Obsah

Registr zastupování

Popis Registru zastupování

AIS REZA, kde lze vidět souhrn oprávnění, která jsou poskytována a kam lze z pohledu OVM zadávat šablony, je k dispozici na adrese

https://reza-ais.egon.gov.cz/

Na této stránce není k dispozici přehled udělených oprávnění.

Centrální Registr zastupování zajišťuje jednotnou evidenci oprávnění k zastupování při jednání vůči veřejné správě a definuje strukturu oprávnění k zastupování (jednotlivé vzory - šablony). Obsahuje služby pro čtení a editaci těchto zmocnění a tak umožňuje využití oprávnění a zastupování napříč veřejnou správou.

Zároveň údaje vedené v centrálním Registru mohou kombinovat všechny orgány veřejné správy se svými údaji, které si evidují v lokálních evidencích (lokální ReZa). Údaje vedené v centrálním Registru jsou považovány za referenční a centrální Registr se tak stává nedílnou součástí propojeného datového fondu. ReZa je součástí RPP.

Vytvoření centrálního Registru vychází zejména ze zákona č. 125/2024 Sb., který novelizuje zákon č. 111/2009 Sb. o základních registrech. Spolu se zákonem č.12/2020 Sb. o právu na digitální služby, umožňuje fyzickým i právnickým osobám čerpat digitální služby v zastoupení. Realizací centrálního Registru dochází k plnění obecného principu eGovernmentu, tedy zásady „pouze jednou“.

Každá fyzická osoba v roli občana či fyzická osoba zastupující právnickou osobu může do daného Registru uložit svou plnou moc dle schválených šablon a zároveň každý oprávněný orgán veřejné moci bude mít povinnost tuto plnou moc využít, jestliže je u něj uplatněna.

Současný stav

Informační systém Registru zastoupení (ReZa) je tvořen dvěma klíčovými komponentami:

Prostřednictvím referenčního rozhraní propojeného datového fondu poskytuje editorům i čtenářům webové služby umožňující pro aktuální i historické záznamy:

Prostřednictvím služeb RPP/ReZa poskytuje pro AISy s vlastní lokální evidencí zmocnění webové služby umožňující:

Prostřednictvím AIS ReZa poskytuje editorům webové služby umožňující:

Součástí jsou i standardní služby, dnes běžně využívané všemi základními registry, např. služby zasílání notifikací.

Součástí jsou i standardní služby, dnes běžně využívané všemi základními registry, např. služby zasílání notifikací.

Kdo provádí záznam? Kdo je editorem?Jak Příklad Typ
Správce AIS ReZa využitím Informačních systémů veřejné správy, ve kterých jsou evidována zastoupení ze zákona AISEO, ROS, (statutární zástupce právnické osoby, rodič nezletilého dítěte…) Implicitní
OVM prostřednictvím Informačního systému veřejné správy či prostřednictvím IS CzechPOINT@office, a to v případě zápisu oprávnění k jednání v zastoupení, plynoucího buď z rozhodnutí autority nebo z předložení zastoupení přímo na daném OVM k danému úkonuSoudy (opatrovnictví, poručnictví, insolvence, exekuce, arbitráž) Implicitní
Kontaktní místo veřejné správy prostřednictvím IS Czech POINT, kdy občan využije asistovanou službu Úředník orgánu veřejné moci zprostředkuje službu za klienta na přepážce Explicitní
Portál občana nebo portály úřadů Prostřednictvím služeb AIS ReZa Na základě projevu vůle zmocnitele Explicitní

Systém eviduje implicitní a explicitní oprávnění k zastupování. Implicitní oprávnění generuje agentura DIA na základě změn údajů v základních registrech a dalších AIS dle šablon oprávnění k zastupování. Typickým znakem je, že nevznikají z vůle zastupovaného a nelze je jednostranným aktem zastupovaného či zastupujícího změnit – je nutné dosáhnout změny údajů v ISVS či rozhodnutí soudu atd. Explicitní oprávnění budou vznikat na základě iniciativy zastupovaného přes portál příslušného úřadu, Portál občana, nebo kontaktní místo Czech POINT. Typickým znakem je, že je zastupovaný může jednostranně ukončit bez čehokoli dalšího.

Řízení přístupu a role v AIS ReZa

AIS ReZa je dostupný pouze pro OVM a pracují v něm úředníci. Není tedy určen klientům státní správy; u nich budou explicitní oprávnění k zastupování vznikat na základě jejich iniciativy přes Portál občana.

Při přihlášení uživatele do AIS ReZA (prostřednictvím JIP/KAAS) je ověřeno, že je uživatelem daného OVM a má oprávnění pracovat v AIS ReZa a přeberou se činnostní role, které má přiřazené. Rolemi je definováno, zda uživatel může pracovat se všemi záznamy (správce ReZa) anebo jen s vybranými (OVM). V současném stavu (stav As-Is) aplikace AIS ReZa umožňuje uživateli přistupovat do systému pod těmito uživatelskými rolemi:

Uživatelské role jsou přejímány podle činnostních roli definovaných v JIP-KASS. Každému uživateli lze přiřadit libovolný počet rolí.

Tabuka konkrétních rolí a jejich přístup k funkcím systému

Funkce CR121687 všechna oprávněníCR121700 Omezení podle příslušnosti k OVM
Přehled „oprávnění k zastupování“ ✔️ ✔️
Detail „oprávnění k zastupování“ ✔️ ✔️
Stáhnutí PDF „oprávnění k zastupování“✔️ ✔️

Uživatel může pracovat pouze s oprávněním zastupování, které je uplatnitelné vůči jeho úřadu.

Funkce pro správu a publikaci údajů o oprávnění k zastupování

Podle přidělených uživatelských rolí, má po přihlášení uživatel možnost s oprávněními k zastupování provádět akce:

Šablony

Šablony slouží jako vzory, podle kterých jsou sestavována explicitní i implicitní oprávnění k zastupování. Tvorba šablon je založena na výběru polí z číselníků agend, služeb a úkonů. Zároveň je možné u šablon nastavovat různé parametry. Zdrojem pro tvorbu šablon musí být Registr práv a povinností, resp. Katalog služeb, první z pohledu dat v agendě, druhý z pohledu struktury služby a jejích úkonů. Bez definované šablony nelze vytvořit nové zmocnění.

Budoucí stav

Řešení ReZa je připravované na budoucí rozšíření a integraci s Evropskou digitální peněženkou EU DIW, Evropskou infrastrukturou blockchainových služeb EBSI, elektronické zdravotnictví eHealth ČR, nebo v duchu současné aktivity v EU, která má za cíl transponovat ontologii RPAM do EU legislativy.

REZA do budoucna bude muset vybudovat rozhraní, které doplní řešení oprávnění subjektů samy za sebe (osoba je občan, je student, je způsobilá atd.)

Dlouhodobý je i plán na federaci s lokálními rejstříky zastupování pro resorty a další ÚSÚ, které již mají existující řešení.

Pravidla Registru zastupování

Současný stav

Co mají dělat úřady

Pokud úřad provozuje svůj portál, měl by revidovat procesy podporované portálem a určit si, které z nich je možné využívat v zastoupení. Dále by měl revidovat, zda jsou všechny služby a úkony ohlášeny v RPP a zda lze z jejich popisu sestavit smysluplné oprávnění k zastupování (jasné úkony, nechybí nějaký úkon atd.).

Teprve pak lze definovat šablony pro explicitní oprávnění k zastupování ve spolupráci s Agenturou (t.j. vytvořit dokument popisující šablonu a její „naklikání“ v AIS ReZa).

Úřad se rozhodne, zda bude realizovat i svoje lokální řešení, nebo mu bude postačovat práce s centrálním řešením a podle toho upraví svůj portál.

Podle zákona o ReZa nemusí úřad ReZa využívat, ale každá osoba má podle platného právního řádu právo nechat se zastupovat při jednání s veřejnou správou a pokud úřad poskytuje digitální služby prostřednictvím svého portálu, zřejmě nepotěší občany, když jim toto právo neumožní naplnit.

Budoucí stav

Bude doplněn