Rozdíly
Zde můžete vidět rozdíly mezi vybranou verzí a aktuální verzí dané stránky.
Následující verze | Předchozí verze | ||
nap:dalsi_pravidla_a_pomucky_tvorby_architektury_zdola [2018/11/30 10:06] – Založena nová stránka s textem „ = Další pravidla a pomůcky tvorby architektury zdola = == Referenční architektury úřadů a řešení == === Koncepce referenčních modelů archi…“ admin | nap:dalsi_pravidla_a_pomucky_tvorby_architektury_zdola [2019/09/06 15:58] (aktuální) – odstraněno Tomáš Šedivec | ||
---|---|---|---|
Řádek 1: | Řádek 1: | ||
- | |||
- | |||
- | |||
- | ======= Další pravidla a pomůcky tvorby architektury zdola ======= | ||
- | |||
- | |||
- | |||
- | ====== Referenční architektury úřadů a řešení ====== | ||
- | |||
- | |||
- | |||
- | ===== Koncepce referenčních modelů architektury úřadů VS ===== | ||
- | |||
- | |||
- | < | ||
- | </ | ||
- | Referenční modely představují buď povinnou, nebo fakultativní (podle doprovodné informace u každého z nich) referenci formy, tj. způsobu modelování a interpretace architektur úřadů. | ||
- | |||
- | Referenční modely budou vydávány převážně pro architektury celých úřadů nebo jejich podstatných částí, segmentů. | ||
- | |||
- | Pro vyšší využitelnost budou vedle generických, | ||
- | |||
- | Lze očekávat vydání referenčních modelů na těchto úrovních: | ||
- | |||
- | * Referenční architektury ústředních správních úřadů - kromě ÚSÚ, se tím myslí i ostatní úřady s celostátní působností. | ||
- | * Referenční architektury územních samospráv | ||
- | |||
- | * Zjednodušený příklad architektury kraje a krajské korporace, vytvořený ve spolupráci s Asociací krajů ČR | ||
- | * Zjednodušený příklad architektury ORP a jeho korporace | ||
- | * Zjednodušený příklad architektury malé obce - oba vytvořené ve spolupráci se SMO a KISMO | ||
- | |||
- | * Referenční architektury dalších typů orgánů veřejné moci - budou-li takové identifikovány. | ||
- | |||
- | |||
- | ===== Architektonické vzory klíčových oblastí úřadu ===== | ||
- | |||
- | |||
- | OHA bude postupně vydávat referenční typové schopnostní enterprise architektury těch oblastí architektury úřadů (zejména procesní a aplikační), | ||
- | |||
- | IKČR uvažuje zejména o těchto kategoriích referenčních modelů typové procesní a aplikační architektury: | ||
- | |||
- | * Multikanálová uživatelská rozhraní | ||
- | * pro klienty VS | ||
- | * pro zaměstnance VS | ||
- | * Klíčové části agendových IS | ||
- | * Sdílený agendový Front-office (CRM) | ||
- | * Specifický agendový Middle-Office (odborné části agendových IS), některé nadresortní (dotace, kontroly, údržba síťové infrastruktury státu, …) | ||
- | * Sdílený agendový Back-Office (platební, znalostní a další systémy) | ||
- | * Správa spisů, dokumentů a jejich toku (workflow) | ||
- | * Provozní ERP systémy | ||
- | * Rozšiřující systémy správy zdrojů úřadu | ||
- | * Identity management | ||
- | * Integrační platformy | ||
- | * Správa kmenových dat a číselníků (s vazbou na ZR i bez) | ||
- | * Business Intelligence (a její využití jak pro manažerské rozhodování, | ||
- | |||
- | |||
- | ==== Referenční model typové elektronické spisové služby úřadu ==== | ||
- | |||
- | |||
- | Bude doplněno. | ||
- | |||
- | |||
- | ===== Povinné vzory architektur typových řešení ===== | ||
- | |||
- | |||
- | OHA bude postupně vydávat vzorové referenční schopnostní enterprise architektury a architektury řešení těch oblastí architektury úřadů, jejichž podoba musí být pro splnění cílů koncepce centrálně předepsána a následně v řešeních dodržena. Proto se nazývají **povinnými architektonickými vzory**((Angl. Mandatory solution architecture patterns)). | ||
- | |||
- | Typicky se bude jednat o oblasti architektury využívající sdílené služby eGovernmentu nebo o další oblasti, v nichž bude pro naplnění zákonných povinností nebo dosažení efektivity žádoucí jednotné, standardizované řešení. | ||
- | |||
- | |||
- | ==== Architektonický vzor typového agendového IS ==== | ||
- | |||
- | |||
- | **Základní aplikační architektura ISVS v kontextu eGovernmentu** | ||
- | |||
- | tady bude dovysvětleno | ||
- | |||
- | **Detailní architektury specifických rozhraní agendového ISVS** | ||
- | |||
- | tady bude další schéma a vysvětlení | ||
- | |||
- | |||
- | ==== Architektonické vzory využití sdílených služeb eGovernmentu ==== | ||
- | |||
- | |||
- | OHA bude vydávat také detailní architektonické vzory rozhraní pro využití sdílených služeb eGovernmentu, | ||
- | |||
- | IKČR zde ukládá povinnost respektovat v návrzích řešení tyto vzory tak, jak budou OHA publikovány, | ||
- | |||
- | |||
- | ==== Architektonický vzor typové elektronické spisové služby úřadu ==== | ||
- | |||
- | |||
- | Bude doplněno. | ||
- | |||
- | |||
- | ====== Specifická pravidla pro architekturu úřadů ====== | ||
- | |||
- | |||
- | |||
- | ===== Pravidla pro architekturu dle velikosti a možností úřadů ===== | ||
- | |||
- | |||
- | Pro obce 1. a 2. typu má vize architektury veřejné správy následující podobu: | ||
- | |||
- | Architekturu IT úřadu obce 1. a 2. typu (do určité velikosti, viz níže) tvoří pouze koncová zařízení pro uživatele (dále jen zařízení), | ||
- | |||
- | Pro oblast samosprávy tak vychází koncepce z následujících principů: | ||
- | |||
- | |||
- | - Koncepce je závazná pro všechny subjekty samosprávy, | ||
- | |||
- | - Informační systémy pro činnosti a agendy v přenesené působnosti přebírají v plném rozsahu od centrálních úřadů. Samosprávné činnosti si každý územněsprávní celek zajišťuje sám. | ||
- | |||
- | - Subjekty s méně než 10 zařízeními si pořizují pouze uživatelský HW a SW, tj. tato koncová zařízení, | ||
- | |||
- | |||
- | Ad1) Územněsprávní celky, kraje, velká města a obce s rozšířenou působností, | ||
- | |||
- | Ad2) Státní správa, kterou samosprávní subjekty vykonávají v přenesené působnosti, | ||
- | |||
- | Ad3) Velikost samosprávných subjektů je velmi rozdílná. Počínaje kraji, které disponují velkými úřady, přes obce s rozšířenou působností s úřady o desítkách zaměstnanců až po malé obce, kde je maximálně uvolněný starosta a jeden úředník. Stejná situaci je i u zřizovaných organizací (velké dopravní podniky, nemocnice, ústavy sociální péče) U těchto nejmenších obcí a zřizovaných organizací informační koncepce předpokládá, | ||
- | |||
- | |||
- | ===== Pravidla pro architekturu dle pozice úřadu ve struktuře VS ČR a vztahu ke sdíleným službám ===== | ||
- | |||
- | |||
- | Úřady, zodpovědné ze zákona jako věcní správci sdílených prvků služeb eGovernmentu, | ||
- | |||
- | Úřady, užívající služeb sdílených prvků eGovernmentu, | ||
- | |||
- | Úřady zodpovědné, | ||
- | |||
- | Úřady užívající tyto centrální AIS pro služby v přenesené působnosti, | ||
- | |||
- | |||
- | ====== Architektonické a IT standardy ====== | ||
- | |||
- | |||
- | |||
- | ===== Standardy návrhu a vývoje elektronických služeb veřejné správy ===== | ||
- | |||
- | |||
- | Standard elektronických služeb veřejné správy definuje kritéria, jejichž naplnění je předpokladem pro tvorbu a provoz kvalitních a úspěšných služeb veřejné správy((Zdroj: | ||
- | |||
- | Soulad nových a upravovaných služeb se standardem je předmětem posuzování záměrů OHA (§4 odst. 1 písm. e) zák. 365/2000 Sb. a usnesení vlády č. 998 ze dne 2. listopadu 2015). | ||
- | |||
- | OHA bude standardy nárvhu a vývoje elektronických služeb VS vydávat průběžně a publikovat je na portálu a v dalších komunikačních kanálech OHA. | ||
- | |||
- | Výchozí sada standardů je uvedena v Dodatku G této IKČR. | ||
- | |||
- | |||
- | ===== Technické standardy informačních systémů ===== | ||
- | |||
- | |||
- | V návaznosti na referenční modely, povinné vzory, standardy návrhu služeb a další součásti NAP může MV ČR vydávat a publikovat tzv. IT standardy součástí IT řešení, tj. formátů, jazyků, protokolů, platforem, zabezpečení, | ||
- | |||
- | |||
- | ====== | ||