/images/dokumenty/v%C3%BDvoj%C3%A1%C5%99i/detailn%C3%AD_popisy_eGon_slu%C5%BEeb/SZR_popis_eGON_sluz%CC%8Ceb_E03_robCtiAifo_v06.pdf|robCtiAifo]] (agendový informační systém evidence obyvatel) | |
| |
==== Příklady služeb v elektronické komunikaci ==== | ==== Příklady služeb v elektronické komunikaci ==== |
| |
Orgán veřejné moci poskytuje řadu služeb, ve kterých se mandát využívá. Příklady mandátů pro fyzické osoby vyplývající z některých vyhlášek a nařízení měst a obcí: | Orgán veřejné moci poskytuje řadu služeb, ve kterých se oprávnění k zastupování využívá. Zde jsou příklady oprávnění k zastupování pro fyzické osoby vyplývající z některých vyhlášek a nařízení měst a obcí: |
* Pro přihlášení k platbě poplatku za odvoz komunálního odpadu | * Pro přihlášení k platbě poplatku za odvoz komunálního odpadu |
* Pro přihlášení k platbě poplatku: | * Pro přihlášení k platbě poplatku: |
* ubytovacího, | * ubytovacího, |
* ze psa, | * za psa, |
* za zábor a užívání veřejného prostranství. | * za zábor a užívání veřejného prostranství. |
* Pro převody, koupě, prodej, nabytí městského majetku, (provozovny v budovách v majetku města) | * Pro převody, koupě, prodej, nabytí městského majetku, (provozovny v budovách v majetku města) |
* Pro užívání, podnájem, zrušení užívání bytového fondu města | * Pro užívání, podnájem, zrušení užívání bytového fondu města |
* Mandát pro jednání s knihovnou – výpůjčky registrovaného čtenáře | * Oprávnění k zastupování při jednání s knihovnou – výpůjčky registrovaného čtenáře |
| |
===== Systém veřejné správy schopný publikovat a získávat údaje z propojeného datového fondu ===== | ===== Systém veřejné správy schopný publikovat a získávat údaje z propojeného datového fondu ===== |
| |
Aby si orgán veřejné moci mohl obstaral dostupné údaje o subjektech práva včetně případných oprávněních k zastupování v rolích, je potřeba, aby byl připojen k tzv. [[nap:propojeny_datovy_fond|propojenému datovému fondu]]. V propojeném datovém fondu jsou k dispozici služby [[nap:reza|systému ReZa]] poskytující potřebné údaje pro zajištění následujících mandátů: | Aby si orgán veřejné moci mohl obstaral dostupné údaje o subjektech práva včetně případných oprávněních k zastupování v rolích, je potřeba, aby byl připojen k tzv. [[nap:propojeny_datovy_fond|propojenému datovému fondu]]. V propojeném datovém fondu jsou k dispozici služby [[nap:reza|systému ReZa]] poskytující potřebné údaje pro zajištění následujících oprávnění k zastupování: |
| |
* Šablony ReZa [[https://reza-ais.egon.gov.cz/seznam-sablon]] | * Aktuální seznam šablon ReZa [[https://reza-ais.egon.gov.cz/seznam-sablon]] |
* Pokud nejsou šablony ReZa k dispozici nebo nevyhovují dané agendě, lze volat následující eGON služby: | * Pokud nejsou šablony ReZa k dispozici nebo nevyhovují dané agendě, lze volat následující eGON služby: |
* eGON služba [[https://www.szrcr.cz/images/dokumenty/v%C3%BDvoj%C3%A1%C5%99i/detailn%C3%AD_popisy_eGon_slu%C5%BEeb/E22_-_rosCtiPodleUdaju_2_02.pdf|rosCtiPodleUdaju]], [[https://www.szrcr.cz/images/dokumenty/v%C3%BDvoj%C3%A1%C5%99i/detailn%C3%AD_popisy_eGon_slu%C5%BEeb/E20_-_rosCtiIco_2_02.pdf|rosCtiIco]], [[https://www.szrcr.cz/images/dokumenty/v%C3%BDvoj%C3%A1%C5%99i/detailn%C3%AD_popisy_eGon_slu%C5%BEeb/E21_-_rosCtiAifo_2_02.pdf|rosCtiAifo]] (základní registr osob) | * eGON služba [[https://www.szrcr.cz/images/dokumenty/v%C3%BDvoj%C3%A1%C5%99i/detailn%C3%AD_popisy_eGon_slu%C5%BEeb/E22_-_rosCtiPodleUdaju_2_02.pdf|rosCtiPodleUdaju]], [[https://www.szrcr.cz/images/dokumenty/v%C3%BDvoj%C3%A1%C5%99i/detailn%C3%AD_popisy_eGon_slu%C5%BEeb/E20_-_rosCtiIco_2_02.pdf|rosCtiIco]], [[https://www.szrcr.cz/images/dokumenty/v%C3%BDvoj%C3%A1%C5%99i/detailn%C3%AD_popisy_eGon_slu%C5%BEeb/E21_-_rosCtiAifo_2_02.pdf|rosCtiAifo]] (základní registr osob) |
* pro zajištění ověření, zda je fyzická osoba statutárním zástupcem | * pro ověření, zda je fyzická osoba statutárním zástupcem |
* eGON služba [[https://www.szrcr.cz/images/dokumenty/v%C3%BDvoj%C3%A1%C5%99i/detailn%C3%AD_popisy_eGon_slu%C5%BEeb/SZR_popis_eGON_sluz%CC%8Ceb_E172_aiseoCtiPodleUdaju2_4_02_v03.pdf|aiseoCtiPodleUdaju]], [[https://www.szrcr.cz/images/dokumenty/v%C3%BDvoj%C3%A1%C5%99i/detailn%C3%AD_popisy_eGon_slu%C5%BEeb/E171_aiseoCtiAifo2.pdf|aiseoCtiAifo]] (agendový informační systém evidence obyvatel) | * eGON služba [[https://www.szrcr.cz/images/dokumenty/v%C3%BDvoj%C3%A1%C5%99i/detailn%C3%AD_popisy_eGon_slu%C5%BEeb/SZR_popis_eGON_sluz%CC%8Ceb_E172_aiseoCtiPodleUdaju2_4_02_v03.pdf|aiseoCtiPodleUdaju]], [[https://www.szrcr.cz/images/dokumenty/v%C3%BDvoj%C3%A1%C5%99i/detailn%C3%AD_popisy_eGon_slu%C5%BEeb/E171_aiseoCtiAifo2.pdf|aiseoCtiAifo]] (agendový informační systém evidence obyvatel) |
* pro zajištění ověření, zda je fyzická osoba rodič nezletilého, který není svéprávný | * pro ověření, zda je fyzická osoba rodič nezletilého, který není svéprávný |
* pro zajištění ověření, zda je fyzická osoba zákonným zástupcem jiné fyzické osoby | * pro ověření, zda je fyzická osoba zákonným zástupcem jiné fyzické osoby |
* pro zajištění ověření, zda je fyzická osoba opatrovníkem jiné fyzické osoby | * pro ověření, zda je fyzická osoba opatrovníkem jiné fyzické osoby |
* pro zajištění ověření, zda je fyzická osoba manžel/manželka | * pro ověření, zda je fyzická osoba manžel/manželka |
* eGON služba [[https://www.szrcr.cz/images/dokumenty/v%C3%BDvoj%C3%A1%C5%99i/detailn%C3%AD_popisy_eGon_slu%C5%BEeb/SZR_popis_eGON_sluz%CC%8Ceb_E238_isknCtiVlastniky2_v1_00_v01_r0.pdf|isknCtiVlastniky]] (informační systém katastru nemovitostí) | * eGON služba [[https://www.szrcr.cz/images/dokumenty/v%C3%BDvoj%C3%A1%C5%99i/detailn%C3%AD_popisy_eGon_slu%C5%BEeb/SZR_popis_eGON_sluz%CC%8Ceb_E238_isknCtiVlastniky2_v1_00_v01_r0.pdf|isknCtiVlastniky]] (informační systém katastru nemovitostí) |
* pro zajištění ověření, zda je fyzická osoba vlastníkem nemovitosti | * pro ověření, zda je fyzická osoba vlastníkem nemovitosti |
* Služba ISDS | * Služba ISDS |
* Pro zajištění, zda je fyzická osoba pověřená k činění úkonů v ISDS vlastníkem datové schránky | * Pro ověření, zda je fyzická osoba pověřená k činění úkonů v ISDS vlastníkem datové schránky |
| |
Z organizačně procesních povinností musí systém poskytující elektronické služby veřejné správy odpovídat předpisům a splňovat několik předpokladů, které předchází technickému propojení: | Z organizačně procesních povinností musí systém poskytující elektronické služby veřejné správy odpovídat předpisům a splňovat několik předpokladů, které předchází technickému propojení: |
* [[https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2017-250|Zákon 250/2014 Sb.]], o elektronické identifikaci. Systém, který vyžaduje ověření totožnosti | * [[https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2017-250|Zákon 250/2014 Sb.]], o elektronické identifikaci. Systém, který vyžaduje ověření totožnosti |
* Agenda, ve které bude dotčený informační systém působit, musí být řádně ohlášená v [[nap:rpp|registru práv a povinností]] a to včetně definic údajů objektů a subjektů a jejich technické struktury. | * Agenda, ve které bude dotčený informační systém působit, musí být řádně ohlášená v [[nap:rpp|registru práv a povinností]] a to včetně definic údajů objektů a subjektů a jejich technické struktury. |
* Z definovaných údajů objektů a subjektů v agendě, které se v agendě spravují, vytvořit tzv. [[nap:kontext|kontext]], který bude sloužit pro publikaci agendově specifických mandátů pro ostatní agendy veřejné správy přes systém [[nap:egsb|eGSB/ISSS]]. | * Z definovaných údajů objektů a subjektů v agendě, které se v agendě spravují, vytvořit tzv. [[nap:kontext|kontext]], který bude sloužit pro publikaci agendově specifických oprávnění k zastupování pro ostatní agendy veřejné správy přes systém [[nap:egsb|eGSB/ISSS]]. |
* Definovat údaje objektů a subjektů v agendě, které spravují jiné agendy, a které jsou potřebné pro její výkon. Mezi tyto údaje mohou samozřejmě patřit i mandáty ve formě kontextů jiných agend. | * Definovat údaje objektů a subjektů v agendě, které spravují jiné agendy, a které jsou potřebné pro její výkon. Mezi tyto údaje mohou samozřejmě patřit i oprávnění k zastupování ve formě kontextů jiných agend. |
| |
Více o využívání údajů propojeného datového fondu a infrastruktuře referenčního rozhraní je napsáno v kapitolách: | Více o využívání údajů propojeného datového fondu a infrastruktuře referenčního rozhraní je napsáno v kapitolách: |
| |
| |
===== Závěrečná společná pravidla pro mandáty v elektronické komunikaci ===== | ===== Závěrečná společná pravidla pro oprávnění k zastupování v elektronické komunikaci ===== |
| |
Při výkonu veřejné správy je nutné, aby příslušný orgán veřejné moci vykonávající působnost v rámci agendy věděl, pro jakou formu zastupování je mandát umožněný nebo dokonce nutný. Zcela jiným způsobem se orgán veřejné moci bude chovat k mandátu plynoucímu z veřejnoprávního titulu rodičovství a jinak k mandátu plynoucímu ze soukromoprávního titulu plné moci. | Při výkonu veřejné správy je nutné, aby příslušný orgán veřejné moci vykonávající působnost v rámci agendy věděl, pro jakou formu zastupování je oprávnění k zastupování umožněno nebo dokonce nutné. Zcela jiným způsobem se orgán veřejné moci bude chovat k oprávnění k zastupování plynoucímu z veřejnoprávního titulu rodičovství a jinak k oprávnění k zastupování plynoucímu ze soukromoprávního titulu plné moci. |
| |
Je také vhodné rozlišovat účel mandátu, tedy typ úkonů, které prostřednictvím zastupované osoby klient veřejné správy dělá. Ty je možno rozdělit do následujících skupin: | Je také vhodné rozlišovat účel oprávnění k zastupování, tedy typ úkonů, které prostřednictvím zastupované osoby klient veřejné správy dělá. Ty je možno rozdělit do následujících skupin: |
| |
* Nahlížení na údaje subjektů práva bez jakéhokoliv interaktivního využívání či zapisování údajů (informační účel). | * Nahlížení na údaje subjektů práva bez jakéhokoliv interaktivního využívání či zapisování údajů (informační účel). |
* Činění podání a úkonů vůči orgánům veřejné správy (účel úkonu). | * Činění podání a úkonů vůči orgánům veřejné správy (účel úkonu). |
* Využívání elektronických klientských služeb jako je objednání se k úředníkovi. | * Využívání elektronických klientských služeb jako je objednání se k úředníkovi. |
* Zápis, úprava a zrušení mandátu. | * Zápis, úprava a zrušení oprávnění k zastupování. |
| |
Každá vykonávaná agenda (výkon veřejné správy) může pro svoji potřebu vyžadovat jiné mandáty. Například mandát podání daňového přiznání za jinou fyzickou osobu, mandát nahlížení na zdravotnickou dokumentaci jiné fyzické osoby, nakládání s majetkem právnické osoby, u které nejsem statutární zástupce, či například mandát k zastupování při dědickém řízení. | |
| |
Všechny tyto mandáty se musí řešit v rámci dané agendy a jako ideální řešení navrhujeme: | Každá vykonávaná agenda (výkon veřejné správy) může pro svoji potřebu vyžadovat jiné oprávnění k zastupování. Například oprávnění k zastupování při podání daňového přiznání za jinou fyzickou osobu, oprávnění k zastupování při nahlížení na zdravotnickou dokumentaci jiné fyzické osoby, nakládání s majetkem právnické osoby, u které nejsem statutární zástupce, či například oprávnění k zastupování při dědickém řízení. |
| |
* Zřídit buď v jednotlivých agendových informačních systémech, nebo v rámci centralizované správy subjektů (mandátní registr). | Všechna tato oprávnění k zastupování se musí řešit v rámci dané agendy a jako ideální řešení navrhujeme: |
* V rámci mandátního registru určit předem definované typy mandátů přípustné v dané agendě a způsob zápisu mandátů pro nahlížení a pro transakce ze strany klienta | |
* Povolit zapisovat všem klientům mandáty dle definovaných typů pod svou zaručenou elektronickou identitou. | |
* Umožnit klientům přidat mandát i offline, například na přepážce úřadu. | |
* Při každém přihlášení klienta kontrolovat kromě mandátů z centrálních sdílených služeb eGovernmentu i vlastní mandátní registr a dát vždy při přihlášení vybrat klientovi, v jaké roli a s jakým mandátem chce pracovat. | |
| |
Je důležité zdůraznit, že veřejná správa nemá rozlišovat formu komunikace a jednání s klientem. Tedy mandát obecně platící pro osobní jednání s úředníkem, nebo pro fyzické prováděné úkony na přepážce, musí mít klient umožněn využívat i při elektronické komunikaci a naopak. Také proto je nutné vést mandáty standardizovanou formou na jednom místě a využívat jich i při elektronické komunikaci klienta. | * Zřídit mandátní registr buď v jednotlivých agendových informačních systémech, nebo v rámci centralizované správy subjektů. |
| * V rámci mandátního registru určit předem definované typy oprávnění k zastupování přípustné v dané agendě a způsob zápisu oprávnění k zastupování pro nahlížení a pro transakce ze strany klienta |
| * Povolit zapisovat všem klientům oprávnění k zastupování dle definovaných typů pod jejich zaručenou elektronickou identitou. |
| * Umožnit klientům přidat oprávnění k zastupování i offline, například na přepážce úřadu. Pozn.: v centrálním ReZa systému neexistuje digitalizace papírové plné moci, tj. již udělené platné papírové plné moci nadále platí a nebudou automaticky digitalizovány. |
| * Při každém přihlášení klienta kontrolovat kromě oprávnění k zastupování z centrálních sdílených služeb eGovernmentu i vlastní mandátní registr a dát vždy při přihlášení vybrat klientovi, v jaké roli a s jakým oprávnění k zastupování chce pracovat. |
| |
Mandát plynoucí z veřejnoprávního nebo soukromoprávního titulu, a to včetně plných mocí a dohod o zastupování při správním jednání s úřady patří mezi společné rozhodné skutečnosti, jak jsou zakotveny v souvisejících ustanoveních Správního řádu (zejména § 6 a § 50 a související). Proto je nanejvýš vhodné, aby příslušný orgán veřejné moci, pokud | Je důležité zdůraznit, že veřejná správa nemá rozlišovat formu komunikace a jednání s klientem. Tedy oprávnění k zastupování obecně platící pro osobní jednání s úředníkem, nebo pro fyzické prováděné úkony na přepážce, musí mít klient umožněn využívat i při elektronické komunikaci a naopak. Také proto je nutné vést oprávnění k zastupování standardizovanou formou na jednom místě a využívat jich i při elektronické komunikaci klienta. |
| |
* využívá a buduje centrální evidenci subjektů, | Oprávnění k zastupování plynoucí z veřejnoprávního nebo soukromoprávního titulu, a to včetně plných mocí a dohod o zastupování při správním jednání s úřady patří mezi společné rozhodné skutečnosti, jak jsou zakotveny v souvisejících ustanoveních Správního řádu (zejména § 6 a § 50 a související). Proto je nanejvýš vhodné, aby příslušný orgán veřejné moci, pokud využívá a buduje si centrální evidenci subjektů a/nebo centrální evidenci rozhodných skutečností, zahrnul do rozhodných skutečností i informaci o zapsaném anebo z něčeho plynoucím oprávnění k zastupování. |
* centrální evidenci rozhodných skutečností, | |
* skutečnosti o zapsaném anebo z něčeho plynoucím mandátu k zastupování, | |
| |
je zahrnul do rozhodných skutečností. Klient se totiž může odvolat na příslušná ustanovení správního řádu a neposkytovat zejména plné moci a další dokumenty, z nichž mandát plyne, úřadu opakovaně. | Klient se totiž může odvolat na příslušná ustanovení správního řádu a neposkytovat zejména plné moci a další dokumenty, z nichž oprávnění k zastupování plyne, úřadu opakovaně. |