- Česky (cs)
- English (en)
Toto je starší verze dokumentu!
<title>eGovernment On-Line Service Bus</title>
eGovernment Service Bus (eGSB – navrhované legislativní označení v sněmovním tisku 447/2019 Informační systém sdílené služby ) je unifikované rozhraní pro sdílení údajů mezi jednotlivými informačními systémy veřejné správy. Je součást referenčního rozhraní umožňující jednotlivým AIS OVM čerpat a publikovat údaje vedené o jednotlivých subjektech práva. Pokud agenda dle zákona vede svou evidenci údajů, má povinnost publikovat svoje údaje jiným agendám skrze IS sdílení údajů, jakožto bezpečným, standardním a dokumentovaným rozhraním pro oprávněné agendy. Spravuje a provozuje jej Ministerstvo vnitra, technicky realizuje připojení Správa základních registrů. Rozhraní eGSB umožňuje:
- Publikovat služby pro sdílení údajů týkajících se konkrétních subjektů a objektů údajů (poskytování služeb ISVS)
- Využívat sdílení údajů na základě publikovaných služeb (využívání služeb ISVS)
- Základní bezpečnostní omezení v oprávnění k výměně údajů, a to dle ohlášení agend v Registru práv a povinností (bezpečnostní matice oprávnění)
- Překlad agendových identifikátorů fyzických osob, u nichž jsou vyměňovány údaje mezi jednotlivými agendami (překlad AIFO)
- Výměnu datových souborů s údaji o subjektech na základě pseudonymizovaných identifikátorů ve vazbě na přeložené AIFO identifikátory
- Poskytování služeb reklamace, notifikace a aktualizace údajů poskytovaných službami ISVS
- Zajištění nezávislého auditu výměny údajů (ukládá informace identifikující dotaz a odpověď a technický kryptografický otisk zprávy – hash)
Cílem je, aby klienti veřejné správy nebyli nuceni dokládat skutečnosti, o kterých veřejná správa již ví, či které vznikly dokonce na základě rozhodnutí veřejné správy. Většina skutečností potřebných pro rozhodování veřejné správy je již někde evidována, a to formou údajů v informačních systémech veřejné správy. Tyto údaje mají svůj původ a v řadě případů je již nastavena i zodpovědnost za jejich správu v příslušném AISu (příkladem je oprávnění k řízení motorového vozidla, průkaz osoby se zdravotním postižením, status důchodce, potvrzení o bezdlužnosti apod.). Dále existují skutečnosti, které sice jsou na základě rozhodování veřejné správy, nicméně nejsou dosud vedeny v AIS jako údaje (příkladem je potvrzení o studiu, dohoda o chráněné dílně apod.). Zmapováním údajů v jednotlivých agendách, které probíhá nyní v rámci nových povinností ohlašovatelů vůči RPP je postupně zjištěna základní mapa údajů evidovaných, vyžadovaných a poskytovaných v rámci jednotlivých agend a to, kde a jakým způsobem jsou evidovány a v jakém AIS. Tím, jak již bylo popsáno výše, vznikne základní datová mapa veřejné správy, a je tedy možné ji zanalyzovat a identifikovat ty údaje a skutečnosti, které jsou používány ve více agendách.
Na referenčních údajích vedených v základních registrech je ověřena funkčnost principu, kdy tyto údaje a jejich změny klient nemusí dokládat, ale celá veřejná správa si tyto údaje získává prostřednictvím služeb ISZR a na základě nich pak rozhoduje. Princip sdílení údajů skrze Informační systém sdílení údajů je pouze rozšířením tohoto funkčního celku i o další údaje.
Pro využívání eGSB jsou definovány dvě hlavní role:
Role | Popis | Co zajišťuje |
---|---|---|
Publikátor (poskytovatel) | Správce ISVS, ze kterého se poskytují údaje | Služby publikující údaje prostřednictvím eGSB, vychází se z agendy poskytující údaje z daného AIS |
Čtenář (uživatel) | OVM získávající údaje z jiné agendy na základě svého oprávnění v RPP | Napojení na eGSB a volání služeb publikátora (i více ISVS dané agendy), využívá se překladu AIFO z agendy poskytovatele, čtenář volá podle AIFO své agendy |
Pro využívání služeb eGSB pro propojený datový fond je nutno znát zejména: Agendu, ze které chce údaje využívat, Agendu, kterou provádí a v níž údaje čte, Kontext pro dotazování na údaje z publikujícího AIS. Před využitím eGSB si musí čtenář nejprve zjistit kontext a jeho XSD schéma, podle kterého bude dostávat odpovědi na dotazy ve službách eGSB. Proto si nejdříve musí zavolat zvláštní službu eGSB pro čtení Katalogu kontextů, ve kterém pak zjistí jaký kontext musí volat, aby mohl získat údaje z poskytující agendy.
V souvislosti se sdílením údajů prostřednictvím Informačního systému sdílené služby platí následující aspekty:
- Údaje jsou ohlášeny v registru práv a povinností jako údaje, které agenda zpracovává na základě zákonného zmocnění
- Údaj musí být vedený v AIS a vytvářený rozhodováním v rámci určité agendy veřejné správy.
- Údajem se dokládá skutečnost, jež je důležitou rozhodnou skutečností při rozhodování veřejné správy v rámci agendy či agend.
- U údaje je jasné, jak vznikl, kdo je zodpovědný za jeho zápis, změny a správu, v jakém AIS je veden a jakým způsobem může být změněn či zrušen.
- Poskytovatelem údaje je vždy správce AIS, v němž je údaj veden a evidován, a to vždy na základě zákonného zmocnění.
- Údaj je vždy vázán na subjekt práva, či objekt práva.
- Bude umožněno subjektu údajů si pořídit výpis údajů jako výpis z informačního systému veřejné správy.
Protože cílem je efektivní a zároveň účelné propojování údajů především za účelem omezování nutnosti klienta dokládat skutečnosti, budou údaje moci být orgánem veřejné moci získávány:
- na základě souhlasu subjektu údajů (jménem subjektu údajů), nebo
- na základě zákonného zmocnění (z moci úřední)
Informace k informačnímu systému sdílení údajů jsou k dispozici na stránkách MV.
Diskuze
Prosím Vás, naveďte mě, kde se dočtu více o vazbě eGSB/ISSS a eSSS (https://www.mvcr.cz/clanek/narodni-standard-pro-elektronicke-systemy-spisove-sluzby.aspx). Hledám pochopení jak spolupracuje standardně iSSS a eSSS, jak probíhá flow od založené např. čísla jednacího. Nemohu se dopátrat relevantních odkazů.
Děkuji, Jan Svatoš
toto by mohla být obsáhlá problematika, ale obecně jsou to 2 rozdílné systémy. eGSB/ISSS jako součást referenčního rozhraní slouží k přenosu údajů a dokumentů, které vznikly u původce. Národní standard pro elektronické systémy spisové služby (NSESSS) se uplatňuje pouze pro informační systémy původce, které jsou klasifikovány jako elektronické systémy spisové služby (eSSL). Přes eGSB/ISSS by tedy měly být sdíleny pouze údaje a dokumenty pocházející od původce, který s nimi operuje dle platné legislativy a dokumenty uchovává ve spisové službě.
Protože v eGSB/ISSS žádné údaje ani dokumenty nevznikají, není potřeba mít implementovaný NSESSS.
Flow by mělo probíhat tak, že u původce vzniká údaj či dokument, který je správně zaevidován v eSSL, kde je opatřen číslem jednacím a součástí transakčního protokolu. Pokud je následně potřeba sdílet tyto dokumenty s jiným orgánem veřejné moci, mohou nastat 2 cesty:
- dokument je vyžádán a poslán datovou zprávou mezi úřady
- dokument je vyžádán a poslán přes referenční rozhraní mezi informačními systémy
První cesta je tradiční výměna úředních dokumentů a funguje ideálně tam, kde není potřeba rychlého transakčního rozhodování a jedná se o úřední komunikaci mezi úřady při správní činnosti (typicky vyžádání rozhodnutí v nějaké věci, např. připomínky k nové stavbě ve stavebním řízení). Druhá cesta je sdílení dokumentů pro transakční rozhodování, kdy spolu formálně komunikují úřady, ale spíše jde o propojení informačních systémů, kde posílání datových zpráv nedává smysl (např. výpis z rejstříku trestů si mohu jako úřad vyžádat přes eGSB/ISSS, kdy jej dostanu okamžitě).
S pozdravem,
Tomáš Šedivec
Jan Svatoš
omlouvám se za neznalost, ale nevím co jsou systém ISAS a ISVKS, či kdo jej jejich správce. Každopádně obecně jsou soudy orgány veřejné moci, jejichž systémy jsou ISVS (konkrétně agendové informační systémy) a mají být vedeni v rejstříku ISVS. K otázce, zda jsou napojeny na referenční rozhraní veřejné správy, tak nemám přístup do evidence, ale mohu se zeptat kolegů z provozu. Obecně by ale měly být ISVS využívané soudy pro výkon agendy připojeny na referenční rozhraní.
S pozdravem,
Tomáš Šedivec
Právě že mi přijde zvláštní, že v tom seznamu nejsou tyto IS evidovány pod soudy ani pod ministerstvem spravedlnosti. Nevím, kdo jiný by mohl být jejich správcem. Kdybyste se zeptal, zda jsou ISAS a ISVKS registrované v RAZR a zjištěné mi sdělil, bylo by to skvělé. Jde mi také o to, zda se těchto systému dotkne zavedeni AIS vyrozumívací. Díky.
kontaktoval jsem Ministerstvo spravedlnosti, abych si stav ověřil. Systémy jsou v jejich správě, nejsou v rejstříku ISVS ohlášeny, ale s referenčním rozhraním komunikují - ikdyž zprostředkovaně přes ISSPO (informační systém pro společnou část), což je součást celé velké konsolidace IS spravedlnosti shrnutá pod eISIR https://rpp-ais.egon.gov.cz/AISP/isvs/zobrazeni-isvs/40260.
Samotné systémy ISAS a ISVKS by měly zaniknout, respektive jejich funkcionalita přenesena do eSPIS, také součást eISIR.
Současný stav tedy určitě není ideální, možná i nevyhovující, protože samotné systémy by evidovány být měly, stejně tak komunikace s referenčním rozhraním přes jedno místo je možná, ale musí být dobře podchycená agendově, aby se údaje o FO či PO čerpaly vždy pro daný účel a systém. Všechny funkcionality eISIR (včetně eSPIS) by měly být hotové nejpozději v roce 2026, protože se jedná o projekty z IROP. Pokud do té doby objevíme zásadní nesrovnalosti ve volání služeb referenčního rozhraní ze strany resortu spravedlnosti, budeme žádat nápravu.
S pozdravem,
Tomáš Šedivec
Děkuji.
pokud systémy nejsou napojeny přímo a ani nejsou ohlášeny, tak bohužel ne. Přesto věřím, že danou funkčnost zajistí eSPIS.
Děkuji.
Tomáš Šedivec
Díky.
seznam všech ISVS je dostupný zde https://rpp-ais.egon.gov.cz/AISP/verejne/isvs/zobrazeni-isvs. Systémy, které jsou k referenčnímu rozhraní připojeny jsou Agendové informační systémy (AIS) registrované v RAZR https://razr.gov.cz/. Poměr je cca takový, že máme 10 000 ISVS a 4 000 AIS.
S pozdravem,
Tomáš Šedivec