Zajištění správného obsazení identifikovaného a autentizovaného klienta do agendové aplikační role interpretovatelné přistupovaným AISem při vykonávání elektronického úkonu neboli jinými slovy autorizace klienta využívajícího elektronické (digitální) služby veřejné správy, je jedním ze základních předpokladů správného fungování těchto služeb.
Uživatelé služeb veřejné správy mohou mít v rámci každé služby různá oprávnění a povinnosti, tj. vystupují v různých rolích, ať již generických (například žadatel, příjemce výsledného benefitu, jiný účastník řízení), agendově specifických (řidič, podnikatel) nebo odborných/profesních (lékař, advokát, daňový poradce, …). Poskytovatel služby je povinen nabídnout klientovi IT podporu pro veškeré role, do kterých v rámci služby může na základě aktuální životní situace ve vztahu k veřejné správě potřebovat vstoupit a v nich konat.
V takových rolích může klient veřejné správy, nositel prostředku elektronické identifikace, vystupovat buď přímo za sebe, vlastním jménem, nebo na základě platného oprávnění nebo zmocnění k zastupování generálně nebo jenom ve výkonu určité role jménem jiné osoby, například jako statutární zástupce právnické osoby, zástupce nezletilého, registrující lékař pacienta a další. Tato oprávnění a zmocnění zastupovat jiné klienty veřejné správy nazýváme mandáty.
Systém eGovernmentu v ČR předpokládá, že každý klient s prokazatelnou identitou, s prostředkem pro elektronickou nebo prezenční identifikaci, může úměrně tomuto prostředku vstupovat do interakce s veřejnou správou (konat) za sebe bez omezení, pokud nejsou tato jeho práva omezena, například věkem (15 - 18 let) nebo rozhodnutím autority (typicky soudu).
Naopak pro vykonávání některých úkonů ve vybraných rolích, ať již vlastním jménem nebo v zastoupení, je třeba ověřit ještě splnění kvalifikačních předpokladů pro obsazení takové role. Pro zajištění přístupu identifikovaného a autentizovaného klienta veřejné správy k úkonu digitální služby a pro uživatelská oprávnění podle jeho obsazení do role je nezbytné zajistit zejména:
S ohledem na to, že právnická osoba nemá vlastní vůli, rozhodují za ni a její vůli nahrazují vždy konkrétní fyzické osoby – oprávnění zástupci. Každé jednání za právnickou osobu má proto vždy charakter zastoupení, nikoliv přímého jednání právnické osoby.
Srov. Lavický, P. a kol. Občanský zákoník I. Obecná část (§ 1–654). Komentář. 2. vydání, výklad l § 161
Všechny subjekty povinné dle § 2 zákona č. 250/2017 Sb., o elektronické identifikaci musí využívat k prokázání totožnosti klienta při elektronické komunikaci pouze kvalifikovaný systém elektronické identifikace, konkrétně:
„Vyžaduje-li právní předpis nebo výkon působnosti prokázání totožnosti, lze umožnit prokázání totožnosti s využitím elektronické identifikace pouze prostřednictvím kvalifikovaného systému elektronické identifikace.“
Kvalifikovaný systém elektronické identifikace spravuje kvalifikovaný správce (státní orgán nebo akreditovaná osoba, nikoliv správce přistupovaného AISu) a splňuje technické normy i specifikace Evropské unie a především je propojen s národním bodem pro identifikaci a autentizaci – tzv. Národní identitní autorita (NIA).
Identifikace a autentizace prostřednictvím NIA zajistí jen a pouze službu ověřené identity fyzické osoby - její identifikace a autentizaci, neboli každý systém čerpající služby NIA, se může spolehnout na to, že přihlášená fyzická osoba je skutečna ta, za kterou se vzdáleně a elektronicky vydává. NIA nezajišťuje další služby typu autorizace.
Při výkonu veřejné správy a to zejména při jakékoliv interakci a komunikaci s klientem veřejné správy je nutné, aby veřejná správa respektovala mandáty k zastupování jedné osoby druhou na základě různých titulů a mandáty definující kvalifikaci osoby pro obsazení do role. Obecně platí, že jednat musí vždy fyzická osoba.
Fyzická osoba může jednat:
Zástupcem může být fyzická osoba a v některých vztazích i právnická osoba, za níž jedná zase její zástupce, kterým je fyzická osoba (řetězení vztahů). Zastupování z hlediska svého původu (právního titulu) lze rozdělit na tři základní typy:
Základní mandáty, které každý orgán veřejné moci musí zajistit pro identifikovanou a autentizovanou osobu jsou popsány v následující tabulce. Orgán veřejné moci nemusí některý z následujících mandátů zajistit pouze v případě, že v jeho agendě nemůže takovéto zastupování nastat.
Právní titul | Typ mandátu | Popis | Kde mandát získat |
---|---|---|---|
Na základě právního předpisu | Člen statutárního orgánu právnické osoby | Jedná se o právo a povinnost fyzické osoby, která zastupuje právnickou osobu (např. jednatel, společník, komplementář, ….) | Primárně: Registr zastupování a její šablony https://reza-ais.egon.gov.cz/seznam-sablon. Sekundárně: eGON služba rosCtiPodleUdaju, rosCtiIco, rosCtiAifo (základní registr osob) |
Zákonný zástupce | Jedná se o právo a povinnost fyzické osoby, která zastupuje jinou nezletilou či jinak nesvéprávnou osobu | Primárně: Registr zastupování a její šablony https://reza-ais.egon.gov.cz/seznam-sablon. Sekundárně: eGON služba aiseoCtiPodleUdaju, aiseoCtiAifo (agendový informační systém evidence obyvatel) * pro zajištění ověření, zda je fyzická osoba rodič nezletilého, který není svéprávný * pro zajištění ověření, zda je fyzická osoba zákonným zástupcem jiné fyzické osoby * pro zajištění ověření, zda je fyzická osoba opatrovníkem jiné fyzické osoby |
|
Manžel/manželka či registrovaný partner/partnerka | Jedná se o právo a povinnost zastupování mezi manželi a partnery. Využití je zde omezené dle konkrétní agendy. | Primárně: Registr zastupování a její šablony https://reza-ais.egon.gov.cz/seznam-sablon. Sekundárně: eGON služba aiseoCtiPodleUdaju, aiseoCtiAifo (agendový informační systém evidence obyvatel) |
|
Na základě dohody mezi zastupovaným a zástupcem | Plná moc | Jedná se o právo a povinnost mezi dvěma subjekty, kdy zmocnitel uděluje zmocněnci práva a povinnosti. Obecná úprava je v občanském zákoníku § 441-449 | Primárně: Registr zastupování a její šablony https://reza-ais.egon.gov.cz/seznam-sablon. Zde je důležité upozornit, že plné moci lze zapsat pouze pro zveřejněné šablony, které vznikají na základě služeb v katalogu služeb veřejné správy. Systém ReZa tedy není možné využít pro soukromoprávní plné moci (kdy není jedna ze stran orgánem veřejné moci) a pro služby, které nejsou v katalogu služeb. Sekundárně: ReZa je pouze dobrovolná (fakultativní) pro orgány veřejné moci a tedy správci konkrétní agendy mohou plné moci implementovat do svých agend dle jejich potřeb. Vždy by však měli být schopni obhájit efektivnost (3E) takovéto implementace. |
Prokura | Jedná se o právo a povinnost, kterou uděluje podnikatel při provozu obchodního závodu, popřípadě pobočky, a to i k těm, pro která se jinak vyžaduje zvláštní plná moc. Obecná úprava je v občanském zákoníku § 450-456 | Primárně: Registr zastupování a její šablony https://reza-ais.egon.gov.cz/seznam-sablon. Zde je důležité upozornit, že plné moci lze zapsat pouze pro zveřejněné šablony, které vznikají na základě služeb v katalogu služeb veřejné správy. Systém ReZa tedy není možné využít pro soukromoprávní plné moci (kdy není jedna ze stran orgánem veřejné moci) a pro služby, které nejsou v katalogu služeb. Sekundárně: ReZa je pouze dobrovolná (fakultativní) pro orgány veřejné moci a tedy správci konkrétní agendy mohou plné moci implementovat do svých agend dle jejich potřeb. Vždy by však měli být schopni obhájit efektivnost (3E) takovéto implementace. |
|
Na základě rozhodnutí autority | Opatrovnictví fyzické osoby | Jedná se o právo a povinnost, kdy nad fyzickou osobou bylo rozhodnutím soudu určeno opatrovnictví. Nemusí se nutně jednat o omezení svéprávnosti. | Primárně: Registr zastupování a její šablony https://reza-ais.egon.gov.cz/seznam-sablon. Sekundárně: eGON služba robCtiPodleUdaju, robCtiAifo (agendový informační systém evidence obyvatel) |
Orgán veřejné moci poskytuje řadu služeb, ve kterých se mandát využívá. Příklady mandátů pro fyzické osoby vyplývající z některých vyhlášek a nařízení měst a obcí:
Aby si orgán veřejné moci mohl obstaral dostupné údaje o subjektech práva včetně případných oprávněních k zastupování v rolích, je potřeba, aby byl připojen k tzv. propojenému datovému fondu. V propojeném datovém fondu jsou k dispozici služby systému ReZa poskytující potřebné údaje pro zajištění následujících mandátů:
Z organizačně procesních povinností musí systém poskytující elektronické služby veřejné správy odpovídat předpisům a splňovat několik předpokladů, které předchází technickému propojení:
Více o využívání údajů propojeného datového fondu a infrastruktuře referenčního rozhraní je napsáno v kapitolách:
Při výkonu veřejné správy je nutné, aby příslušný orgán veřejné moci vykonávající působnost v rámci agendy věděl, pro jakou formu zastupování je mandát umožněný nebo dokonce nutný. Zcela jiným způsobem se orgán veřejné moci bude chovat k mandátu plynoucímu z veřejnoprávního titulu rodičovství a jinak k mandátu plynoucímu ze soukromoprávního titulu plné moci.
Je také vhodné rozlišovat účel mandátu, tedy typ úkonů, které prostřednictvím zastupované osoby klient veřejné správy dělá. Ty je možno rozdělit do následujících skupin:
Každá vykonávaná agenda (výkon veřejné správy) může pro svoji potřebu vyžadovat jiné mandáty. Například mandát podání daňového přiznání za jinou fyzickou osobu, mandát nahlížení na zdravotnickou dokumentaci jiné fyzické osoby, nakládání s majetkem právnické osoby, u které nejsem statutární zástupce, či například mandát k zastupování při dědickém řízení.
Všechny tyto mandáty se musí řešit v rámci dané agendy a jako ideální řešení navrhujeme:
Je důležité zdůraznit, že veřejná správa nemá rozlišovat formu komunikace a jednání s klientem. Tedy mandát obecně platící pro osobní jednání s úředníkem, nebo pro fyzické prováděné úkony na přepážce, musí mít klient umožněn využívat i při elektronické komunikaci a naopak. Také proto je nutné vést mandáty standardizovanou formou na jednom místě a využívat jich i při elektronické komunikaci klienta.
Mandát plynoucí z veřejnoprávního nebo soukromoprávního titulu, a to včetně plných mocí a dohod o zastupování při správním jednání s úřady patří mezi společné rozhodné skutečnosti, jak jsou zakotveny v souvisejících ustanoveních Správního řádu (zejména § 6 a § 50 a související). Proto je nanejvýš vhodné, aby příslušný orgán veřejné moci, pokud
je zahrnul do rozhodných skutečností. Klient se totiž může odvolat na příslušná ustanovení správního řádu a neposkytovat zejména plné moci a další dokumenty, z nichž mandát plyne, úřadu opakovaně.