Rozdíly
Zde můžete vidět rozdíly mezi vybranou verzí a aktuální verzí dané stránky.
Následující verze | Předchozí verze | ||
ikcr [2019/06/06 12:36] – Založena nová stránka s textem „__NOTOC__ Informační koncepce České republiky je koncepcí rozvoje informačních systémů veřejné správy a eGovernmentu. Koncepci zpracovává M…“ michal.rada | ikcr [2024/09/13 14:59] (aktuální) – [Další obecné principy] Tomáš Šedivec | ||
---|---|---|---|
Řádek 1: | Řádek 1: | ||
- | ~~NOTOC~~ | + | ======Informační koncepce ČR====== |
- | Informační koncepce České republiky je koncepcí rozvoje informačních systémů veřejné správy a eGovernmentu. | + | |
+ | <WRAP center round info 60%> | ||
+ | Aktuální znění Informační koncepce ČR vychází z [[https:// | ||
+ | </ | ||
+ | |||
+ | |||
+ | Všechny povinné subjekty podle zákona č. 365/2000 Sb., o informačních systémech jsou povinny vést své vlastní informační koncepce a ty vždy uvést do souladu s Informační koncepcí České republiky. | ||
+ | Informační koncepce České republiky je koncepcí rozvoje informačních systémů veřejné správy a eGovernmentu. | ||
* Architektonické principy eGovernmentu a elektronizace veřejné správy | * Architektonické principy eGovernmentu a elektronizace veřejné správy | ||
Řádek 7: | Řádek 14: | ||
* Hlavní a dílčí cíle pro efektivní rozvoj eGovernmentu a ISVS | * Hlavní a dílčí cíle pro efektivní rozvoj eGovernmentu a ISVS | ||
- | Všechny povinné subjekty podle Zákona | + | Na této wiki je informační koncepce prezentována v jiné grafické podobě, jinak text u jednotlivých objektů je shodný se schváleným originálním dokumentem vlády. |
+ | |||
+ | |||
+ | ===== Úvod ===== | ||
+ | |||
+ | |||
+ | ==== Působnost Informační koncepce ČR ==== | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | Informační koncepce České republiky (dále také jako „IKČR“) je základním dokumentem, který stanovuje na základě zmocnění podle § 5a odst. 1 zákona 365/2000 Sb., o informačních systémech veřejné správy (dále také jako „ZoISVS“), | ||
+ | |||
+ | IKČR je závazná pro všechny státní orgány a orgány územních samosprávných celků, které se souhrnně označují pojmem orgány veřejné správy. Výjimky z povinností vůči IKČR nemá žádný orgán veřejné správy jako celek, pouze pro určité typy ISVS platí, že se nemusí (ale mohou) řídit IKČR. Mezi takovéto výjimky patří: | ||
+ | |||
+ | * Provozní ISVS, pokud se nejedná o systémy pro řízení lidských zdrojů, spisové služby, účetnictví a financí nebo elektronické pošty. | ||
+ | * Systémy zajišťující bezpečnost státu a nakládání s utajovanými informacemi. | ||
+ | |||
+ | Výjimky z povinností vůči IKČR však nezakazují jednotlivým orgánům veřejné správy, aby jejich vlastní informační koncepce obsahovaly i vyloučené provozní či bezpečnostní systémy. Naopak je žádoucí, aby informační koncepce orgánu veřejné správy obsahovala uplatnění principů a zásad IKČR pro strategické řízení rozvoje informačních systémů a informatiky jako celku. | ||
+ | |||
+ | Informační koncepce ČR představuje základní obsahový rámec pro vytvoření, | ||
+ | |||
+ | Informační koncepce ČR jako zastřešující dokument obsahuje zejména: | ||
+ | |||
+ | |||
+ | - cíle ČR v oblasti eGovernmentu a jeho podpory informačními systémy veřejné správy, | ||
+ | - architektonické principy pro návrh a rozvoj informačních systémů veřejné správy a jejich služeb, | ||
+ | - zásady řízení útvarů informatiky a řízení životního cyklu informačních systémů veřejné správy. | ||
+ | |||
+ | V závěru obsahuje IKČR seznam samostatných následných dokumentů, kterými bude rozpracována a implementována. Ministerstvo vnitra bude tyto dokumenty vydávat jako závazné metodické pokyny dle § 4 odst. 1 písm. f) ZoISVS. | ||
+ | |||
+ | IKČR vyjma toho, že jde o jeden z pilířů Strategie koordinované a komplexní digitalizace České republiky 2018+, má vazbu také na strategii Klientsky orientované veřejné správy 2030. | ||
+ | |||
+ | Informační koncepce ČR působí v synergii s Národní strategií kybernetické bezpečnosti ČR a Akčním plánem k Národní strategii kybernetické bezpečnosti pro období let 2021 až 2025, které si mj. kladou za cíl budovat digitalizovanou infrastrukturu veřejné správy s maximálním důrazem na zajištění kybernetické bezpečnosti, | ||
+ | |||
+ | Cíle, principy a zásady IKČR byly sladěny se strategickými dokumenty EU, zejména s Digital Decade 2030 EU a s Evropským prohlášením o digitálních právech a zásadách pro digitální dekádu. | ||
+ | |||
+ | Navržené změny v oblasti digitalizace budou mít zásadní dopad i na obecnou veřejnou správu, jejíž fungování i struktura musí být s aktivitami v oblasti eGovernmentu v odpovídajícím souladu. | ||
+ | |||
+ | ==== Přehled verzí ==== | ||
+ | |||
+ | ^**Verze**^**Popis verze** | ||
+ | |2018 | ||
+ | |2020 |V průběhu naplňování IKČR se ukázalo, že klíčovou úlohou digitální transformace organizací veřejné správy musí být vedle rozšiřování rozsahu a kvality digitálních služeb pro klienty také podstatný nárůst efektivity vnitřního fungování těchto organizací. Proto byly dílčí cíle a záměry podporující tuto oblast převedeny z původních převážně externě orientovaných hlavních cílů do nového hlavního cíle č. 6 - Efektivní a pružný digitální úřad. Současně byly rozšířeny o zaměření na digitalizaci vnitřních dokumentů, modernizaci provozních IS a zavádění další pokročilých metod řízení vedle původně zmiňovaného procesního řízení.| | ||
+ | |2022 | ||
+ | |2023 |Doplněny myšlenky do cílů, principů a zásad tak, aby byla IKČR uvedena do souladu s Digital Decade 2030 EU a s Evropským prohlášením o digitálních právech a zásadách pro digitální dekádu. Doplněna problematika jednotné domény *.gov.cz\\ \\ Doplněny vybrané Digital Targets jako měřítka úspěchu IKČR.\\ \\ Doplněny myšlenky o Datovém fondu s řízeným přístupem. | ||
+ | |||
+ | ===== Poslání a vize eGovernmentu v ČR | ||
+ | |||
+ | eGovernment je moderní digitální veřejnou správou, využívající k výkonu svých působností metody, nástroje, služby, programové, | ||
+ | |||
+ | eGovernment využívá všechny | ||
+ | |||
+ | Posláním eGovernmentu je: | ||
+ | |||
+ | <WRAP announcement center blue round 60%> | ||
+ | |||
+ | |||
+ | Vizí eGovernmentu v ČR do konce horizontu této koncepce je: | ||
+ | |||
+ | <WRAP announcement center blue round 60%> | ||
+ | |||
+ | Informační koncepce ČR rozpracovává tuto vizi do řady cílů, které realizují jednotlivé orgány veřejné správy. Indikátorem naplnění této vize je pozice ČR v žebříčku dle DESI indexu Evropské komise a stav plnění jednotlivých cílů**.** Pokud má být vize naplněna, musí být metodika hodnocení eGovernmentu v ČR zejména v souladu s metodikou DESI indexu Evropské komise, ale i EGDI indexu OSN (musíme měřit stejné věci a stejnými měřítky). | ||
+ | |||
+ | IKČR přijala za své cílové ukazatele vybrané tzv. Digital Targets ze strategie Digital Decade 2030 EU\\ | ||
+ | a to konkrétně ty, které jsou určeny pro hodnocení digitálních služeb veřejné správy: | ||
+ | |||
+ | * 100 % klíčových veřejných služeb je dostupných online a v relevantních případech je pro občany a podniky Unie možné komunikovat online s orgány veřejné správy; | ||
+ | * 100 % občanů Unie má přístup ke svým elektronickým zdravotním záznamům; | ||
+ | * 100 % občanů Unie má přístup k některému z bezpečných prostředků pro elektronickou identifikaci uznávanému po celé Unii, což jim umožní mít plnou kontrolu nad transakcemi zahrnujícími ověření totožnosti a sdílenými osobními údaji. | ||
+ | |||
+ | Cíle a architektonické principy IKČR vedou přímo i nepřímo k vytváření příznivého prostředí pro digitální transformaci k adekvátnímu naplnění uvedených indikátorů pro občany ČR a EU na území ČR a EU. | ||
+ | |||
+ | ===== Hlavní cíle Informační koncepce ČR ===== | ||
+ | |||
+ | Naplnění vize Informační koncepce ČR bude řízeno ve struktuře šesti hlavních cílů: | ||
+ | |||
+ | |||
+ | - [[ikcr# | ||
+ | - [[ikcr# | ||
+ | - [[ikcr# | ||
+ | - [[ikcr# | ||
+ | - [[ikcr# | ||
+ | - [[ikcr# | ||
+ | |||
+ | |||
+ | Změny spojené s realizací těchto cílů musí být provázané, | ||
+ | |||
+ | ===== Popis hlavních cílů | ||
+ | |||
+ | V této kapitole je definována podstata jednotlivých hlavních cílů a dílčí cíle, jimiž jsou realizovány. Pro každý hlavní cíl je v samostatném následném dokumentu vypracován implementační plán, obsahující mimo jiné jednoznačné stanovení zodpovědností, | ||
+ | |||
+ | ==== UŽIVATELSKY PŘÍVĚTIVÉ A EFEKTIVNÍ DIGITÁLNÍ SLUŽBY PRO OBČANY A FIRMY ==== | ||
+ | |||
+ | ^Popis cíle č. 1 – UŽIVATELSKY PŘÍVĚTIVÉ A EFEKTIVNÍ DIGITÁLNÍ SLUŽBY PRO OBČANY A FIRMY^^^ | ||
+ | |Cílem je realizace konkrétních služeb eGovernmentu pro všechny skupiny klientů, jak občany ČR, podniky i podnikatele, | ||
+ | |ID |**Název dílčího cíle** | ||
+ | |1.1 | **Národní katalog služeb** | ||
+ | |1.2 | **Centrální informační místo** | ||
+ | |1.3 | **Univerzální obslužné kanály** | ||
+ | |1.4 | **Digitální služby resortů** | ||
+ | |1.5 | **Národní katalog otevřených dat**|Cílem je vybudovat a rozvíjet centrální prostředky a služby, které umožní a usnadní každému úřadu publikování jeho otevřených dat jednotným způsobem, umožňujícím jejich jednoduché strojové zpracování.\\ \\ Nově vytvářené či modifikované digitální služby musí využívat relevantní zdroje veřejných dat a publikovat svá veřejná data jako otevřená data a převzít za ně odpovědnost. Současně je nutné nastavit procesy a zodpovědnosti a stanovit zdroje pro důslednou lokální a centrální kontrolu otevíraných dat, zda jednotlivě nebo ve své kombinaci nejsou rizikem pro bezpečnost a zájmy ČR a jejích občanů a nastavit řízený autentizovaný přístup k části veřejných dat. | | ||
+ | |1.6 | **Role správců služeb** | ||
+ | |1.7 | **Zpětná vazba klientů** | ||
+ | |1.8 | **Jednotné UX/ | ||
+ | |1.9 | **Proaktivní poskytování služeb** |Cílem je minimalizovat nutný počet interakcí klientů s veřejnou správou ve všech životních situacích díky proaktivnímu poskytování služeb či vyřizování povinností automaticky „za klienty“ všude tam, kde je to možné a vhodné. Veřejná správa by neměla nutit své klienty žádat o služby, u kterých může s jistotou nebo vysokou pravděpodobností předpokládat, | ||
+ | |||
+ | ==== DIGITÁLNĚ PŘÍVĚTIVÁ LEGISLATIVA | ||
+ | |||
+ | ^Popis cíle č. 2 – DIGITÁLNĚ PŘÍVĚTIVÁ LEGISLATIVA (DPL)^^^ | ||
+ | |Zlepšení oblasti služeb eGovernmentu je podmíněno odpovídající legislativou – stávající i nově přijímanou. Kvalitní legislativní proces je základem, jak pro přijímání nových právních norem, tak novelizaci těch stávajících (zde ve smyslu jejich „digitální přívětivosti“, | ||
+ | |ID |Název dílčího cíle | Popis dílčího cíle | | ||
+ | |2.1 |**Digitální dopady navrhované legislativy** | ||
+ | |2.3 |**eSbírka a eLegislativa** | ||
+ | |2.4 |**Průběžná aktualizace platné legislativy** | ||
+ | |2.5 |**Právo na digitální služby** | ||
+ | |2.6 |**Revize legislativy eGovernmentu** | ||
+ | |2.7 |**Soukromé a veřejnoprávní služby** | ||
+ | |2.8 |**Metodika pro veřejné zakázky v oblasti ICT** | Vydat metodiku pro zadávání veřejných zakázek v oblasti ICT, která by zadavatelům pomohla při volbě a využití všech zákonných instrumentů a možností zakázkového práva, s cílem optimálního nastavení zadávacích podmínek pro výběr dodavatele a následného řízení celého životního cyklu IS ve shodě s principy této koncepce a podle plánů jejich dlouhodobého rozvoje ve shodě s architekturou úřadů a s NAP. | | ||
+ | |2.9 |**Nová legislativa eGovernmentu** | ||
+ | |2.10|**Legislativní podpora proaktivního poskytování služeb**|Usilovat při tvorbě nové i aktualizaci platné legislativy o implementaci právních úprav, které umožní minimalizovat nutný počet interakcí klientů s veřejnou správou ve všech životních situacích a podpoří veřejnou správu při proaktivním poskytování služeb či vyřizování povinností „za klienty“ všude tam, kde je to možné a vhodné. Vytvoření doporučení, | ||
+ | |||
+ | ==== ROZVOJ PROSTŘEDÍ PODPORUJÍCÍHO DIGITÁLNÍ TECHNOLOGIE V OBLASTI eGOVERNMENTU | ||
+ | |||
+ | ^Popis cíle č. 3 – ROZVOJ CELKOVÉHO PROSTŘEDÍ PODPORUJÍCÍHO DIGITÁLNÍ TECHNOLOGIE^^^ | ||
+ | |Cílem opatření je, ve spolupráci se sociálními partnery a s dalšími subjekty, vytvořit prostředí podporující českou společnost v digitální transformaci veřejné správy. Plnění tohoto cíle je spolu s legislativními úpravami, zajištěním lidských zdrojů a s efektivním řízením ICT klíčovým předpokladem rozvoje dodávky služeb. Je třeba vytvořit prostředí příznivé pro vznik, vývoj a testování digitálních a mobilních služeb veřejné správy a s tím související nastavení očekávání občanů.\\ \\ Za „digitalizaci“ se přirozeně považuje transformace přeměna dosud nedigitalizovaného obsahu na plně digitální, | ||
+ | |ID | ||
+ | |3.1 |**Čerpání mimorozpočtových zdrojů** | ||
+ | |3.2 |**Digitalizace dosud nedigitalizovaného obsahu**| Digitalizace dosud nedigitalizovaného obsahu důležitého pro rozvoj eGovernment služeb pro veřejnost. Jedná se například o fondy duševního vlastnictví, | ||
+ | |3.3 |**Digitální archivy** | ||
+ | |3.4 | **Základní registry** | ||
+ | |3.5 |**Komunikační infrastruktura** | ||
+ | |3.6 |**Elektronická identifikace** | ||
+ | |3.7 |**Digitální mapa veřejné správy** | ||
+ | |3.8 |**Kybernetická bezpečnost** | ||
+ | |3.9 |**Přeshraniční elektronická identifikace** | ||
+ | |3.10 | ||
+ | |3.11 | ||
+ | |3.12 | ||
+ | |3.13 | ||
+ | |3.14 | ||
+ | |||
+ | ==== ZVÝŠENÍ KAPACIT A KOMPETENCÍ ZAMĚSTNANCŮ VE VEŘEJNÉ SPRÁVĚ | ||
+ | |||
+ | ^Popis cíle č. 4 – ZVÝŠENÍ KAPACIT A KOMPETENCÍ ZAMĚSTNANCŮ VE VEŘEJNÉ SPRÁVĚ^^^ | ||
+ | |V návaznosti na rozšiřování pravomocí a zodpovědností pracovníků při digitální transformaci úřadů jsou zvýšení úrovně kompetencí, | ||
+ | |ID |**Název dílčího cíle** | ||
+ | |4.1 | ||
+ | |4.2 | ||
+ | |4.3 | ||
+ | |4.4 | ||
+ | |4.5 | ||
+ | |4.6 | ||
+ | |4.7 | ||
+ | |4.8 | ||
+ | |||
+ | ==== EFEKTIVNÍ A CENTRÁLNĚ KOORDINOVANÉ ICT VEŘEJNÉ SPRÁVY | ||
+ | |||
+ | ^Popis cíle č. 5 – EFEKTIVNÍ A CENTRÁLNĚ KOORDINOVANÉ ICT VEŘEJNÉ SPRÁVY^^^ | ||
+ | |Cílem je řídit realizaci IKČR a celkově koordinovat rozvoj oblasti eGovernmentu tak, aby investice zdrojů do modernizace a rozvoje ICT VS byly maximálně efektivní a projekty realizované v této oblasti dodávaly ve stanoveném čase a v definované kvalitě výstupy, které budou naplňovat cíle a principy IKČR. K naplnění tohoto cíle je nutné tyto projekty již ve fází záměru navzájem koordinovat, | ||
+ | |ID |**Název dílčího cíle** | ||
+ | |5.1 | ||
+ | |5.2 | ||
+ | |5.3 | ||
+ | |5.4 | ||
+ | |5.5 | ||
+ | |5.6 | ||
+ | |5.7 | ||
+ | |5.8 | ||
+ | |5.9 | ||
+ | |5.10 |**Veřejný datový fond** | ||
+ | |5.11 |**Systémy prostorových dat** | Rozvoj a provoz informačních systémů spravujících prostorová data, jakožto součást Národní infrastruktury pro prostorové informace, které slouží pro podporu výkonu agend veřejné správy, jako jsou např. stavební řízení, územní plánování a rozvoj území, krizové řízení, obrana státu, ochrana životního prostředí, | ||
+ | |5.12 |**Měření a vyhodnocování realizace | ||
+ | |5.13 |**Agendové informační systémy** | ||
+ | |||
+ | ==== EFEKTIVNÍ A PRUŽNÝ DIGITÁLNÍ ÚŘAD | ||
+ | |||
+ | ^Popis cíle č. 6 – EFEKTIVNÍ A PRUŽNÝ DIGITÁLNÍ ÚŘAD^^^ | ||
+ | |Externí služby pro klienty nebudou nikdy dostatečně funkční bez zásadní proměny vnitřního chodu úřadů a bez jeho trvalého zlepšování. Cesta k digitálním službám musí vést přes zásadní zjednodušování a elektronizaci celých jejich realizačních procesů. Zjednodušování komunikace a procesů je pak vedle digitalizace jedním ze základních zdrojů efektivity veřejné správy a nedílnou součástí zodpovědnosti věcných správců za procesy správy těchto služeb.\\ \\ Stejně jako klient, má i úředník právo na efektivní služby IT podpory jeho práce. I úředník má mít všechny informace dostupné na jednom místě, s propojením na všechny potřebné úřady a v ergonomickém prostředí Portálu úředníka. Ke všem se má dostat s jednotnou elektronickou identifikací.\\ \\ I podpůrné a provozní funkce úřadů musí být digitálně transformovány tak, aby úředníky nezatěžovaly administrativou a zásadně usnadnily, zkrátily a zefektivnily poskytování interních služeb úřadu. Tím se dále zvýší úředníkům prostor na poskytování služeb externím klientům. Proto je cílem směřování k bezpapírovému úřadu, podpořenému vzájemně integrovanými provozními systémy, poskytujícími služby v Portálu úředníka.\\ \\ Digitální transformace vnitřního chodu úřadů i jeho vnějších služeb se neobejde bez posílení a neustálého rozvoje ICT infrastruktury úřadů. Její struktura a funkce se budou měnit i v závislosti na přesunu řady IT služeb do eGovernment Cloudu.||| | ||
+ | |ID | ||
+ | |6.1 |**IT podpora práce úředníků** | ||
+ | |6.2 |**Vnitřní digitalizace úřadu** | ||
+ | |6.3 |**Nové metody řízení úřadu** | ||
+ | |6.4 |**Modernizace provozních IS** | Cílem je pořízení, | ||
+ | |6.5 |**Modernizace digitální infrastruktury**| Cílem je zajistit v úřadech, | ||
+ | |||
+ | ===== Obecné principy pro naplňování cílů Informační koncepce ČR ===== | ||
+ | |||
+ | Tato kapitola obsahuje přehled architektonických principů eGovernmentu, | ||
+ | |||
+ | ==== Principy eGovernmentu EU ==== | ||
+ | |||
+ | Přehled základních zásad (architektonických principů), které IKČR plně přebírá ze Sdělení komise evropskému parlamentu, radě, evropskému hospodářskému a sociálnímu výboru regionů / Akční plán EU pro eGovernment na období 2016-2020 / Urychlování digitální transformace veřejné správy. | ||
+ | |||
+ | ^ID^Název principu | ||
+ | |P1 {{anchor: | ||
+ | |P2 {{anchor: | ||
+ | |P3 {{anchor: | ||
+ | |P4 {{anchor: | ||
+ | |P5 {{anchor: | ||
+ | |P6 {{anchor: | ||
+ | |P7 {{anchor: | ||
+ | |||
+ | ==== Další obecné principy | ||
+ | |||
+ | IKČR se dále opírá ještě o následující architektonické principy, které podporují naplňování stanovených cílů: | ||
+ | |||
+ | ^ID ^Název principu | ||
+ | |P8 {{anchor: | ||
+ | |P9 {{anchor: | ||
+ | |P10 {{anchor: | ||
+ | |P11 {{anchor: | ||
+ | |P12 {{anchor: | ||
+ | |P13 {{anchor: | ||
+ | |P14 {{anchor: | ||
+ | |P15 {{anchor: | ||
+ | |P16 {{anchor: | ||
+ | |P17 {{anchor: | ||
+ | |P18 {{anchor: | ||
+ | |P19 {{anchor: | ||
+ | |P20 {{anchor: | ||
+ | |P21 {{anchor: | ||
+ | |P22 {{anchor: | ||
+ | |||
+ | Praktické uplatnění všech zde uvedených architektonických principů bylo dále rozpracováno v samostatném navazujícím dokumentu: Národní architektonický plán veřejné správy ČR, který Ministerstvo vnitra vydalo jako závazný metodický pokyn k Informační koncepci ČR na adrese | ||
+ | |||
+ | [[https:// | ||
+ | |||
+ | |||
+ | ===== Zásady řízení ICT ===== | ||
+ | |||
+ | Zásady řízení ICT jako obecné principy pořizování, | ||
+ | |||
+ | ^ID ^Název zásady řízení ICT ^Popis zásady řízení ICT ^ | ||
+ | |Z1 |**Na prvním místě je klient** | ||
+ | |Z2 |**Standardy plánování a řízení ICT** | ||
+ | |Z3 |**Strategické řízení pomocí IK OVS** | ||
+ | |Z4 |**Řízení architektury** | ||
+ | |Z5 |**Řízení požadavků a změn** | ||
+ | |Z6 |**Řízení výkonnosti a kvality** | ||
+ | |Z7 |**Řízení zodpovědnosti za služby a systémy** | ||
+ | |Z8 |**Řízení ICT služeb** | ||
+ | |Z9 |**Udržení interních kompetencí** | ||
+ | |Z10|**Procesní řízení v ICT** |Bude zavedeno procesní řízení v ICT (s využitím mezinárodních standardů). To mj. znamená, že každý ICT proces má vlastníka/ | ||
+ | |Z11|**Řízení přínosů a hodnoty** | ||
+ | |Z12|**Řízení kapacit zdrojů** | ||
+ | |Z13|**Nezávislost návrhu, řízení a kontroly kvality**|Projekt musí být řízen dle standardní projektové metodiky interním PM s dostatečnou alokovanou kapacitou a kvalifikací po celou dobu návrhu, implementace a předávání ISVS do provozu, nebo externím PM (z kompetenčního centra). Pouze v případě nedostupnosti interních zdrojů a zdrojů kompetenčního centra je možné zadat PM roli externímu subjektu soutěží. Vybraný uchazeč nesmí mít vztah s dodavatelem ani s provozovatelem.\\ \\ Stejně tak je účelné mít v projektech prvek nezávislé kontroly kvality, a to jak kvality projektového řízení, tak kvality návrhu a dodávaného řešení.\\ \\ V projektu musí být odděleny klíčové role. V případě komponentizace musí být vzájemně na sobě nezávislí systémový integrátor, | ||
+ | |Z14|**Vztah informatiky a legislativy** | ||
+ | |Z15|**Řízení financování ICT** | ||
+ | |Z16|**Využívání otevřeného software a standardů** | ||
+ | |Z17|**Podpora vyváženého partnerství s dodavateli** | ||
+ | |||
+ | Všechny zde uvedené zásady jsou dále rozpracovány v samostatném navazujícím dokumentu: Metody řízení ICT veřejné správy ČR, které vydalo Ministerstvo vnitra jako závazný metodický pokyn k Informační koncepci ČR. | ||
+ | |||
+ | [[https:// | ||
+ | |||
+ | Tvorba informačních koncepcí OVS bude v souladu se zákonem č. 365/2000 Sb. upravena novelizovanou vyhláškou Ministerstva vnitra (529/2006 Sb.). | ||
+ | |||
+ | Způsoby tvorby, správy a užití Enterprise architektury OVS jsou stanoveny v samostatném navazujícím dokumentu: Národní architektonický rámec veřejné správy ČR, který vydalo Ministerstvo vnitra jako závaznou metodiku k Informační koncepci ČR. | ||
+ | |||
+ | ===== Následné dokumenty k Informační koncepci | ||
+ | |||
+ | Tato kapitola obsahuje seznam samostatných následných implementačních plánů, prováděcích dokumentů a navazujících dokumentů, kterými bude IKČR rozpracována a implementována. | ||
+ | |||
+ | ==== Implementační plány hlavních cílů IKČR ==== | ||
+ | |||
+ | Jedná se o implementační plány každého jednotlivého hlavního cíle IKČR, tzn. o: | ||
+ | |||
+ | * **Implementační plán hlavního cíle č. 1\\ | ||
+ | **UŽIVATELSKY PŘÍVĚTIVÉ A EFEKTIVNÍ DIGITÁLNÍ SLUŽBY PRO OBČANY A FIRMY | ||
+ | * **Implementační plán hlavního cíle č. 2\\ | ||
+ | **DIGITÁLNĚ PŘÍVĚTIVÁ LEGISLATIVA | ||
+ | * **Implementační plán hlavního cíle č. 3\\ | ||
+ | **ROZVOJ CELKOVÉHO PROSTŘEDÍ PODPORUJÍCÍHO DIGITÁLNÍ TECHNOLOGIE | ||
+ | * **Implementační plán hlavního cíle č. 4\\ | ||
+ | **ZVÝŠENÍ KAPACIT A KOMPETENCÍ ZAMĚSTNANCŮ VE VEŘEJNÉ SPRÁVĚ | ||
+ | * **Implementační plán hlavního cíle č. 5\\ | ||
+ | **EFEKTIVNÍ A CENTRÁLNĚ KOORDINOVANÉ ICT VEŘEJNÉ SPRÁVY | ||
+ | * **Implementační plán hlavního cíle č. 6\\ | ||
+ | **EFEKTIVNÍ A PRUŽNÝ DIGITÁLNÍ ÚŘAD | ||
+ | |||
+ | Každý implementační plán obsahuje: | ||
+ | |||
+ | * rozvedení cílů do proveditelných úkolů, | ||
+ | * jasné termíny plnění úkolů | ||
+ | * konkrétní gesce a zodpovědností. | ||
+ | |||
+ | Implementační plány dále obsahují analytické informace a podstatné koncepční myšlenky řešeného okruhu problémů, klíčové pro naplnění daného cíle, a odkazy na následující legislativní, | ||
+ | |||
+ | ==== Prováděcí dokument programu Digitální Česko pro čerpání z Integrovaného regionálního operačního programu 2021–2027 ==== | ||
+ | |||
+ | Podpoře eGovernmentu v České republice se z operačních programů EU připravovaných pro programové období 2021–2027 věnuje zejména Integrovaný regionální operační program (IROP 2021–2027), | ||
+ | |||
+ | V rámci přípravy IROP 2021–2027 upozornil Řídicí orgán IROP Radu vlády pro informační společnost na skutečnost, | ||
+ | |||
+ | Výsledný // | ||
+ | |||
+ | ==== Navazující dokumenty k IKČR ==== | ||
+ | |||
+ | | ||
+ | |||
+ | Ministerstvo vnitra pro ustanovení Národní architektury eGovernmentu včetně navazujících dokumentů uskutečnilo meziresortní připomínkové řízení a dle usnesení vlády ČR ze dne ze dne 15. února 2021 č. 159 pokračuje v údržbě a doplňování informací, které se schvalují ve strukturách RVIS. | ||
+ | |||
+ | * **Navazující dokument č. 1\\ | ||
+ | **Metody řízení ICT veřejné správy ČR | ||
+ | |||
+ | Pro naplnění cílů této koncepce je třeba vydat a následně aktualizovat řadu pravidel, upravujících centrální koordinované řízení ICT podpory eGovernmentu, | ||
+ | |||
+ | Za tím účelem byl MV ČR vydán samostatný, | ||
+ | |||
+ | * **Navazující dokument č. 2\\ | ||
+ | **Slovník pojmů eGovernmentu | ||
+ | |||
+ | Rozvoj eGovernmentu a jeho informační podpory s pomocí Enterprise architektury a řady další mezinárodních standardů řízení, společně s rychle se měnícím společenským prostředím, | ||
+ | |||
+ | Pro úspěšnou koordinaci naplňování cílů dle této koncepce je nezbytné tyto pojmy užívat jednotně a správně, | ||
+ | |||
+ | Proto byl MV ČR vydán samostatný a průběžně aktualizovaný navazující dokument k IKČR centrální **Slovník pojmů eGovernmentu**, | ||
+ | |||
+ | * **Navazující dokument č. 3\\ | ||
+ | **Národní architektonický rámec | ||
+ | |||
+ | **Národní architektonický rámec (NAR)**, jako **metodický a myšlenkový rámec** pro jednotný a koordinovaný popis Národní architektury VS ČR, obsahuje návody, postupy, předlohy a vzory tvorby, údržby a užití popisu architektury. | ||
+ | |||
+ | Národní architektonický rámec vychází z mezinárodně uznávaných standardů tvorby a údržby architektury úřadů TOGAF a ArchiMate, | ||
+ | |||
+ | NAR vydal a průběžně aktualizuje jako návazný dokument k této IKČR OHA MV ČR, který v souladu s NAR koordinuje vznik a aktualizaci součástí NAP a zabezpečí jejich centrální uložení a prezentaci vybraných znalostí z NAP, tj. například modelů a akčních plánů jednotlivých OVM, ve společné znalostní bázi a portálu NAP, viz následující dokument. | ||
+ | |||
+ | * **Navazující dokument č. 4\\ | ||
+ | **Národní architektonický plán | ||
+ | |||
+ | **Národní architektonický plán (NAP)** tvoří popis současného stavu jednotlivých úřadů veřejné správy a centrálních prvků eGovernmentu, | ||
+ | |||
+ | NAP je tvořen souhrnným vysvětlujícím a koncepčním dokumentem a odpovídající znalostní bází v portálu. Dále je NAP tvořen centrálně vytvořenými modely sdílených prvků architektury eGovernmentu a jejich služeb, doporučenými referenčními modely, povinnými architektonickými vzory, příklady architektur z praxe a dalšími akcelerátory pro efektivní uplatnění v modelování architektur jednotlivých OVS. Jejich modely, poskytnuté do centrálního architektonického úložiště modelů, jsou také nedílnou součástí NAP. Pro všechny modely a další dokumenty, popisující Národní architekturu VS je využíván společný název Národní architektonický plán. | ||
+ | |||
+ | Souhrnný koncepční dokument NAP vydává a modely NAP publikuje OHA MV ČR jako samostatné a průběžně aktualizované dílčí navazující dokumenty této IKČR. | ||
+ | |||
+ | * **Navazující dokument č. 5\\ | ||
+ | **Rozšiřující znalostní báze | ||
+ | Pokud je potřeba řešit tematickou oblast, funkční celek nebo sdílenou službu do větší hloubky či z jiné perspektivy než dokáží přechozí navazující dokumenty, je k dispozici rozšiřující znalostní báze, která s odkazem na předchozí navazující dokumenty poskytuje větší detail. | ||
- | ====== Objekty | + | * **Navazující dokument č. 6\\ |
+ | **Právní předpisy s vazbou na informační | ||
+ | Jako vstupní dokument pro Digital Impact Analysis a přípravu informačních koncepcí jednotlivých úřadů vznikne a bude průběžně aktualizována znalostní báze obsahující seznam všech právních předpisů, které vytvářejí digitální prostředí vč. jejich dopadů. | ||
+ | ===== Detailní přehled změn a aktualizací ===== | ||
- | ====== Dokument Informační koncepce | + | ^**Verze**^**Kapitola** |
+ | |v2022 | ||
+ | | | ||
+ | | | ||
+ | | | ||
+ | | |4 (všechny podkapitoly)|Doplněny stručné názvy dílčích cílů\\ \\ Zjednodušení, | ||
+ | | | ||
+ | | | ||
+ | | | ||
+ | | | ||
+ | | | ||
+ | | | ||
+ | | | ||
+ | | | ||
+ | |V 2023 | ||
+ | | | ||
+ | | | ||
+ | | | ||
+ | | | ||
+ | | | ||
+ | | | ||
+ | | | ||
+ | ===== Seznam digitálních zmocněnců jednotlivých resortů ===== | ||
- | ====== Souvislosti s dalšími dokumenty realizujícími IKČR ====== | + | {{page> |