Rozdíly
Zde můžete vidět rozdíly mezi vybranou verzí a aktuální verzí dané stránky.
Obě strany předchozí revize Předchozí verze Následující verze | Předchozí verze | ||
ikcr [2023/06/30 13:54] – Tomáš Šedivec | ikcr [2024/09/13 14:59] (aktuální) – [Další obecné principy] Tomáš Šedivec | ||
---|---|---|---|
Řádek 2: | Řádek 2: | ||
<WRAP center round info 60%> | <WRAP center round info 60%> | ||
- | Aktuální znění Informační koncepce ČR vychází z [[https://apps.odok.cz/ | + | Aktuální znění Informační koncepce ČR vychází z [[https:// |
</ | </ | ||
Všechny povinné subjekty podle zákona č. 365/2000 Sb., o informačních systémech jsou povinny vést své vlastní informační koncepce a ty vždy uvést do souladu s Informační koncepcí České republiky. | Všechny povinné subjekty podle zákona č. 365/2000 Sb., o informačních systémech jsou povinny vést své vlastní informační koncepce a ty vždy uvést do souladu s Informační koncepcí České republiky. | ||
- | Informační koncepce České republiky je koncepcí rozvoje informačních systémů veřejné správy a eGovernmentu. Zpracovává ji Ministerstvo vnitra | + | Informační koncepce České republiky je koncepcí rozvoje informačních systémů veřejné správy a eGovernmentu. Zpracovává ji Rada vlády pro informační společnost |
* Architektonické principy eGovernmentu a elektronizace veřejné správy | * Architektonické principy eGovernmentu a elektronizace veřejné správy | ||
Řádek 44: | Řádek 44: | ||
V závěru obsahuje IKČR seznam samostatných následných dokumentů, kterými bude rozpracována a implementována. Ministerstvo vnitra bude tyto dokumenty vydávat jako závazné metodické pokyny dle § 4 odst. 1 písm. f) ZoISVS. | V závěru obsahuje IKČR seznam samostatných následných dokumentů, kterými bude rozpracována a implementována. Ministerstvo vnitra bude tyto dokumenty vydávat jako závazné metodické pokyny dle § 4 odst. 1 písm. f) ZoISVS. | ||
- | IKČR vyjma toho, že jde o jeden z pilířů Strategie koordinované a komplexní digitalizace České republiky 2018+, má vazbu také na strategii Klientsky orientované veřejné správy 2030. Na základě úzké vazby mezi oběma materiály budou intervence v oblasti veřejné správy (Governmentu) i eGovernmentu vzájemně koordinovány, | + | IKČR vyjma toho, že jde o jeden z pilířů Strategie koordinované a komplexní digitalizace České republiky 2018+, má vazbu také na strategii Klientsky orientované veřejné správy 2030. |
Informační koncepce ČR působí v synergii s Národní strategií kybernetické bezpečnosti ČR a Akčním plánem k Národní strategii kybernetické bezpečnosti pro období let 2021 až 2025, které si mj. kladou za cíl budovat digitalizovanou infrastrukturu veřejné správy s maximálním důrazem na zajištění kybernetické bezpečnosti, | Informační koncepce ČR působí v synergii s Národní strategií kybernetické bezpečnosti ČR a Akčním plánem k Národní strategii kybernetické bezpečnosti pro období let 2021 až 2025, které si mj. kladou za cíl budovat digitalizovanou infrastrukturu veřejné správy s maximálním důrazem na zajištění kybernetické bezpečnosti, | ||
+ | |||
+ | Cíle, principy a zásady IKČR byly sladěny se strategickými dokumenty EU, zejména s Digital Decade 2030 EU a s Evropským prohlášením o digitálních právech a zásadách pro digitální dekádu. | ||
Navržené změny v oblasti digitalizace budou mít zásadní dopad i na obecnou veřejnou správu, jejíž fungování i struktura musí být s aktivitami v oblasti eGovernmentu v odpovídajícím souladu. | Navržené změny v oblasti digitalizace budou mít zásadní dopad i na obecnou veřejnou správu, jejíž fungování i struktura musí být s aktivitami v oblasti eGovernmentu v odpovídajícím souladu. | ||
Řádek 56: | Řádek 58: | ||
|2020 |V průběhu naplňování IKČR se ukázalo, že klíčovou úlohou digitální transformace organizací veřejné správy musí být vedle rozšiřování rozsahu a kvality digitálních služeb pro klienty také podstatný nárůst efektivity vnitřního fungování těchto organizací. Proto byly dílčí cíle a záměry podporující tuto oblast převedeny z původních převážně externě orientovaných hlavních cílů do nového hlavního cíle č. 6 - Efektivní a pružný digitální úřad. Současně byly rozšířeny o zaměření na digitalizaci vnitřních dokumentů, modernizaci provozních IS a zavádění další pokročilých metod řízení vedle původně zmiňovaného procesního řízení.| | |2020 |V průběhu naplňování IKČR se ukázalo, že klíčovou úlohou digitální transformace organizací veřejné správy musí být vedle rozšiřování rozsahu a kvality digitálních služeb pro klienty také podstatný nárůst efektivity vnitřního fungování těchto organizací. Proto byly dílčí cíle a záměry podporující tuto oblast převedeny z původních převážně externě orientovaných hlavních cílů do nového hlavního cíle č. 6 - Efektivní a pružný digitální úřad. Současně byly rozšířeny o zaměření na digitalizaci vnitřních dokumentů, modernizaci provozních IS a zavádění další pokročilých metod řízení vedle původně zmiňovaného procesního řízení.| | ||
|2022 | |2022 | ||
+ | |2023 |Doplněny myšlenky do cílů, principů a zásad tak, aby byla IKČR uvedena do souladu s Digital Decade 2030 EU a s Evropským prohlášením o digitálních právech a zásadách pro digitální dekádu. Doplněna problematika jednotné domény *.gov.cz\\ \\ Doplněny vybrané Digital Targets jako měřítka úspěchu IKČR.\\ \\ Doplněny myšlenky o Datovém fondu s řízeným přístupem. | ||
===== Poslání a vize eGovernmentu v ČR | ===== Poslání a vize eGovernmentu v ČR | ||
Řádek 72: | Řádek 75: | ||
<WRAP announcement center blue round 60%> | <WRAP announcement center blue round 60%> | ||
- | Informační koncepce ČR rozpracovává tuto vizi do řady cílů, které realizují jednotlivé orgány veřejné správy. Indikátorem naplnění této vize je pozice ČR v žebříčku dle DESI indexu Evropské komise a stav plnění jednotlivých cílů. Pokud má být vize naplněna, musí být metodika hodnocení eGovernmentu v ČR zejména v souladu s metodikou DESI indexu Evropské komise, ale i EGDI indexu OSN (musíme měřit stejné věci a stejnými měřítky). | + | Informační koncepce ČR rozpracovává tuto vizi do řady cílů, které realizují jednotlivé orgány veřejné správy. Indikátorem naplnění této vize je pozice ČR v žebříčku dle DESI indexu Evropské komise a stav plnění jednotlivých cílů**.** Pokud má být vize naplněna, musí být metodika hodnocení eGovernmentu v ČR zejména v souladu s metodikou DESI indexu Evropské komise, ale i EGDI indexu OSN (musíme měřit stejné věci a stejnými měřítky). |
+ | |||
+ | IKČR přijala za své cílové ukazatele vybrané tzv. Digital Targets ze strategie Digital Decade 2030 EU\\ | ||
+ | a to konkrétně ty, které jsou určeny pro hodnocení digitálních služeb veřejné správy: | ||
+ | |||
+ | * 100 % klíčových veřejných služeb je dostupných online a v relevantních případech je pro občany a podniky Unie možné komunikovat online s orgány veřejné správy; | ||
+ | * 100 % občanů Unie má přístup ke svým elektronickým zdravotním záznamům; | ||
+ | * 100 % občanů Unie má přístup k některému z bezpečných prostředků pro elektronickou identifikaci uznávanému po celé Unii, což jim umožní mít plnou kontrolu nad transakcemi zahrnujícími ověření totožnosti a sdílenými osobními údaji. | ||
+ | |||
+ | Cíle a architektonické principy IKČR vedou přímo i nepřímo k vytváření příznivého prostředí pro digitální transformaci k adekvátnímu naplnění uvedených indikátorů pro občany ČR a EU na území ČR a EU. | ||
===== Hlavní cíle Informační koncepce ČR ===== | ===== Hlavní cíle Informační koncepce ČR ===== | ||
Řádek 96: | Řádek 108: | ||
^Popis cíle č. 1 – UŽIVATELSKY PŘÍVĚTIVÉ A EFEKTIVNÍ DIGITÁLNÍ SLUŽBY PRO OBČANY A FIRMY^^^ | ^Popis cíle č. 1 – UŽIVATELSKY PŘÍVĚTIVÉ A EFEKTIVNÍ DIGITÁLNÍ SLUŽBY PRO OBČANY A FIRMY^^^ | ||
- | |Cílem je realizace konkrétních služeb eGovernmentu pro všechny skupiny klientů, jak občany ČR, podniky i podnikatele, | + | |Cílem je realizace konkrétních služeb eGovernmentu pro všechny skupiny klientů, jak občany ČR, podniky i podnikatele, |
|ID |**Název dílčího cíle** | |ID |**Název dílčího cíle** | ||
|1.1 | **Národní katalog služeb** | |1.1 | **Národní katalog služeb** | ||
|1.2 | **Centrální informační místo** | |1.2 | **Centrální informační místo** | ||
|1.3 | **Univerzální obslužné kanály** | |1.3 | **Univerzální obslužné kanály** | ||
- | |1.4 | **Digitální služby resortů** | + | |1.4 | **Digitální služby resortů** |
|1.5 | **Národní katalog otevřených dat**|Cílem je vybudovat a rozvíjet centrální prostředky a služby, které umožní a usnadní každému úřadu publikování jeho otevřených dat jednotným způsobem, umožňujícím jejich jednoduché strojové zpracování.\\ \\ Nově vytvářené či modifikované digitální služby musí využívat relevantní zdroje veřejných dat a publikovat svá veřejná data jako otevřená data a převzít za ně odpovědnost. Současně je nutné nastavit procesy a zodpovědnosti a stanovit zdroje pro důslednou lokální a centrální kontrolu otevíraných dat, zda jednotlivě nebo ve své kombinaci nejsou rizikem pro bezpečnost a zájmy ČR a jejích občanů a nastavit řízený autentizovaný přístup k části veřejných dat. | | |1.5 | **Národní katalog otevřených dat**|Cílem je vybudovat a rozvíjet centrální prostředky a služby, které umožní a usnadní každému úřadu publikování jeho otevřených dat jednotným způsobem, umožňujícím jejich jednoduché strojové zpracování.\\ \\ Nově vytvářené či modifikované digitální služby musí využívat relevantní zdroje veřejných dat a publikovat svá veřejná data jako otevřená data a převzít za ně odpovědnost. Současně je nutné nastavit procesy a zodpovědnosti a stanovit zdroje pro důslednou lokální a centrální kontrolu otevíraných dat, zda jednotlivě nebo ve své kombinaci nejsou rizikem pro bezpečnost a zájmy ČR a jejích občanů a nastavit řízený autentizovaný přístup k části veřejných dat. | | ||
|1.6 | **Role správců služeb** | |1.6 | **Role správců služeb** | ||
|1.7 | **Zpětná vazba klientů** | |1.7 | **Zpětná vazba klientů** | ||
- | |1.8 | **Jednotné UX/ | + | |1.8 | **Jednotné UX/ |
|1.9 | **Proaktivní poskytování služeb** |Cílem je minimalizovat nutný počet interakcí klientů s veřejnou správou ve všech životních situacích díky proaktivnímu poskytování služeb či vyřizování povinností automaticky „za klienty“ všude tam, kde je to možné a vhodné. Veřejná správa by neměla nutit své klienty žádat o služby, u kterých může s jistotou nebo vysokou pravděpodobností předpokládat, | |1.9 | **Proaktivní poskytování služeb** |Cílem je minimalizovat nutný počet interakcí klientů s veřejnou správou ve všech životních situacích díky proaktivnímu poskytování služeb či vyřizování povinností automaticky „za klienty“ všude tam, kde je to možné a vhodné. Veřejná správa by neměla nutit své klienty žádat o služby, u kterých může s jistotou nebo vysokou pravděpodobností předpokládat, | ||
Řádek 115: | Řádek 127: | ||
|2.1 |**Digitální dopady navrhované legislativy** | |2.1 |**Digitální dopady navrhované legislativy** | ||
|2.3 |**eSbírka a eLegislativa** | |2.3 |**eSbírka a eLegislativa** | ||
- | |2.4 |**Průběžná aktualizace platné legislativy** | + | |2.4 |**Průběžná aktualizace platné legislativy** |
|2.5 |**Právo na digitální služby** | |2.5 |**Právo na digitální služby** | ||
- | |2.6 |**Revize legislativy eGovernmentu** | + | |2.6 |**Revize legislativy eGovernmentu** |
- | |2.7 |**Soukromé a veřejnoprávní služby** | + | |2.7 |**Soukromé a veřejnoprávní služby** |
|2.8 |**Metodika pro veřejné zakázky v oblasti ICT** | Vydat metodiku pro zadávání veřejných zakázek v oblasti ICT, která by zadavatelům pomohla při volbě a využití všech zákonných instrumentů a možností zakázkového práva, s cílem optimálního nastavení zadávacích podmínek pro výběr dodavatele a následného řízení celého životního cyklu IS ve shodě s principy této koncepce a podle plánů jejich dlouhodobého rozvoje ve shodě s architekturou úřadů a s NAP. | | |2.8 |**Metodika pro veřejné zakázky v oblasti ICT** | Vydat metodiku pro zadávání veřejných zakázek v oblasti ICT, která by zadavatelům pomohla při volbě a využití všech zákonných instrumentů a možností zakázkového práva, s cílem optimálního nastavení zadávacích podmínek pro výběr dodavatele a následného řízení celého životního cyklu IS ve shodě s principy této koncepce a podle plánů jejich dlouhodobého rozvoje ve shodě s architekturou úřadů a s NAP. | | ||
|2.9 |**Nová legislativa eGovernmentu** | |2.9 |**Nová legislativa eGovernmentu** | ||
Řádek 126: | Řádek 138: | ||
^Popis cíle č. 3 – ROZVOJ CELKOVÉHO PROSTŘEDÍ PODPORUJÍCÍHO DIGITÁLNÍ TECHNOLOGIE^^^ | ^Popis cíle č. 3 – ROZVOJ CELKOVÉHO PROSTŘEDÍ PODPORUJÍCÍHO DIGITÁLNÍ TECHNOLOGIE^^^ | ||
- | |Cílem opatření je, ve spolupráci se sociálními partnery a s dalšími subjekty, vytvořit prostředí podporující českou společnost v digitální transformaci veřejné správy. Plnění tohoto cíle je spolu s legislativními úpravami, zajištěním lidských zdrojů a s efektivním řízením ICT klíčovým předpokladem rozvoje dodávky služeb. Je třeba vytvořit prostředí příznivé pro vznik, vývoj a testování digitálních a mobilních služeb veřejné správy a s tím související nastavení očekávání občanů.\\ \\ Za „digitalizaci“ se přirozeně považuje transformace přeměna dosud nedigitalizovaného obsahu na plně digitální, | + | |Cílem opatření je, ve spolupráci se sociálními partnery a s dalšími subjekty, vytvořit prostředí podporující českou společnost v digitální transformaci veřejné správy. Plnění tohoto cíle je spolu s legislativními úpravami, zajištěním lidských zdrojů a s efektivním řízením ICT klíčovým předpokladem rozvoje dodávky služeb. Je třeba vytvořit prostředí příznivé pro vznik, vývoj a testování digitálních a mobilních služeb veřejné správy a s tím související nastavení očekávání občanů.\\ \\ Za „digitalizaci“ se přirozeně považuje transformace přeměna dosud nedigitalizovaného obsahu na plně digitální, |
|ID | |ID | ||
|3.1 |**Čerpání mimorozpočtových zdrojů** | |3.1 |**Čerpání mimorozpočtových zdrojů** | ||
Řádek 133: | Řádek 145: | ||
|3.4 | **Základní registry** | |3.4 | **Základní registry** | ||
|3.5 |**Komunikační infrastruktura** | |3.5 |**Komunikační infrastruktura** | ||
- | |3.6 |**Elektronická identifikace** | + | |3.6 |**Elektronická identifikace** |
|3.7 |**Digitální mapa veřejné správy** | |3.7 |**Digitální mapa veřejné správy** | ||
|3.8 |**Kybernetická bezpečnost** | |3.8 |**Kybernetická bezpečnost** | ||
Řádek 140: | Řádek 152: | ||
|3.11 | |3.11 | ||
|3.12 | |3.12 | ||
+ | |3.13 | ||
+ | |3.14 | ||
==== ZVÝŠENÍ KAPACIT A KOMPETENCÍ ZAMĚSTNANCŮ VE VEŘEJNÉ SPRÁVĚ | ==== ZVÝŠENÍ KAPACIT A KOMPETENCÍ ZAMĚSTNANCŮ VE VEŘEJNÉ SPRÁVĚ | ||
Řádek 194: | Řádek 208: | ||
^ID^Název principu | ^ID^Název principu | ||
- | |P1|**Standardně digitalizované **(Digital by default) | + | |P1 {{anchor: |
- | |P2|**Pouze jednou**\\ \\ (Once only) |Orgány veřejné správy musí zaručit, že občané a podniky poskytují stejné informace celé veřejné správě pouze jednou. Orgány veřejné správy využívají při výkonu působnosti tyto sdílené údaje opakovaně, přičemž musí dodržovat pravidla ochrany údajů. | + | |P2 {{anchor: |
- | |P3| **Podpora začlenění a přístupnost**\\ \\ (Inclusiveness and Accessibility)|Orgány veřejné správy musí digitální veřejné služby koncipovat tak, aby standardně podporovaly začlenění a vyhovovaly z pohledu funkcí, UX/UI designu a způsobem ovládání specifickým potřebám nejrůznějších skupin klientů z pohledu jejich věku, schopností nebo lidem s různými formami zdravotního postižení. | + | |P3 {{anchor: |
- | |P4|**Otevřenost a transparentnost\\ **(Openness and Transparency) | + | |P4 {{anchor: |
- | |P5|**Přeshraniční přístup jako standard\\ **(Cross border interoperability) | + | |P5 {{anchor: |
- | |P6|**Interoperabilita jako standard**\\ \\ (Interoperability by design) | + | |P6 {{anchor: |
- | |P7|**Důvěryhodnost a bezpečnost\\ **(Security & Privacy by design) | + | |P7 {{anchor: |
==== Další obecné principy | ==== Další obecné principy | ||
Řádek 207: | Řádek 221: | ||
^ID ^Název principu | ^ID ^Název principu | ||
- | |P8 | **Jeden stát**\\ \\ (Whole-of-Government) | + | |P8 {{anchor: |
- | |P9 |**Sdílené služby veřejné správy\\ **(Shared Services) | + | |P9 {{anchor: |
- | |P10|**Připravenost na změny\\ **(Flexibility) | + | |P10 {{anchor: |
- | |P11|**eGovernment jako platforma** (Embedded eGovernment) | + | |P11 {{anchor: |
- | |P12|**Vnitřně pouze digitální\\ **(Inside only digital) | + | |P12 {{anchor: |
- | |P13| **Otevřená data jako standard**\\ \\ (Open Data by default) | + | |P13 {{anchor: |
- | |P14|**Technologická neutralita\\ **(Technological neutrality) | + | |P14 {{anchor: |
- | |P15|**Uživatelská přívětivost**\\ \\ (User-friendliness) | + | |P15 {{anchor: |
- | |P16|**Konsolidace a propojování\\ **(IT Consolidation) | + | |P16 {{anchor: |
- | |P17| **Omezení budování** **monolitických systémů**\\ \\ (Application decomposition)|Soutěženy musí být menší vzájemně provázané celky, aby se možnost dodávat státu otevřela i pro menší spolehlivé dodavatele. Cílem je soutěžit nejlepší řešení v dané oblasti, ne největší řešení na trhu.\\ \\ Přitom dekompozice stávajících velkých systémů a výstavba nových řešení složených z komponent současně podporuje procesně orientovanou konsolidaci a sdílení prvků řešení. | + | |P17 {{anchor: |
- | |P18| **Datová suverenita a nezávislost**\\ \\ (Data sovereignty and independence) | + | |P18 {{anchor: |
- | |P19| **Otevřená řešení**\\ \\ (Open Source) | + | |P19 {{anchor: |
- | |P20| **Metriky digitálních služeb**\\ \\ (Digital Service Performance) | + | |P20 {{anchor: |
+ | |P21 {{anchor: | ||
+ | |P22 {{anchor: | ||
Praktické uplatnění všech zde uvedených architektonických principů bylo dále rozpracováno v samostatném navazujícím dokumentu: Národní architektonický plán veřejné správy ČR, který Ministerstvo vnitra vydalo jako závazný metodický pokyn k Informační koncepci ČR na adrese | Praktické uplatnění všech zde uvedených architektonických principů bylo dále rozpracováno v samostatném navazujícím dokumentu: Národní architektonický plán veřejné správy ČR, který Ministerstvo vnitra vydalo jako závazný metodický pokyn k Informační koncepci ČR na adrese | ||
Řádek 338: | Řádek 354: | ||
Pokud je potřeba řešit tematickou oblast, funkční celek nebo sdílenou službu do větší hloubky či z jiné perspektivy než dokáží přechozí navazující dokumenty, je k dispozici rozšiřující znalostní báze, která s odkazem na předchozí navazující dokumenty poskytuje větší detail. | Pokud je potřeba řešit tematickou oblast, funkční celek nebo sdílenou službu do větší hloubky či z jiné perspektivy než dokáží přechozí navazující dokumenty, je k dispozici rozšiřující znalostní báze, která s odkazem na předchozí navazující dokumenty poskytuje větší detail. | ||
+ | |||
+ | * **Navazující dokument č. 6\\ | ||
+ | **Právní předpisy s vazbou na informační systémy a ICT | ||
+ | |||
+ | Jako vstupní dokument pro Digital Impact Analysis a přípravu informačních koncepcí jednotlivých úřadů vznikne a bude průběžně aktualizována znalostní báze obsahující seznam všech právních předpisů, které vytvářejí digitální prostředí vč. jejich dopadů. | ||
===== Detailní přehled změn a aktualizací ===== | ===== Detailní přehled změn a aktualizací ===== | ||
Řádek 355: | Řádek 376: | ||
| | | | ||
| | | | ||
+ | |V 2023 | ||
+ | | | ||
+ | | | ||
+ | | | ||
+ | | | ||
+ | | | ||
+ | | | ||
+ | | | ||