AIS REZA, kde lze vidět souhrn oprávnění, která jsou poskytována a kam lze z pohledu OVM zadávat šablony, je k dispozici na adrese
Na této stránce není k dispozici přehled udělených oprávnění.
Testovací prostředí je k dispozici na adrese https://reza-ais-test.egon.gov.cz
Centrální Registr zastupování zajišťuje jednotnou evidenci oprávnění k zastupování (evidovaný vztah dvou osob z ROB/ROS, který popisuje právo zastupujícího jednat jménem zastupovaného vůči veřejné správě) při jednání vůči veřejné správě a definuje strukturu oprávnění k zastupování (jednotlivé vzory - šablony). Obsahuje služby pro čtení a editaci těchto zmocnění a tak umožňuje využití oprávnění a zastupování napříč veřejnou správou. Registr zastupování je doplňkem stávajícího ekosystému zástupčího jednání – primárně je určen pro digitální služby. Je fakultativní vůči orgánům veřejné moci – Orgán veřejné moci musí projevit vůli poskytovat digitální služby v zastoupení.
Zároveň údaje vedené v centrálním Registru mohou kombinovat všechny orgány veřejné správy se svými údaji, které si evidují v lokálních evidencích (lokální ReZa). Údaje vedené v centrálním Registru jsou považovány za referenční a centrální Registr se tak stává nedílnou součástí propojeného datového fondu. ReZa je součástí RPP.
Vytvoření centrálního Registru vychází zejména ze zákona č. 125/2024 Sb., který novelizuje zákon č. 111/2009 Sb. o základních registrech. Spolu se zákonem č.12/2020 Sb. o právu na digitální služby, umožňuje fyzickým i právnickým osobám čerpat digitální služby v zastoupení. Realizací centrálního Registru dochází k plnění obecného principu eGovernmentu, tedy zásady „pouze jednou“.
Každá fyzická osoba v roli občana či fyzická osoba zastupující právnickou osobu může do daného Registru uložit svou plnou moc dle schválených šablon a zároveň každý oprávněný orgán veřejné moci bude mít povinnost tuto plnou moc využít, jestliže je u něj uplatněna.
Informační systém Registru zastoupení (ReZa) je tvořen dvěma klíčovými komponentami:
Prostřednictvím referenčního rozhraní propojeného datového fondu poskytuje editorům i čtenářům webové služby umožňující pro aktuální i historické záznamy:
Prostřednictvím služeb RPP/ReZa poskytuje pro AISy s vlastní lokální evidencí zmocnění webové služby umožňující:
Prostřednictvím AIS ReZa poskytuje editorům webové služby umožňující:
Součástí jsou i standardní služby, dnes běžně využívané všemi základními registry, např. služby zasílání notifikací.
Součástí jsou i standardní služby, dnes běžně využívané všemi základními registry, např. služby zasílání notifikací.
Kdo provádí záznam? Kdo je editorem? | Jak | Příklad | Typ |
---|---|---|---|
Správce AIS ReZa | využitím Informačních systémů veřejné správy, ve kterých jsou evidována zastoupení ze zákona | AISEO, ROS, (statutární zástupce právnické osoby, rodič nezletilého dítěte…) | Implicitní |
OVM | prostřednictvím Informačního systému veřejné správy či prostřednictvím IS CzechPOINT@office, a to v případě zápisu oprávnění k jednání v zastoupení, plynoucího buď z rozhodnutí autority nebo z předložení zastoupení přímo na daném OVM k danému úkonu | Soudy (opatrovnictví, poručnictví, insolvence, exekuce, arbitráž) | Implicitní |
Kontaktní místo veřejné správy | prostřednictvím IS Czech POINT, kdy občan využije asistovanou službu | Úředník orgánu veřejné moci zprostředkuje službu za klienta na přepážce | Explicitní |
Portál občana nebo portály úřadů | Prostřednictvím služeb AIS ReZa | Na základě projevu vůle zmocnitele | Explicitní |
Systém eviduje implicitní a explicitní oprávnění k zastupování. Implicitní oprávnění generuje agentura DIA na základě změn údajů v základních registrech a dalších AIS dle šablon oprávnění k zastupování. Typickým znakem je, že nevznikají z vůle zastupovaného a nelze je jednostranným aktem zastupovaného či zastupujícího změnit – je nutné dosáhnout změny údajů v ISVS či rozhodnutí soudu atd. Explicitní oprávnění budou vznikat na základě iniciativy zastupovaného přes portál příslušného úřadu, Portál občana, nebo kontaktní místo Czech POINT. Typickým znakem je, že je zastupovaný může jednostranně ukončit bez čehokoli dalšího.
AIS ReZa je dostupný pouze pro OVM a pracují v něm úředníci. Není tedy určen klientům státní správy; u nich budou explicitní oprávnění k zastupování vznikat na základě jejich iniciativy přes Portál občana.
Při přihlášení uživatele do AIS ReZA (prostřednictvím JIP/KAAS) je ověřeno, že je uživatelem daného OVM a má oprávnění pracovat v AIS ReZa a přeberou se činnostní role, které má přiřazené. Rolemi je definováno, zda uživatel může pracovat se všemi záznamy (správce ReZa) anebo jen s vybranými (OVM). V současném stavu (stav As-Is) aplikace AIS ReZa umožňuje uživateli přistupovat do systému pod těmito uživatelskými rolemi:
Uživatelské role jsou přejímány podle činnostních roli definovaných v JIP-KASS. Každému uživateli lze přiřadit libovolný počet rolí.
Kam bude mít uživatel přístup v ReZa AIS? | Potřebné role |
---|---|
OVĚŘENÍ OPRÁVNĚNÍ | CR121702 Využití oprávnění k zastupování orgány veřejné moci |
OVĚŘENÍ CERTIFIKÁTU | CR121693 Využití údajů o certifikátech pro účely identifikace držitele certifikátu |
Kam bude mít uživatel přístup v ReZa AIS? | Potřebné role |
---|---|
ŠABLONY | CR121689 Schvalování parametrů typu oprávnění |
CR121700 Správa explicitních oprávnění k zastupování v AIS REZA orgány veřejné moci vykonávajícího příslušnou agendu | |
CR121704 Editace parametrů typů oprávnění |
Kam bude mít uživatel přístup v ReZa AIS? | Potřebné role |
---|---|
SPRÁVA OPRÁVNĚNÍ SPRÁVA CERTIFIKÁTŮ | CR121687 Správa explicitních oprávnění k zastupování v AIS REZA (správcem REZA) |
CR121688 Editace oprávnění k zastupování v REZA | |
CR121691 Správa údajů o certifikátech pro uznávané elektronické podpisy a uznávané elektronické pečetě | |
CR121699 Správa implicitních oprávnění k zastupování | |
CR121701 Poskytování informací o oprávnění k zastupování | |
CR121703 Správa katalogu typu oprávnění | |
CR121705 Publikace parametrů typu oprávnění |
Podle přidělených uživatelských rolí, má po přihlášení uživatel možnost s oprávněními k zastupování provádět akce:
Šablony slouží jako vzory, podle kterých jsou sestavována explicitní i implicitní oprávnění k zastupování. Tvorba šablon je založena na výběru polí z číselníků agend, služeb a úkonů. Zároveň je možné u šablon nastavovat různé parametry. Zdrojem pro tvorbu šablon musí být Registr práv a povinností, resp. Katalog služeb, první z pohledu dat v agendě, druhý z pohledu struktury služby a jejích úkonů. Bez definované šablony nelze vytvořit nové zmocnění.
Řešení ReZa je připravované na budoucí rozšíření a integraci s Evropskou digitální peněženkou EU DIW, Evropskou infrastrukturou blockchainových služeb EBSI, elektronické zdravotnictví eHealth ČR, nebo v duchu současné aktivity v EU, která má za cíl transponovat ontologii RPAM do EU legislativy.
REZA do budoucna bude muset vybudovat rozhraní, které doplní řešení oprávnění subjektů samy za sebe (osoba je občan, je student, je způsobilá atd.)
Na portálu občana očekáváme umožnění přehledu pro občany (existující zmocnění, odvolání explicitního zmocnění) na začátku roku 2025. Realizace služeb bude možná i na kontaktním místě veřejné správy (do 1. 7. 2025).
Dlouhodobý je i plán na federaci s lokálními rejstříky zastupování pro resorty a další ÚSÚ, které již mají existující řešení.
Pokud je úřad ohlašovatelem agendy, musí provést revizi ohlášení Služeb veřejné správy pro příslušnou agendu (jasné úkony, nechybí nějaký úkon atd.) a ověřit, že ohlášené služby a úkony je možné smysluplně zavést do příslušných šablon, případně vytvořit šablony pro oprávnění k zastupování, která budou použitelná v jeho agendě. Úřadům působícím v jeho agendě musí ohlašovatel poskytnout metodickou podporu k využívání ReZa.
V případě implicitních oprávnění se vytváří ve spolupráci s agenturou DIA dokument popisující šablonu a pak se provede její „naklikání“ v AIS ReZa. K vytváření šablon je určen výše uvedený web AIS ReZa, pokusy lze provádět v testovacím prostředí https://reza-ais-test.egon.gov.cz/.
Úřad s působností v agendě se rozhodne, zda bude realizovat i svoje lokální řešení, nebo mu bude postačovat práce s centrálním řešením a podle toho upraví své informační systémy. Pokud již nyní úřad provozuje nějakou formu „Mandátního registru“ pak ji musí napojit na ReZa.
Podle zákona o ReZa nemusí úřad ReZa využívat, ale každá osoba má podle platného právního řádu právo nechat se zastupovat při jednání s veřejnou správou a pokud úřad poskytuje digitální služby prostřednictvím svého portálu, zřejmě nepotěší občany, když jim toto právo neumožní naplnit.
Bude doplněn