Rozdíly
Zde můžete vidět rozdíly mezi vybranou verzí a aktuální verzí dané stránky.
Obě strany předchozí revizePředchozí verzeNásledující verze | Předchozí verze | ||
ikcr [2022/11/18 08:29] – Nová verze IKČR Tomáš Šedivec | ikcr [2024/09/13 14:59] (aktuální) – [Další obecné principy] Tomáš Šedivec | ||
---|---|---|---|
Řádek 2: | Řádek 2: | ||
<WRAP center round info 60%> | <WRAP center round info 60%> | ||
- | Aktuální znění Informační koncepce ČR vychází z [[https://apps.odok.cz/ | + | Aktuální znění Informační koncepce ČR vychází z [[https:// |
</ | </ | ||
Všechny povinné subjekty podle zákona č. 365/2000 Sb., o informačních systémech jsou povinny vést své vlastní informační koncepce a ty vždy uvést do souladu s Informační koncepcí České republiky. | Všechny povinné subjekty podle zákona č. 365/2000 Sb., o informačních systémech jsou povinny vést své vlastní informační koncepce a ty vždy uvést do souladu s Informační koncepcí České republiky. | ||
- | Informační koncepce České republiky je koncepcí rozvoje informačních systémů veřejné správy a eGovernmentu. Zpracovává ji Ministerstvo vnitra | + | Informační koncepce České republiky je koncepcí rozvoje informačních systémů veřejné správy a eGovernmentu. Zpracovává ji Rada vlády pro informační společnost |
* Architektonické principy eGovernmentu a elektronizace veřejné správy | * Architektonické principy eGovernmentu a elektronizace veřejné správy | ||
Řádek 44: | Řádek 44: | ||
V závěru obsahuje IKČR seznam samostatných následných dokumentů, kterými bude rozpracována a implementována. Ministerstvo vnitra bude tyto dokumenty vydávat jako závazné metodické pokyny dle § 4 odst. 1 písm. f) ZoISVS. | V závěru obsahuje IKČR seznam samostatných následných dokumentů, kterými bude rozpracována a implementována. Ministerstvo vnitra bude tyto dokumenty vydávat jako závazné metodické pokyny dle § 4 odst. 1 písm. f) ZoISVS. | ||
- | IKČR vyjma toho, že jde o jeden z pilířů Strategie koordinované a komplexní digitalizace České republiky 2018+, má vazbu také na strategii Klientsky orientované veřejné správy 2030. Na základě úzké vazby mezi oběma materiály budou intervence v oblasti veřejné správy (Governmentu) i eGovernmentu vzájemně koordinovány, | + | IKČR vyjma toho, že jde o jeden z pilířů Strategie koordinované a komplexní digitalizace České republiky 2018+, má vazbu také na strategii Klientsky orientované veřejné správy 2030. |
Informační koncepce ČR působí v synergii s Národní strategií kybernetické bezpečnosti ČR a Akčním plánem k Národní strategii kybernetické bezpečnosti pro období let 2021 až 2025, které si mj. kladou za cíl budovat digitalizovanou infrastrukturu veřejné správy s maximálním důrazem na zajištění kybernetické bezpečnosti, | Informační koncepce ČR působí v synergii s Národní strategií kybernetické bezpečnosti ČR a Akčním plánem k Národní strategii kybernetické bezpečnosti pro období let 2021 až 2025, které si mj. kladou za cíl budovat digitalizovanou infrastrukturu veřejné správy s maximálním důrazem na zajištění kybernetické bezpečnosti, | ||
+ | |||
+ | Cíle, principy a zásady IKČR byly sladěny se strategickými dokumenty EU, zejména s Digital Decade 2030 EU a s Evropským prohlášením o digitálních právech a zásadách pro digitální dekádu. | ||
Navržené změny v oblasti digitalizace budou mít zásadní dopad i na obecnou veřejnou správu, jejíž fungování i struktura musí být s aktivitami v oblasti eGovernmentu v odpovídajícím souladu. | Navržené změny v oblasti digitalizace budou mít zásadní dopad i na obecnou veřejnou správu, jejíž fungování i struktura musí být s aktivitami v oblasti eGovernmentu v odpovídajícím souladu. | ||
Řádek 56: | Řádek 58: | ||
|2020 |V průběhu naplňování IKČR se ukázalo, že klíčovou úlohou digitální transformace organizací veřejné správy musí být vedle rozšiřování rozsahu a kvality digitálních služeb pro klienty také podstatný nárůst efektivity vnitřního fungování těchto organizací. Proto byly dílčí cíle a záměry podporující tuto oblast převedeny z původních převážně externě orientovaných hlavních cílů do nového hlavního cíle č. 6 - Efektivní a pružný digitální úřad. Současně byly rozšířeny o zaměření na digitalizaci vnitřních dokumentů, modernizaci provozních IS a zavádění další pokročilých metod řízení vedle původně zmiňovaného procesního řízení.| | |2020 |V průběhu naplňování IKČR se ukázalo, že klíčovou úlohou digitální transformace organizací veřejné správy musí být vedle rozšiřování rozsahu a kvality digitálních služeb pro klienty také podstatný nárůst efektivity vnitřního fungování těchto organizací. Proto byly dílčí cíle a záměry podporující tuto oblast převedeny z původních převážně externě orientovaných hlavních cílů do nového hlavního cíle č. 6 - Efektivní a pružný digitální úřad. Současně byly rozšířeny o zaměření na digitalizaci vnitřních dokumentů, modernizaci provozních IS a zavádění další pokročilých metod řízení vedle původně zmiňovaného procesního řízení.| | ||
|2022 | |2022 | ||
+ | |2023 |Doplněny myšlenky do cílů, principů a zásad tak, aby byla IKČR uvedena do souladu s Digital Decade 2030 EU a s Evropským prohlášením o digitálních právech a zásadách pro digitální dekádu. Doplněna problematika jednotné domény *.gov.cz\\ \\ Doplněny vybrané Digital Targets jako měřítka úspěchu IKČR.\\ \\ Doplněny myšlenky o Datovém fondu s řízeným přístupem. | ||
===== Poslání a vize eGovernmentu v ČR | ===== Poslání a vize eGovernmentu v ČR | ||
Řádek 72: | Řádek 75: | ||
<WRAP announcement center blue round 60%> | <WRAP announcement center blue round 60%> | ||
- | Informační koncepce ČR rozpracovává tuto vizi do řady cílů, které realizují jednotlivé orgány veřejné správy. Indikátorem naplnění této vize je pozice ČR v žebříčku dle DESI indexu Evropské komise a stav plnění jednotlivých cílů. Pokud má být vize naplněna, musí být metodika hodnocení eGovernmentu v ČR zejména v souladu s metodikou DESI indexu Evropské komise, ale i EGDI indexu OSN (musíme měřit stejné věci a stejnými měřítky). | + | Informační koncepce ČR rozpracovává tuto vizi do řady cílů, které realizují jednotlivé orgány veřejné správy. Indikátorem naplnění této vize je pozice ČR v žebříčku dle DESI indexu Evropské komise a stav plnění jednotlivých cílů**.** Pokud má být vize naplněna, musí být metodika hodnocení eGovernmentu v ČR zejména v souladu s metodikou DESI indexu Evropské komise, ale i EGDI indexu OSN (musíme měřit stejné věci a stejnými měřítky). |
+ | |||
+ | IKČR přijala za své cílové ukazatele vybrané tzv. Digital Targets ze strategie Digital Decade 2030 EU\\ | ||
+ | a to konkrétně ty, které jsou určeny pro hodnocení digitálních služeb veřejné správy: | ||
+ | |||
+ | * 100 % klíčových veřejných služeb je dostupných online a v relevantních případech je pro občany a podniky Unie možné komunikovat online s orgány veřejné správy; | ||
+ | * 100 % občanů Unie má přístup ke svým elektronickým zdravotním záznamům; | ||
+ | * 100 % občanů Unie má přístup k některému z bezpečných prostředků pro elektronickou identifikaci uznávanému po celé Unii, což jim umožní mít plnou kontrolu nad transakcemi zahrnujícími ověření totožnosti a sdílenými osobními údaji. | ||
+ | |||
+ | Cíle a architektonické principy IKČR vedou přímo i nepřímo k vytváření příznivého prostředí pro digitální transformaci k adekvátnímu naplnění uvedených indikátorů pro občany ČR a EU na území ČR a EU. | ||
===== Hlavní cíle Informační koncepce ČR ===== | ===== Hlavní cíle Informační koncepce ČR ===== | ||
Řádek 79: | Řádek 91: | ||
- | - **UŽIVATELSKY PŘÍVĚTIVÉ A EFEKTIVNÍ DIGITÁLNÍ SLUŽBY PRO OBČANY A FIRMY** | + | - [[ikcr# |
- | - | + | - |
- | - | + | - |
- | - | + | - |
- | - | + | - |
- | - | + | - |
- | Změny spojené s realizací těchto cílů musí být provázané, | + | Změny spojené s realizací těchto cílů musí být provázané, |
- | je nezbytnou podmínkou pro kvalitativní posun eGovernmentu v ČR. | + | |
===== Popis hlavních cílů | ===== Popis hlavních cílů | ||
Řádek 97: | Řádek 108: | ||
^Popis cíle č. 1 – UŽIVATELSKY PŘÍVĚTIVÉ A EFEKTIVNÍ DIGITÁLNÍ SLUŽBY PRO OBČANY A FIRMY^^^ | ^Popis cíle č. 1 – UŽIVATELSKY PŘÍVĚTIVÉ A EFEKTIVNÍ DIGITÁLNÍ SLUŽBY PRO OBČANY A FIRMY^^^ | ||
- | |Cílem je realizace konkrétních služeb eGovernmentu pro všechny skupiny klientů, jak občany ČR, podniky i podnikatele, | + | |Cílem je realizace konkrétních služeb eGovernmentu pro všechny skupiny klientů, jak občany ČR, podniky i podnikatele, |
|ID |**Název dílčího cíle** | |ID |**Název dílčího cíle** | ||
|1.1 | **Národní katalog služeb** | |1.1 | **Národní katalog služeb** | ||
- | |1.2 | **Centrální informační místo** | + | |1.2 | **Centrální informační místo** |
- | |1.3 | **Univerzální obslužné kanály** | + | |1.3 | **Univerzální obslužné kanály** |
- | |1.4 | **Digitální služby resortů** | + | |1.4 | **Digitální služby resortů** |
|1.5 | **Národní katalog otevřených dat**|Cílem je vybudovat a rozvíjet centrální prostředky a služby, které umožní a usnadní každému úřadu publikování jeho otevřených dat jednotným způsobem, umožňujícím jejich jednoduché strojové zpracování.\\ \\ Nově vytvářené či modifikované digitální služby musí využívat relevantní zdroje veřejných dat a publikovat svá veřejná data jako otevřená data a převzít za ně odpovědnost. Současně je nutné nastavit procesy a zodpovědnosti a stanovit zdroje pro důslednou lokální a centrální kontrolu otevíraných dat, zda jednotlivě nebo ve své kombinaci nejsou rizikem pro bezpečnost a zájmy ČR a jejích občanů a nastavit řízený autentizovaný přístup k části veřejných dat. | | |1.5 | **Národní katalog otevřených dat**|Cílem je vybudovat a rozvíjet centrální prostředky a služby, které umožní a usnadní každému úřadu publikování jeho otevřených dat jednotným způsobem, umožňujícím jejich jednoduché strojové zpracování.\\ \\ Nově vytvářené či modifikované digitální služby musí využívat relevantní zdroje veřejných dat a publikovat svá veřejná data jako otevřená data a převzít za ně odpovědnost. Současně je nutné nastavit procesy a zodpovědnosti a stanovit zdroje pro důslednou lokální a centrální kontrolu otevíraných dat, zda jednotlivě nebo ve své kombinaci nejsou rizikem pro bezpečnost a zájmy ČR a jejích občanů a nastavit řízený autentizovaný přístup k části veřejných dat. | | ||
|1.6 | **Role správců služeb** | |1.6 | **Role správců služeb** | ||
- | |1.7 | **Zpětná vazba klientů** | + | |1.7 | **Zpětná vazba klientů** |
- | |1.8 | **Jednotné UX/ | + | |1.8 | **Jednotné UX/ |
- | |1.9 | **Proaktivní poskytování služeb** |Cílem je minimalizovat nutný počet interakcí klientů s veřejnou správou ve všech životních situacích díky proaktivnímu poskytování služeb či vyřizování povinností automaticky „za klienty“ všude tam, kde je to možné a vhodné. Veřejná správa\\ by neměla nutit své klienty žádat o služby, u kterých může s jistotou nebo vysokou pravděpodobností předpokládat, | + | |1.9 | **Proaktivní poskytování služeb** |Cílem je minimalizovat nutný počet interakcí klientů s veřejnou správou ve všech životních situacích díky proaktivnímu poskytování služeb či vyřizování povinností automaticky „za klienty“ všude tam, kde je to možné a vhodné. Veřejná správa by neměla nutit své klienty žádat o služby, u kterých může s jistotou nebo vysokou pravděpodobností předpokládat, |
==== DIGITÁLNĚ PŘÍVĚTIVÁ LEGISLATIVA | ==== DIGITÁLNĚ PŘÍVĚTIVÁ LEGISLATIVA | ||
Řádek 114: | Řádek 125: | ||
|Zlepšení oblasti služeb eGovernmentu je podmíněno odpovídající legislativou – stávající i nově přijímanou. Kvalitní legislativní proces je základem, jak pro přijímání nových právních norem, tak novelizaci těch stávajících (zde ve smyslu jejich „digitální přívětivosti“, | |Zlepšení oblasti služeb eGovernmentu je podmíněno odpovídající legislativou – stávající i nově přijímanou. Kvalitní legislativní proces je základem, jak pro přijímání nových právních norem, tak novelizaci těch stávajících (zde ve smyslu jejich „digitální přívětivosti“, | ||
|ID |Název dílčího cíle | Popis dílčího cíle | | |ID |Název dílčího cíle | Popis dílčího cíle | | ||
- | |2.1 |**Digitální dopady navrhované legislativy** | + | |2.1 |**Digitální dopady navrhované legislativy** |
|2.3 |**eSbírka a eLegislativa** | |2.3 |**eSbírka a eLegislativa** | ||
- | |2.4 |**Průběžná aktualizace platné legislativy** | + | |2.4 |**Průběžná aktualizace platné legislativy** |
- | |2.5 |**Právo na digitální služby** | + | |2.5 |**Právo na digitální služby** |
- | |2.6 |**Revize legislativy eGovernmentu** | + | |2.6 |**Revize legislativy eGovernmentu** |
- | |2.7 |**Soukromé a veřejnoprávní služby** | + | |2.7 |**Soukromé a veřejnoprávní služby** |
- | |2.8 |**Metodika pro veřejné zakázky v oblasti ICT** | Vydat metodiku pro zadávání veřejných zakázek v oblasti ICT, která by zadavatelům pomohla při volbě a využití všech zákonných instrumentů a možností zakázkového práva, s cílem optimálního nastavení zadávacích podmínek pro výběr dodavatele a následného řízení celého životního cyklu IS ve shodě s principy této koncepce\\ a podle plánů jejich dlouhodobého rozvoje ve shodě s architekturou úřadů a s NAP. | | + | |2.8 |**Metodika pro veřejné zakázky v oblasti ICT** | Vydat metodiku pro zadávání veřejných zakázek v oblasti ICT, která by zadavatelům pomohla při volbě a využití všech zákonných instrumentů a možností zakázkového práva, s cílem optimálního nastavení zadávacích podmínek pro výběr dodavatele a následného řízení celého životního cyklu IS ve shodě s principy této koncepce a podle plánů jejich dlouhodobého rozvoje ve shodě s architekturou úřadů a s NAP. | |
- | |2.9 |**Nová legislativa eGovernmentu** | + | |2.9 |**Nová legislativa eGovernmentu** |
- | |2.10|**Legislativní podpora proaktivního poskytování služeb**|Usilovat při tvorbě nové i aktualizaci platné legislativy o implementaci právních úprav, které umožní minimalizovat nutný počet interakcí klientů s veřejnou správou ve všech životních situacích a podpoří veřejnou správu při proaktivním poskytování služeb či vyřizování povinností „za klienty“ všude tam, kde je to možné a vhodné. Vytvoření doporučení, | + | |2.10|**Legislativní podpora proaktivního poskytování služeb**|Usilovat při tvorbě nové i aktualizaci platné legislativy o implementaci právních úprav, které umožní minimalizovat nutný počet interakcí klientů s veřejnou správou ve všech životních situacích a podpoří veřejnou správu při proaktivním poskytování služeb či vyřizování povinností „za klienty“ všude tam, kde je to možné a vhodné. Vytvoření doporučení, |
==== ROZVOJ PROSTŘEDÍ PODPORUJÍCÍHO DIGITÁLNÍ TECHNOLOGIE V OBLASTI eGOVERNMENTU | ==== ROZVOJ PROSTŘEDÍ PODPORUJÍCÍHO DIGITÁLNÍ TECHNOLOGIE V OBLASTI eGOVERNMENTU | ||
^Popis cíle č. 3 – ROZVOJ CELKOVÉHO PROSTŘEDÍ PODPORUJÍCÍHO DIGITÁLNÍ TECHNOLOGIE^^^ | ^Popis cíle č. 3 – ROZVOJ CELKOVÉHO PROSTŘEDÍ PODPORUJÍCÍHO DIGITÁLNÍ TECHNOLOGIE^^^ | ||
- | |Cílem opatření je, ve spolupráci se sociálními partnery a s dalšími subjekty, vytvořit prostředí podporující českou společnost v digitální transformaci veřejné správy. Plnění tohoto cíle je spolu s legislativními úpravami, zajištěním lidských zdrojů a s efektivním řízením ICT klíčovým předpokladem rozvoje dodávky služeb. Je třeba vytvořit prostředí příznivé pro vznik, vývoj a testování digitálních a mobilních služeb veřejné správy a s tím související nastavení očekávání občanů.\\ \\ Za „digitalizaci“ se přirozeně považuje transformace přeměna dosud nedigitalizovaného obsahu na plně digitální, | + | |Cílem opatření je, ve spolupráci se sociálními partnery a s dalšími subjekty, vytvořit prostředí podporující českou společnost v digitální transformaci veřejné správy. Plnění tohoto cíle je spolu s legislativními úpravami, zajištěním lidských zdrojů a s efektivním řízením ICT klíčovým předpokladem rozvoje dodávky služeb. Je třeba vytvořit prostředí příznivé pro vznik, vývoj a testování digitálních a mobilních služeb veřejné správy a s tím související nastavení očekávání občanů.\\ \\ Za „digitalizaci“ se přirozeně považuje transformace přeměna dosud nedigitalizovaného obsahu na plně digitální, |
|ID | |ID | ||
|3.1 |**Čerpání mimorozpočtových zdrojů** | |3.1 |**Čerpání mimorozpočtových zdrojů** | ||
Řádek 133: | Řádek 144: | ||
|3.3 |**Digitální archivy** | |3.3 |**Digitální archivy** | ||
|3.4 | **Základní registry** | |3.4 | **Základní registry** | ||
- | |3.5 |**Komunikační infrastruktura** | + | |3.5 |**Komunikační infrastruktura** |
- | |3.6 |**Elektronická identifikace** | + | |3.6 |**Elektronická identifikace** |
|3.7 |**Digitální mapa veřejné správy** | |3.7 |**Digitální mapa veřejné správy** | ||
- | |3.8 |**Kybernetická bezpečnost** | + | |3.8 |**Kybernetická bezpečnost** |
|3.9 |**Přeshraniční elektronická identifikace** | |3.9 |**Přeshraniční elektronická identifikace** | ||
|3.10 | |3.10 | ||
|3.11 | |3.11 | ||
|3.12 | |3.12 | ||
+ | |3.13 | ||
+ | |3.14 | ||
==== ZVÝŠENÍ KAPACIT A KOMPETENCÍ ZAMĚSTNANCŮ VE VEŘEJNÉ SPRÁVĚ | ==== ZVÝŠENÍ KAPACIT A KOMPETENCÍ ZAMĚSTNANCŮ VE VEŘEJNÉ SPRÁVĚ | ||
Řádek 147: | Řádek 160: | ||
|V návaznosti na rozšiřování pravomocí a zodpovědností pracovníků při digitální transformaci úřadů jsou zvýšení úrovně kompetencí, | |V návaznosti na rozšiřování pravomocí a zodpovědností pracovníků při digitální transformaci úřadů jsou zvýšení úrovně kompetencí, | ||
|ID |**Název dílčího cíle** | |ID |**Název dílčího cíle** | ||
- | |4.1 | + | |4.1 |
|4.2 | |4.2 | ||
|4.3 | |4.3 | ||
- | |4.4 | + | |4.4 |
- | |4.5 | + | |4.5 |
|4.6 | |4.6 | ||
|4.7 | |4.7 | ||
- | |4.8 | + | |4.8 |
==== EFEKTIVNÍ A CENTRÁLNĚ KOORDINOVANÉ ICT VEŘEJNÉ SPRÁVY | ==== EFEKTIVNÍ A CENTRÁLNĚ KOORDINOVANÉ ICT VEŘEJNÉ SPRÁVY | ||
Řádek 163: | Řádek 176: | ||
|5.1 | |5.1 | ||
|5.2 | |5.2 | ||
- | |5.3 | + | |5.3 |
|5.4 | |5.4 | ||
- | |5.5 | + | |5.5 |
- | |5.6 | + | |5.6 |
|5.7 | |5.7 | ||
- | |5.8 | + | |5.8 |
- | |5.9 | + | |5.9 |
|5.10 |**Veřejný datový fond** | |5.10 |**Veřejný datový fond** | ||
- | |5.11 |**Systémy prostorových dat** | Rozvoj a provoz informačních systémů spravujících prostorová data, jakožto součást Národní infrastruktury pro prostorové informace, které slouží pro podporu výkonu agend veřejné správy, jako jsou např. stavební řízení, územní plánování a rozvoj území, krizové řízení, obrana státu, ochrana životního prostředí, | + | |5.11 |**Systémy prostorových dat** | Rozvoj a provoz informačních systémů spravujících prostorová data, jakožto součást Národní infrastruktury pro prostorové informace, které slouží pro podporu výkonu agend veřejné správy, jako jsou např. stavební řízení, územní plánování a rozvoj území, krizové řízení, obrana státu, ochrana životního prostředí, |
|5.12 |**Měření a vyhodnocování realizace IKČR** | Obsahem cíle jsou opatření směřující k institucionálnímu, | |5.12 |**Měření a vyhodnocování realizace IKČR** | Obsahem cíle jsou opatření směřující k institucionálnímu, | ||
|5.13 |**Agendové informační systémy** | |5.13 |**Agendové informační systémy** | ||
Řádek 183: | Řádek 196: | ||
|6.2 |**Vnitřní digitalizace úřadu** | |6.2 |**Vnitřní digitalizace úřadu** | ||
|6.3 |**Nové metody řízení úřadu** | |6.3 |**Nové metody řízení úřadu** | ||
- | |6.4 |**Modernizace provozních IS** | Cílem je pořízení, | + | |6.4 |**Modernizace provozních IS** | Cílem je pořízení, |
- | |6.5 |**Modernizace digitální infrastruktury**| Cílem je zajistit v úřadech, | + | |6.5 |**Modernizace digitální infrastruktury**| Cílem je zajistit v úřadech, |
===== Obecné principy pro naplňování cílů Informační koncepce ČR ===== | ===== Obecné principy pro naplňování cílů Informační koncepce ČR ===== | ||
Řádek 195: | Řádek 208: | ||
^ID^Název principu | ^ID^Název principu | ||
- | |P1|**Standardně digitalizované\\ **(Digital by default) | + | |P1 {{anchor: |
- | |P2|**Pouze jednou**\\ \\ (Once only) |Orgány veřejné správy musí zaručit, že občané a podniky poskytují stejné informace celé veřejné správě pouze jednou. Orgány veřejné správy využívají při výkonu působnosti tyto sdílené údaje opakovaně, přičemž musí dodržovat pravidla ochrany údajů. | + | |P2 {{anchor: |
- | |P3| **Podpora začlenění a přístupnost**\\ \\ (Inclusiveness and\\ \\ Accessibility)|Orgány veřejné správy musí digitální veřejné služby koncipovat tak, aby standardně podporovaly začlenění a vyhovovaly z pohledu funkcí, UX/UI designu a způsobem ovládání specifickým potřebám nejrůznějších skupin klientů z pohledu jejich věku, schopností nebo lidem s různými formami zdravotního postižení. | + | |P3 {{anchor: |
- | |P4|**Otevřenost a transparentnost\\ **(Openness and Transparency) | + | |P4 {{anchor: |
- | |P5|**Přeshraniční přístup jako standard\\ **(Cross border interoperability) | + | |P5 {{anchor: |
- | |P6|**Interoperabilita jako standard**\\ \\ (Interoperability by design) | + | |P6 {{anchor: |
- | |P7|**Důvěryhodnost a bezpečnost\\ **(Security & Privacy by design) | + | |P7 {{anchor: |
==== Další obecné principy | ==== Další obecné principy | ||
Řádek 208: | Řádek 221: | ||
^ID ^Název principu | ^ID ^Název principu | ||
- | |P8 | **Jeden stát**\\ \\ (Whole-of-Government) | + | |P8 {{anchor: |
- | |P9 |**Sdílené služby veřejné správy\\ **(Shared Services) | + | |P9 {{anchor: |
- | |P10|**Připravenost na změny\\ **(Flexibility) | + | |P10 {{anchor: |
- | |P11|**eGovernment jako platforma** (Embedded eGovernment) | + | |P11 {{anchor: |
- | |P12|**Vnitřně pouze digitální\\ **(Inside only digital) | + | |P12 {{anchor: |
- | |P13| **Otevřená data jako standard**\\ \\ (Open Data by default) | + | |P13 {{anchor: |
- | |P14|**Technologická neutralita\\ **(Technological neutrality) | + | |P14 {{anchor: |
- | |P15|**Uživatelská přívětivost**\\ \\ (User-friendliness) | + | |P15 {{anchor: |
- | |P16|**Konsolidace a propojování\\ **(IT Consolidation) | + | |P16 {{anchor: |
- | |P17| **Omezení budování**\\ \\ **monolitických systémů**\\ \\ (Application decomposition)|Soutěženy musí být menší vzájemně provázané celky, aby se možnost dodávat státu otevřela i pro menší spolehlivé dodavatele. Cílem je soutěžit nejlepší řešení v dané oblasti, ne největší řešení na trhu.\\ \\ Přitom dekompozice stávajících velkých systémů a výstavba nových řešení složených z komponent současně podporuje procesně orientovanou konsolidaci a sdílení prvků řešení. | + | |P17 {{anchor: |
- | |P18| **Datová suverenita a nezávislost**\\ \\ (Data sovereignty and independence) | + | |P18 {{anchor: |
- | |P19| **Otevřená řešení**\\ \\ (Open Source) | + | |P19 {{anchor: |
- | |P20| **Metriky digitálních služeb**\\ \\ (Digital Service Performance) | + | |P20 {{anchor: |
+ | |P21 {{anchor: | ||
+ | |P22 {{anchor: | ||
Praktické uplatnění všech zde uvedených architektonických principů bylo dále rozpracováno v samostatném navazujícím dokumentu: Národní architektonický plán veřejné správy ČR, který Ministerstvo vnitra vydalo jako závazný metodický pokyn k Informační koncepci ČR na adrese | Praktické uplatnění všech zde uvedených architektonických principů bylo dále rozpracováno v samostatném navazujícím dokumentu: Národní architektonický plán veřejné správy ČR, který Ministerstvo vnitra vydalo jako závazný metodický pokyn k Informační koncepci ČR na adrese | ||
Řádek 234: | Řádek 249: | ||
|Z1 |**Na prvním místě je klient** | |Z1 |**Na prvním místě je klient** | ||
|Z2 |**Standardy plánování a řízení ICT** | |Z2 |**Standardy plánování a řízení ICT** | ||
- | |Z3 |**Strategické řízení pomocí IK OVS** | + | |Z3 |**Strategické řízení pomocí IK OVS** |
|Z4 |**Řízení architektury** | |Z4 |**Řízení architektury** | ||
|Z5 |**Řízení požadavků a změn** | |Z5 |**Řízení požadavků a změn** | ||
Řádek 244: | Řádek 259: | ||
|Z11|**Řízení přínosů a hodnoty** | |Z11|**Řízení přínosů a hodnoty** | ||
|Z12|**Řízení kapacit zdrojů** | |Z12|**Řízení kapacit zdrojů** | ||
- | |Z13|**Nezávislost návrhu, řízení a kontroly kvality**|Projekt musí být řízen dle standardní projektové metodiky interním PM s dostatečnou alokovanou kapacitou a kvalifikací po celou dobu návrhu, implementace a předávání ISVS do provozu, nebo externím PM (z kompetenčního centra). Pouze v případě nedostupnosti interních zdrojů a zdrojů kompetenčního centra je možné zadat PM roli externímu subjektu soutěží. Vybraný uchazeč nesmí mít vztah s dodavatelem\\ ani s provozovatelem.\\ \\ Stejně tak je účelné mít v projektech prvek nezávislé kontroly kvality, a to jak kvality projektového řízení, tak kvality návrhu a dodávaného řešení.\\ \\ V projektu musí být odděleny klíčové role. V případě komponentizace musí být vzájemně na sobě nezávislí systémový integrátor, | + | |Z13|**Nezávislost návrhu, řízení a kontroly kvality**|Projekt musí být řízen dle standardní projektové metodiky interním PM s dostatečnou alokovanou kapacitou a kvalifikací po celou dobu návrhu, implementace a předávání ISVS do provozu, nebo externím PM (z kompetenčního centra). Pouze v případě nedostupnosti interních zdrojů a zdrojů kompetenčního centra je možné zadat PM roli externímu subjektu soutěží. Vybraný uchazeč nesmí mít vztah s dodavatelem ani s provozovatelem.\\ \\ Stejně tak je účelné mít v projektech prvek nezávislé kontroly kvality, a to jak kvality projektového řízení, tak kvality návrhu a dodávaného řešení.\\ \\ V projektu musí být odděleny klíčové role. V případě komponentizace musí být vzájemně na sobě nezávislí systémový integrátor, |
- | |Z14|**Vztah informatiky a legislativy** | + | |Z14|**Vztah informatiky a legislativy** |
|Z15|**Řízení financování ICT** | |Z15|**Řízení financování ICT** | ||
|Z16|**Využívání otevřeného software a standardů** | |Z16|**Využívání otevřeného software a standardů** | ||
Řádek 339: | Řádek 354: | ||
Pokud je potřeba řešit tematickou oblast, funkční celek nebo sdílenou službu do větší hloubky či z jiné perspektivy než dokáží přechozí navazující dokumenty, je k dispozici rozšiřující znalostní báze, která s odkazem na předchozí navazující dokumenty poskytuje větší detail. | Pokud je potřeba řešit tematickou oblast, funkční celek nebo sdílenou službu do větší hloubky či z jiné perspektivy než dokáží přechozí navazující dokumenty, je k dispozici rozšiřující znalostní báze, která s odkazem na předchozí navazující dokumenty poskytuje větší detail. | ||
+ | |||
+ | * **Navazující dokument č. 6\\ | ||
+ | **Právní předpisy s vazbou na informační systémy a ICT | ||
+ | |||
+ | Jako vstupní dokument pro Digital Impact Analysis a přípravu informačních koncepcí jednotlivých úřadů vznikne a bude průběžně aktualizována znalostní báze obsahující seznam všech právních předpisů, které vytvářejí digitální prostředí vč. jejich dopadů. | ||
===== Detailní přehled změn a aktualizací ===== | ===== Detailní přehled změn a aktualizací ===== | ||
Řádek 356: | Řádek 376: | ||
| | | | ||
| | | | ||
+ | |V 2023 | ||
+ | | | ||
+ | | | ||
+ | | | ||
+ | | | ||
+ | | | ||
+ | | | ||
+ | | | ||